Zapytaj o ofertę
Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?

Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?

10 min. czytania

Link building należy do ważnych czynników rankingowych – ma duże znaczenie, jeśli chodzi o ustalanie przez Google pozycji w wynikach wyszukiwania. Oczywiście to tylko jeden z elementów układanki, który jest niezbędny, aby witryna osiągnęła wysokie pozycje na zapytania, które najlepiej opisują Twój biznes, natomiast obowiązkowo powinieneś się nim zająć. Na czym to polega? Jak pozyskać linki zewnętrzne?

W branży pozycjonowania stron już wielokrotnie mogłeś usłyszeć, że wkrótce odnośniki prowadzące do witryn przestaną mieć znaczenie. Być może kiedyś rzeczywiście to nastąpi, ale dla Google jest to czynnik, który zdecydowanie ułatwia ustalenie pozycji serwisów. Załóżmy, że algorytm bierze pod uwagę około 200 czynników, które mają wpływ na widoczność. Nagle trafia na dwie witryny, które mają znakomicie zoptymalizowaną treść i przemyślane linkowanie wewnętrzne, szybko się ładują, korzystają z SSL i tak naprawdę – obie pod każdym względem spełniają oczekiwania Google. Profil odnośników prowadzących do witryny jest tym elementem, który pozwala wybrać jedną z nich i to właśnie ten serwis umieścić na pierwszej pozycji na dane zapytanie. Dla Google linki są sugestią, że dana witryna jest wartościowa oraz należy ją umieścić w TOP 1 wyników wyszukiwania.

Popularny specjalista SEO Barry Schwartz zapytał pod koniec 2021 roku osoby obserwujące go na portalu Twitter, jak wiele czasu poświęcają na link building. Blisko 60 proc. respondentów zajmuje się tym przez do 25 proc. swojego czasu pracy, ale co 10. osoba robi to przez około 75 proc. tego czasu. Pozyskiwanie odnośników niezmiennie stanowi istotny czynnik rankingowy, ale przez lata konieczna była diametralna zmiana podejścia do tego zagadnienia ze strony pozycjonerów.

Post Barry Schwartz z 2021 roku - TwitterŹródło: https://www.seroundtable.com/seo-link-building-time-survey-32641.html, 07.01.2022

Kiedyś w linkowaniu znaczenie miała liczba odnośników – wygrywały te strony, które miały ich najwięcej. Obecnie kluczowa jest jakość, co w praktyce oznacza, że kilka takich odsyłaczy może przynieść lepszy efekt niż setki. Skąd obecnie najczęściej pozyskuje się odnośniki? Z badania przeprowadzonego przez aira.net wynika, że aktualnie głównym sposobem na ich zdobywanie jest content marketing.

Główne sposoby na pozyskiwanie linkówŹródło: https://aira.net/state-of-link-building/link-building-techniques-and-tools/, 07.01.2022

Pojawia się zatem pytanie – jak pozyskiwać odnośniki? Jakie są najlepsze źródła jakościowych linków? Zdobywać można je na wiele sposobów i warto stawiać na jak najwięcej metod, aby różnicować profil linkowy. Oto metody zdobywania odnośników, które warto uwzględnić, pozycjonując swoją stronę.

Artykuły sponsorowane

W ostatnich latach to jedno z kluczowych źródeł pozyskiwania linków, a wszystko ze względu na skuteczność. Artykuł jest jak najbardziej naturalnym miejscem do umieszczenia odnośnika, może być wtedy otoczony tematyczną treścią, co też przekłada się na efekt pozyskiwania takiego odsyłacza. Skąd wziąć serwisy, na których możesz publikować takie treści? Choćby z serwisów Linkhouse, Whitepress czy też witryn, które się w nich nie znajdują, a przecież możesz pisać do ich właścicieli bezpośrednio z zapytaniem o ofertę publikacji artykułów sponsorowanych. Pamiętaj, aby dopytać, czy wydawca nie dodaje linków w takich treściach z rel=„sponsored”. Jeśli tak będzie, to wówczas taki odnośnik jest bezwartościowy – nie przekaże mocy SEO Twojej witrynie. W badaniu przeprowadzonym przez Linkhouse artykuły zostały uznane za najskuteczniejsze źródło pozyskiwania linków.

Najskuteczniejsze źródła linkówŹródło: https://linkhouse.co/link-building-bez-sciemy/, 07.01.2022

Katalogi branżowe

Czasy świetności takich serwisów przeminęły, jest ich zdecydowanie mniej niż kiedyś, natomiast warto dodać swoją stronę do popularnych serwisów tego typu. Szczególnie bierze się pod uwagę strony, które umożliwiają pozyskiwanie wpisów z linkiem i danymi adresowymi firmy. Takie odnośniki mogą się pozytywnie przełożyć nie tylko na widoczność strony, ale również na pozycję wizytówki, którą założyłeś w usłudze Google Moja Firma, a to może oznaczać wyższe pozycje na zapytania lokalne. Pamiętaj jednak, że nie chodzi tutaj o masowe pozyskiwanie linków w każdym istniejącym katalogu – wybierz te, które są branżowe i mają bardzo dobre parametry SEO.

Fora internetowe

Nie chodzi tutaj o pozyskiwanie odnośników ze stron, które są zaspamowane. Nie dodawaj wpisów z linkami tam, gdzie widzisz, że witryna została zaatakowana przez roboty spamujące – takie odsyłacze nie przyniosą Ci żadnych korzyści. Natomiast zdecydowanie opłaca się pozyskiwać je na wartościowych stronach, ale pamiętaj o tym, aby nie był to wyłącznie link. Dodaj wartościową treść, a dodatkowo odeślij po więcej informacji na daną stronę.

Często na forach nie ma możliwości dodania linków w postach, ale można je umieścić w profilu użytkownika. Warto, abyś z takiego konta napisał przynajmniej kilka wpisów, dzięki czemu odnośnik ten będzie lepiej podlinkowany wewnętrznie i przekaże więcej mocy SEO.

Komentarze pod artykułami

Często odnośniki można umieścić również w ramach dodanego komentarza. Z reguły będą to odnośniki z atrybutem UGC lub nofollow, ale być może trafisz też na dofollow. Ich wszystkich potrzebujesz w profilu linkowym, więc nie zniechęcaj się, jeśli będzie to np. nofollow. I w tym przypadku pamiętaj jednak, aby nie spamować. Możesz dodać odnośnik do artykułu powiązanego tematycznie, który stanowi uzupełnienie danej treści lub inne podejście do danego zagadnienia. Wtedy zmniejszasz ryzyko tego, że zostanie on usunięty.

Strony z konkursami

Zorganizuj na swojej stronie promocję z nagrodami do wygrania. Następnie poinformuj o tym internautów w serwisach społecznościowych, na forach, ale możesz również dodać informacje o nich na stronach gromadzących informacje o aktualnych konkursach. Wtedy możesz dodać jego opis, ale również link do strony, na której jest on zamieszczony. To prosty sposób na pozyskanie za darmo odnośników z wartościowych pod względem SEO witryn.

Przykład tekstu konkursowegoŹródło: https://wygrywajwsieci.pl/konkursy-konsumenckie/wygraj-ekspres-do-kawy-konkurs-jacobs-i-prima-w-dino/, 07.01.2022

Profile w serwisach społecznościowych

Załóż je dla swojej strony. Pomimo tego, że najczęściej pozyskasz w ten sposób link nofollow, to i tak zdecydowanie warto. Miej na uwadze, że takie witryny mogą być dla Twojej witryny nie tylko źródłem odnośników, ale również sposobem na pozyskiwanie ruchu, o ile będziesz aktywnie prowadzić swoje profile.

Agregatory treści

W sieci istnieją serwisy, które gromadzą content z danej kategorii tematycznej. To znaczy, że są to serwisy branżowe, a to właśnie z takich stron szczególnie pożądane jest pozyskiwanie odnośników. Takich serwisów nie ma wiele, ale zdecydowanie warto, aby treści z Twojej witryny również się tam pojawiały. Przykładem takiego serwisu dla branży SEO jest planeta-seo.pl. Poszukaj, czy dla Twojej działalności również znajdziesz witryny funkcjonujące na podobnych zasadach.

Ogłoszenia o pracę

Potrzebujesz do firmy kolejnego specjalisty? Zamieść zatem ogłoszenie o pracę. To kolejny skuteczny sposób na pozyskanie odnośników, które będą widoczne na stronie nie tylko w czasie, gdy będzie ono aktywne – często takie serwisy zachowują je w archiwum, zatem zyskujesz wartościowy odnośnik na stałe.

Innym sposobem na pozyskanie linka jest korzystanie z serwisów branżowych, które umożliwiają umieszczanie ogłoszeń tematycznych – nie tylko dotyczących pracy. Dzięki nim możesz pozyskiwać klientów, ale jednocześnie zdobywać odnośniki prowadzące do witryny. Nie wszystkie strony dają taką możliwość, ale w wielu przypadkach możesz tak pozyskać wartościowy odnośnik za darmo. Często jednak jego dodanie wiąże się z dodatkową opłatą.

Broken link building

Ta metoda od lat cieszy się dużym zainteresowaniem. Polega ona na wyszukiwaniu w serwisach, w których chciałbyś pozyskać link, artykułów z niedziałającymi odnośnikami do serwisów o danej tematyce. Na przykład autor odsyłał do danej treści jako do źródła informacji związanych z danym zagadnieniem, ale aktualnie ono już nie działa. Zatem możesz zaproponować, aby na to miejsce pojawił się odnośnik do Twojej witryny, na której dane zagadnienie jest solidnie opisane. Pytanie – jak możesz znaleźć takie niedziałające linki? Zastosowanie mają tutaj przeróżne narzędzia. Jednym z nich jest brokenlinkcheck.com. Za darmo sprawdzi ono 3 tys. podstron, a efektem jego pracy będzie wskazanie niedziałających linków wychodzących wraz ze zwracanym kodem. Udało się odnaleźć takie odnośniki? Zatem czas na podjęcie próby skontaktowania się z właścicielem serwisu.

Wikipedia

Wprawdzie linki z tego źródła mają atrybut nofollow, ale i tak warto podjąć próbę pozyskania odnośników – choćby ze względu na możliwe przekierowania z witryny. Poza tym – Wikipedia to potężny serwis o znakomitych parametrach SEO. Co zrobić, aby link dodany na takiej zasadzie nie został usunięty? Zaproponuj odnośnik do Twojej strony w miejscu niedziałającego odsyłacza. Jak to zrobić?

Najpierw musisz znaleźć strony, na których znajdują się takie niedziałające linki. Wyślij w tym celu do Google następujące zapytanie:

site:wikipedia.org fraza „martwy link”

Zamiast fraza dodaj interesujące Cię słowo kluczowe. Na przykład jeśli masz stronę o Trójmieście, to zapytanie może być następujące:

site:wikipedia.org trójmiasto „martwy link”

Otwórz wyświetlone strony. W przypisach powinieneś znaleźć pozycję oznaczoną jako martwy link.

Pozyskiwanie odnośników z WikipediiŹródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czes%C5%82aw_Niemen, 07.01.2022

Teraz czas na przygotowanie na Twojej stronie contentu, który zawiera wartościową treść i może zająć miejsce dotychczasowego źródła. Musisz zatem ustalić, co znajdowało się w tym artykule. Wykorzystaj do tego to narzędzie – https://archive.org/web/. Za jego pomocą możesz sprawdzić, jaka treść była tam przed jej usunięciem. Na tej podstawie możesz zbudować nowy content, ale absolutnie nie powinieneś kopiować treści, która się tam znajdowała – nie łam praw autorskich. W kolejnym kroku edytuj niedziałający link – i gotowe. Jeśli odnośnik prowadzi do wartościowej treści, to prawdopodobnie tam pozostanie.

Gdzie linkować stronę – podsumowanie

Posąg z ikoną linku oraz zębatki


Opisane metody to tylko kilka sposobów na linkowanie SEO. W miarę możliwości staraj się wykorzystywać jak najbardziej kreatywne metody pozyskiwania odnośników. Twórz infografiki, publikuj artykuły gościnne, nawiązuj współpracę z firmami. Pamiętaj, że w wielu serwisach nie da się pozyskać odnośnika za opłatą – cel ten możesz zrealizować tylko innymi sposobami.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Hosting SEO – co to jest i jak wybrać najlepszy?
    Hosting SEO – co to jest i jak wybrać najlepszy?
    Hosting SEO to bardzo ważny aspekt w kontekście pozycjonowania stron internetowych. Warto więc wiedzieć, czym jest i jak wybrać ten najlepszy!
    Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!
    Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!
    Internetowy model zarządzania firmą poprzez SEO. Czym są wskaźniki KPI (Key Performance Indicators) oraz jak je dobierać względem potrzeb?
    Co to jest techniczne SEO?
    Co to jest techniczne SEO?
    Aby uzyskać widoczność w Google, musisz zadbać o techniczną strukturę swojej strony. W tym artykule dowiesz się, na co zwrócić wówczas uwagę!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.