Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?

Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?

Moose Photos / pexels.com

Uruchomienie strony firmowej czy sklepu WWW to zdecydowanie słuszny krok w prawie każdej branży. Sprzedaż online osiąga lepsze wyniki pod względem przychodów niż prognozowano, z roku na rok rośnie odsetek internautów, którzy kupują w sieci, a poza tym – coraz więcej Polaków zaczyna poszukiwania produktów i usług właśnie od przeczesywania internetu. Zanim jednak zaczniesz zdobywać klientów online, musisz rozreklamować swoją markę – jak to zrobić? Jaka reklama firmy w sieci działa najlepiej?

77 proc. Polaków kupuje online

Z najnowszej edycji badania „E-commerce w Polsce” zrealizowanego przez Gemius wynika, że już 77 proc. internautów w naszym kraju kupuje online, a dokładniej osoby te przynajmniej jeden raz zamówiły coś w sieci. Twórcy badania zapytali internautów również o to, czy pandemia COVID-19 miała jakiś wpływ na ich preferencje zakupowe. Okazuje się, że z tego względu aż 30 proc. internautów więcej kupuje online, a 33 proc. robi to częściej.

Źródło: gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html, 07.02.2022

Jeśli chodzi o powody przeniesienia zakupów do sieci, kupujący wymieniają przede wszystkim ciągłą dostępność takich stron, tzn. witryny są dostępne bez względu na sytuację pandemiczną – i tak oceniło to 62 proc. respondentów. Natomiast 53 proc. stwierdziło, że tak jest szybciej, a 44 proc., że jest taniej.

Według danych PwC rynek e-commerce w Polsce ma rosnąć średniorocznie o 12 proc. i w 2026 roku osiągnąć wartość 162 mld zł. Eksperci tej firmy wspominają również, że obecnie około 150 tys. polskich marek sprzedaje w sieci – nie tylko poprzez sklepy, ale również platformy typu marketplace.

Online można prezentować ofertę zarówno w sklepach, jak i na stronach firmowych. Zanim jednak dotrzesz z propozycjami do klientów, musisz postawić na odpowiednie działania marketingowe. Jak reklamować firmę w internecie? Na jakie działania postawić, aby osiągnąć zakładane cele? Co zrobić, żeby reklama firmy w sieci była skuteczna?

Sprawdź: 10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o pisaniu bloga

Reklama firmy w sieci

Prowadzenie działań marketingowych online ma wiele zalet. Zanim je rozpoczniesz, zacznij korzystać z Google Analytics, czyli najpopularniejszego systemu analitycznego na świecie, który umożliwi Ci weryfikowanie źródeł ruchu, ich skuteczności, a nawet analizowanie, czego na Twojej stronie szukają internauci. Kiedy już rozpoczniesz zbieranie tych danych, możesz zacząć testowanie różnych działań marketingowych. Badanie na temat budżetów polskich firm na działania w sieci przeprowadziła firma WhitePress. Udział poszczególnych metod wygląda, jak poniżej. Przyjrzyjmy się poszczególnym działaniom i kluczowym informacjom na ich temat. Wybierz, która reklama firmy w sieci będzie dla Ciebie najlepsza.

Niektóre efekty w postaci zapytań i ruchu na stronie mogą przyjść od razu. W innych przypadkach musisz nieco poczekać. Jaka reklama firmy w sieci może Ci przynieść najlepsze efekty?

Social media

W Polsce z serwisów społecznościowych korzysta blisko 26 mln mieszkańców, co oznacza, że robi to około 70 proc. obywateli. To wynik, który powoduje, że nie powinieneś tak po prostu przejść obojętnie obok social mediów. Nie jest też tak, że to miejsca na działania marketingowe wyłącznie dla branży rozrywkowej. Jak reklamować firmę na Facebooku? Na FB można trafić na działalności z przeróżnych branż, a w tym na zakłady pogrzebowe, przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlane i wiele innych. Możesz docierać do klientów poprzez prowadzenie fanpage, korzystanie z kampanii Facebook Ads czy też realizowanie działań marketingowych na grupach, a to przecież tylko jeden serwis.

Powinieneś obowiązkowo przeanalizować, który z portali społecznościowych będzie odpowiedni dla Twojego biznesu. Być może interesująca Ciebie grupa docelowa korzysta z Twittera, Instagrama, Tik Toka lub innego medium? Nie wiadomo, który będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojej działalności – możliwe, że optymalne jest prowadzenie działań marketingowych na wielu z nich. W Polsce ponad 60 proc. udziału w rynku serwisów społecznościowych ma Facebook’a co ciekawe – drugą pozycję zajmuje Twitter. Reklama firmy w sieci na serwisach społecznościowych dla wielu biznesów jest bardzo skuteczna, choćby w przypadku rzeczy, które kupujemy głównie na podstawie wyglądu.

Pozycjonowanie w Google

Kolejnym skutecznym sposobem na dotarcie do klientów jest reklama w Google. Ta wyszukiwarka ma ponad 95 proc. udziału w rynku w Polsce i umożliwia dotarcie do grupy docelowej. Metodą, która może przynieść oczekiwany ruch, jest pozycjonowanie witryny, czyli działania zmierzające do osiągnięcia jak największej widoczności w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Te działania są skuteczne z tego względu, że najczęściej internauci mogą trafiać na Twoją stronę po konkretnych zapytaniach, czyli szukają tego, co Ty oferujesz. Taka reklama firmy w sieci cechuje się wysokim wskaźnikiem konwersji.

Natomiast charakterystyczny dla tego kanału dotarcia do klienta jest stopniowy rozwój widoczności w Google. To znaczy nie jest tak, że dzisiaj zdecydujesz się na działania, a jutro będziesz już pozyskiwać ruch z wyników wyszukiwania. Działania stopniowo zaczynają przynosić coraz większe efekty, ale trzeba na nie poczekać najczęściej mniej więcej kilka miesięcy. Dużo też zależy od konkurencyjności branży, stanu Twojej strony i innych czynników. To reklama firmy w sieci, która pozwala dotrzeć do różnych grup odbiorców.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez prowadzących platformę Shoper, w 2020 roku to wyszukiwarka Google była źródłem największego ruchu w sklepach, które na niej działają. Odpowiadała za 31 proc. odwiedzin.

Źródło: shoper.pl/static/raporty/Shoper-Raport-2020.pdf, 07.02.2022

SEM, czyli płatna reklama w sieci w wyszukiwarce

Jak wynika ze wspomnianych danych platformy Shoper, drugim pod względem popularności źródłem ruchu dla sklepów jest SEM, czyli Search Engine Marketing. Wprawdzie działania mogą być prowadzone w różnych wyszukiwarkach, ale mówimy tutaj przede wszystkim o tej najpopularniejszej, czyli o Google. Po wysłaniu do tej wyszukiwarki przeróżnych zapytań w wynikach możesz zobaczyć na górze rezultatów do czterech pozycji oznaczonych jako reklama.

Jeśli chcesz, aby odnośnik do Twojej strony znalazł się wśród nich, to musisz skorzystać z systemu reklamowego Google Ads. Zaletą tej metody reklamy firmy w sieci jest fakt, że możesz tak pozyskiwać ruch nawet w już dniu rozpoczęcia kampanii. W przypadku działań w wynikach wyszukiwania płacisz za każde przekierowanie na stronę, a stawka zależy m.in. od konkurencyjności branży.

Jeśli zamierzasz pozyskiwać ruch z Google, to optymalnym rozwiązaniem jest łączenie kampanii w Google Ads z pozycjonowaniem. Pierwsze z tych działań mogą przynosić efekty od zaraz, a dzięki temu będziesz mieć środki, którymi sfinansujesz kampanię SEO.

Content marketing

W przypadku tych działań chodzi o tworzenie contentu, który zaangażuje internautów oraz spowoduje, że dany materiał będą udostępniać w serwisach społecznościowych, będą wspominać o nim na swoich blogach i nie tylko. Pamiętaj, że content to nie tylko artykuły czy poradniki. Są nim również zdjęcia, infografiki, filmy oraz wszystkie inne materiały, które możesz udostępniać w sieci. Celem jest zaangażowanie internauty, zwrócenie jego uwagi i zachęcenie do tego, aby przekazywał innym użytkownikom sieci informacje o tym materiale.

Content marketing należy do działań, w które firmy w ostatnich latach szczególnie mocno inwestują. Przejawem tej formy reklamy przedsiębiorstwa w sieci może być blog firmowy, na którym będziesz zamieszczać wartościowe wpisy. Co ciekawe, z badania przeprowadzonego przez aira.net wynika, że w 2020 roku content marketing był najpopularniejszym sposobem na pozyskiwanie linków prowadzących do witryn, a takie odnośniki są jednym z czynników, które mają wpływ na widoczność w Google.

Google Ads daje Ci możliwość promocji nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale również w tysiącach stron, które należą do sieci reklamowej. To witryny, które uczestniczą w programie Google Adsense i wyświetlają reklamy graficzne oraz tekstowe. Dzięki takim działaniom możesz budować zasięg, coraz większą znajomość marki, jej wizerunek, a także pozyskiwać klientów. Reklamy są wyświetlane kontekstowo, tzn. na witrynach powiązanych tematycznie.

W ramach sieci reklamowej może być realizowana również kampania remarketingu. To znaczy, że internaucie, który już był na Twojej stronie, zaczną się wyświetlać reklamy przypominające na innych serwisach, które odwiedzi. Czy wiesz, że retargetowani użytkownicy są o 70 proc. bardziej skłonni do konwersji? Taka reklama firmy w sieci jest po prostu skuteczna.

E-mail marketing

Może Ci się wydawać, że taka forma reklamy firmy w sieci nie może być skuteczna, bo przecież codziennie otrzymujesz wiele wiadomości reklamowych, które ignorujesz. Tymczasem wszystko zależy od tego, jak są prowadzone działania. Miej na uwadze, że 64 proc. małych firm wykorzystuje takie metody do pozyskiwania klientów. Natomiast wartość rynku e-mail marketingu była szacowana w 2020 roku na 7,5 miliarda dolarów.

Jak osiągnąć sukces dzięki takim kampaniom? Metod jest wiele. Jeśli wysyłasz e-maile reklamowe, to wyłącznie do odbiorców, którzy stanowią Twoją grupę docelową i oczywiście tylko takich, którzy wyrazili na to zgodę. Pracuj nad tytułem wiadomości – to jej kluczowy element, który w dużej mierze decyduje o sukcesie. Internauta musi już na jego podstawie wiedzieć, że warto zapoznać się z treścią wiadomości. Tylko taka reklama firmy w sieci w tej formie jest skuteczna.

Kolejną metodą jest newsletter. To za jego pośrednictwem możesz informować internautów o promocjach i atrakcyjnych ofertach. Najpierw jednak musisz zachęcić ich do otrzymywania tych wiadomości. Skutecznym sposobem jest zaoferowanie zniżki na zakupy w zamian za pozostawienie kontaktu do siebie.

Ta metoda reklamy firmy w sieci jest jedną z najstarszych, z jakich się korzysta. Wymaga ona zupełnie innego podejścia niż jeszcze lata temu, ale w dalszym ciągu jest skuteczna.

Źródło: campaignmonitor.com/resources/guides/the-state-of-small-business-marketing/#one, 07.02.2022

Gdzie się reklamować za darmo?

Digital marketing, czyli działania reklamowe w sieci, nie w każdym przypadku musi być płatny. Początek prowadzonej działalności może się wiązać z niewielkimi środkami na kampanie marketingowe. Zatem jaka reklama przy niskim budżecie będzie najlepszym rozwiązaniem? Co robić, jeśli w ogóle nie masz na to środków? Wtedy możesz podejmować różne działania, które będą wymagały głównie poświęcenia Twojego czasu, bez zlecania prac specjalistom. Możesz:

  • dodawać ogłoszenia na popularnych stronach WWW;
  • budować wizerunek eksperta na forach branżowych;
  • promować markę na grupach na Facebooku;
  • dodać wizytówkę w Google Moja Firma – możesz tak dotrzeć do klientów lokalnych;
  • prowadzić fanpage na Facebooku – systematycznie dodawać wpisy.

To tylko przykładowe formy reklamy firmy w sieci, które mogą być dobrym krokiem. Warto śledzić poczynania konkurencji – tak łatwiej ustalisz, które działania przynoszą korzyści.

Reklama firmy w sieci – testuj różne metody

W przypadku każdego biznesu skuteczne mogą się okazać zupełnie inne działania, dlatego miej na uwadze, że nie od razu odkryjesz te, które są najskuteczniejsze dla Twojej branży. Warto takie kwestie konsultować ze specjalistami, którzy testowali różne metody i wiedzą, które dają największe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu. Reklama firmy w sieci to obecnie niezbędny krok – miej to na uwadze.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak zaangażować swoich odbiorców?

    Jak zaangażować swoich odbiorców?

    Zastanawiasz się, w jaki sposób zaangażować swoich odbiorców? Myślisz, że robisz już wszystko, aby do nich dotrzeć, ale nadal nie widzisz przychodów? Przeczytaj!
    Jaką formę reklamy wybrać jako najskuteczniejszą?

    Jaką formę reklamy wybrać jako najskuteczniejszą?

    Prowadzisz własną działalność, ale nie wiesz jak najskuteczniej się zareklamować? Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się, co warto zrobić, aby osiągnąć sukces!
    8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają

    8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają

    Sklepy online w ostatnich latach przeżyły ogromny wzrost. Jak nie zginąć wśród licznej konkurencji i zadbać o każdy detal na stronie? Podpowiada nasz ekspert, Jacek.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę