Jak skutecznie wypromować sklep internetowy?

Jak skutecznie wypromować sklep internetowy?

Karolina Grabowska / pexels.com

Uruchomienie sprzedaży online to jedyny słuszny krok dla Twojego biznesu, a przynajmniej to dobre rozwiązanie dla zdecydowanej większości działalności. Ostatnie lata stoją pod znakiem dynamicznego wzrostu liczby sklepów online, firmy coraz więcej inwestują w sieci, a jednocześnie rośnie odsetek internautów, którzy zamawiają produkty i usługi online. Zanim jednak do nich dotrzesz, musisz wiedzieć, jak powinna przebiegać promocja sklepu internetowego. W jakie działania najlepiej zainwestować?

Coraz więcej sklepów WWW w Polsce

Wzrosty na polskim rynku e-commerce były spodziewane, ale ich tempo przyspieszyła pandemia. Według danych Dun & Bradstreet liczba sklepów zwiększyła się w polskiej sieci w 2021 roku aż o 8 tysięcy i wyniosła 52,3 tys. Okazuje się, że online kupuje już około 85 proc. internautów – pandemia przekonała wielu z tych, którzy jeszcze nie korzystali z tego kanału zakupowego, do rozpoczęcia zamawiania.

Jednocześnie pozytywnie wyglądają przewidywania. Według PwC w najbliższych latach średnioroczny wzrost rynku e-commerce wyniesie 12 proc., natomiast wartość rynku w 2026 szacowana jest na 160 mld zł. Obecnie około 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż produktów i usług online, nie tylko poprzez sklepy WWW, ale również przez platformy typu marketplace. Około 1/3 firm, które mają sklepy online, sprzedaje swoje produkty również na Allegro.

Źródło: pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html, 09.02.2022

Założenie witryny to dopiero początek drogi do sukcesu. Aby dotrzeć do zainteresowanych zakupami online, niezbędna jest promocja sklepu internetowego. Digital marketing daje Ci ogromne możliwości prowadzenia przeróżnych działań, które przyniosą klientów. Na które postawić? Podpowiedź mogą stanowić wyniki analizy przeprowadzonej przez platformę Shoper. Okazuje się, że największym źródłem ruchu dla witryn, które na niej działają, jest wyszukiwarka. Jak reklamować sklep internetowy?

Źródło: shoper.pl/static/raporty/Shoper-Raport-2020.pdf, 09.02.2022

Czy to oznacza, że powinieneś postawić na te kanały marketingowe, które zostały wymienione w wynikach tej analizy? To nie tak – każdy biznes jest inny, a działania należy dla niego dobierać indywidualnie.

Jak promować sklep internetowy?

Reklama sklepu jest możliwa na wiele sposobów, a zaletą różnorodnych działań jest łatwość analizowania wyników. Nie musisz wykładać ogromnej kwoty na odmienne formy promocji, aby je przetestować, chociaż każda z nich różni się pod wieloma względami od pozostałych.

Pozycjonowanie e-commerce

Na pierwszej pozycji w powyższej analizie, jako najskuteczniejsze źródło ruchu, została wskazana wyszukiwarka Google, która w Polsce ma ponad 95 proc. udziału w rynku. To imponujący wynik, który może się przekładać również na dużą ilość odwiedzin w Twojej witrynie, o ile osiągniesz oczekiwaną widoczność w SERP (Search Engine Results Page). Pozycjonowanie polega na uzyskaniu jak najwyższych pozycji Twojego sklepu na frazy, które są wyszukiwane przez użytkowników Google, kiedy chcą znaleźć jakiś produkt lub usługę, którą oferujesz i je kupić. To promocja sklepu internetowego, która pozwala dotrzeć do zainteresowanych tym, co oferujesz.

Działania te składają się z wielu etapów, a ich cechą charakterystyczną jest stopniowe realizowanie celów. To znaczy, że nie jest tak, iż pozycjonowanie stron przyniesie Ci efekt z dnia na dzień. Na rezultaty poczekasz, ale z tygodnia na tydzień będą one coraz lepsze. Przeróżne analizy pokazują, że są to działania, które charakteryzują się najwyższą konwersją w kanale B2B i jedną z najwyższych w B2C.

Jeśli zerkniesz, jak wygląda skuteczność pozycjonowania w poszczególnych branżach pod względem poziomu konwersji, to najczęściej ten kanał marketingowy znajdziesz wśród trzech, które osiągają najlepszy wynik. Z tego powodu nie powinieneś pomijać tych działań w kampanii. To promocja sklepu internetowego, która zdecydowanie działa. Konieczne jest jednak zwrócenie uwagi na wszystkie wymagania Google. Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu? Wpływ na koszt działań ma wiele czynników – wycena zawsze jest dokonywana indywidualnie dla danej domeny.

Google Ads dla sklepów

Jednym z działań, od których warto rozpocząć kampanię dla Twojego biznesu, jest Google Ads. Być może ten kanał marketingowy znasz dzięki poprzedniej nazwie – wcześniej była to kampania AdWords. Kiedy wyślesz jakieś zapytanie do Google, to wtedy w wynikach wyszukiwania zobaczysz na samej górze pozycje oznaczone jako reklama – mogą być maksymalnie cztery, ale może się też zdarzyć, że nie zobaczysz wśród nich żadnego. Jeśli chcesz, aby i Twoja strona znalazła się wśród tych wyników, to musisz skorzystać ze wspomnianego systemu Google Ads. W przypadku ruchu pozyskiwanego z płatnych wyników wyszukiwania rozliczenie obowiązuje za każde przekierowanie, a cena zależy od kilku czynników, ale przede wszystkim od konkurencyjności branży. Zatem sam możesz łatwo ustalić, ile ma Cię kosztować taka promocja sklepu internetowego i bazować na takim budżecie.

Zaletą tych działań jest możliwość czerpania z nich korzyści nawet tego samego dnia, w którym rozpoczniesz kampanię. Dlatego jest to znakomite uzupełnienie pozycjonowania, w przypadku którego musisz poczekać na rezultaty. To skuteczna promocja sklepu internetowego, która pozwala zwiększać świadomość istnienia marki, budować zasięg i pozyskiwać klientów.

Social media

Serwisy społecznościowe umożliwiają docieranie do ogromnej liczby odbiorców, są popularne w Polsce i na całym świecie. W naszym kraju aż 70 proc. obywateli jest użytkownikami takich serwisów, co oznacza, że pozwalają one dotrzeć do klientów z różnych branż, w różnym wieku. Social media szczególnie dobrze sprawdzają się w przypadku produktów, które kupujemy przede wszystkim na podstawie tego, co widzimy – odzież, obuwie, ale także przeróżne aranżacyjne cuda, które mogą się znaleźć w naszych domach, to idealne produkty do promowania w sieci. Tylko w jakich serwisach powinna być prowadzona promocja sklepu internetowego? Zdecydowanym liderem w Polsce jest Facebook, który ma ponad 60 proc. udziału w rynku. Natomiast to nie oznacza, że będzie on najlepszym rozwiązaniem dla każdego biznesu.

Źródło: gs.statcounter.com/social-media-stats/all/poland, 9.02.2022

Na FB możesz korzystać m.in. z kampanii w ramach Facebook Ads, prowadzić fanpage, a także promować działalność na grupach tematycznych. Pamiętaj jednak o analizowaniu różnych serwisów społecznościowych. Powinieneś wziąć pod uwagę grupę docelową – być może Twoi klienci korzystają przede wszystkim z Instagrama, Tik Toka albo Twittera? Sprawdź to – nie powinieneś z góry zakładać, że dla Twojego biznesu najlepszy będzie Facebook. Może być różnie – promocja sklepu internetowego w różnych portalach może przynosić inne wyniki.

Promocja w sieci reklamowej Google

Reklama płatna w wynikach wyszukiwania Google to tylko jedno z działań, które możesz podjąć w ramach systemu Google Ads. Ponadto możesz korzystać z sieci reklamowej, tzn. wyświetlać kreacje na stronach, które należą do systemu Google Ads. Należą do niego tysiące serwisów – to znakomity sposób m.in. na budowanie zasięgu, znajomości marki. Twoje reklamy mogą się wyświetlać nawet na najbardziej znanych w Polsce portalach. Ponadto masz możliwość, a nawet powinieneś korzystać z remarketingu. Polega to na tym, że internautom, którzy odwiedzili Twój sklep, będą się wyświetlać reklamy przypominające go w różnych serwisach, które należą do wspomnianego systemu Google Ads. Jest to niezbędne z tego względu, że retargetowani internauci są o 70 proc. bardziej skłonni do konwersji. Taka promocja sklepu internetowego przynosić może doskonałe wyniki.

Content marketing

W ostatnich latach ogromną popularnością cieszy się content marketing. To działania, które polegają na tworzeniu takich materiałów, które angażują odbiorców. To znaczy, że udostępnią je oni na swoich profilach w serwisach społecznościowych, dodadzą do nich odnośniki na swoich blogach, wykorzystują jako źródło przy tworzonym contencie. Nie chodzi jednak wyłącznie o materiały tekstowe, ale również zdjęcia, wideo i inne. Content marketing jest wykorzystywany przez 93 proc. marketerów w sektorze B2B, ale tak naprawdę są to działania, które znakomicie sprawdzają się również w B2C i nie tylko. Dobrze zrealizowany materiał może przynieść znakomite rezultaty.

Źródło: suttida.com/how-to-build-tons-of-value-with-your-content-marketing/, 09.02.2022

E-mail marketing

Pewnie wydaje Ci się, że taka promocja sklepu internetowego nie może być skuteczna w obliczu liczby wiadomości, które pojawiają się w naszych skrzynkach e-mail na co dzień. Tymczasem okazuje się, że w taki sposób klientów pozyskuje 64 proc. małych firm. Oczywiście takie działania wymagają odpowiedniego podejścia i planu.

E-mail marketing w formie wysyłki treści reklamowej do grupy odbiorców powinien trafić do osób, które nie tylko wyraziły zgodę na tę wiadomość, ale przede wszystkim są tymi, którzy rzeczywiście mogą zdecydować się na zakup danego produktu lub usługi – są grupą docelową. Wiele uwagi warto przywiązać do tytułu wiadomości – to od niego w dużej mierze zależy, czy odbiorca zapozna się z treścią.

Kolejną formą e-mail marketingu jest newsletter, dzięki któremu możesz informować odbiorców o atrakcyjnych ofertach. Jak zachęcić klienta, aby chciał go otrzymywać? Choćby oferując rabat na pierwsze zakupy.

Influencer marketing

To kolejna modna w ostatnich latach forma promocji sklepu internetowego. Influencer to osoba znana i popularna, która jest cenionym ekspertem w danej dziedzinie albo po prostu jest to ktoś, kogo obserwuje mnóstwo osób w serwisach społecznościowych. Jego komunikaty docierają do bardzo dużego grona odbiorców, a za ich pośrednictwem mogą być promowane produkty oraz usługi. Takie działania często owocują dużym zaangażowaniem odbiorców danej reklamy. Czy są skuteczne? Aż 80 proc. marketerów ocenia je jako efektywne albo bardzo efektywne, ale oczywiście kwestią analizy pozostaje to, czy ta metoda sprawdzi się w Twoim biznesie. Innym ważnym krokiem jest wybór odpowiednich influencerów do konkretnej kampanii. To dzięki nim promocja sklepu internetowego może przynosić jeszcze lepsze wyniki.

Promocja sklepu internetowego – podsumowanie

Do Twojej dyspozycji jest mnóstwo metod promocji sklepu WWW. Staraj się przetestować te, które według Ciebie zapowiadają się najlepiej i mogą przynieść sukces w Twojej branży. Koniecznie analizuj, jakie wyniki dzięki nim osiągasz, używając do tego choćby Google Analytics oraz tagów UTM. Decyzje odnośnie do podziału budżetu podejmuj na podstawie uzyskiwanych rezultatów.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?

    Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?

    Szukasz najlepszego kanału komunikacji z klientem? Być może w Twojej branży okaże się nim e-mail marketing. Sprawdź, jak realizować go tak, by nie trafić do folderu ze SPAM-em.
    15 lat minęło jak jeden dzień. Zobacz, co się stało z Nasza Klasą

    15 lat minęło jak jeden dzień. Zobacz, co się stało z Nasza Klasą

    Pamiętasz eurogąbki, śledzika i zdjęcia z klasowych wycieczek? Już wkrótce serwis, który łączył ze sobą całe pokolenia klasowych przyjaciół, zniknie na zawsze. Czy można było tego uniknąć?
    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

    Na tym świecie pewne są podobno tylko dwie rzeczy, a jedną z nich są podatki. Zobacz, kogo dotknie nowy podatek od reklamy i dlaczego wywołał on falę prawdziwego oburzenia.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.