W sieci reklamuje się dziś mnóstwo marek, a okres pandemii tylko wzmocnił ten trend. Dziś śmiało można więc powiedzieć, że jeśli w Internecie nie ma Twojej firmy – nie istnieje.
Z jednej strony więc jest mnóstwo miejsc i kanałów, w których możesz się reklamować. Z drugiej zaś, ogromna konkurencja wymaga dobrej strategii i kreatywnego podejścia do tematu. W dzisiejszym wpisie nie znajdziesz złotej recepty na reklamę idealną swojej marki, ale za to dowiesz się, jakie czynniki warto wziąć pod uwagę w planach marketingowych oraz jakie reklamy produktów sprawdzają się najczęściej.
Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i jaki konkretnie produkt chcesz wypromować, pewne punkty powinny obowiązkowo znaleźć się na mapie Twoich działań. Poniżej znajdziesz listę tych rekomendowanych przez nas.
Wielu przedsiębiorców po cichu liczy, że nie potrzebują żadnej strategii, a spontaniczne działania same – w magiczny niemal sposób – ułożą się w sensowną całość. Choć nie ma nic złego w odrobinie szaleństwa i kreatywności, warto posiadać jednak choćby zarys planu. Dlaczego to takie ważne?
Odpowiednio skonstruowana strategia pomoże Ci między innymi:
Jak już wspomnieliśmy, w jego oszacowaniu na pewno pomoże dobrze opracowana strategia. Aby doprecyzować budżet, musisz przede wszystkim ustalić:
To dość standardowa porada, jednak będziemy ją powtarzać do znudzenia. Jeśli nie określisz i nie poznasz dobrze grupy docelowej swojego produktu, każdy przekaz będzie trafiał w próżnię. Brak określenia grupy docelowej spowoduje również, że Twoje działania będą mocno przypadkowe i chaotyczne.
W przypadku grupy docelowej częstą praktyką jest określenie podstawowych danych demograficznych, tzn. płci, przedziału wiekowego, miejsca zamieszkania czy średnich zarobków potencjalnego klienta. Tymczasem powinien być to zaledwie wstęp do szerszej analizy tej grupy.
Poza „suchymi” faktami ważne są także inne czynniki: to, jak klienci spędzają swój czas wolny, czym się interesują, jakich treści szukają w sieci oraz w jaki sposób korzystają z Internetu. Właśnie dlatego do określenia persony klienta (buyer persona) warto podejść jak do poznawania drugiej osoby: z życzliwą ciekawością. To naprawdę Ci się opłaci!
Z określeniem grupy docelowej bezpośrednio związany jest także wybór formatu reklamowego. To dzięki wiedzy na temat tego, gdzie w Internecie bywają Twoi potencjalni klienci, będziesz w stanie dopasować odpowiedni sposób reklamy. Może się np. okazać, że – pomimo ogromnej popularności TikToka czy Instagrama – akurat tych miejsc Twoja grupa docelowa nie odwiedza wcale (lub bardzo rzadko).
Poniżej znajdziesz listę najczęstszych form reklamy internetowej wraz z podpowiedziami, kiedy sprawdzą się one najlepiej.
To podstawa istnienia Twojej firmy w Internecie, coraz częściej wypierana jednak przez profile zakładane w mediach społecznościowych. Warto jednak mieć na uwadze, że nic nie zastąpi własnej witryny firmowej – zwłaszcza, gdy Facebook czy Instagram zaliczą awarię swoich serwerów (co zdarza się zresztą regularnie) lub Twój fanpage zostanie niesłusznie zbanowany.
Potraktuj stronę internetową jako wizytówkę swojej firmy i upewnij się, że jest sprawna, użyteczna i dostarcza klientom wszystkich niezbędnych informacji. Nie zapomnij też o dobrym designie. Co prawda liczy się wnętrze (w tym przypadku oferta, doświadczenie oraz ceny), ale większość ludzi to wzrokowcy i warto mieć to na uwadze.
Dla kogo? Dla każdej firmy, która chce być obecna w sieci na własnych zasadach.
Jest świetnym uzupełnieniem strony firmowej, jeśli Twoja grupa docelowa oczekuje merytorycznych treści. Gdy będziesz w stanie regularnie dostarczać wartościowy content (np. w formie porad związanych z Twoją branżą), szybko zbudujesz wizerunek lidera.
Blog to także mocne wsparcie sklepu online. Klienci lubią być prowadzeni za rękę i cenią szybki dostęp do informacji, dlatego możesz stworzyć np. artykuł z listą 5 najlepszych pomysłów na prezent urodzinowy, w którym podlinkujesz produkty ze swojego asortymentu.
Dla kogo? Dla firm, których klienci potrzebują edukacji, wskazówek lub rozrywki.
Wspomnieliśmy już o tym, jak ryzykowne może być poleganie wyłącznie na nich. To jednak nie oznacza, że powinieneś o nich zupełnie zapomnieć. Przeciwnie! Obecność w mediach społecznościowych dostosowanych do Twojej grupy docelowej pomoże Ci nawiązać długofalową relację z odbiorcami, która zaowocuje ich późniejszymi decyzjami przy sklepowej półce.
Z mediami społecznościowymi wiąże się influencer marketing, który także może być dobrym sposobem na zdobycie rekomendacji od kogoś, komu ufa Twoja grupa docelowa.
Dla kogo? Niemal dla każdej firmy, przy uwzględnieniu trafnego wyboru samego medium (a jest w czym wybierać). Np. Instagram dobrze sprawdzi się w branży odzieżowej, gastronomicznej, kosmetycznej czy artystycznej.
Reklama w Google Ads ma jedną, podstawową zaletę: dobrze skonfigurowana wyświetli się dokładnie tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. W końcu w wyszukiwarkę Google każdego dnia ludzie wpisują ponad 3,5 miliarda (!) zapytań.
Dużą zaletą tego typu reklamy jest także dokładna mierzalność jej rezultatów oraz możliwość bieżącej kontroli nad budżetem.
Dla kogo? Dla każdej firmy, pod warunkiem odpowiedniego doboru fraz kluczowych, na jakie ma wyświetlać się reklama.
Rewelacyjne uzupełnienie strony internetowej, dzięki której klienci szybciej Cię dostrzegą i uzyskają sprawdzone informacje z pierwszej ręki (o ile zadbasz o odpowiednie uzupełnienie i aktualizowanie wizytówki).
Dla kogo? Dla każdej firmy, a w szczególności dla lokali gastronomicznych oraz usług o charakterze lokalnym.
Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że poczta mailowa odchodzi już do lamusa. Nic bardziej mylnego! W czasach, kiedy w różnych kanałach komunikacji jesteśmy zalewani mnóstwem informacji, skrzynka mailowa zdaje się być ostoją spokoju. Warto to wykorzystać i właśnie w ten sposób dotrzeć do klienta.
Możesz wypróbować zarówno pojedynczą kampanię mailingową, związaną z konkretnym produktem czy akcją promocyjną, jak również uruchomić regularny newsletter dla swoich klientów.
Dla kogo? Dla firm, które chcą budować długofalowe relacje z klientami, a także zadbać o obsługę posprzedażową.
Pozycjonowanie nie jest, co prawda, formą klasycznej reklamy, jednak to właśnie SEO Twojej witryny wpływa na to, jak wysoko wyświetla się ona w wynikach wyszukiwania. To zaś znajduje bezpośredni oddźwięk w ilości odwiedzin na stronie oraz (bardzo często) w stopniu konwersji.
Ogromną zaletą pozycjonowania – pod względem marketingowym – jest fakt, że jest to naturalna forma reklamy. Jeśli Twoja strona spełnia kryteria robotów Google, wyświetli się ona wśród organicznych wyników wyszukiwania, a użytkownik intuicyjnie przejdzie właśnie na nią (bardzo niewielki procent użytkowników przechodzi do dalszych wyników wyszukiwania, np. tych znajdujących się na dole strony).
Dla kogo? Dla każdej firmy, która posiada własną witrynę.
Wszystkie rady powyżej były dość uniwersalne, jednak w przypadku produktu „trudnego” mogą być potrzebne dodatkowe środki pomocnicze, które wzmocnią samą reklamę.
Mianem produktu trudnego możemy określić produkt, który:
W jaki sposób poradzić sobie z trudnym produktem?
Jeżeli podstawową trudnością produktu jest jego wysoka cena, warto zmierzyć się z tym faktem i uprzedzić obiekcje klientów. Możesz np. napisać artykuł na firmowego bloga, w którym rozprawisz się z mitem tańszych zamienników i wskażesz, dlaczego Twój produkt jest droższy od artykułów konkurencji. Jeśli odwołasz się do faktycznych wartości swojego produktu, możesz przekonać wielu spośród nieprzekonanych.
Tematem tabu nadal objętych jest wiele produktów, zwłaszcza tych związanych z higieną intymną, fizjologią ludzkiego ciała czy życiem erotycznym. W tym przypadku warto edukować klientów (merytoryczne materiały z ekspertami), zorganizować webinar bądź warsztaty, które rozprawią się z wątpliwościami klientów, a także zaangażować do akcji promocyjnej influencera, który pokaże, że nie taki diabeł straszny, jak go malują.
Twój produkt jest trudny w użyciu lub jego zdjęcie nie przekazuje w pełni jego możliwości? Nagraj wideo! W ten sposób pokażesz klientowi, w jaki sposób korzystać z produktu w najlepszy sposób, a także co dokładnie Twój produkt wniesie do jego życia. To ważne zwłaszcza w przypadku sklepów online – w końcu nikt nie kupi produktu, którego przeznaczenia nie jest pewien.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.