Igor Miske/unsplash.com
Popularność branży e-commerce w Polsce jest tak duża, że przedsiębiorcy, którzy działają w tym sektorze, nie muszą martwić się o brak zainteresowania ze strony konsumentów. Niestety duża popularność ma też swoje wady – w sieci każdego roku pojawia się mnóstwo nowych sklepów, przez co konkurencja jest coraz większa. Jeśli działasz w handlu elektronicznym, na pewno wiesz, jak trudno jest zdobyć uwagę potencjalnego klienta i wyróżnić się wśród innych. Bez odpowiedniej strategii marketingowej nie można liczyć na sukces.
Sprawdź, jak wypromować produkt za pomocą kilku kanałów digital marketingu.
Aby skutecznie reklamować swoje produkty w e-sklepie, trzeba zadbać o dobrą widoczność w sieci. Najpopularniejszym sposobem na zwiększenie widoczności serwisu internetowego jest SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki. Jest to złożony i długotrwały proces, a na jego efekty trzeba czekać kilka miesięcy. Nie można zaprzeczyć, że SEO to jeden z najtańszych i najskuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie ruchu na stronie, ale czy reklama wybranego produktu poprzez pozycjonowanie to najlepszy sposób? Nie do końca.
Ogromne możliwości w tym zakresie daje przedsiębiorcom system reklamowy Google Ads (dawniej Google AdWords). Pozwala on na tworzenie kampanii w modelu PPC – płacisz, gdy użytkownik kliknie promowany link. Dzięki temu możesz zoptymalizować koszty i w pozyskiwać wartościowy ruch, a co więcej, reklamować tylko wybrane produkty.
System Google Ads pozwala na wyświetlanie reklam w sieci wyszukiwania (wynikach wyszukiwania na stronie SERP) oraz w sieci reklamowej, czyli na stronach i serwisach partnerskich, które należą do Google Display Network. Formaty, jakie mają do wyboru przedsiębiorcy to m.in.:
Dla branży e-commerce największe znaczenie mają reklamy produktowe (PLA), ponieważ to one mają największy potencjał, jeśli chodzi o promowanie konkretnego asortymentu. Jeśli zastanawiasz się, jak wygląda taka reklama produktu, przykład możesz odnaleźć na poniższej grafice:
Jak widzisz, reklamy produktowe utworzone za pomocą płatnych kampanii Google Ads wyświetlają się na samej górze wyników wyszukiwania. To te linki użytkownik widzi jako pierwsze, dlatego istnieje duża szansa na to, że z nich skorzysta. Oczywiście reklamy PLA mogą wyświetlać się również w sieci reklamowej Google.
Największą zaletą reklam produktowych jest to, że użytkownik nie musi wchodzić na stronę, aby znaleźć najważniejsze informacje – wszystko widoczne jest jeszcze przed kliknięciem linku. Dzięki temu ruch generują zazwyczaj użytkownicy w jakimś stopniu zainteresowani produktem.
System Google Ads może wyświetlać w sieci wyszukiwania i w sieci reklamowej Twoje produkty wraz ze zdjęciem, ceną i kilkoma innymi informacjami, ale dane te trzeba najpierw udostępnić. Dlatego w pierwszej kolejności musisz utworzyć feed produktowy, czyli plik zawierający opisy i atrybuty wszystkich produktów znajdujących się w Twoim sklepie. Jeśli korzystasz z platformy e-commerce, prawdopodobnie możesz wygenerować go automatycznie za pomocą odpowiedniej wtyczki.
Kolejny krok to utworzenie konta w Google Merchant Center, czyli w usłudze przeznaczonej dla sprzedawców internetowych, i połączenie go ze swoim kontem Google Ads. Gdy to zrobisz, możesz rozpocząć tworzenie pierwszej kampanii reklamowej. Zaloguj się do swojego konta Google Ads, wybierz typ kampanii, określ odbiorców, słowa kluczowe i ustaw stawkę oraz budżet. Opublikuj reklamę i czekaj na rezultat.
Social media to obok wyszukiwarki Google jeden z najlepszych obszarów do promowania swojej firmy i produktów. Z Facebooka korzysta obecnie prawie połowa populacji świata. To oznacza, że każda firma, niezależnie do branży, znajdzie na tym portalu społecznościowym wielu potencjalnych klientów.
Reklama produktu na Facebooku może wyglądać różnie. Niektóre firmy prowadzą profile, publikują angażujące posty, zbierają wokół siebie grupę odbiorców, a następnie wykorzystują okoliczności do proponowania produktów. Tym sposobem będziesz docierał do osób, które obserwują Twój profil. Jeśli chcesz poszerzyć zasięg swojej reklamy, wykorzystaj system Facebook Ads, który działa podobnie jak Google Ads. Różnicą jest m.in. obszar wyświetlania reklam – w przypadku FB wyświetlają się one w obrębie serwisu oraz na Instagramie, w Messengerze i w Audience network (sieć aplikacji współpracujących z Facebookiem).
W Menedżerze firmy możesz stworzyć kampanię reklamową, która będzie wyświetlała użytkownikom Facebooka reklamy produktów z Twojego sklepu. Oczywiście w tym przypadku również konieczne jest utworzenie feedu produktowego i połączenie systemu Facebook Ads z platformą sprzedażową.
Reklamy produktów najlepiej realizować poprzez sprzedaż z katalogu. Taką opcję znajdziesz w Menedżerze sprzedaży w zakładce Zasoby. Tam możesz utworzyć katalog, który będzie zawierał produkty dostępne w Twoim sklepie, oraz skonfigurować ustawienia katalogu. Gdy to zrobisz, w Menedżerze reklam utwórz kampanię Sprzedaż z katalogu i skonfiguruj ją. System poprosi Cię o nadanie nazwy, określenie grupy odbiorców oraz stawek i budżetu. Następnie będziesz musiał stworzyć kreację reklamy, która będzie wyświetlała się użytkownikom. Po opublikowaniu kampanii reklamy powinny być widoczne od razu. Systemy reklamowe (Facebook Ads i Google Ads), w odróżnieniu od SEO dają niemal błyskawiczne efekty, jeśli chodzi o widoczność. Jest to jedna z największych zalet takiej strategii.
Tworzenie kampanii reklamowej na Facebooku jest dość proste pod względem technicznym. System Facebook Ads poprowadzi Cię przez wszystkie kroki i sam poprosi o istotne informacje i ustawienia. Jednak trzeba wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę, aby promowanie produktu było skuteczne. Najważniejsze aspekty to:
Precyzyjne określenie odbiorców komunikatu reklamowego to najważniejsza zasada marketingu. Jeśli chcesz, aby Twoja reklama była skuteczna, musisz skierować ją do konkretnych osób. Nie ma sensu proponować danego asortymentu komuś, kto na pewno nie będzie nim zainteresowany. W systemie Facebook Ads możesz dokładnie określić, komu ma wyświetlać się Twoja reklama – np. ze względu na wiek, płeć, zainteresowania itp. Oprócz tego możesz ustawić grupy niestandardowych odbiorców i kierować przekaz do osób, które oglądały konkretny produkt, ale go nie kupiły. Jest to tzw. remarketing. Aby go przeprowadzić, musisz połączyć system Facebooka ze swoim sklepem internetowym poprzez piksel Facebooka.
Reklama produktu lub produktów na Facebooku może wyświetlać się na różne sposoby (karuzela, pojedynczy obraz, kolekcja). Wybierz to, co najlepiej pasuje do identyfikacji wizualnej Twojej marki. Pamiętaj również o odpowiednim komunikacie tekstowym – przedstaw największe korzyści i zachęć odbiorców do zakupu.
Content marketing, czyli strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści to dziś podstawa działań marketingowych wielu firm. Treści udostępniane w serwisie internetowym, a także rozpowszechniane poza nim mogą realizować wiele celów biznesowych – od kreowania wizerunku marki, przez pozyskiwanie ruchu na stronie, po zwiększanie sprzedaży. Za pomocą content marketingu możesz reklamować wybrane produkty w sklepie internetowym. Jak? Między innymi przez boga, e-booki czy poradniki.
Prowadzenie bloga firmowego uznawane jest za najskuteczniejszą i najtańszą metodę pozyskiwania ruchu na stronie. Publikując wartościowe wpisy, możesz ściągnąć do swojego sklepu internetowego konsumentów z każdego etapu lejka sprzedażowego – zarówno tych szukających dopiero informacji o produkcie, jak i tych, którzy są przekonani do zakupu. Za pomocą wpisów blogowych nie tylko zachęcisz czytelników do zakupu, ale również zbudujesz wizerunek marki i nawiążesz długoterminową relację z odbiorcami. Treści udostępniane w obrębie sklepu internetowego wspomagają również pozycjonowanie.
E-booki, poradniki i wszystkie inne produkty cyfrowe tego typu to w ostatnim czasie prawdziwy hit. Służą one do generowania leadów sprzedażowych, edukowania konsumentów, budowania wizerunku eksperta, a także do zachęcania do zakupu produktu. Jeśli najpierw zaproponujesz potencjalnemu klientowi wartościową treść za darmo i za jej pomocą wyjaśnisz skomplikowane kwestie, pomożesz w dobrze parametrów produktu czy rozwiążesz jakiś problem, masz większe szanse na to, że odbiorca treści zdecyduje się później na zakupy właśnie w Twoim sklepie.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.