Jak sprawdzić linki przychodzące do domeny?

Jak sprawdzić linki przychodzące do domeny?

cottonbro/pexels.com

Pozycjonowanie obejmuje działania zarówno na stronie, jak i poza nią – kluczowym elementem tych drugich jest pozyskiwanie odnośników z innych witryn. Liczy się nie tylko ich liczba, lecz także jakość Jak sprawdzić linki przychodzące? Dowiedz się, jak sprawdzić URL, z którego pochodzi odnośnik i jego wartość w kontekście SEO.

Czym są backlinki?

W odniesieniu do działań SEO wyróżniamy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Pierwszy rodzaj odnośników prowadzi do innych podstron w obrębie tej samej domeny – w ten sposób możemy między innymi przygotować drzewko kategorii, tagować wpisy czy odwoływać się do artykułów lub postów. Celem takich linków jest przede wszystkim ułatwienie wyszukiwarkom określenia tematyki oraz struktury witryny. Skuteczne stosowanie odnośników wewnętrznych ma znaczący wpływ na efekty pozycjonowania, jednak jeszcze ważniejszą kwestią są linki zewnętrzne. Linki przychodzące nazywa się również właśnie „backlinkami” – to wszystkie łącza prowadzące do naszej witryny znajdujące się na innych domenach.

Wiele stron prowadzi współpracę z innymi portalami między innymi na zasadzie artykułów sponsorowanych czy influencer marketingu. Przy tego typu strategiach warto zadbać o publikowanie odnośników na witrynach o powiązanej tematyce. Dla przykładu, jeśli prowadzimy sklep z artykułami cukierniczymi, backlinki od blogerów specjalizujących się w wypiekach będą bardzo wartościowe. Za każdym razem, gdy na innej stronie pojawi się odnośnik do naszej witryny, zyskujemy link przychodzący, który pomaga zarówno zwiększyć zaufanie użytkowników, jak i poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania.

Gdzie można umieścić backlinki?

Istnieje wiele sposobów na umieszczenie linku przychodzącego w treści strony. Najpopularniejszą opcją jest zwykły anchor (ang. „kotwica”), czyli fragment tekstu z odnośnikiem. Warto przy tym pamiętać, by tego typu odnośniki były naturalnie wplecione w zawartość. Oprócz tego linki mogą znajdować się pod plikami graficznymi, infografikami czy banerami reklamowymi. Niekiedy możemy spotkać się z nimi w nagłówkach, lecz takie praktyki są uznawane przez Google i większość innych wyszukiwarek za spam.

Link building, czyli dosłownie „budowanie linków”, to jedno z najważniejszych zadań wchodzących w zakres pozycjonowania off-site. Są to działania polegające na tworzeniu sieci odnośników do naszej strony z zewnętrznych witryn. Budowanie profilu linkowego stanowi swojego rodzaju reklamę, która może przyciągnąć nowych użytkowników.

Źródło: Elina Fairytale/pexels.com

Dlaczego warto regularnie sprawdzać linki prowadzące do strony?

Poprawne budowanie sieci linków przychodzących jest bardzo ważne w kontekście SEO, dlatego niezbędna jest analiza odnośników prowadzących do strony. Dzięki temu będziemy w stanie utrzymać wysoki poziom zaufania i wiarygodności, jak również poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Odpowiedni profil linkowy ma ogromne znaczenie dla Google i innych serwisów – dzięki wartościowym backlinkom ocena naszej witryny będzie znacznie korzystniejsza.

Warto pamiętać, że podczas gdy linki z wartościowych źródeł będą nieocenioną pomocą w pozycjonowaniu, odnośniki ze stron o słabej renomie mogą stanowić spory problem. Sprawdzenie backlinków pozwala na neutralizowanie czynników, które mogłyby potencjalnie wpłynąć negatywnie na odbiór witryny przez algorytmy wyszukiwarek. Oto informacje, które możemy zdobyć poprzez analizę linków przychodzących.

  • Dane o konkurencji – dokładna analiza stron rywalizujących z pozycjonowaną witryną pozwoli lepiej zaplanować strategię SEO, a także bardziej precyzyjnie obliczyć koszty tego typu działań. Z odpowiednimi narzędziami SEO możemy przeanalizować zarówno liczbę, jak i jakość odnośników prowadzących do stron konkurencji.
  • Ocena pracy pozycjonerów – jeśli zdecydowaliśmy się na skorzystanie ze wsparcia agencji SEO, warto kontrolować wyniki wdrażanych działań. W tym celu mogą nam pomóc nawet darmowe narzędzia do analizy linków.
  • Identyfikacja nieaktywnych linków – błędy 404 i inne problemy z dostępnością podstron mogą negatywnie wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania. W przypadku, gdy usunęliśmy treść z witryny, warto także sprawdzić odnośniki prowadzące do danej zawartości. Aby pozbyć się linków, możemy skontaktować się z autorami innych stron lub skorzystać z narzędzi od Google.
  • Sprawdzenie tzw. toksycznych backlinków – to odnośniki pochodzące ze stron o niskim poziomie zaufania i wiarygodności. Mogą one skutecznie przeszkodzić we wdrażaniu strategii SEO. Podobnie jak w przypadku nieaktywnych linków, możemy je usunąć z poziomu konsoli Google.

Należy przy tym zaznaczyć, że linki prowadzące powinny być weryfikowane jak najczęściej – najlepiej wykorzystać w tym celu kilka różnych metod i narzędzi. W ten sposób będziemy w stanie uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji w postaci zmniejszonej widoczności w wynikach wyszukiwania i osłabienia zaufania ze strony użytkowników.

Jak sprawdzić linki do strony?

Regularna weryfikacja linków jest bardzo ważna w kontekście SEO, dlatego powinniśmy kontrolować odnośniki z możliwie jak największą częstotliwością. Jak sprawdzić link prowadzący do strony, a także jego jakość? Aby zweryfikować backlinki, możemy użyć jednego z wielu narzędzi SEO dostępnych online, które umożliwiają dokładną analizę strony pod kątem link buildingu. Tego typu funkcjonalność znajdziemy nawet w ramach Google Search Console, jednak możemy zdecydować się także na wykorzystanie serwisów takich jak Majestic czy Backlink Watch.

Analiza strony pod kątem link buildingu – Majestic

Majestic to bez wątpienia jedno z najczęściej wybieranych przez pozycjonerów narzędzi. Jest to płatny serwis, który pozwala uzyskać dostęp do szczegółowych danych na temat linkowania z ostatnich trzech miesięcy. Dane są prezentowane w formie diagramów i wykresów kołowych, dzięki czemu możemy już na pierwszy rzut oka dość dobrze określić jakość i skuteczność profilu linkowego.

Informacje, które możemy zdobyć z użyciem tego narzędzia, obejmują między innymi rodzaje linków (dofollow i nofollow), treść anchorów czy źródła odnośników. Co więcej, Majestic umożliwia sprawdzenie poziomu zaufania do stron, których treść obejmuje linki do naszej witryny. Parametr ten jest określany jako Trust Flow – warto przeanalizować go w parze ze wskaźnikiem Citation Flow, który określa liczbę backlinków.

Jak sprawdzić URL z pomocą Google Search Console?

Rozbudowane narzędzie przygotowane przez Google pozwala za darmo sprawdzić liczbę linków zewnętrznych indeksowanych przez wyszukiwarkę. Ponadto możemy zapoznać się z listami najczęstszych odnośników do strony, najważniejszych źródeł backlinków oraz adresów URL najchętniej linkowanych przez inne serwisy. Aby skorzystać z Search Console, wystarczy zalogować się na swoje konto Google i dodać analizowaną witrynę.

Analiza linków przychodzących z Backlink Watch

W przeciwieństwie do wyżej wspomnianych serwisów, które pozwalają przeanalizować również liczne inne aspekty związane z pozycjonowaniem, Backlink Watch skupia się niemal wyłącznie na linkach zewnętrznych. To narzędzie dostępne w wersji darmowej i płatnej, które mimo swojej prostoty oferuje dość szeroką funkcjonalność. Z jego użyciem dowiemy się o rodzajach i źródłach odnośników, jak również o ich atrybutach. Aby skorzystać z Backlink Watch, wystarczy przejść na stronę narzędzia i wpisać nazwę analizowanej domeny.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: teamuto.com, tuningster.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Infografika wzmacniająca konwersję – jak ją przygotować i dlaczego wspomoże Twoje SEO?

    Infografika wzmacniająca konwersję – jak ją przygotować i dlaczego wspomoże Twoje SEO?

    Infografiki i im podobne elementy wizualne, potrafią działać niczym magnes, przyciągając do treści. Dlaczego by więc nie wykorzystać tego w SEO?
    Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

    Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

    Wiesz, jak ukryć stronę przed botami indeksującymi? Czemu służą pliki robots.txt? Kiedy je stosować? Mamy odpowiedzi na te pytania! Czytaj dalej.
    Jak sprawdzić linki zewnętrzne prowadzące do strony internetowej?

    Jak sprawdzić linki zewnętrzne prowadzące do strony internetowej?

    Chcesz sprawdzić odnośniki prowadzące do Twojej lub konkurencyjnej witryny? Wykorzystaj do tego odpowiednie narzędzia. Znajdź najlepsze dla siebie!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.