Jak sprawdzić linki zewnętrzne prowadzące do strony internetowej?

Jak sprawdzić linki zewnętrzne prowadzące do strony internetowej?

Pixabay/pexels.com

Jednym z czynników rankingowych wyszukiwarki Google są linki prowadzące do witryny. To odnośniki na różnych witrynach, po których kliknięciu następuje przekierowanie na witrynę docelową. Algorytm docenia linki z domen, które zbudowały zaufanie Google. Odnośników niskiej jakości możesz się zrzekać za pomocą Disavow Tool. Jak możesz śledzić, jakie linki prowadzą do Twojej strony? Do Twojej dyspozycji jest mnóstwo narzędzi! Zobacz, jak sprawdzić linki zewnętrzne do strony.

Linki zewnętrzne – kluczowe informacje

Dla wyszukiwarki Google fakt, że dany serwis linkuje do innego, jest sygnałem wskazującym na wartościowość docelowego URL-a. To znaczy, że może to sugerować, iż warto taką witrynę umieścić na wysokiej pozycji na dane zapytanie w wynikach wyszukiwania Google. Kiedyś dla algorytmu kluczowa była liczba linków, natomiast obecnie najważniejsza jest ich jakość. Przez lata podejście do kwestii profilu odnośników zdecydowanie się zmieniło, co dało wyraz w aktualizacjach, które przeprowadziła ta wyszukiwarka. Jedną z takich, które spowodowały największe zmiany w historii Google, był Pingwin, czyli update, który miał miejsce w kwietniu 2012 roku. Wówczas SERP-y zostały niemal wywrócone do góry nogami.

Ważność linków zmieniała się w czasie, ale w dalszym ciągu pozostają one ważnym czynnikiem rankingowym. Możesz mieć znakomitą stronę, z doskonałym contentem, dopracowaną pod każdym względem, a brak wartościowych linków prowadzących do witryny może być czynnikiem, który powoduje, że przegrywasz z konkurencją w SERP-ach (Search Engine Results Page). Dla specjalistów SEO czas poświęcony na budowanie profilu linkowanego zajmuje znaczną część czasu przeznaczonego na dany projekt. Barry Schwartz, jeden z popularnych SEO-wców, przeprowadził pod koniec 2021 roku na swoim Twitterze ankietę dotyczącą tej kwestii. Najwięcej, bo blisko 60 proc. osób, które się wypowiedziały, poświęca temu zagadnieniu mniej niż 25 proc. czasu wykorzystywanego na projekt, natomiast prawie 20 proc. od 25 do 50 proc. tego czasu. Biorąc pod uwagę, jak wielu działań wymaga kampania SEO, to całkiem sporo.

Źródło: https://www.seroundtable.com/seo-link-building-time-survey-32641.html, 18.01.2022

Odnośniki prowadzące do Twojej witryny warto śledzić choćby po to, aby obserwować, czy linki, które zdobyłeś, zostały zaindeksowane w Google. Dzięki narzędziom możesz się również dowiadywać o odsyłaczach pozyskanych naturalnie, tzn. takich, kiedy internauci umieścili link dlatego, że np. ocenili Twój materiał jako wartościowy lub z innego powodu.

Świadomość, ile linków prowadzi do strony, jest również bezcenna, kiedy przeprowadzasz analizę konkurencji. Teoretycznie jej pokonanie będzie wymagało od Ciebie zbudowania lepszego profilu odnośników. Zatem na tej podstawie jesteś już w stanie oszacować koszty, które będą się wiązać z pokonaniem rywali.

Jak sprawdzić linki zewnętrzne?

Sposobów na weryfikację odnośników prowadzących do Twojej witryny jest wiele. Nie powinieneś poprzestawać na skorzystaniu z jednego narzędzia, gdyż nie istnieje takie, które wyświetli Ci wszystkie odsyłacze. Co więcej, inaczej wygląda to również pod względem utrzymania w raportach odnośników, które zostały usunięte. W narzędziach możesz je widzieć jeszcze przez wiele miesięcy od momentu, kiedy zniknęły.

Google Search Console

Łatwym i bezpłatnym sposobem na weryfikację odnośników prowadzących do witryny jest skorzystanie z GSC. Nie masz tutaj możliwości śledzenia np. najnowszych linków, ale znajdziesz podział na odsyłacze prowadzące do poszczególnych podstron. Zaloguj się do Google Search Console, a ze starszych narzędzi i raportów wybierz Linki. Klikając poszczególne adresy, znajdziesz odnośniki, które do nich prowadzą. Poza nazwami domen zobaczysz tam, na których podstronach tych serwisów znajdują się odnośniki. Korzystanie z GSC nie jest tutaj rozwiązaniem idealnym, ale ma wiele plusów, a w tym – wystarczy, że zweryfikujesz witrynę i możesz korzystać z tego rozwiązania za darmo.

Kiedyś GSC prezentowało tylko próbkę linków, ale obecnie jest widoczna duża część tych, które istnieją. Natomiast nie jest tak, że pojawiają się wszystkie. Najlepszym sposobem na ich analizowanie jest eksportowanie listy odsyłaczy do np. arkusza kalkulacyjnego.

Ahrefs.com

Jedno z najpopularniejszych narzędzi do analizy profilu linkowego – dla wielu SEO-wców zdecydowanie najlepsze rozwiązanie. Jedną z jego zalet jest dostęp do pełnej analizy back linków bez opłat, o ile jesteś w stanie zweryfikować dostęp do danej domeny, a możesz to zrobić np. poprzez dodanie tagu w sekcji <head> witryny lub za pośrednictwem Google Search Console. Wtedy uzyskujesz dostęp do ogromnej ilości danych o odnośnikach prowadzących do serwisu i nie tylko. Sprawdzisz dzięki temu:

  • odnośniki odnalezione w ciągu ostatnich 7 czy 30 dni;
  • linki utracone – usunięte; możesz zauważyć, że odnośnik został usunięty z witryny, na której powinien się dalej znajdować;
  • anchory linków;
  • najczęściej linkowane podstrony.

To tylko wybrane informacje, które są dostępne. Jeśli nie jesteś w stanie zweryfikować danej domeny, to w dalszym ciągu możesz bez opłat sprawdzić, jakie prowadzą do niej odnośniki. Zrobisz to, korzystając z narzędzia Backlink checker. Niestety, ale w tym przypadku ilość danych jest ograniczona – nie sprawdzisz wszystkich odnośników.

Źródło: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker,18.01.2022

Jeśli to Ci nie wystarczy, to pozostaje skorzystanie z płatnych planów. Możesz wybrać tygodniowy trial za 7 dolarów, natomiast najniższa opłata miesięczna za konto wynosi 99 USD. Czy znajdziesz w tym narzędziu wszystkie linki? Niestety nie – robot Ahrefs jest najczęściej blokowanym w sieci.

Majestic SEO

Kolejne popularne rozwiązanie do analizy backlinków niestety nie jest dostępne bez opłat. Natomiast po zalogowaniu się na https://pl.majestic.com/ możesz znaleźć część danych. Sprawdzisz, jakie są najpopularniejsze anchory, ale nie uzyskasz informacji o źródłach linków. Do tego potrzebujesz płatnej wersji rozwiązania. Najtańszy pakiet kosztuje niecałe 47 euro miesięcznie.

Semrush

Kolejne popularne rozwiązanie, za pomocą którego przeanalizujesz linki prowadzące do danej witryny. Narzędzie do tego znajdziesz tutaj: https://www.semrush.com/analytics/backlinks/. Dzięki niemu zyskujesz mnóstwo informacji o profilu odnośników Twojej witryny. Sprawdzisz najczęściej linkowane podstrony, anchory, domeny, a także konkretne podstrony, na których znajdują się odsyłacze do Twojej witryny, ale nie są dostępne wszystkie dane – w ramach bezpłatnej oferty. Uzyskujesz jedynie namiastkę tego, co znajduje się w bazie narzędzia. Płatne pakiety są dostępne w cenie od niecałych 120 dolarów miesięcznie.

Moz.com

Kolejnym popularnym narzędziem do analizy odnośników jest moz.com. Z możliwości analizy odnośników bez opłat możesz skorzystać tutaj – https://moz.com/link-explorer. Sprawdzisz m.in. najczęściej używane anchory i najlepsze według tego narzędzia serwisy, które linkują do danej witryny. Niestety, ale i w tym przypadku ilość danych w ramach darmowego pakietu jest znacznie ograniczona. Jeśli chcesz uzyskać dostęp do wszystkich, możesz skorzystać z darmowego triala, który trwa 30 dni. Każdy kolejny miesiąc korzystania z narzędzia kosztuje 179 dolarów miesięcznie.

Bing Webmaster Tools

Tym razem rozwiązanie bezpłatne, a bardzo ciekawe, gdyż umożliwia Ci znalezienie linków prowadzących do konkurencyjnych stron, które zostały ukryte przed robotami narzędzi do analizy profilu odnośników. Webmaster Tools od wyszukiwarki Bing jest rozwiązaniem interesującym i przede wszystkim wykonanym, mając na uwadze wygodę użytkownika. Nie musisz kolejno weryfikować każdej strony, w przypadku której dokonałeś już tego w Google Search Console – możesz automatycznie importować strony – trwa to dosłownie chwilę i już możesz zapoznać się z danymi.

Co więcej, uzyskujesz dostęp nie tylko do linków prowadzących do Twojej witryny, ale także wybranej konkurencji. Kliknij łącza przychodzące:

Następnie kliknij Podobne witryny, a potem Dodaj witrynę do porównania. Dzięki temu możesz sprawdzić, linki z jakich domen prowadzą do konkurencyjnych serwisów. Rozwiązanie nie jest idealne, bo otrzymujesz samą domenę, a nie adres podstrony, ale mając już taką informację, ułatwiasz sobie odnalezienie backlinków prowadzących do danej witryny.

To narzędzie bardzo się przydaje, gdy chcesz przeanalizować konkurencję. Być może sprawdzając witrynę w innych narzędziach, dojdziesz do wniosku, że nie prowadzą do niej żadne odnośniki. Tymczasem dzięki Bing Webmaster Tools jesteś w stanie je ustalić.

Wyszukiwarka Google

To kolejny sposób na ustalenie odnośników prowadzących do danej witryny również wówczas, gdy są one ukryte. Możesz po prostu wysłać zapytanie o adres strony, ale więcej wyników zostanie Ci zwrócone wówczas, gdy będzie ono następujące:

link: grupa-icea.pl – site:grupa-icea.pl

Podmień tylko adres strony.

Backlinkwatch.com

Odnośniki prowadzące do Twojej witryny sprawdzisz również na stronie http://www.backlinkwatch.com/. Minusem narzędzia jest powolne działanie, natomiast zaletą – możliwość korzystania bez opłat. Pokaże ono wiele odnośników prowadzących do danej witryny – możesz analizować również odnośniki konkurencji.

Jak sprawdzić linki zewnętrzne – podsumowanie

Jeśli chcesz ustalić wszystkie odnośniki, które prowadzą do Twojej witryny, to powinieneś skorzystać z różnych narzędzi. Nie ma jednego, idealnego, w którym znajdziesz wszystkie odsyłacze. Pamiętaj, że właściciele witryn mogą blokować roboty takich narzędzi, a to oznacza, że znajdujących się w nich odnośników nie zobaczysz w raportach. Warto analizować, jak zmieniają się backlinki, aby dowiedzieć się choćby o usunięciu danego odsyłacza ze strony, na której powinien się on dalej znajdować.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Podstawy optymalizacji SEO. Słowa kluczowe: rodzaje, badanie, wskazówki wykorzystania

    Podstawy optymalizacji SEO. Słowa kluczowe: rodzaje, badanie, wskazówki wykorzystania

    Potęga słów kluczowych w procesie pozycjonowania. Jak wybierać hasła i frazy opisujące zawartość danej strony? Poznaj wskazówki, jak zoptymalizować pracę.
    Jak pisać meta description? Czy ma wpływ na pozycjonowanie?

    Jak pisać meta description? Czy ma wpływ na pozycjonowanie?

    Meta description to jeden z najważniejszych tagów w budowie strony internetowej. Pełni funkcję informacyjno-promocyjną. Sprawdź, jak go stworzyć.
    Czy da się sprawdzić działania agencji SEO?

    Czy da się sprawdzić działania agencji SEO?

    Jeśli korzystasz z usług agencji SEO, skorzystaj też z bezpłatnych narzędzi, dzięki którym będziesz mógł monitorować jej działania na Twojej stronie!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.