Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google?

Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google?

Startup Stock Photos/pexels.com

Żyjemy w czasach, w których żaden biznes nie może w pełni rozwinąć swoich możliwości bez zaistnienia w Internecie, a szansę dotarcia do jak największego grona odbiorców zwiększa witryna odpowiednio zoptymalizowana pod algorytmy wyszukiwarek. W naszym artykule dowiecie się, jak sprawdzić widoczność strony w Google przy pomocy dostępnych narzędzi i jak przeprowadzić analizę SEO, by wypozycjonować swoją witrynę.

Czym jest pozycja strony i od czego zależy?

Pozycja to nic innego jak miejsce, na którym nasza strona wyświetla się na liście SERP (Search Engine Results Page) wyszukiwarki w odpowiedzi na konkretne zapytanie użytkownika. Z poziomu takiej listy potencjalni klienci i odbiorcy naszych treści przechodzą na odpowiednie podstrony witryny. Statystyki pokazują, że większość ludzi kończy poszukiwania na pierwszych dziesięciu wyświetlanych wynikach, dlatego tak ważne jest, by nasza strona zajmowała jak najwyższe miejsce.

Co wpływa na pozycję strony internetowej w Google?

Żadna pozycja w wyszukiwarce nie jest dana nam na stałe. To, na którym miejscu w SERP wyświetla się nasza witryna, zależy od kilku czynników, a widoczność strony w Google możemy poprawić w dwojaki sposób – płacąc za dodatkową reklamę lub optymalizując treści na stronie głównej oraz podstronach. W tym drugim przypadku największe znaczenie ma dobór właściwych fraz kluczowych, ale też uporządkowana i zgodna z zasadami SEO struktura witryny, unikalne treści, content graficzny i wideo, oferty produktów oraz mapy.

Personalizacja wyników wyszukiwania

Warto pamiętać również, że wyniki wyszukiwania dla tego samego zapytania mogą być różne dla każdego użytkownika. Dlaczego? Wpływ na to ma coraz lepsza personalizacja wyników, która uwzględnia indywidualne preferencje odbiorców, ich historię przeglądania czy lokalizację.

Dlaczego monitorowanie pozycjonowania strony jest ważne?

Widoczność naszej strony w wyszukiwarce przekłada się na faktyczne zyski firmy, zwiększając zasięgi i poziom konwersji. Regularne sprawdzanie pozycji strony internetowej w Google jest konieczne z trzech powodów.

Po pierwsze, to, że nasza strona była w pierwszych trzech wynikach wyszukiwania na daną frazę w pierwszym tygodniu miesiąca, nie znaczy, że ten stan utrzyma się w kolejnych. Nasza konkurencja również nieustannie walczy o wyższe miejsca w Google i odpowiednio optymalizuje swoje witryny.

Po drugie, wymagania algorytmów wyszukiwarek zmieniają się za sprawą aktualizacji. Google dąży do tego, by treści wyświetlane w wynikach wyszukiwania były maksymalnie przydatne użytkownikowi i dlatego bez przerwy ulepsza działanie swoich botów. To, co dziś zapewnia naszej stronie wysoką pozycję, jutro może powodować jej spadek.

Po trzecie, nasi potencjalni odbiorcy również nie są stali w swoich uczuciach i preferencjach. Podlegają konkretnym wpływom i aktualnym trendom, dlatego musimy nieustannie monitorować ich zachowania i potrzeby, by za nimi nadążyć i na nie odpowiadać.

Sprawdzenie pozycji strony w Google a frazy kluczowe

Słowa kluczowe, czyli frazy, na które pozycjonowana jest nasza strona, są jednym z ważniejszych czynników wpływających na jej widoczność w Google. Może być ich kilka lub nawet kilkaset, a każde zapytanie będzie plasować witrynę na innej pozycji. Im krótsza i bardziej ogólnikowa fraza, tym trudniej wypozycjonować dla niej stronę, ponieważ konkurencja będzie w ich wypadku wyższa.

Bardziej precyzyjne zapytania, czyli tzw. frazy z długiego ogona (long-tail) są lepsze, ponieważ zwiększają szansę konwersji, maksymalnie odpowiadając na potrzeby odbiorców, np.: „męskie buty do biegania” czy „bezglutenowa restauracja wegetariańska we Wrocławiu”. Co więcej, długie frazy wiążą się z mniejszą konkurencją o pozycję w wyszukiwarce.

Monitorując wydajność naszej strony, tak naprawdę sprawdzamy, na jakie konkretne frazy jest pozycjonowana. To znaczy, że bez wiedzy na temat słów kluczowych nie jesteśmy w stanie określić widoczności naszej witryny.

Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google metodą manualną?

To najbardziej czasochłonny i męczący sposób, który warto wykorzystać tylko wtedy, gdy musimy sprawdzić pozycję dla kilku fraz. Polega on po prostu na ręcznym wpisaniu poszczególnych słów kluczowych w polu wyszukiwarki i odnalezieniu naszej witryny w wynikach SERP. Należy jednak pamiętać o tym, że analiza może znacząco odbiegać od rzeczywistości z uwagi na nasze indywidualne preferencje i ustawienia wyszukiwania. Dlatego najlepiej zrobić to w trybie incognito, a dla pewności wylogować się ze wszystkich kont i usunąć pliki cookie.

Weryfikacja widoczności strony – przydatne narzędzia

Ponieważ ręczne sprawdzanie pozycji strony może być zadaniem żmudnym i czasochłonnym, a przy tym nie przynosi w pełni rzetelnych wyników, warto skorzystać z nowoczesnych narzędzi do analizy SEO. Na szczęście na rynku nie brakuje platform i aplikacji, które znacząco usprawniają proces optymalizowania strony internetowej. Wśród nich znajdziemy narzędzia proste i z bardziej rozbudowaną funkcjonalnością, darmowe i płatne. Oto kilka przykładów, które mogą okazać się pomocne w sprawdzeniu pozycji strony w Google.

Google Search Console (GSC)

To bezpłatne narzędzie dla webmasterów i specjalistów SEO, które pokazuje, jak Google indeksuje i prezentuje witrynę w wynikach wyszukiwania. Gromadzi i przetwarza dane, określając pozycję strony w rankingu SERP wyszukiwarki, a także monitoruje ilość wyświetleń i oblicza CTR (współczynnik klikalności) dla konkretnych fraz. Ze wszystkich dostępnych darmowych narzędzi Google Search Console może pochwalić się najbardziej rozbudowaną funkcjonalnością i dokładnością generowanych wyników. Jest prosty w obsłudze i ma przyjazny dla użytkownika interfejs, dlatego nawet początkujący w SEO poradzą sobie z jego obsługą.

Gspot od intensys tools

Bezpłatne narzędzie typu SERP checker do bardzo podstawowej analizy SEO. W odpowiednie pola wystarczy wpisać adres domeny oraz jednorazowo do 5 fraz kluczowych. Narzędzie przeszuka pierwsze 10 stron wyszukiwarki i po kilku sekundach pokaże wyniki w formie tabeli. Dowiemy się z nich, jaką pozycję dla każdego zapytania zajmuje nasza strona. Dane możemy pobrać w formie raportu.

WebPozycja

Podobnie jak gspot WebPozycja jest aplikacją typu SERP checker, ale daje więcej możliwości. Wersja darmowa nakłada na nas dzienny limit – maksymalnie 15 fraz dla 10 stron. W wersji płatnej możemy wyszukać nawet kilkaset zapytań, generować raporty, wybierać lokalizację czy rodzaj urządzenia, prowadzić analizy konkurencji i sprawdzać pozycję naszej strony także w Bing, Yahoo i YouTube.

Senuto

To profesjonalne i wszechstronne narzędzie ułatwiające weryfikację wydajności strony i dobór słów kluczowych, a także pozwalające na analizę porównawczą z danymi konkurencji. Przechowuje historię SERP do 16 miesięcy, generuje okresowe raporty, wykrywa ewentualne problemy optymalizacyjne. Niestety, aplikacja jest płatna, chociaż przed zakupem możemy wypróbować ją za darmo przez 14 dni.

Podobne możliwości i funkcjonalność oferują takie narzędzia jak SeoStation, Ahrefs czy SemStorm. Ciekawą opcją jest także Stat4Seo, który po zakupie otrzymujemy dożywotnio i który nie ogranicza nas limitami dziennymi na wyszukiwanie fraz.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google za pomocą Google Search Console – poradnik krok po kroku

GSC pozwala na monitorowanie jedynie strony lub domeny, do której mamy prawa. Dlatego też niemożliwa będzie tu analiza porównawcza danych konkurencji. Niemniej narzędzie oferuje najwięcej możliwości ze wszystkich darmowych produktów. Nie tylko sprawdzimy w nim widoczność naszej strony czy pozycjonowanie dla konkretnych zapytań, ale też zidentyfikujemy problematyczne adresy URL, zoptymalizujemy działanie witryny w wersji mobilnej, zbierzemy dane o naszych odbiorcach.


Źródło: Kaboompics.com/pexels.com

Przy takiej ilości funkcji i zerowych kosztach Google Search Console będzie najlepszym wyborem dla amatorów i osób początkujących w dziedzinie SEO. Jak więc z nim pracować?

Zindeksowanie strony – czy wyszukiwarka widzi naszą witrynę?

Zanim przejdziemy do właściwej analizy, musimy upewnić się, że nasza strona w ogóle pojawia się wynikach wyszukiwania. W tym celu sprawdzamy zindeksowanie strony. Możemy zrobić to za pomocą prostej komendy, „site:nazwastrony.pl”, którą wpisujemy w pole wyszukiwarki. Innym sposobem jest użycie odpowiedniej opcji w GSC. Jeśli nasza strona nie jest zindeksowana, kilka kliknięć w aplikacji może to zmienić.

Dodawanie strony do Google Search Console

Logujemy się do konta Google, przechodzimy do Google Search Console i wybieramy typ usługi, który chcemy dodać. Od tego zależy sposób weryfikacji naszego prawa do strony. Dostępne są dwie opcje:

  • Domena – sprawdzany jest nie pojedynczy protokół, ale źródło, w tym wszystkie jego subdomeny, protokoły i katalogi. Uprawnienia można potwierdzić tylko za pomocą DNS.
  • Prefiks adresu URL – weryfikacja odbywa się tylko pod określonym adresem z określonym protokołem. W tym przypadku możliwe są różne sposoby potwierdzenia uprawnień do adresu.

Jeśli chcemy dodać więcej stron do Search Console, musimy rozwinąć listę w menu, wybrać „Dodaj usługę” i ponownie przeprowadzić właściwą weryfikację.

Sprawdzenie pozycji strony w Google

W GSC bardzo łatwo jest sprawdzić pozycję strony w Google dla określonych słów kluczowych. Aby to zrobić, wchodzimy w zakładkę „Skuteczność” i zaznaczamy pole „Średnia pozycja”. Niżej na stronie wygenerują się słowa kluczowe, liczba wyświetleń i kliknięć oraz średnia pozycja. Aby uporządkować frazy w kolejności rosnącej lub malejącej pozycji, klikamy strzałkę obok słowa „Pozycja”.

Aby wyświetlić zapytania i pozycję w określonym zakresie, używamy filtra w prawym górnym rogu tabeli statystyk.

Jak sprawdzić, na jakie frazy pozycjonowana jest strona?

W Search Console można wyświetlić statystyki dotyczące konkretnego zapytania lub słowa, które powinno zawierać się w tym zapytaniu. Jeśli chcemy sprawdzić wszystkie frazy kluczowe, dla których dana strona jest pozycjonowana w wyszukiwarce, w zakładce „Skuteczność” wybieramy kategorię „Strony”.

Zobaczymy listę adresów URL uporządkowanych według liczby kliknięć, zaczynając od najpopularniejszych. Zaznaczamy adres, który chcemy przeanalizować i przechodzimy do kategorii „Zapytania”. Tutaj otrzymamy pełną listę fraz kluczowych, na które dana strona jest pozycjonowana. Po aktywacji pola „Średnia pozycja” zobaczymy pozycję dla każdej z tych fraz.

Jeśli mamy problem ze znalezieniem interesującego nas adresu URL na liście, wystarczy użyć filtra umieszczonego nad wykresem. Pojawi się okno, w którym możemy wybrać opcję wyświetlania wyników dla dokładnego adresu URL i wpisać go w polu poniżej.

Jak widać, obsługa Google Search Console nie jest trudna. Warto oswoić się z tym narzędziem i dać sobie czas na odkrycie jego możliwości. Jeśli jednak nie jest dla nas wystarczające, do wyboru mamy cały wachlarz płatnych aplikacji i platform. Musimy tylko wybrać tę, która najbardziej odpowiada naszym potrzebom – w końcu będziemy pracować z nią regularnie, by nasza strona utrzymała się w czołówce rankingów.

Czym jest pozycjonowanie strony i jak sprawdzić widoczność witryny w Google? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj przydatne narzędzia oraz wskazówki.

Podbij szczyty rankingów wyszukiwarek! Dowiedz się, jak z pomocą dostępnych narzędzi monitorować widoczność swojej strony i zwiększyć szanse na sukces firmy.

Propozycje materiałów graficznych. Wszystkie grafiki są printscreenami stron gspot, webpozycja, GSC (dostęp 16.11.2021)

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!

    iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!

    Zobacz, dlaczego stare podejście do SEO nie ma szans w zmieniającej się branży, jak udaje nam się trzymać rękę na pulsie i w jaki sposób skorzystasz na tym jako nasz klient.
    Czy da się sprawdzić działania agencji SEO?

    Czy da się sprawdzić działania agencji SEO?

    Jeśli korzystasz z usług agencji SEO, skorzystaj też z bezpłatnych narzędzi, dzięki którym będziesz mógł monitorować jej działania na Twojej stronie!
    Mity i fakty w pozycjonowaniu (SEO)

    Mity i fakty w pozycjonowaniu (SEO)

    Czy wiesz, co faktycznie działa w pozycjonowaniu, a co jest tylko miejską legendą? Koniecznie sprawdź swoją wiedzę z naszą listą mitów i faktów o SEO!
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie