Żyjemy w czasach, w których żaden biznes nie może w pełni rozwinąć swoich możliwości bez zaistnienia w Internecie, a szansę dotarcia do jak największego grona odbiorców zwiększa witryna, którą odpowiednio zoptymalizujesz pod algorytmy wyszukiwarek. Z naszego artykułu dowiesz się, jak sprawdzić pozycję swojej strony w Google przy pomocy dostępnych narzędzi i jak przeprowadzić analizę SEO, by wypozycjonować swoją witrynę. Zapraszamy do lektury.
Pozycja strony internetowej to nic innego jak miejsce, na którym wyświetla się ona na liście SERP (Search Engine Results Page) wyszukiwarki w odpowiedzi na konkretne zapytanie użytkownika. Z poziomu takiej listy potencjalni klienci i odbiorcy Twoich treści przechodzą na odpowiednie podstrony witryny. Statystyki pokazują, że większość osób kończy poszukiwania na pierwszych dziesięciu wyświetlanych wynikach wyszukiwania Google, dlatego tak ważne jest, by Twoja strona znalazła się na szczycie rankingu.
Żadna pozycja w wyszukiwarce Google nie jest dana Ci na stałe. To, na którym miejscu w SERP-ach wyświetla się Twoja witryna, zależy od kilku czynników, a widoczność strony w Google możesz poprawić w dwojaki sposób – płacąc za dodatkową reklamę lub optymalizując treści na stronie głównej oraz podstronach. W tym drugim przypadku największe znaczenie ma dobór właściwych fraz kluczowych, ale też uporządkowana i zgodna z zasadami SEO struktura witryny, unikalne treści, content graficzny i wideo, oferty produktów oraz mapy.
Pamiętaj, że wyniki wyszukiwania dla tego samego zapytania mogą być różne dla każdego użytkownika. Dlaczego? Wpływ na to ma coraz lepsza personalizacja wyników z uwzględnieniem indywidualnych preferencji użytkowników, ich historii przeglądania czy lokalizacji.
Widoczność Twojej strony w wyszukiwarce Google przekłada się na faktyczne zyski, zwiększając zasięgi i poziom konwersji. Regularne sprawdzanie pozycji strony w Google jest konieczne z trzech powodów.
Monitorowanie pozycji strony jest ważne, ponieważ, po pierwsze, to, że była na pierwszych trzech wynikach wyszukiwania na daną frazę w pierwszym tygodniu miesiąca, nie znaczy, że ten stan utrzyma się w kolejnych. Twoja konkurencja również nieustannie walczy o wyższe pozycje stron w Google i odpowiednio optymalizuje swoje witryny.
Po drugie, wymagania algorytmów wyszukiwarek zmieniają się za sprawą aktualizacji. Google dąży do tego, by treści wyświetlane w wynikach wyszukiwania były maksymalnie przydatne użytkownikowi i dlatego bez przerwy ulepsza działanie swoich botów. To, co dziś zapewnia Twojej stronie wysoką pozycję, jutro może spowodować jej spadek.
Po trzecie, Twoi potencjalni odbiorcy również nie są stali w swoich uczuciach i preferencjach. Podlegają konkretnym wpływom i aktualnym trendom, dlatego musisz nieustannie monitorować ich zachowania i potrzeby, by za nimi nadążyć i na nie odpowiadać.
Konkretne słowa kluczowe, czyli frazy, na które pozycjonowana jest Twoja strona, są jednym z ważniejszych czynników wpływających na jej widoczność w Google. Może być ich kilka lub nawet kilkaset, a każde zapytanie będzie plasować witrynę na innej pozycji w Google. Im krótsza i bardziej ogólnikowa fraza, tym trudniej wypozycjonować dla niej stronę, ponieważ konkurencja będzie w ich wypadku wyższa.
Bardziej precyzyjne zapytania, czyli tzw. frazy z długiego ogona (long-tail) są lepsze, ponieważ zwiększają szansę konwersji, maksymalnie odpowiadając na potrzeby odbiorców, np.: „męskie buty do biegania” czy „bezglutenowa restauracja wegetariańska we Wrocławiu”. Co więcej, na długie frazy wyświetla się mniej konkurencyjnych stron w wyszukiwarce.
Monitorując wydajność swojej strony, tak naprawdę sprawdzasz, na jakie dane słowo kluczowe jest pozycjonowana. To znaczy, że bez wiedzy o słowach kluczowych nie jesteś w stanie określić widoczności swojej witryny.
To najbardziej czasochłonny i wymagający sposób, który powinieneś wykorzystać tylko podczas sprawdzania pozycji strony dla kilku fraz. Polega on na ręcznym wpisaniu poszczególnych słów kluczowych w polu wyszukiwarki i odnalezieniu swojej witryny w wynikach SERP. Pamiętaj jednak, że analiza może znacząco odbiegać od rzeczywistości z uwagi na Twoje indywidualne preferencje i ustawienia wyszukiwania. Dlatego najlepiej zrób to w trybie incognito, a dla pewności wyloguj się ze wszystkich kont i usuń pliki cookie.
Ponieważ ręczne sprawdzanie pozycji strony może być zadaniem żmudnym i czasochłonnym, a przy tym nie dać w pełni rzetelnych wyników, skorzystaj z nowoczesnych narzędzi do analizy SEO. Na szczęście na rynku nie brakuje platform i aplikacji, które znacząco usprawniają proces optymalizowania strony internetowej. Wśród nich znajdziesz narzędzia proste i z bardziej rozbudowaną funkcjonalnością, darmowe i płatne. Oto kilka przykładów, które mogą okazać się dla Ciebie pomocne podczas sprawdzania pozycji strony w Google.
Google Search Console to bezpłatne narzędzie dla webmasterów i specjalistów SEO, które pokazuje, jak Google indeksuje i prezentuje witrynę w wynikach wyszukiwania. Gromadzi i przetwarza dane, określając pozycję strony w rankingu SERP wyszukiwarki, a także monitoruje liczbę wyświetleń i oblicza CTR (współczynnik klikalności) dla konkretnych fraz. Biorąc pod uwagę wszystkie darmowe narzędzia, Google Search Console może pochwalić się najbardziej rozbudowaną funkcjonalnością i dokładnością generowanych wyników. Jest prosty w obsłudze i ma przyjazny interfejs, dlatego nawet początkujący w SEO poradzą sobie z jego obsługą.
Bezpłatne narzędzie typu SERP checker do bardzo podstawowej analizy SEO. Wystarczy w odpowiednie pola wpisać adres domeny oraz jednorazowo do 5 fraz kluczowych. Narzędzie przeszuka pierwsze 10 stron wyszukiwarki i po kilku sekundach pokaże Ci wyniki w formie tabeli. Dowiesz się z nich, jaką pozycję dla każdego zapytania zajmuje Twoja strona. Dane możesz pobrać w formie raportu.
Podobnie jak gspot WebPozycja jest aplikacją typu SERP checker, ale daje więcej możliwości. Wersja darmowa nakłada na nas dzienny limit – maksymalnie 15 fraz dla 10 stron. W wersji płatnej możemy wyszukać nawet kilkaset zapytań, generować raporty, wybierać lokalizację czy rodzaj urządzenia, prowadzić badania tj. analiza konkurencji i sprawdzać pozycję naszej strony także w Bing, Yahoo i YouTube.
To profesjonalne, wszechstronne i rozbudowane narzędzie, które ułatwi Ci weryfikację wydajności strony i dobór słów kluczowych, a także umożliwi przeprowadzenie analizy porównawczej z danymi konkurencji. Przechowuje historię SERP do 16 miesięcy, generuje okresowe raporty, wykrywa ewentualne problemy optymalizacyjne. Niestety, to jedno z płatnych narzędzi, chociaż przed zakupem możesz wypróbować je za darmo przez 14 dni.
Podobne możliwości oferują takie narzędzia, jak SeoStation, Ahrefs czy SemStorm. Ciekawą opcją jest także Stat4Seo, który po zakupie otrzymasz dożywotnio i który nie ogranicza Cię limitami dziennymi na wyszukiwanie fraz.
Google Search Console pozwala Ci monitorować pozycję strony lub domeny, do której masz prawa. Dlatego też niemożliwa będzie tu analiza porównawcza danych konkurencji. Niemniej narzędzie oferuje najwięcej możliwości ze wszystkich darmowych produktów. Nie tylko sprawdzisz w nim widoczność swojej strony czy pozycjonowanie dla konkretnych zapytań, ale też zidentyfikujesz problematyczne adresy URL, zoptymalizujesz działanie witryny w wersji mobilnej oraz zbierzesz dane o swoich odbiorcach.
Przy takiej liczbie funkcji i zerowych kosztach Google Search Console będzie najlepszym wyborem, jeśli jesteś amatorem lub początkującą osobą w dziedzinie SEO. Jak więc z nim pracować? Już Ci tłumaczymy.
Zanim przejdziesz do właściwej analizy, musisz upewnić się, że Twoja strona w ogóle pojawia się wynikach wyszukiwania. W tym celu sprawdź zaindeksowanie strony. Możesz to zrobić za pomocą prostej komendy, „site:nazwastrony.pl”, którą wpisujesz w pole wyszukiwarki. Innym sposobem jest użycie odpowiedniej opcji w Google Search Console. Jeśli Twoja strona nie jest zaindeksowana, kilka kliknięć w aplikacji może to zmienić.
Zaloguj się do konta Google, przejdź do Google Search Console i wybierz typ usługi, którą chcesz dodać. Od tego zależy sposób weryfikacji Twojego prawa do strony. Dostępne są dwie opcje:
Jeśli chcesz dodać więcej stron do Google Search Console, musisz rozwinąć listę w menu, wybierz „Dodaj usługę” i ponownie przeprowadź właściwą weryfikację.
W Google Search Console bardzo łatwo sprawdzić pozycję strony w Google dla określonych słów kluczowych. Aby to zrobić, wejdź w zakładkę „Skuteczność” i zaznacz pole „Średnia pozycja”. Niżej na stronie wygenerują się słowa kluczowe, liczba wyświetleń i kliknięć oraz średnia pozycja. Aby uporządkować frazy w kolejności rosnącej lub malejącej pozycji, kliknij strzałkę obok słowa „Pozycja”.
Aby wyświetlić zapytania i pozycję w określonym zakresie, użyj filtra w prawym górnym rogu tabeli statystyk.
W Google Search Console możesz wyświetlić statystyki dotyczące konkretnego zapytania lub słowa, które powinno zawierać się w tym zapytaniu. Jeśli chcesz sprawdzić wszystkie frazy kluczowe, dla których dana strona jest pozycjonowana w wyszukiwarce, w zakładce „Skuteczność” wybierz kategorię „Strony”.
Zobaczysz listę adresów URL uporządkowanych według liczby kliknięć, zaczynając od najpopularniejszych. Zaznacz adres, który chcesz przeanalizować i przejdź do kategorii „Zapytania”. Tutaj otrzymasz pełną listę fraz kluczowych, na które Twoja strona jest pozycjonowana. Po aktywacji pola „Średnia pozycja” zobaczysz pozycję dla każdej z tych fraz.
Jeśli masz problem ze znalezieniem interesującego Cię adresu URL na liście, wystarczy, że użyjesz filtr umieszczony nad wykresem. Pojawi się okno, w którym możesz wybrać opcję wyświetlania wyników dla dokładnego adresu URL i wpisać go w polu poniżej.
Jak widać, obsługa Google Search Console nie jest trudna. Warto oswoić się z tym narzędziem i dać sobie czas na odkrycie jego możliwości i różne metody sprawdzania pozycji strony czy innych parametrów. Jeśli jednak nie jest dla Ciebie wystarczające, do wyboru masz cały wachlarz płatnych aplikacji Google i innych platform. Musisz tylko wybrać tę, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom – w końcu będziesz pracować z nią regularnie, by strona utrzymała się w czołówce rankingu.
Czym jest pozycjonowanie strony, jak sprawdzić pozycję strony oraz widoczność domeny w Google pod kątem SEO? Przeczytaj nasz poradnik! Poznaj przydatne narzędzia i wskazówki.
Podbij szczyty rankingów wyszukiwarek! Poznaj sposoby monitorowania pozycji stron czy różnych portali informacyjnych, by zwiększyć szanse na sukces Twojej firmy.
W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.