Współcześnie firmy coraz częściej rezygnują z tradycyjnych metod marketingowych, takich jak telewizja, radio czy prasa papierowa, na rzecz działań internetowych, które pozwalają na dotarcie do większej i bardziej sprecyzowanej grupy odbiorców. Sieć pozwala na zniesienie granic geograficznych czy językowych przy mniejszym nakładzie finansowym. W związku z tym wielu właścicieli marek musi mierzyć się z rosnącą konkurencją, aktualizacjami wyszukiwarek, czynnikami rankingowymi, a także wysokimi wymaganiami potencjalnych klientów. Jak stworzyć marketing internetowy, który będzie wspierać obraną strategię rozwoju marki?
Chociaż mogłoby się wydawać, że marketing cyfrowy to stosunkowo młode zjawisko, tak naprawdę jego historia sięga lat 70. ubiegłego wieku. W zasadzie od samego początku opisywano w ten sposób działania marketingowe prowadzone w sieci, polegające na promowaniu marki oraz jej produktów bądź usług.
Wszystkie kanały cyfrowe, takie jak wyszukiwarka, serwisy internetowe, poczta e-mail, media społecznościowe oraz aplikacje mobilne, stanowią podstawę odpowiedniej strategii. Do najważniejszych celów, które obierają sobie przedsiębiorcy, można zaliczyć przede wszystkim zwiększenie ruchu na stronie, poprawę jej jakości, dotarcie do nowych klientów, a w ostateczności wzrost sprzedaży. Marketing internetowy pozwala również na identyfikację rynku docelowego, odkrywanie potrzeb potencjalnych odbiorców oraz budowanie długotrwałych relacji.
Marketing online przypomina grę w szachy, która wymaga stworzenia strategii pozwalającej na pokonanie przeciwnika. Pionki w tym przypadku to: produkt, cena, miejsce oraz promocja. Każdy z tych elementów powinien podlegać strategii wizerunkowej firmy, możliwościom rynkowym, oczekiwaniom klientów oraz analizie i ocenie wyników. To jednak nie wszystko. Skuteczny marketing internetowy opiera się na sześciu filarach.
Search Engine Optimization to szereg technik pozwalających na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz zdobycie wysokiej pozycji rankingowej. Celem jest zrozumienie nie tylko odbiorców, ale też algorytmów oraz robotów sieciowych.
W związku z tym, aby strategia marketingowa miała szansę na sukces, należy stworzyć odpowiednie zaplecze strony. Chodzi bowiem o optymalizację adresu URL, meta tagów, słów kluczowych, dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych oraz prędkości jej ładowania. Chodzi o poprawę wrażeń użytkowników, co będzie przekładać się na zwiększenie ruchu, konwersję i sprzedaż.
Nieodłącznym elementem SEO jest profil linkowy. Chodzi tu o optymalizację linków wewnętrznych oraz zewnętrznych. Są one czynnikiem rankingowym, wpływającym na widoczność w SERP-ach. Im więcej wartościowych backlinków, tym wyższa pozycja oraz autorytatywność witryny.
Mając sklep stacjonarny, nie można zapomnieć o lokalnej strategii widoczności. Należy sięgnąć wówczas do strategii geolokalizacyjnych słów kluczowych. Wszelkie wyszukiwania są wtedy zawężone do danej grupy odbiorców związanych najczęściej z danym miastem. W końcu niemal 50% wyszukiwań dotyczy lokalnych zapytań, więc nie warto ich zaniedbywać.
Optymalizacja to długotrwały proces, dlatego należy go wesprzeć bardziej doraźnymi metodami. Reklama Pay Per Click natychmiast pojawia się w przestrzeni internetowej, od razu generując kliknięcia. Dzięki temu od samego początku można badać jakość oraz dobór słów i fraz kluczowych, zwiększać ruch na stronie, generować leady, a tym samym poprawiać wynik ROI. Co jeszcze? Znajdują się one ponad wynikami organicznymi i nie dotyczą ich aktualizacje Google.
Social media to sieć popularnych platform umożliwiających użytkownikom na całym świecie swobodną komunikację. W ostatnich latach stały się one potężnymi narzędziami marketingowymi, pozwalającymi na budowę wizerunku marki, prowadzenie kampanii reklamowych czy kontakt z klientami. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok – każda z tych platform pozwala dotrzeć do innych użytkowników, a także sprawia, że dana strategia jest bardziej elastyczna.
Internetowi twórcy contentu zdobywają zainteresowanie użytkowników, a przede wszystkim wyznaczają trendy. Dzięki współpracy z influencerami można zwiększyć grono swoich odbiorców, stać się bardziej wiarygodnym, a przede wszystkim zaznaczyć swoje miejsce w sieci. Warto więc sprawdzić, kto jest dziś “klikalny” i z kim warto nawiązać długofalową współpracę.
To strategia polegająca na regularnym tworzeniu i dystrybuowaniu treści, które są atrakcyjne, przydatne i oryginalne. Celem jest zatrzymanie odbiorcy na stronie, a w strategii długoterminowej – sprawienie, że będzie on na nią regularnie powracać. Skuteczny marketing internetowy wykorzystuje nie tylko artykuły, ale także materiały wizualne, które znacznie chętniej są udostępniane przez użytkowników.
To strategia polegająca na regularnym wysyłaniu wiadomości do klientów. Są to newslettery, biuletyny, reklamy – wszystko, czym warto się z nimi podzielić. Personalizując komunikaty, można mieć szansę na stworzenie grupy lojalnych odbiorców, którzy będą na bieżąco śledzić dane treści. Co najważniejsze, efekty tej strategii są wyjątkowo dobrze mierzalne, więc istnieje szansa na pozyskiwanie cennych danych.
Warto pamiętać, że skuteczny marketing internetowy opiera się na współpracy. Chodzi o stworzenie sieci wzajemnych poleceń. Należy więc znaleźć partnera, z którym można wejść w relację, aby wesprzeć sprzedaż. Z badań wynika, że tego typu działalność zapewnia przedsiębiorcom do 20% rocznego przychodu.
Jak stworzyć marketing internetowy, zwłaszcza taki, który jest efektywny? Najważniejsze jest wykorzystanie wszystkich dostępnych technik czy kanałów. Sieć internetowa to wielka plansza, a my musimy wiedzieć, jak stawiać pionki, aby wygrać: dotrzeć do klienta oraz zwiększyć zyski. Dziś ciekawy produkt w dobrej cenie to za mało. Trzeba opowiedzieć jego historię i to nie tylko za pośrednictwem strony głównej. Warto więc działać globalne!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.