DARMOWY AUDYT SEO

Jak stworzyć strategię marketingową?

6 min czytania
Jak stworzyć strategię marketingową?
Kategoria Marketing

Marketing to hasło, pod którym kryje się wiele pojęć. Na początek warto zapamiętać, że dzieli się na działania online oraz offline. Dobra strategia marketingowa będzie łączyć oba modele, aby doprowadzić do osiągnięcia jak największych zysków. W świecie internetowym jest to jednak niełatwe zadanie, ponieważ pośrednikiem jest ekran. Z tego powodu znacznie trudniej zainteresować, a co ważniejsze, zatrzymać klienta. Jak więc zaplanować swoje działania, aby odnieść sukces?

Spis treści:

E-marketing

W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego marketing online daje znacznie większe pole manewru. Pozwala nie tylko na personalizowanie komunikatów, ale także zbieranie danych niezbędnych do oceny efektywności zaplanowanej kampanii. Oznacza to, że można dokładniej skalować strategię i zmieniać ją w każdym momencie. Marketing internetowy skupia się przede wszystkim na strategii BTL, czyli below the line. Zakłada ukierunkowanie reklam pod konkretną grupę docelową, co jest również znacznie korzystniejsze finansowo.

Model sprzedaży a strategia marketingowa

Czy istnieje neutralny marketing? Otóż spieszymy z odpowiedzią – nie! Będąc właścicielem firmy lub marki, masz swoje cele, jednak określone są one przez to, do kogo się zwracasz. Z tego względu planowanie strategii będzie wyglądać inaczej w przypadku klientów B2B, a inaczej dla B2C.

Business to customer to wszystkie relacje biznesowe pomiędzy marką a klientami indywidualnymi. Działania, których podejmuje się marka, mają na celu spełnienie potrzeb odbiorców w ich codziennym funkcjonowaniu. Z kolei marketing business to business polega na wsparciu działań sprzedażowych kierowanych do klientów firmowych, którzy korzystają z nich w celu rozwoju zawodowego.

Ustalenie grupy docelowej jest nadrzędnym działaniem, zmieniającym charakter strategii marketingowej. W przypadku B2C skupisz się na języku korzyści i emocjach, zaś klient B2B będzie wymagać chłodnego języka fachowca. Zdecyduj, która z grup wpisuje się w Twoje cele biznesowe. Przedsiębiorstwo? Klienci? A może obie?

Grupa docelowa

Niezależnie od modelu musisz wiedzieć, kto będzie odbiorcą Twoich komunikatów. Wykonaj badania rynkowe, aby ustalić płeć, wiek, wykształcenie, lokalizację, zainteresowania oraz potrzeby potencjalnego klienta. Pamiętaj, że Twoim celem jest spełnianie jego oczekiwań. Określenie grupy docelowej pozwoli na ustalenie języka, słów kluczowych oraz tematyki treści. Im większe dopasowanie słów kluczowych, jakimi posługują się użytkownicy, tym wyższa pozycja rankingowa. To gra warta świeczki!

Cele strategii

Ważne jest, abyś ustalił cele swojej strategii. Generowanie ruchu na stronie, zwiększanie świadomości marki, poprawa autorytetu i zaznaczenie obecności w sieci, budowanie społeczności, tworzenie bazy kontaktów, edukacja, pozyskiwanie leadów, zwiększenie satysfakcji klientów, a może poprawa zysków firmy?

Sprawdź: Poznaj monitoring sieci – Brand 24 partnerem Grupy iCEA

Planowanie strategii marketingowej

Strategia marketingowa często bywa utożsamiana ze strategią reklamową. Warto zaznaczyć, że istnieje między nimi kilka zasadniczych różnic. Marketing internetowy pozwala na identyfikację rynku docelowego, odkrywanie potrzeb potencjalnych odbiorców oraz budowanie długotrwałych relacji, zaś druga strategia jest bardziej doraźna i dąży do natychmiastowych efektów sprzedażowych.

Skoro jest to proces rozłożony w czasie, warto wiedzieć, z jakich elementów się składa. Oto 6 filarów, które pozwolą Ci stworzyć strategię marketingową.

SEO i pozycjonowanie strony

Search Engine Optimization to szereg technik pozwalających na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz zdobycie wysokiej pozycji rankingowej. Celem jest zrozumienie nie tylko odbiorców, ale też robotów sieciowych.

W związku z tym, aby strategia marketingowa miała szansę na sukces, należy stworzyć odpowiednie zaplecze strony. Chodzi bowiem o optymalizację adresu URL, meta tagów, słów kluczowych, dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych oraz prędkości jej ładowania. Drugim elementem jest link building wspierający naszą popularność online (linki zewnętrzne), ale także ułatwiający nawigację po stronie (linki wewnętrzne).

Content marketing – dostarczenie wrażeń użytkownikom i materiału do analizy robotom sieciowym

Zawsze kieruj się zasadą: jakość ponad ilość. W planowaniu strategii digital niezwykle ważny jest content pod kątem User Experience. Nie wystarczy obecność wartościowych i oryginalnych treści, należy je jeszcze odpowiednio zaprezentować. Całość musi być zawsze przyjazna w odbiorze, intuicyjna, a przede wszystkim przykuwająca uwagę. Według badań przeciętny internauta w ciągu 10 sekund stwierdza, czy interesuje go dana strona. Twórz więc świeży content, pokazujący, że na bieżąco śledzisz trendy, ale także evergreen content wspierający ruch na stronie.

Google Ads – szybkie dotarcie do klientów

Google Adwords to system reklamowy pozwalający na zaplanowanie i stworzenie kampanii online, wyświetlanej w płatnych wynikach wyszukiwania. Do jego największych zalet można zaliczyć natychmiastowy efekt oraz łatwiejszy plan realizacji działania niż w przypadku strategii SEO. Płaci się za efekt, nie za wyświetlenie, dlatego też masz możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej. Dodatkowo możesz włączać/ wyłączać reklamy w dogodnym momencie, co pomoże Ci z określeniem wydatków na kampanię.

Social media marketing – fundament komunikacji

Social media to sieć popularnych platform umożliwiających komunikację użytkownikom z całego świata. W ostatnich latach stały się one potężnymi narzędziami marketingowymi, pozwalającymi na budowę wizerunku marki, prowadzenie kampanii reklamowych czy kontakt z potencjalnymi klientami. Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn – każda z tych platform pozwoli Ci dotrzeć do klientów B2B i B2C, a także być z nimi w ciągłym kontakcie.

Marketing szeptany – budowanie zaufania

Buzz marketing polega na dbaniu o komentarze, oceny, opinie, gwiazdki, wpisy na forach, których zadaniem jest wzbudzenie pozytywnych skojarzeń z Twoją marką, a także wywołanie dyskusji wokół niej. To idealna strategia do pozyskiwania ruchu na stronie, jednak należy uważać, aby Twoje działania nie wyglądały jak spam bądź manipulacja. Jeśli więc zdarzy Ci się mało pochlebny komentarz, nie usuwaj go, a odpowiedz i pokaż, że dbasz o jakość swoich usług.

E-mail marketing – podtrzymywanie pamięci

Bezpośredni i spersonalizowany kontakt? E-mail marketing to idealne rozwiązanie, które pozwoli Ci utrzymywać długotrwałe relacje z klientami. Są to newslettery, biuletyny, reklamy – wszystko, czym warto się z nimi podzielić. Ten rodzaj komunikacji pozwala na bieżącą analizę wyników, dzięki czemu można śledzić pożądaną konwersję.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Konkluzja

Jak możesz zauważyć, planowanie strategii marketingowej to długofalowy proces, wymagający nieustannej analizy i monitorowania wyników. Musisz otworzyć się na holistyczne myślenie, ponieważ jedynie dzięki temu możesz osiągnąć wysokie, utrzymujące się w czasie zyski.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Reklama graficzna – czym jest?
Reklama graficzna – czym jest?
Świat marketingu stanowi wielkie wyzwanie dla wszystkich przedsiębiorców. Jak stworzyć interesującą kampanię reklamową? Warto zacząć od reklamy graficznej.
Analiza reklam na Facebooku – jak robić to dobrze?
Analiza reklam na Facebooku – jak robić to dobrze?
Stworzenie kampanii nie zagwarantuje Ci satysfakcjonujących zasięgów czy realizacji założonych celów biznesowych. O czym pamiętać w procesie kreacyjnym?
Jakie wyróżniamy kanały sprzedaży internetowej?
Jakie wyróżniamy kanały sprzedaży internetowej?
Obecnie nie wystarczy skupić się na sprzedaży dobrej jakości produktów. Aby zbudować bazę klientów, należy wykorzystać potencjał Internetu. W jaki sposób?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie