Marketing to hasło, pod którym kryje się wiele pojęć. Na początek warto zapamiętać, że dzieli się na działania online oraz offline. Dobra strategia marketingowa będzie łączyć oba modele, aby doprowadzić do osiągnięcia jak największych zysków. W świecie internetowym jest to jednak niełatwe zadanie, ponieważ pośrednikiem jest ekran. Z tego powodu znacznie trudniej zainteresować, a co ważniejsze, zatrzymać klienta. Jak więc zaplanować swoje działania, aby odnieść sukces?
W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego marketing online daje znacznie większe pole manewru. Pozwala nie tylko na personalizowanie komunikatów, ale także zbieranie danych niezbędnych do oceny efektywności zaplanowanej kampanii. Oznacza to, że można dokładniej skalować strategię i zmieniać ją w każdym momencie. Marketing internetowy skupia się przede wszystkim na strategii BTL, czyli below the line. Zakłada ukierunkowanie reklam pod konkretną grupę docelową, co jest również znacznie korzystniejsze finansowo.
Czy istnieje neutralny marketing? Otóż spieszymy z odpowiedzią – nie! Będąc właścicielem firmy lub marki, masz swoje cele, jednak określone są one przez to, do kogo się zwracasz. Z tego względu planowanie strategii będzie wyglądać inaczej w przypadku klientów B2B, a inaczej dla B2C.
Business to customer to wszystkie relacje biznesowe pomiędzy marką a klientami indywidualnymi. Działania, których podejmuje się marka, mają na celu spełnienie potrzeb odbiorców w ich codziennym funkcjonowaniu. Z kolei marketing business to business polega na wsparciu działań sprzedażowych kierowanych do klientów firmowych, którzy korzystają z nich w celu rozwoju zawodowego.
Ustalenie grupy docelowej jest nadrzędnym działaniem, zmieniającym charakter strategii marketingowej. W przypadku B2C skupisz się na języku korzyści i emocjach, zaś klient B2B będzie wymagać chłodnego języka fachowca. Zdecyduj, która z grup wpisuje się w Twoje cele biznesowe. Przedsiębiorstwo? Klienci? A może obie?
Niezależnie od modelu musisz wiedzieć, kto będzie odbiorcą Twoich komunikatów. Wykonaj badania rynkowe, aby ustalić płeć, wiek, wykształcenie, lokalizację, zainteresowania oraz potrzeby potencjalnego klienta. Pamiętaj, że Twoim celem jest spełnianie jego oczekiwań. Określenie grupy docelowej pozwoli na ustalenie języka, słów kluczowych oraz tematyki treści. Im większe dopasowanie słów kluczowych, jakimi posługują się użytkownicy, tym wyższa pozycja rankingowa. To gra warta świeczki!
Ważne jest, abyś ustalił cele swojej strategii. Generowanie ruchu na stronie, zwiększanie świadomości marki, poprawa autorytetu i zaznaczenie obecności w sieci, budowanie społeczności, tworzenie bazy kontaktów, edukacja, pozyskiwanie leadów, zwiększenie satysfakcji klientów, a może poprawa zysków firmy?
Strategia marketingowa często bywa utożsamiana ze strategią reklamową. Warto zaznaczyć, że istnieje między nimi kilka zasadniczych różnic. Marketing internetowy pozwala na identyfikację rynku docelowego, odkrywanie potrzeb potencjalnych odbiorców oraz budowanie długotrwałych relacji, zaś druga strategia jest bardziej doraźna i dąży do natychmiastowych efektów sprzedażowych.
Skoro jest to proces rozłożony w czasie, warto wiedzieć, z jakich elementów się składa. Oto 6 filarów, które pozwolą Ci stworzyć strategię marketingową.
Search Engine Optimization to szereg technik pozwalających na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz zdobycie wysokiej pozycji rankingowej. Celem jest zrozumienie nie tylko odbiorców, ale też robotów sieciowych.
W związku z tym, aby strategia marketingowa miała szansę na sukces, należy stworzyć odpowiednie zaplecze strony. Chodzi bowiem o optymalizację adresu URL, meta tagów, słów kluczowych, dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych oraz prędkości jej ładowania. Drugim elementem jest link building wspierający naszą popularność online (linki zewnętrzne), ale także ułatwiający nawigację po stronie (linki wewnętrzne).
Zawsze kieruj się zasadą: jakość ponad ilość. W planowaniu strategii digital niezwykle ważny jest content pod kątem User Experience. Nie wystarczy obecność wartościowych i oryginalnych treści, należy je jeszcze odpowiednio zaprezentować. Całość musi być zawsze przyjazna w odbiorze, intuicyjna, a przede wszystkim przykuwająca uwagę. Według badań przeciętny internauta w ciągu 10 sekund stwierdza, czy interesuje go dana strona. Twórz więc świeży content, pokazujący, że na bieżąco śledzisz trendy, ale także evergreen content wspierający ruch na stronie.
Google Adwords to system reklamowy pozwalający na zaplanowanie i stworzenie kampanii online, wyświetlanej w płatnych wynikach wyszukiwania. Do jego największych zalet można zaliczyć natychmiastowy efekt oraz łatwiejszy plan realizacji działania niż w przypadku strategii SEO. Płaci się za efekt, nie za wyświetlenie, dlatego też masz możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej. Dodatkowo możesz włączać/ wyłączać reklamy w dogodnym momencie, co pomoże Ci z określeniem wydatków na kampanię.
Social media to sieć popularnych platform umożliwiających komunikację użytkownikom z całego świata. W ostatnich latach stały się one potężnymi narzędziami marketingowymi, pozwalającymi na budowę wizerunku marki, prowadzenie kampanii reklamowych czy kontakt z potencjalnymi klientami. Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn – każda z tych platform pozwoli Ci dotrzeć do klientów B2B i B2C, a także być z nimi w ciągłym kontakcie.
Buzz marketing polega na dbaniu o komentarze, oceny, opinie, gwiazdki, wpisy na forach, których zadaniem jest wzbudzenie pozytywnych skojarzeń z Twoją marką, a także wywołanie dyskusji wokół niej. To idealna strategia do pozyskiwania ruchu na stronie, jednak należy uważać, aby Twoje działania nie wyglądały jak spam bądź manipulacja. Jeśli więc zdarzy Ci się mało pochlebny komentarz, nie usuwaj go, a odpowiedz i pokaż, że dbasz o jakość swoich usług.
Bezpośredni i spersonalizowany kontakt? E-mail marketing to idealne rozwiązanie, które pozwoli Ci utrzymywać długotrwałe relacje z klientami. Są to newslettery, biuletyny, reklamy – wszystko, czym warto się z nimi podzielić. Ten rodzaj komunikacji pozwala na bieżącą analizę wyników, dzięki czemu można śledzić pożądaną konwersję.
Jak możesz zauważyć, planowanie strategii marketingowej to długofalowy proces, wymagający nieustannej analizy i monitorowania wyników. Musisz otworzyć się na holistyczne myślenie, ponieważ jedynie dzięki temu możesz osiągnąć wysokie, utrzymujące się w czasie zyski.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.