Jak tworzyć i do czego służy feed produktowy?

Jak tworzyć i do czego służy feed produktowy?

Pixabay/pexels.com

Ze względu na ogromną konkurencję w branży e-commerce, promowanie sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem Stale rosnące zainteresowanie konsumentów zakupami online, a także niski próg wejścia do branży sprawiają, że każdego roku w sieci pojawia się mnóstwo nowych e-sklepów. Na szczęście obecne możliwości w zakresie digital marketingu pozwalają skutecznie promować swoje produkty na wiele różnych sposobów. W wielu przypadkach potrzebny jest tzw. feed produktowy. Co to takiego i jak go stworzyć? Sprawdź koniecznie!

Czym jest feed produktowy?

Feed produktowy to plik, który zawiera informację o wszystkich produktach dostępnych w sklepie internetowym. Znajdują się w nim opisy, a także atrybuty produktów, czyli wszystkie ich ważne cechy. Plik ten najczęściej tworzony jest w formacie XML (Extensible Markup Language), czyli rozszerzalnym języku znaczników. Służy on do prezentowania danych w strukturalizowany sposób, dzięki czemu zarówno maszyny, jak i ludzie mogą z łatwością je odczytać.

Dlaczego feed produktowy jest ważny?

Chcesz prezentować swoje produkty w sieci poza sklepem internetowym? Super! Taka strategia pozwoli Ci zdobyć nowych klientów. Pamiętaj tylko, że bez pliku produktowego się nie obejdzie. Jest on konieczny, abyś mógł reklamować swój asortyment poza witryną sklepu, za pomocą przeróżnych systemów reklamowych. Dlaczego jest on tak istotny? Dlatego że system reklamowy potrzebuje danych na temat produktów. Tylko w ten sposób będzie mógł wyświetlać je użytkownikom w atrakcyjny sposób, przedstawiając ich ceny, zdjęcia oraz nazwy.

Odpowiednio wygenerowany i regularnie aktualizowany feed produktowy pozwala na płynny przekaz informacji pomiędzy systemem reklamowym czy porównywarką cen a platformą sprzedażową.

Do czego możesz wykorzystać feed produktowy?

Wiesz już, że feed produktowy jest konieczny do tego, aby reklamować swój asortyment poza sklepem internetowym, ale o jakie obszary właściwie chodzi? Tak naprawdę feed można wykorzystać w wielu miejscach. Najpopularniejsze z nich to:

Reklama produktowa w Google

Jedną z najpopularniejszych form prezentowania produktów i pozyskiwania klientów w sklepie internetowym są reklamy produktowe Google utworzone za pomocą płatnych kampanii w systemie Google Ads.

Google Ads to najpopularniejszy na świecie system reklamowy, który pozwala tworzyć kampanie m.in. w modelu PPC, czyli płatność za kliknięcie. Przedsiębiorcy mają do wyboru wiele typów kampanii, a do tego mogą wyświetlać reklamy w różnych formatach i w różnych miejscach w sieci. W przypadku branży e-commerce zdecydowanie najczęściej wybieraną i uważaną za najbardziej skuteczną formę promocji jest reklama produktowa (PLA). Jest to rozwiązanie przeznaczone wyłącznie dla sklepów internetowych – firmy usługowe nie mogą z niego korzystać.

Reklamy produktowe mogą wyświetlać się w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej lub w Zakupach Google.

Źródło:wyniki wyszukiwania Google na frazę: buty do biegania, 11.03.2022

Jak widzisz, kreacja reklamy w sieci wyszukiwania składa się ze zdjęcia, nazwy, ceny i adresu strony, a w niektórych przypadkach również z oceny produktu. Dzięki temu użytkownik może zdecydować, czy jest zainteresowany danym produktem bez wchodzenia na stronę sklepu. A to pozwala zoptymalizować koszty za kliknięcia, ponieważ większość kliknięć prawdopodobnie będzie pochodziła od użytkowników, którzy w mniejszym lub większym stopniu są zainteresowani kupnem tego konkretnego produktu.

Aby wyświetlanie tego typu reklamy było możliwe, konieczny jest oczywiście plik produktowy – Google rekomenduje przesyłanie danych wszystkich produktów w jednym, głównym pliku. Ewentualne wykluczenia należy wykonywać poprzez użycie specjalnego atrybutu.

Reklama na Facebooku

Kolejny popularny i oferujący szerokie możliwości system reklamowy to Facebook Ads. Z Facebooka korzystają ponad 3 miliardy osób na całym świecie, a przedział wiekowy jest naprawdę szeroki. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy inwestują w działania promocyjne właśnie na tym portalu społecznościowym.

Facebook Ads, podobnie jak Google Ads, pozwala na tworzenie różnych typów kampanii reklamowych i kierowanie ich do wybranych użytkowników. Jednym z typów kampanii jest Sprzedaż z katalogu. Ta opcja pozwala na promowanie asortymentu znajdującego się w sklepie internetowym. Aby utworzyć taką kampanię, w pierwszej kolejności należy stworzyć katalog produktów w Menadżerze Sprzedaży. System poprowadzi Cię przez wszystkie kroki, podczas których będziesz musiał podać potrzebne informacje lub zaznaczyć odpowiednie dla Ciebie opcje. Jednym z etapów konfiguracji będzie dodanie adresu do pliku produktowego.

Dzięki temu możliwe będzie automatyczne pobieranie ze sklepu danych o produktach i tworzenie z nich reklam dla odpowiednich użytkowników. Zarówno w przypadku Facebook Ads, jak i Google Ads możliwe jest tworzenie kampanii remarketingowych. Polegają one na tym, że użytkownikowi wyświetla się reklama produktu, który wcześniej oglądał w sklepie, ale nie dokonał zakupu. Aby utworzyć taką kampanię, konieczne jest połączenie sklepu z systemem reklamowym za pomocą kawałka specjalnego kodu, który poprzez pliki cookies będzie zbierał informacje na temat aktywności poszczególnych użytkowników, oraz oczywiście plik produktowy Google.

Porównywarki cenowe

Porównywarki cenowe to serwisy, które gromadzą informacje na temat produktów i usług znajdujących się w innych sklepach. Dzięki temu użytkownicy w jednym miejscu mogą porównać ceny tego samego produktu oraz wysyłki w kilku sklepach, a następnie wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Co ciekawe, obecnie dla konsumentów nie liczy się jedynie cena. Porównują oni również sposób prezentowania oferty, a także inne aspekty. Dlatego, jeśli nie wygrywasz z konkurencją cenami, nie musisz rezygnować z porównywarek cenowych.

A dlaczego warto z nich korzystać? Otóż statystyki pokazują, że ok. 70% konsumentów korzysta z tego typu serwisów. Jest to zatem dodatkowy kanał marketingowy, który generuje zazwyczaj wartościowy ruch – jeśli użytkownik spośród kilku sklepów wybrał właśnie Twój, to prawdopodobnie jest przekonany, żeby to u Ciebie dokonać zakupu.

Najpopularniejsze porównywarki cen w Polsce to:

  • Ceneo.pl,
  • Skąpiec.pl,
  • Nokaut.pl,
  • Okazje.info.

Źródło: https://www.ceneo.pl/, 11.03.2022

Porównywarki cenowe zbierają informacje na temat produktów w sklepach, a następnie przetwarzają je i wyświetlają użytkownikom w zestawieniu. Wszystko to możliwe jest oczywiście za sprawą pliku produktowego, który musisz udostępnić serwisowi, jeśli zamierzasz z nim współpracować. Każda porównywarka cen może mieć nieco inne wymagania odnośnie do zawartości feedu, dlatego powinieneś dokładnie zapoznać się z wymaganiami. Jeden mały błąd może sprawić, że Twoje produkty nie będą wyświetlały się prawidłowo, przez co stracisz sporą część klientów. Dlatego zawsze dokładnie sprawdzaj, czego wymaga serwis.

Jak stworzyć feed produktowy?

Wymienione wyżej przykłady to niekompletna lista. Feed produktowy może być wykorzystywany w wielu innych systemach i środowiskach. Najczęściej jednak mówi się o nim w kontekście płatnych kampanii typu PPC. W ich przypadku jest to element obowiązkowy, bez którego skuteczne promowanie produktów poza platformą sprzedażową byłoby niemożliwe. Jak stworzyć XML feed? Możesz to zrobić na kilka sposobów np. wygenerować go automatycznie lub stworzyć samodzielnie od zera.

Jak wygenerować feed produktowy?

Najprostszym sposobem na zdobycie pliku produktowego jest wygenerowanie go automatycznie. Niestety nie każda platforma e-commerce pozwala zrobić to w tak łatwy sposób. Metoda, jakiej będziesz musiał użyć do stworzenia feedu produktowego, będzie zależała od tego, jakiego oprogramowania używasz. Najprościej jest z platformami typu SaaS (Software as a Service) takimi jak np. Shoper. W tym przypadku wystarczy zalogować się na swój panel administracyjny, wejść w zakładkę Dodatki i integracje, następnie Inne integracje i Google Products. Znajdziesz tam swój feed produktowy, ale pamiętaj, aby sprawdzić go przed przesłaniem do systemu reklamowego czy porównywarki cen.

Nieco inaczej wygląda to na platformach Open Source takich jak WooCommerce czy Magento. W tym przypadku do wygenerowania pliku produktowego potrzebna jest dodatkowa wtyczka, którą trzeba pobrać i zainstalować. W każdym przypadku może to wyglądać inaczej, jednak obecnie platformy e-commerce zazwyczaj udostępniają dokładne instrukcje tworzenia feedu produktowego.

Jak samemu stworzyć feed produktowy?

Feed produktowy możesz również stworzyć ręcznie, czyli napisać od zera w arkuszu kalkulacyjnym Google lub w programie Excel i zapisać go w odpowiednim rozszerzeniu.

Plik produktowy powinien zawierać takie elementy jak:

  • identyfikator,
  • tytuł (nie mylić z nazwą),
  • opis,
  • adres URL podstrony produktu w sklepie,
  • adres URL do pliku graficznego,
  • informacja o dostępności,
  • cena,
  • marka,
  • informacje dotyczące płci osoby, do której kierowany jest produkt,
  • informacje o dostawie.

Nie musisz znać języków programowania, aby stworzyć swój feed produktowy. Wystarczy, że uwzględnisz w nim wszystkie potrzebne informacje, a następnie zapiszesz w odpowiednim rozszerzeniu. Warto jednak wiedzieć, że jest to dość pracochłonne zadanie, na które trzeba poświęcić sporo czasu – zwłaszcza w przypadku sklepów z bardzo szerokim asortymentem. Dlatego rekomendowane jest raczej generowanie pliku automatycznie. Obecnie każda platforma e-commerce pozwala na to w podstawowym pakiecie lub za pomocą dodatkowej wtyczki.

Pamiętaj, aby dbać o aktualizacje pliku produktowego. Nie może on zawierać nieprawdziwych informacji dotyczących np. dostępności danego produktu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wskazówki, jak dobrze zarządzać strategią marketingu internetowego

    Wskazówki, jak dobrze zarządzać strategią marketingu internetowego

    Zastanawiasz się, co robisz źle w swojej strategii marketingu internetowego? Odbiorcy są dla Ciebie zbyt trudni do zrozumienia i nie wiesz, czego oczekują? Przeczytaj!
    Reklama natywna jako innowacyjna forma reklamy internetowej!

    Reklama natywna jako innowacyjna forma reklamy internetowej!

    Nie wiesz o co chodzi z reklamą natywną? Z tego artykułu dowiesz się, czym ona właściwie jest i do czego możesz jej używać!
    10 porad na to, czego nie robić w mediach społecznościowych

    10 porad na to, czego nie robić w mediach społecznościowych

    Prowadzisz profil firmowy w mediach społecznościowych? Sprawdź, czy popełniasz któryś z tych błędów.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.