Jak tworzyć poprawne struktury URL? Sprawdź przykłady poprawnych adresów dla różnych typów podstron

Jak tworzyć poprawne struktury URL? Sprawdź przykłady poprawnych adresów dla różnych typów podstron

Campaign Creators/unsplash.com

W SEO istnieje wiele czynników, które wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Jednym z nich są adresy URL. Wiele osób zapomina o ich optymalizacji, tymczasem Google poświęcił im osobną sekcję w swoim poradniku dla webmasterów. W tym artykule opowiemy o tym, czym są adresy stron internetowych, jak wpływają na SEO i jak powinna wyglądać poprawna struktura URL.

Czym jest adres URL i z czego się składa?

URL, czyli Uniform Resource Locator, tłumaczy się z angielskiego jako ujednolicony format adresowania. Jest to unikalny zestaw znaków, który umożliwia identyfikację wszelkiego rodzaju zasobów w Internecie (stron witryny, plików, obrazów, filmów itp.). Określa więc lokalizację określonej witryny w sieci i sposób, w jaki można uzyskać do niej dostęp.

Aby ujednolicić adresy internetowe, stworzono specjalny standard, dzięki któremu struktura każdego URL jest taka sama. Składa się z protokołu oraz nazwy hosta/domeny z rozszerzeniem, np.: https://nazwawitryny.pl. Kiedy użytkownik przechodzi na kolejne podstrony, adres rozszerza się, tworząc ścieżkę zasobu, np.: https://nazwawitryny.pl/kategoria1.

Protokół

Na pewno niejeden raz zauważyłeś http:// lub https:// na początku każdego adresu. Ten element nazywa się „protokołem”, a jego znaczenie jest naprawdę duże.

Protokół mówi przeglądarce, jak wchodzić w interakcję z serwerem, w szczególności wysyłać i odbierać informacje. Innymi słowy, właśnie to umożliwia działanie linków. Zwykle używany jest protokół HTTP (Hypertext Transfer Protocol).

Duża zmiana w zakresie bezpieczeństwa nastąpiła wraz z pojawieniem się HTTPS, bezpiecznego protokołu przesyłania danych. W zasadzie robi to samo, z jednym wyjątkiem. Wszystkie informacje przesyłane między przeglądarką a serwerem są szyfrowane. W przypadku witryn z takim protokołem obok adresu w pasku przeglądarki widnieje ikona zamkniętej kłódki.

Domena

Kolejna część to najbardziej identyfikujący element adresu – nazwa domeny. Składa się z dwóch części – tytułu i rozszerzenia (.pl, .com, .net i innych). Jest to identyfikator zasobu, po kliknięciu którego użytkownik zostanie przeniesiony na stronę główną.

Jeśli tworzysz nową witrynę, zwróć szczególną uwagę na ten element. Wybierz unikalną, łatwą do zapamiętania nazwę z rozszerzeniem krajowym, właściwym dla Twoich odbiorców docelowych.

Ścieżka zasobu

Każda pojedyncza strona lub plik znajdujący się w domenie ma swój unikalny URL. Ta część adresu po protokole, domenie i ukośniku nazywana jest ścieżką – wskazuje przeglądarce drogę do określonej sekcji, dokumentu lub pliku.

Sprawdź: Adres URL z www czy bez www? – co wybrać i dlaczego?

Rodzaje adresów URL

Istnieją dwa rodzaje adresów internetowych: statyczne i dynamiczne.

Statyczny URL to stały adres stron, który nie zawiera dodatkowych parametrów i nie zmienia się w czasie (lub zmienia się, ale bardzo rzadko). Dynamiczny URL jest natomiast generowany w odpowiedzi na określone zapytanie użytkownika i zawiera specjalne separatory: „?”, „=”, „&”, po których wyświetlane są dodatkowe parametry strony, np.: https://nazwasklepu.pl/kolekcje/wszystkie-produkty?sort=created-descending.

Źródło: Austin Distel/unsplash.com

Dynamiczne adresy URL są zwykle tworzone, gdy użytkownik korzysta z filtrów, sortuje produkty w witrynie lub korzysta z wyszukiwarki w samym zasobie. Najczęściej wykorzystywane są w wielostronicowych witrynach i zasobach ze zintegrowanymi filtrami, np. w sklepach internetowych, mediach, portalach informacyjnych itp.

Dynamiczny adres URL jest lepiej indeksowany przez wyszukiwarki, upraszcza nawigację i system zarządzania witryną. W razie potrzeby programiści wprowadzają zmiany na setkach stron jednocześnie. Z drugiej strony, z punktu widzenia SEO, lepiej korzystać ze statystycznych adresów URL, ponieważ są przyjazne użytkownikom. W praktyce są one krótsze, łatwiejsze do zapamiętania, wyjaśniają treść strony i mogą zawierać słowa kluczowe.

Jak adres URL wpływa na SEO?

Adres URL skompilowany zgodnie z zasadami wpływa na trafność witryny i ocenę zasobu przez algorytmy wyszukiwania. Proste linki są mile widziane przez algorytmy i przekazują informacje o zawartości strony. Z kolei adresy zawierające nic nieznaczące znaki odstraszają użytkowników oraz są postrzegane przez wyszukiwarki jako spam. Współczynnik klikalności takich URL jest niższy niż tych zrozumiałych dla odbiorców, co również bierze pod uwagę Google przy ocenie zasobu.

Sprawdź: Jak tworzyć przyjazne linki do strony?

URL przyjazne dla użytkownika – czym są i jak je stworzyć?

Google zaleca tworzenie linku i przyjaznych adresów zasobów internetowych (ang. SEF URL lub Search Engine Friendly), dzięki którym zarówno użytkownicy, jak i boty wyszukiwania mogą ocenić, jakie informacje znajdują się na danej stronie. Na przykład adres URL taki jak: www.twojastrona.net/viewpage.php?page_id=23 jest niezrozumiały i nie daje żadnej konkretnej informacji. Adres www.twojastrona.net/kontakt/ od razu daje zaś wyobrażenie o zawartości strony. Właśnie takie URL nazywane są przyjaznymi dla użytkownika.

Oprócz tego, że pozwalają zrozumieć zawartość strony internetowej jeszcze przed kliknięciem linku, takie adresy mają inne zalety:

  • są łatwe do dzielenia się z innymi osobami – użytkownik może nie tylko wysłać je w wiadomości, ale także podyktować;
  • można w nich zawrzeć słowa kluczowe;
  • są łatwe do zapamiętania, ponieważ budzą proste, logiczne skojarzenia;
  • pozwalają szybciej poruszać się po stronach witryny – można usunąć część adresu z końca i natychmiast przejść do żądanej sekcji.

Tworzenie linku przyjaznego dla ludzi i botów

Podczas optymalizacji adresów URL weź pod uwagę kilka przydatnych wskazówek.

  1. Używaj słów kluczowych – takie adresy zajmują lepsze pozycje w rankingu i pomagają odwiedzającym ocenić przydatność strony jeszcze przed wejściem na nią.
  2. Nie używaj “#”. Google Developers twierdzi, że ten symbol w linku ma zły wpływ na indeksowanie. Jeśli link zawiera “#”, bot wyszukiwarki po prostu usunie tę część linku z indeksu.
  3. Rozdziel elementy łącza łącznikiem (dywizem). Google nie zaleca rozdzielania słów w linku spacjami lub znakiem podkreślenia, ponieważ to znacznie utrudnia odczytanie adresu.
  4. Twórz krótkie URL. Im dłuższy adres, tym trudniej robotom wyszukiwania przeanalizować link. Krótkie adresy poprawiają pozycję witryny w Google i są wygodne dla odwiedzających.
  5. Oceń czytelność linku. Wygląd adresu URL jest ważny dla użytkowników. Muszą zrozumieć, co zobaczą, gdy wejdą na stronę. Współczynnik klikalności i liczba przejść dla zrozumiałych linków są wyższe.
  6. Usuń liczby, daty, znaki specjalne i nic nieznaczące ciągi liter.

Wśród webmasterów zazwyczaj używa się nie więcej niż 3-5 słów w adresie. W tym wypadku mniej znaczy lepiej. Długie adresy URL są obcinane w SERP, co zmniejsza wagę słów kluczowych. Są również niewygodne dla użytkowników.

Sprawdź: Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?

Podsumowanie

Adresy URL wpływają na klikalność linków i indeksowanie stron przez roboty wyszukiwarki. Dla dobra pozycji Twojego zasobu w SERP twórz proste URL, które odzwierciedlają zawartość konkretnej strony. Im bardziej zrozumiały adres, tym większa szansa, że ​​użytkownik podąży za nim do Twojej witryny.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pozycjonowanie biura podróży
    Pozycjonowanie biura podróży
    Promowanie biura podróży w sieci to najlepszy sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Podpowiemy, jaką rolę w tym procesie odgrywa pozycjonowanie!
    Google Tag Manager – dlaczego warto z niego korzystać?
    Google Tag Manager – dlaczego warto z niego korzystać?
    Jak działa Google Tag Manager i jak wpływa na wydajność witryny? Dlaczego warto z niego skorzystać? Odpowiedzi znajdziesz w naszym nowym artykule!
    Jak pozycjonować produkt?
    Jak pozycjonować produkt?
    Na naszym blogu sporo miejsca poświęcamy pozycjonowaniu stron internetowych. Tymczasem określenie pozycjonowanie w niektórych sytuacjach może być rozumiane nieco inaczej. […]
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę