Optymalizacja SEO to podstawa działań marketingowych dla niemal wszystkich branż i działalności. Dopasowanie do wymagań wyszukiwarki pozwala poprawić pozycję serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania i tym samym pozyskiwać wartościowy ruch na stronie oraz oczywiście klientów. Stosujesz SEO w swojej strategii marketingowej? Super! Pamiętaj tylko, że Twoja konkurencja prawdopodobnie robi to samo. Jeśli Twoje działania będą choć trochę mniej skuteczne, wysoką pozycję w rankingu Google zajmą inne firmy.
Jak walczyć z konkurencją, a do tego wygrywać? Podpowiadamy.
Konkurencja w każdej branży od zawsze była, jest i będzie, jednak w przypadku SEO jest ona szczególnie widoczna i jednocześnie istotna. Jeśli inne firmy lepiej poradzą sobie z optymalizacją, link buildingiem oraz innymi działaniami istotnymi dla pozycjonowania, ich pozycja w wyszukiwarce wzrośnie – oczywiście kosztem Twojej. W takiej sytuacji konsumenci prawdopodobnie odwiedzą najpierw stronę konkurencji, ponieważ będzie się ona znajdowała wyżej w rankingu Google. Dlatego nie możesz pozwolić sobie na to, aby działania Twoich nieprzyjaciół w branży były skuteczniejsze niż Twoje. Ale jak to zrobić?
Pierwsza kwestia, o którą musisz zadbać, to regularna i dogłębna analiza działań SEO Twoich konkurentów. Jeśli chcesz wygrać z wrogiem, najpierw musisz go poznać i sprawdzić strategię jego działania.
Analiza konkurencji w SEO to nic innego jak szczegółowe sprawdzenie poczynań innych firm w kwestii walki o wysokie miejsce w rankingu Google. Oczywiście nie każda firma działająca w tej samej branży jest konkurencją, a przynajmniej nie taką, którą trzeba brać pod uwagę. Mała, lokalna firma nie powinna dopasowywać swoich działań do przedsiębiorstwa działającego na skalę ogólnopolską czy światową – nawet jeśli działają dokładnie w tej samej branży. Planowanie strategii na podstawie działań takiej firmy byłoby nie tylko nieskuteczne, ale również niebezpieczne dla sytuacji finansowej firmy. Duże przedsiębiorstwa, które chcą docierać do użytkowników z całego kraju, a także zza granicy, inwestują ogromne pieniądze w SEO. Lokalnej firmie trudno byłoby dotrzymać kroku takim biznesom.
Po co w ogóle analizować działania innych, skoro wyszukiwarka Google bierze pod uwagę dopasowanie Twojego serwisu do swoich algorytmów? Oczywiście po to, aby zwiększyć swoje szanse na najlepsze miejsce. Pierwsza pozycja na popularne słowo kluczowe to spore wyzwanie, a to właśnie dlatego, że wiele firm o nie walczy. Jeśli sprawdzisz, co robi konkurencja znajdująca się na wysokich pozycjach, nie tylko dowiesz się, które działania są skuteczne, ale będziesz mógł zaplanować jeszcze lepszą i bardziej skuteczną strategię. Nie bez przyczyny audyt SEO oraz analiza konkurencji to pierwsze czynności, jakie wykonuje agencja pozycjonerska, gdy otrzyma zlecenie od klienta. Audyt pozwala wykryć słabe i mocne strony na własnej witrynie, a analiza konkurencji – na witrynach rywali.
Analiza działań SEO to najlepszy sposób na to, jak wygrać z konkurencją. Ale co właściwie trzeba sprawdzić? Najlepiej wszystkie czynniki, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Do najważniejszych z nich należą:
Słowa kluczowe to najważniejszy element pozycjonowania. Ich dobór będzie wpływał na to, czy Twoją stronę będą odwiedzali użytkownicy o odpowiednich intencjach. Dlatego jest to pierwszy aspekt, który musisz sprawdzić u konkurencji. Przeanalizuj, na jakie frazy pozycjonowane są serwisy Twoich rywali oraz sprawdź, które słowa kluczowe generują największy ruch. Możesz to zrobić za pomocą darmowych narzędzi np. Ubersuggest, ale do profesjonalnej analizy fraz kluczowych lepiej wykorzystać płatne narzędzia SEO, które dają większe możliwości.
Linki przychodzące, czyli pozyskane z innych serwisów, to najważniejszy czynnik SEO off-page, czyli działań wykonywanych poza stroną. Im więcej wartościowych linków pozyska strona, tym większym autorytetem będzie się ona cieszyła w oczach wyszukiwarki Google. Niestety budowanie skutecznego profilu linkowego nie jest prostym zadaniem, zwłaszcza dla osób niedoświadczonych. Warto zatem przeanalizować również ten aspekt na konkurencyjnych stronach. Istotne są takie kwestie, jak: ilość linków, źródło pochodzenia, typ oraz rodzaj.
Google to wyszukiwarka tekstowa, dlatego szczególną uwagę zwraca na treści na stronie. Powinny one nie tylko zawierać frazy kluczowe (w odpowiednim nasyceniu), ale również mieć odpowiednią długość, strukturę nagłówków, rozmieszczenie linków wewnętrznych i wartość merytoryczną. Sprawdź, jak w tej kwestii wypada Twoja konkurencja.
Przejrzysta struktura i przyjazna nawigacja strony wpływają na wrażenia użytkowników, ale również usprawniają proces indeksowania witryny. Jeśli chcesz, aby boty indeksujące mogły sprawnie poruszać się po Twoim serwisie, musisz wyznaczyć im drogę. Strony, które znajdują się na pierwszych miejscach w rankingu Google, prawdopodobnie robią to dobrze. Sprawdź, jak wygląda to w serwisach Twoich branżowych rywali, którym udało się uzyskać wysokie pozycje.
Metadane to m.in. tytuły (title) i opisy (description) podstron. Są to tagi, które umieszcza się w kodzie źródłowym strony w sekcji head. Dla użytkowników widoczne są one na stronie wyników wyszukiwania. Największe znaczenie dla SEO mają meta tytuły. Powinny mieć one określoną długość oraz zawierać najważniejsze słowo kluczowe dla danej podstrony. Sprawdź, jak konkurencja podchodzi do kwestii metadanych.
Wymienione wyżej elementy to jedne z najważniejszych, jednak lista aspektów, które trzeba sprawdzić u konkurencji, jest znacznie dłuższa. Tak naprawdę warto przeanalizować każdy element, który sprawdzasz na swojej stronie podczas audytu SEO. Pamiętaj, że o jedno miejsce w rankingu walczy kilkadziesiąt czy kilkaset serwisów, dlatego na to, który z nich znajdzie się na konkretnej pozycji, może wpłynąć nawet jeden, mały szczegół.
Sprawdzanie działań konkurencji oraz planowanie własnej strategii na podstawie mocnych i słabych stron innych serwisów nie jest zabronione. Możesz to robić bez obaw o otrzymanie kary od wyszukiwarki, ponieważ nie obniżasz pozycji innych stron, tylko poprzez dozwolone działania zwiększasz swoją. Niestety, tak jak w każdym innym obszarze, w SEO można spotkać się też z osobami nieuczciwymi, które za wszelką cenę próbują osiągnąć dobrą pozycję – często poprzez stosowanie działań naruszających politykę wyszukiwarki czy nawet niezgodnych z prawem. Jednym z takich działań jest depozycjonowanie, czyli przeciwieństwo pozycjonowania. Polega ono na tym, że celowo obniżana jest pozycja serwisu internetowego konkurencji. Można osiągnąć to jedynie przez oszustwo i stosowanie niedozwolonych technik.
Depozycjonowanie może odbywać się poza stroną, ale również w jej obrębie – wtedy najczęściej mamy do czynienia z atakiem hakerskim. Do najczęściej stosowanych działań, mających obniżyć pozycję strony, zaliczyć można:
Co zrobić, gdy podejrzewasz, że Twoja strona jest depozycjonowana przez kogoś innego? Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją? Niestety nie jest to łatwe. Przede wszystkim trzeba na bieżąco monitorować sytuację za pomocą specjalistycznych narzędzi – np. w przypadku szkodliwych linków czy duplikatów. Profesjonalne narzędzia, takie jak Google Search Console czy Ahrefs, pomogą Ci sprawdzić niektóre aspekty. Jeśli upewnisz się, że nieuczciwe działania rzeczywiście miały miejsce, możesz wnioskować np. o usunięcie linków lub zgłoszenie naruszenia praw autorskich w przypadku duplikacji contentu.
Analiza działań SEO konkurencji to nie wszystko. Aby wygrać ze swoimi rywalami, zwłaszcza tymi, którzy na rynku są już od dawna, musisz zrobić jeszcze więcej. Istotne znaczenie mają również aktualizacje algorytmów wyszukiwarki Google, które należy na bieżąco śledzić.
Wyszukiwarka Google posługuje się specjalnymi algorytmami, dzięki którym może ustalać ranking wyników wyszukiwania. Algorytmy sprawdzają jakość strony i jej dopasowanie do czynników SEO. Jednak ze względu na to, że firma Google stara się reagować na potrzeby internautów oraz trendy na rynku, aktualizuje swoje algorytmy nawet kilkaset razy w ciągu roku. Niektóre zmiany są spektakularne, o innych większość z nas prawdopodobnie nawet nie wie. Jednak ważne jest to, że nawet mała zmiana w algorytmie może sprawić, że zmieni się pozycja strony (zarówno korzystnie, jak i niekorzystnie), a także statystyki dotyczące ruchu i konwersji.
O niektórych zmianach firma Google nie mówi głośno, jednak sporo wartościowych informacji można znaleźć na blogu Centrum wyszukiwarki Google. Jest to oficjalna strona Google, na której można dowiedzieć się o nadchodzących zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem. Warto też regularnie przeprowadzać profesjonalny audyt SEO strony i na bieżąco sprawdzać, jak wypada ona pod kątem dopasowania do czynników rankingowych. Pamiętaj, że zawsze możesz nawiązać współpracę z profesjonalną agencją, która sama śledzi zmiany w algorytmach.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.