DARMOWY AUDYT SEO

Jak weryfikować poprawność schema.org?

Jak weryfikować poprawność schema.org?

cetteup/unsplash.com

Schema.org to dane strukturalne projektu, który powstał z inicjatywy właścicieli największych wyszukiwarek internetowych. Obecnie wpływa on na wyniki wyszukiwania i jest brany pod uwagę przez roboty Google, które indeksują strony internetowe oraz określają ich ranking. Głównym zadaniem Schema.org jest poprawa interpretacji treści zawartych na stronach internetowych przez roboty i algorytmy wyszukiwarek. Ma to znaczenie w przypadku takich dostawców rozwiązań IT, jak: Google, Bing, Yahoo i Yandex. W tym tekście skupimy się przede wszystkim na wyszukiwarce Google jako najczęściej wykorzystywanej przez polskich użytkowników i reklamodawców.

Początki Schema.org sięgają 2011 roku. Można potraktować to jako duże udogodnienie dla właścicieli serwisów internetowych i specjalistów w zakresie optymalizacji oraz pozycjonowania. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest nadanie treści szerszego kontekstu, a służą do tego komponenty i elementy Schema.org. To kluczowe m.in. dla słów, które mogą mieć wiele znaczeń. Na przykład “zamek” może oznaczać: budynek, zamek do drzwi czy też zamek błyskawiczny w bluzie. Określenie dokładnych parametrów tego słowa pozwala na jednoznaczne wskazanie intencji autora, dobrą ocenę merytoryki i zawartości treści względem wyszukiwanych słów kluczowych. Przekłada się to na ranking witryny internetowej i zajmowane przez nie miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dlaczego warto używać Schema.org?

Znaczniki Schema.org pozwalają robotom Google na lepsze zrozumienie treści. Choć oficjalnie nie mówi się jeszcze o wpływie Schema.org na pozycję w wynikach wyszukiwania i nie jest to jeden z parametrów rankingowych, to jednak łatwo zauważyć inną zależność. Jeżeli tekst jest lepiej rozumiany przez roboty Google, to zmniejsza się ryzyko błędów interpretacyjnych i obniżenia rankingu. Trafne dopasowanie znaczników słownika Schema.org do sensu merytorycznego tekstów oraz potrzeb użytkowników może przynieść wiele korzyści.

Ponadto rozszerzone informacje (tzw. Rich Snippet) mogą wpłynąć korzystnie na wskaźnik CTR, czyli klikalności witryny. Im lepszy wskaźnik CTR, tym lepszy ranking strony i jej pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. To kolejna zależność, którą powinien wziąć pod uwagę każdy specjalista od SEO. Oczywiście nigdy nie mamy pewności, że roboty Google w tym konkretnym przypadku skorzystają ze znaczników Schema.org, jednak warto podnieść swoje szanse na zwiększenie widoczności w sieci. Pierwsze efekty poprawnego zastosowania tego projektu powinny być widoczne już po kilku tygodniach.

Jakich jeszcze efektów możemy spodziewać się po wdrożeniu?

Po wdrożeniu Schema.org możemy spodziewać się określonych efektów. Wprowadzenie danych strukturalnych na swojej witrynie pomaga w:

  • zwiększeniu ruchu na stronie;
  • zwiększeniu zaangażowania użytkowników;
  • zwiększeniu widoczności w SERPach;
  • budowie większego zaangażowania odbiorców już na poziomie przeglądarki;
  • zwiększeniu klikalności w nasze wyniki organiczne.
Sprawdź: Jak znaczniki Schema.org wpływają na Twoją stronę internetową?

Jak dzielimy Schema.org pod względem oznaczeń?

Słownik Schema.org możemy podzielić na różne komponenty. Tradycyjny podział ustalony jest od ogółu, do szczegółu. W praktyce oznacza to, że w słowniku powinno się określać najpierw kategorie główne, później ich podkategorie, linie produktowe i pojedyncze produkty lub usługi. Przykładowe komponenty mogą przedstawiać taką ścieżkę:

Thing -> Organization -> Brand -> Logo.

Źródło: Crew/unsplash.com

To prosta ścieżka, a specjalista od optymalizacji technicznej strony może postawić na bardziej precyzyjne, zaawansowane konfiguracje, które korzystnie wpłyną na czytelność witryny dla Google (oraz trzech innych popularnych wyszukiwarek).

Najczęściej używane kategorie

Do najczęściej używanych kategorii w Schema.org można zaliczyć:

  • Book;
  • Event;
  • Movie;
  • CreativeWork;
  • Recipe;
  • Organization;
  • VideoObject;
  • LocalBusiness;
  • Action;
  • Place;
  • Person;
  • Product;
  • Review.

Wykorzystuje się je w określonych sytuacjach. Stosowanie Schema Person pozwala na wyróżnienie danej osoby w wynikach wyszukiwania i przedstawienie informacji na jej temat. Korzystając ze Schema Event, zwiększa się możliwości promocyjne wydarzeń. Zastosowanie Schema Product umożliwia właścicielom sklepów internetowych i stacjonarnych przedstawienie mikrodanych z kart produktowych. Ciekawe jest także Schema Recipe, dzięki czemu mikrodane pozwolą na przebicie się do odbiorców z przepisami.

Sprawdź: Znacznik schematu – czym jest i jak go używać?

Jak tworzyć dane strukturalne Schema.org?

Obecnie do tworzenia danych strukturalnych Schema.org można wykorzystywać różne narzędzia. To tzw. Schema generatory. Dwa najpopularniejsze z nich to:

  • Schema Markup Generator (JSON-LD);
  • Asystent do oznaczania danych Google (ograniczony do podstaw).

Implementacja Schema.org na strony internetowe

Wdrażanie danych strukturalnych w witrynach internetowych może odbywać się na kilka podstawowych sposobów. Jednym z nich jest wklejanie kodu bezpośrednio w części Head strony internetowej za pomocą JSON-LD. To rozwiązanie, które należy do rekomendowanych przez Google. Oznaczenie JavaScript może być umieszczone nie tylko w części Head, ale także w Body i Script. To bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala zachować porządek w kodzie. Wszystko dlatego, że oznaczenia tego typu nie mieszają się ze znacznikami HTML. To duży atut dla osób, które na co dzień działają z kodem. Alternatywne korzystanie z Asystenta do oznaczania danych Google jest równie wygodne, jednak ma ograniczone możliwości. Bardziej zaawansowane funkcje dostępne są w JSON-LD.

Innym sposobem implementacji jest skorzystanie z rozszerzenia HTML5, czyli RDF. Funkcjonuje ono na zasadzie mikrodanych i stosowane jest przede wszystkim do dwóch sekcji: Head i Body. Wśród atrybutów kojarzonych z RDF znajdują się m.in.: „property”, „typeof” i „vocab”. Już na poziomie znacznika HTML można skorzystać z mikrodanych. Dzięki nim można precyzyjnie określić znaczenie tekstu w sekcjach Body i Head. Poza podstawowymi atrybutami możliwe jest stosowanie także niestandardowych znaczników.

Sprawdź: Dane strukturalne w SEO – w jaki sposób mikrodane wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

Weryfikacja poprawności Schema.org

Skuteczną weryfikację poprawności wdrożenia danych strukturalnych Schema.org możemy uzyskać w kilku prostych krokach. Pierwszym z nich jest sprawdzenie tego, jakie wyniki z komponentami rozszerzonymi Google możemy otrzymać dla danej witryny. To tzw. test wyników z elementami rozszerzonymi. W tym celu wykorzystuje się m.in. narzędzie Rich Test Results Google. W dedykowanym oknie wpisuje się adres interesującej nas strony i sprawdza jej parametry. Po teście otrzymujemy szczegółowy raport. Następnie możemy przejść do kluczowego etapu weryfikacji poprawności wdrożenia Schema.org na swojej witrynie.

Schema.org Validator

Do sprawdzania poprawności warto wykorzystać dedykowany Schema.org Validator. Po wejściu w narzędzie i wpisaniu adresu URL interesującej nas strony internetowej otrzymamy specjalny raport. W nim przedstawione zostaną badane obiekty (znaczniki Schema.org), ich liczba oraz liczba ewentualnych błędów i ostrzeżeń. Jeżeli one wystąpią, to należy niezwłocznie wprowadzić korekty, aby zadbać o poprawność Schema.org i zwiększyć widoczność w sieci.

Ponadto, korzystając ze Schema org Validator, możliwe jest dokładne zweryfikowanie poszczególnych sekcji na stronie internetowej. Dzięki temu poznamy szczegóły dotyczące wdrożenia słownika znaczników w witrynie oraz jego poprawności. Od razu dostępne informacje to m.in.: typ znacznika, treść sekcji Head, data publikacji i modyfikacji znacznika, a także dokładny adres URL badanej strony lub podstrony. To bardzo ważne informacje z punktu widzenia osoby, która odpowiada za optymalizację techniczną witryny i marketing internetowy. Możemy to robić we własnym zakresie lub zdecydować się na współpracę z zewnętrzną agencją marketingową. Ta druga opcja w zakresie technikaliów wydaje się optymalna, ponieważ brak doświadczenia może powodować kosztowne błędy. Wykonanie oznaczeń zgodnie z obowiązującymi standardami Schema.org pomaga w uzyskaniu lepszej czytelności strony oraz w jej pozycjonowaniu. Wytyczne aktualizowane są na bieżąco, dlatego warto trzymać rękę na pulsie.

O czym warto pamiętać?

Właściciele i administratorzy stron internetowych muszą mieć przede wszystkim świadomość tego, że nie mogą wpłynąć na to, czy Google wykorzysta zapisane w znacznikach dane w wynikach wyszukiwania, czy nie. Wszystko zależy od algorytmów Google, dlatego nie zawsze jest to dostępne. Proces weryfikacji i testowania może wydłużać się zwłaszcza w przypadku nowych domen czy też młodych stron internetowych. Ponadto warto dodać swoją witrynę do narzędzia Google Search Console. Dzięki niemu możliwe jest testowanie w trybie na żywo strony internetowej oraz weryfikacja tego, czy roboty Google wyłapują jakiekolwiek błędy lub komplikacje we wdrożeniu Schema.org. Te informacje dostępne są w zakładce „Ulepszenia”.

Dużą ostrożność w zakresie wykorzystywania Schema.org powinni zachować użytkownicy WordPressa. Okazuje się, że wiele z jego wtyczek może blokować możliwość generowania danych strukturalnych zawartych w słowniku, przez co nie będą widoczne w wynikach wyszukiwania. W związku z tym zawsze warto zapoznać się ze specyfiką działania wtyczki, opiniami na jej temat, a także przeprowadzić dokładną weryfikację. Dobrze wdrożone i skutecznie działające znaczniki Schema.org pomagają Google w lepszym zrozumieniu tekstu, a także mogą przekładać się na wiedzę i świadomość klientów dzięki mikrodanym. Postaw na współpracę z renomowaną agencją SEO i zadbaj o wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    SEO vs. SEM – czym różnią się te strategie?
    SEO vs. SEM – czym różnią się te strategie?
    SEO i SEM to doskonałe strategie, które nastawione są na budowanie ruchu w witrynie i zwiększenie bazy klientów. Czy wiesz jednak, czym się różnią?
    Pozycjonowanie salonu kosmetycznego
    Pozycjonowanie salonu kosmetycznego
    Pozycjonowanie salonu kosmetycznego to niełatwe zadanie. Warto więc wiedzieć, na czym polega ten proces i jakie techniki należy wówczas wykorzystać.
    Jak działa wyszukiwarka Google?
    Jak działa wyszukiwarka Google?
    Główną rolę w uplasowaniu Twojej witryny na samym szczycie rezultatów SERP odgrywa wyszukiwarka. Warto więc zapoznać się z jej funkcjonalnością.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę