Statystyki strony internetowej zapewniają dostęp do wielu przydatnych informacji na temat popularności danej witryny. Pomagają określić ruch na stronie oraz przeprowadzić analizę dotycząca zachodzących na witrynie zjawisk. Pozwalają także na określenie skuteczności działań związanych z pozycjonowaniem oraz ogólnej liczby odwiedzin na stronie internetowej. Z tego artykułu dowiesz się, jak sprawdzić statystyki strony oraz poznasz najbardziej przydatne w tym celu narzędzia.
Aby dowiedzieć się, do czego służą statystyki stron internetowych, warto w pierwszej kolejności zastanowić się, czym tak naprawdę one są. Za statystyki strony uważa się pewien zbiór danych wyrażonych w liczbach, który pomaga określić popularność danej strony wśród użytkowników sieci. Dzięki tym danym możliwa jest prawidłowa optymalizacja strony, stworzenie strategii SEO oraz określenie działań w celu zwiększenia sprzedaży pośrednio przez ruch na stronie i jej konwersję.
Istnieje szereg narzędzi analitycznych do zbierania i odczytywania statystyk strony internetowej. Każde z nich zajmuje się odmiennymi danymi. Wśród najpopularniejszych bezpłatnych narzędzi statystycznych dla stron WWW wymienić można Google Analytics oraz Google Search Console. Oba z nich dają dostęp do różnych danych zebranych na podstawie indywidualnych czynników strony, związanych z jej popularnością oraz ruchem użytkowników.
Zastanawiasz się, jak sprawdzić statystyki strony internetowej? Wszystko zależy od wybranego narzędzia. Istnieje jednak pula obejmująca najważniejsze statystyki strony WWW. Wśród nich wymienić można średni współczynnik CTR, którego wyraża liczba kliknięć w link podzielona przez liczbę jego wyświetleń. Poza tym, dla właścicieli i twórców stron internetowych niezwykle ważna jest także łączna liczba kliknięć i liczba jej wyświetleń. W celu stworzenia strategii SEO niezbędna może okazać się również wiedza dotycząca tego, jakie zapytania generują największy ruch oraz wyświetlenia, a także średnia pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania. Na uwagę zasługują również najczęściej linkowane strony i anchory, wyświetlane i klikane strony, a także lokalizacja geograficzna, z której pochodzi największy ruch organiczny.
Warto zauważyć, że praktycznie wszystkie dane obejmują te dotyczące ruchu i zachowania użytkowników na danej stronie internetowej. Ten parametr jest w zasadzie kluczową statystyką dotyczącą witryny, ponieważ pozwala określić jej widoczność w sieci. Do pełnej analizy niezbędne są dodatkowe informacje dotyczące takich aspektów, jak najpopularniejsze podstrony danej witryny, współczynnik konwersji obejmujący rzeczywistą sprzedaż, liczbę użytkowników generujących ruch, ich zachowania i informacje o nich, kanały, które pozwoliły trafić na daną stronę oraz inne dane związane z danym okresem. Dodatkowo pomocne bywają dane dotyczące profilu linków przychodzących, konkurencji, pozycję w topowych wynikach, mapy ciepła strony czy długości sesji użytkowników.
Dostęp do wewnętrznych i zewnętrznych statystyk sprawia, że możliwe staje się optymalizowanie strony internetowej pod aktualne wymagania algorytmów wyszukiwarek. Statystyki strony WWW dają właścicielowi witryny informacje o tym, jak budowa strony wpływa na jej widoczność oraz jakie rzeczy powinny zostać poprawione. To z kolei może przekładać się bezpośrednio na wyniki sprzedażowe.
Dostęp do statystyk strony internetowej pozwala na bieżąco reagować na pojawiające się błędy oraz ich niwelowanie. Może to dotyczyć niestosowania się do wytycznych dla webmasterów oraz innych usterek mających wpływ na pozycjonowanie strony WWW. Tak dokładna analiza pozwala na prowadzenie marketingu w bardziej efektywny sposób za sprawą danych mających przełożenie na organizowane akcje marketingowe. Statystyki strony WWW pomagają także lepiej targetować grupę docelową przez wzgląd na jej lokalizację, płeć, zainteresowania, wykształcenie czy zawód.
Wśród narzędzi służących do weryfikacji statystyk strony internetowej wyróżnić można szeroki wybór zarówno darmowych, jak i płatnych rozwiązań. Różnią się one między sobą tym, których statystyk dotykają oraz jakie informacje pozwalają uzyskać. Poznajmy najważniejsze z nich.
To narzędzie od firmy Google daje użytkownikom szerokie możliwości związane z analizą pozyskiwania ruchu na danej witrynie internetowej. To bezpłatne narzędzie wymaga wyłącznie rejestracji na stronie, a jego pomocą uzyskać można szereg informacji dotyczących źródeł pozyskiwania ruchu na stronie, a także zachowania użytkowników odwiedzających naszą witrynę.
Jednym z najbardziej popularnych, darmowych narzędzi do analizy danych oraz statystyk jest zdecydowanie prosty w obsłudze Google Analytics. Podpięcie konta na stronie pozwala na dostęp do ogromnej bazy danych dotyczących najchętniej odwiedzanych podstron, statystyk dotyczących sprzedaży, a także ilości użytkowników odwiedzających stronę oraz ich zachowania.
Senuto to jedno z płatnych narzędzi do analizy statystyk strony, a jego cena zaczyna się od 99 złotych miesięcznie. Służy ono do przeprowadzania rozbudowanej analizy dotyczącej widoczności domeny w organicznych wynikach wyszukiwarki oraz do monitoringu słów kluczowych. Narzędzie to posiada bardzo rozbudowany wachlarz możliwości, dzięki czemu jest ono jednym z najpopularniejszych w naszym kraju.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: detaille.pl, carsio.pl
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.