Chcąc rozpocząć sprzedaż produktów online, warto zastanowić się, jaki hosting dla sklepu internetowego będzie najlepszy. W branży e-commerce panuje niezwykle intensywna konkurencja, co dotyczy również tego typu usług. Jak wybrać najlepszą propozycję i czym kierować się przy podejmowaniu decyzji?
Wybór hostingu z pozoru może wydawać się dość prostą częścią procesu zakładania sklepu internetowego – w końcu wystarczy wybrać odpowiedniego dostawcę, wykupić domenę i rozpocząć działanie. Pierwszy element tego planu może jednak sprawić pewne trudności, a wpływ tej decyzji na całokształt funkcjonowania sklepu jest niezwykle istotny.
Wybór hostingu może znacząco zmienić bilans zysków i strat biznesu. Jednym z najważniejszych aspektów jest szybkość łącza – aż 40% użytkowników opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż trzy sekundy. Aby ograniczyć tego typu problemy, warto wybrać oferty zapewniające dostęp do szybkich, sprawnych i stabilnych serwerów. Pod tym względem liczy się również dostępność – każda minuta, w której strona sklepu jest nieosiągalna, oznacza spore straty finansowe.
Hosting pod sklep musi zapewniać także odpowiednią przepustowość. Dotyczy to nie tylko ładowania najczęściej odwiedzanych elementów witryny, czyli strony głównej i podstron z kategoriami i produktami, lecz także procesu dokonywania transakcji. W aż 70% przypadkach dodanie towarów do koszyka nie prowadzi do faktycznego zakupu. Wśród powodów klienci wskazują między innymi zbyt długi lub skomplikowany proces realizacji transakcji, błędy czy awarie witryny oraz wątpliwości dotyczące jej bezpieczeństwa.
Odpowiedni hosting pod sklep internetowy musi być sprawny, dostępny bez długich przerw i w pełni zabezpieczony. Jego jakość bezpośrednio wiąże się z komfortem korzystania ze strony, co z kolei ma wpływ na zyski ze sprzedaży online.
Należy zaznaczyć, że znalezienie hostingu w pełni pokrywającego się z naszymi oczekiwaniami może być bardzo trudne. Często okazuje się, że chcąc zwrócić szczególną uwagę na jeden aspekt hostingu, musimy nieco odpuścić przy innych kwestiach. W podjęciu odpowiedniej decyzji sporą pomocą z pewnością będzie zapoznanie się z dostępnymi rodzajami serwerów. Jaki hosting dla sklepu internetowego wybrać? Na rynku znajdziemy liczne propozycje – od serwerów wirtualnych poprzez VPS aż po dedykowany hosting.
To najpowszechniejsza i najtańsza opcja hostingu. W praktyce oznacza ona wydzielone miejsce na większym fizycznym serwerze. Zwykle taki sprzęt obsługuje łącznie kilkadziesiąt, a nawet kilkaset innych domen. W kontekście e-commerce taka propozycja sprawdzi się jedynie w początkowych fazach rozwoju firmy – w ten sposób możemy niskim kosztem rozpocząć działalność i stopniowo budować bazę klientów. Ograniczona prędkość i zazwyczaj niewielka ilość dostępnego miejsca szybko jednak okażą się problematyczne w momencie wzrostu popularności witryny i poszerzania oferty sklepu.
W tym przypadku nadal korzystamy z wydzielonej części serwera, jednak zyskujemy znacznie większą autonomię. Możemy skorzystać z oddzielnej instalacji i większej części zasobów, które nie będą dostępne dla innych użytkowników. Warto pamiętać, że obsługa serwera VPS jest zazwyczaj nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku serwerów współdzielonych, a hostingodawca najczęściej zapewnia jedynie podstawowe wsparcie.
Jest to najdroższa opcja, która jednocześnie daje najwięcej możliwości. Hosting pod sklep z dużą liczbą klientów bezwzględnie powinien korzystać z serwera dedykowanego – hostingodawca udostępnia odrębny serwer, który pozostaje w całości do naszej dyspozycji. Możemy dokładnie kontrolować wykorzystanie zasobów i dopasować różne ustawienia pod kątem sprawnego działania sklepu. Skuteczna obsługa jest jeszcze trudniejsza, lecz możemy liczyć na najlepszą wydajność i stabilność.
Zabezpieczenia są bardzo istotne na każdej stronie, jednak w szczególności dotyczy to sklepów internetowych. W ramach realizacji transakcji użytkownicy będą zazwyczaj musieli przekazać własne dane osobowe wraz z informacjami dotyczącymi płatności. To niezwykle wrażliwe dane, które nigdy nie powinny znaleźć się w niepowołanych rękach. Obsługa protokołu HTTPS to absolutna podstawa – należy zadbać o to, by wszystkie ważne informacje były zaszyfrowane.
Obok bieżącej ochrony danych należy zadbać także o zabezpieczenia w razie ataku hakerskiego, awarii czy błędów powodujących dłuższe przerwy w dostępie do usług. Bardzo przydatną opcją będą tutaj automatyczne kopie zapasowe, które pozwolą stronie szybko wrócić do pełnej sprawności. Zasady tworzenia backupów to jedna z najważniejszych kwestii, jakie musimy wziąć pod uwagę przy wyborze hostingu pod sklep.
Wraz z rozwojem biznesu częstotliwość wprowadzania zmian na stronie może wzrastać. Warto zadbać o rozwiązania, które pozwolą zachować pełen komfort przy wdrażaniu modyfikacji, a także oddzielić je od części strony dostępnej publicznie. Przydatna może okazać się na przykład funkcja stagingu – tworzenia stron testowych, które będą niewidoczne dla odwiedzających, by sprawdzić nowe rozwiązania bez zaburzania doświadczeń użytkowników. Wielu hostingodawców oferuje również możliwość skorzystania z panelu administracyjnego, który pozwoli znacznie sprawniej obsłużyć stronę. Z pomocą takich narzędzi możemy między innymi zainstalować nową wersję oprogramowania e-commerce czy zarządzać najważniejszymi ustawieniami witryny.
Wybierając hosting pod sklep, musimy zweryfikować między innymi typ serwera, limit pamięci i wsparcie dla standardu HTTPS. Istotną kwestią jest również obsługiwane oprogramowanie – musimy sprawdzić między innymi, jakie typy baz danych mogą być użyte na danym serwerze. To szczególnie ważne przy serwerach współdzielonych i VPS, które zazwyczaj nie oferują zbyt wielu możliwości pod względem dostosowania rozwiązań technologicznych; korzystając z serwera dedykowanego, powinniśmy mieć większy wybór w tej kwestii.
Należy zwrócić uwagę również na platformy e-commerce domyślnie obsługiwane przez serwer. W wielu przypadkach hostingodawcy oferują prosty proces instalacji dla najczęściej wykorzystywanych systemów tego typu. Ta kwestia będzie zależeć między innymi od liczebności produktów, skali sklepu i naszych indywidualnych potrzeb. Możemy skorzystać z wielu platform e-commerce, które różnią się pod względem funkcjonalności i wydajności – do najpopularniejszych rozwiązań należą WooCommerce, PrestaShop, Magento czy Shopify. Jeśli chcemy postawić na takie oprogramowanie, konieczne będzie również zweryfikowanie języków programowania i typów baz danych obsługiwanych przez serwer.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: apartmentice.com, calmilend.com
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.