Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarki jest niezwykle istotna dla każdego właściciela strony internetowej. Znaczenie ma nie tylko opracowanie odpowiedniej treści, lecz także wykorzystanie technik związanych z samą strukturą witryny. Mapa strony WordPress pomoże wyszukiwarkom określić jej tematykę i układ, co może pozytywnie przełożyć się na efekty SEO.
Pozycjonowanie to dość skomplikowany proces, który obejmuje wiele działań na stronie i poza nią. Aby dowiedzieć się, dlaczego elementy takie jak mapa witryny mają znaczenie, warto przede wszystkim zrozumieć proces opracowywania wyników. Działanie każdej wyszukiwarki internetowej opiera się na zastosowaniu szeregu algorytmów, które odpowiadają za poszczególne etapy przygotowania listy wyników dla użytkowników:
Mapa strony WordPress będzie mieć największe znaczenie w kontekście indeksowania, jednak warto pamiętać, że zdobyte na tym etapie informacje są bardzo istotne przy pozycjonowaniu. Choć algorytmy wyszukiwarek są coraz bardziej rozbudowane, pełne zrozumienie zawartości witryny wciąż jest dla oprogramowania pewnym wyzwaniem. Z tego względu warto zadbać o zapewnienie mu pomocy w skanowaniu – to szczególnie istotne w przypadku bardziej rozbudowanych stron. Aby zadbać o poprawne wyświetlanie wyników wyszukiwania i poprawę pozycji witryny, możemy zastosować rozwiązania takie jak właśnie mapa witryny WordPress.
To specjalny plik w formacie XML, który ma na celu jak najdokładniejsze opisanie struktury witryny i jej zawartości. Zazwyczaj jest on umieszczany w domyślnej, określonej przez system WordPress lokalizacji na serwerze. Dzięki temu algorytmy wyszukiwarek mogą bez problemu znaleźć niezbędne informacje i skutecznie nawigować po stronie.
Mapy stron WordPress mogą służyć nie tylko do „nawigacji”. Ich kolejnym zastosowaniem jest określenie zależności pomiędzy podstronami, jak również znaczenia każdej z nich. Informacje z tego zakresu mogą okazać się bardzo przydatne dla botów Google i innych serwisów tego typu.
Przez długi czas taka funkcjonalność była dostępna jedynie z użyciem specjalnych pluginów, jednak aktualnie jest to część domyślnego zestawu narzędzi WordPress. Od aktualizacji 5.5, wprowadzonej latem 2020 roku, system automatycznie generuje mapę dla każdej dostępnej publicznie witryny opartej na tym oprogramowaniu. Znajdziemy ją w pliku „wp-sitemap.xml” w głównym katalogu instalacji WordPress.
Gdy nasza witryna dysponuje już plikiem z mapą – przygotowanym z użyciem wtyczek lub samego WordPressa – musimy przekazać informacje o jej lokalizacji do Google. W konsoli wyszukiwania możemy podać adres do tego pliku; reszta procesu powinna odbyć się bez naszego udziału. Jakie możliwości daje automatycznie wygenerowana mapa witryny? WordPress wprowadził tę funkcję przede wszystkim jako ułatwienie dla użytkowników – brak konieczności instalacji dodatkowych wtyczek to spore uproszczenie. Mimo tego dalej możemy skorzystać z pluginów, jeśli preferujemy nieco inny format; w wielu przypadkach zewnętrzne oprogramowanie pozwoli nam przygotować bardziej szczegółową mapę.
Jednym z najpopularniejszych sposobów na wygenerowanie pliku „sitemap” jest wykorzystanie popularnej, rozbudowanej wtyczki Yoast SEO. Mapa witryny to jedna z bardzo wielu funkcjonalności dostępnych w ramach tego niezwykle przydatnego narzędzia. Yoast oferuje wgląd w liczne aspekty związane z pozycjonowaniem – możemy między innymi szybko przeanalizować treść każdego z postów (m.in. pod kątem nagłówków i zagęszczenia słów kluczowych), sprawdzić profil linkowy, łatwo i skutecznie wdrożyć tagi meta czy edytować plik „robots.txt” zawierający wytyczne dla algorytmów wyszukiwarek. Chcąc zwiększyć ruch na stronie, z pewnością warto zainteresować się tą wtyczką. Plugin Yoast SEO jest dostępny w wersjach płatnej i darmowej.
Wygenerowanie mapy witryny z pomocą wtyczki Yoast SEO jest bardzo proste. Jeśli jeszcze nie zainstalowaliśmy tego pluginu, możemy to zrobić poprzez panel administracyjny WordPress. Mapa strony może być przygotowana z użyciem darmowej lub płatnej wersji oprogramowania. Aby ją wygenerować, wystarczy przejść do zakładki z funkcjami Yoast SEO i odnaleźć pozycję „Mapa strony XML”. Jedyne, co musimy zrobić w tym miejscu, to włączyć tę funkcjonalność – plik zostanie wygenerowany przez wtyczkę i automatycznie zastąpi domyślną mapę witryny WordPress dostępną od wersji 5.5.
Obok napisu „Mapa strony XML” znajdziemy menu, w ramach którego możemy skorzystać między innymi z podglądu pliku. Warto zaznaczyć, że lokalizacja mapy na serwerze jest nieco inna niż w przypadku mapy tworzonej przez WordPressa – tutaj będzie to plik „sitemap_index.xml” w głównym katalogu.
Oprócz ułatwień nawigacji dla wyszukiwarek warto zadbać o przydatne wskazówki dla użytkowników. To szczególnie istotne w przypadku, gdy nasza strona opisuje ofertę lub produkty dostępne w fizycznym punkcie znajdującym się w określonej lokalizacji. Wielu właścicieli stron firmowych zastanawia się, jak wstawić mapę Google na stronę WordPress. W tym celu także możemy skorzystać z odpowiednich wtyczek lub dodać mapę ręcznie.
Jakie miejsce będzie najlepsze na umieszczenie mapy Google? Często możemy spotkać się z takimi elementami w zakładce „Kontakt”, gdzie stanowią świetne uzupełnienie adresu firmy. Niektórzy właściciele witryn decydują się na dodanie mapy do głównej strony, jednak w tym przypadku musimy rozważyć wpływ obecności mapy na prędkość ładowania. Techniczna optymalizacja to jeden z wielu czynników, które wpłyną na pozycję na liście wyników wyszukiwania.
Aby móc wykorzystać funkcjonalność map Google na swojej stronie, w pierwszej kolejności będziemy musieli wygenerować klucz API – to kod, który określa tożsamość serwisu wysyłającego zapytanie do Google Maps. Jeśli nasza firma widnieje na mapie, powinniśmy już dysponować takim kluczem. W przeciwnym wypadku należy przejść do ustawień konta i odnaleźć opcję generowania klucza. Następnie wystarczy wkleić go w odpowiednim miejscu w menu wtyczki.
W niezwykle obszernej bazie pluginów do WordPressa znajdziemy kilka propozycji zapewniających prosty sposób na dodanie mapy. Do najpopularniejszych należą WP Google Maps, Google Maps WD czy Maps Widget. Każda z nich jest dość intuicyjna i pozwala na bezproblemowe umieszczenie mapy w niemal dowolnym miejscu. W niektórych przypadkach będziemy musieli wkleić kod w odpowiedniej lokalizacji na witrynie, jednak zazwyczaj proces dodawania mapy odbywa się z pomocą wizualnych narzędzi do edycji strony.
To rozwiązanie, które może być nieco trudniejsze, jednak w zamian zaoferuje nam większą kontrolę nad sposobem i lokalizacją wyświetlania mapy. W tym celu będziemy musieli stworzyć projekt Google Cloud, a następnie pozyskać URL zapytania dotyczącego danej lokalizacji, który posłuży do umieszczenia mapy na stronie. Dokładne instrukcje można znaleźć w dokumentacji Google.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: adverther.com, tiptors.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.