Jak wykorzystać parametr UTM w kampaniach Google Ads?

Jak wykorzystać parametr UTM w kampaniach Google Ads?

Anna Shvets/pexels.com

Tagi UTM to system śledzenia ruchu, który jest wyświetlany jako specjalne parametry w adresie URL stron internetowych lub reklam. Tagowanie linków pozwala marketingowcom określić, skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający zasób, jakich urządzeń używają oraz na jakie słowa kluczowe odpowiadają. W tym artykule opowiemy o najważniejszych zagadnieniach związanych ze znacznikami UTM oraz o tym, jak poprawnie ich używać.

Czym są tagi UTM w Google Ads, jakie są ich rodzaje?

UTM to parametry lub tagi dodawane do adresu strony bądź witryny w celu przekazywania danych konwersji do systemu analitycznego: źródło ruchu, nazwa kampanii reklamowej, oznaczenie grupy reklam, słowa kluczowe i wiele innych informacji. Tagowanie linków Google Ads pomaga:

  • określić, skąd użytkownicy trafiają do witryny – z wyszukiwania, list mailingowych, sieci społecznościowych itd.;
  • śledzić skuteczność reklam i linków partnerskich;
  • zidentyfikować kanały, kampanie, reklamy i banery, a także słowa kluczowe o najwyższym procencie konwersji.

Nie ma innego sposobu łączenia informacji o sesjach użytkownika i danych o wydatkach na reklamę w różnych systemach. Dlatego tak ważne jest, aby używać w reklamach tagów UTM – i robić to dobrze.

Sprawdź: Jak korzystać z parametrów UTM?

Jak pracować ze znacznikami UTM w Google Ads?

Każdy system reklamowy ma swoją specyfikę, która wpływa na tworzenie tagów. Mówiąc o tagach UTM dla Google Ads, warto wspomnieć o dużym wyborze dostępnych opcji znaczników i sposobie ich działania poprzez szablon śledzenia, a także o funkcji automatycznego tagowania.

O parametrach

Każdy UTM tag składa się z:

  • adresu witryny;
  • znaku zapytania;
  • parametrów umożliwiających przekazanie niezbędnych informacji do analityki;
  • znaków et (&), które łączą wszystkie dane.

W Google Ads adres witryny to końcowy URL – link do strony docelowej, na którą trafia użytkownik po kliknięciu reklamy. W zależności od ustawionej wartości parametry tagu UTM mogą być statyczne lub dynamiczne.

Dla parametrów statycznych wartość ustawiana jest ręcznie: utm_term=kupic_dom, gdzie „kupic_dom” jest parametrem statycznym. Z kolei wartości parametrów dynamicznych są automatycznie wstawiane do linku przez system: >utm_term={keyword}, gdzie „{keyword}”zostanie zastąpione frazą kluczową, dla której nastąpiło wyświetlenie.

Google Ads obsługuje wiele tagów, a poniżej prezentujemy niektóre z nich:

  • {campaignid} – identyfikator kampanii reklamowej;
  • {adgroupid} – identyfikator grupy reklam;
  • {creative} – identyfikator reklamy;
  • {keyword} – słowo kluczowe;
  • {device} – typ urządzenia;
  • {adposition} — numer pozycji w wynikach wyszukiwania;
  • {network} — system reklamowy, z którego otrzymano kliknięcie.

Przykładowe tagowanie linków UTM może wyglądać tak: http://twojsklep.pl/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign={campaignid}&utm_term={keyword}&utm_content={creative}.

Gdy ktoś kliknie reklamę z tym linkiem, informacje o tym pojawią się w statystykach wraz z identyfikatorem kampanii, reklamy i słowem kluczowym.

Automatyczne tagowanie

Google Ads ma funkcję automatycznego tagowania linków, umożliwiającą zbieranie statystyk kampanii w Google Analytics połączonych z kontem reklamowym i dopasowywanie kliknięć do odwiedzin strony. Jednak w tym przypadku dane są przesyłane tylko na połączone konta – z Google Ads do Analytics. Jeśli pracujesz na kilku witrynach i korzystasz z kompleksowych systemów analitycznych, ta opcja może nie być dla Ciebie wystarczająca.

Używanie razem UTM i automatycznego tagowania Google może wpłynąć negatywnie na dokładność zbieranych danych, więc najlepiej dodawać znaczniki UTM tylko wtedy, gdy naprawdę tego potrzebujesz.

Szablon śledzenia

W Google Ads do wstawiania tagów UTM wykorzystywany jest szablon śledzenia – pole, w które wpisuje się „ogon” z parametrami. Gdy kupujący kliknie reklamę, Google automatycznie przypisuje ten „ogon” do końcowego adresu URL. Szablon może być używany na dowolnym z kilku poziomów:

  • całe konto, kampania;
  • grupy reklam;
  • reklamy i rozszerzenia;
  • słowo kluczowe.

Jeśli szablon został skonfigurowany tylko na poziomie kampanii, będzie działał dla wszystkich obiektów podrzędnych: grup reklam, rozszerzeń, reklam i słów kluczowych. Jeśli ustawisz szablon jednocześnie dla kampanii i reklamy, szablon będzie działał na niższym poziomie.

Co zrobić, aby skonfigurować szablon śledzenia dla różnych poziomów?

  1. Na poziomie konta: wybierz „Wszystkie kampanie” w lewym górnym rogu –> kliknij „Ustawienia” –> „Ustawienia konta” –> „Śledzenie”.
  2. Na poziomie kampanii: wybierz żądaną kampanię, przejdź do „Ustawienia” —> rozwiń panel „Ustawienia zaawansowane” —> „Parametry adresu URL kampanii”.
  3. Na poziomie grupy reklam: wybierz grupę reklam, a następnie „Ustawienia” –> rozwiń panel „Ustawienia zaawansowane” –> „Parametry adresów URL grupy reklam”.
  4. Na poziomie reklamy: wybierz reklamę i kliknij przycisk „Edytuj”. Przewiń stronę w dół, aby znaleźć sekcję „Parametry adresu URL reklamy”.
  5. Na poziomie rozszerzenia: wybierz rozszerzenie i kliknij przycisk „Edytuj”. Przewiń stronę w dół i znajdź sekcję „Parametry adresu URL”.
  6. Na poziomie słów kluczowych: przejdź do sekcji „Słowa kluczowe” —> wybierz te, których potrzebujesz —> w otwartym menu kliknij „Edytuj szablony śledzenia”.

Źródło: Thirdman/unsplash.com

Należy pamiętać, że jeśli ustawisz szablon śledzenia na poziomie konta, kampanii lub grupy reklam, możesz zmienić ustawienia śledzenia bez konieczności ponownego przesyłania reklam do sprawdzenia. Jeśli wprowadzisz zmiany na poziomie reklamy, słowa kluczowego lub rozszerzeń, reklama będzie musiała ponownie przejść weryfikację.

Dlaczego warto korzystać z tagów UTM?

Kompleksowa analityka pomaga ocenić skuteczność każdej złotówki zainwestowanej w reklamę, ale do tego nie wystarczy samo połączenie z Google Analytics, ponieważ przy wielu kanałach przyciągania ruchu konieczna jest ocena wszystkich parametrów wizyty użytkownika w witrynie, aż do określonej reklamy i słowa kluczowego. W tym celu wykorzystywane są tagi UTM, które pomagają maksymalnie zbierać informacje o ruchu.

Jak pokazuje praktyka, trudno jest poprawnie skonfigurować wszystkie tagi UTM ręcznie, zwłaszcza jeśli trzeba pracować z kilkunastoma kampaniami i w każdej ustawić parametry dla kilkunastu reklam. Z tego względu wiele osób decyduje się skorzystać z automatycznych generatorów znaczników UTM od Google lub usług zewnętrznych.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SEM
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?

    Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?

    Zastanawiasz się, czym jest Google display network i jak może wpłynąć na skuteczność Twoich kampanii reklamowych? Już najwyższy czas go poznać!
    Starcie tytanów – PPC vs. SEO – w którym kierunku powinna iść Twoja firma?

    Starcie tytanów – PPC vs. SEO – w którym kierunku powinna iść Twoja firma?

    Podejmowanie decyzji bywa problematyczne, zwłaszcza gdy na szali umieścimy dwa sprawdzone schematy. Czy naprawdę musimy decydować się tylko na jeden wariant?
    Jak ROAS wpływa na Twoją reklamę PPC w E-Commerce?

    Jak ROAS wpływa na Twoją reklamę PPC w E-Commerce?

    Chciałbyś generować więcej zysków ze swojej sprzedaży w sklepie internetowym, ale nie wiesz jakie podjąć działania w tym kierunku? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj ROAS!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę