Tagi UTM to system śledzenia ruchu, który jest wyświetlany jako specjalne parametry w adresie URL stron internetowych lub reklam. Tagowanie linków pozwala marketingowcom określić, skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający zasób, jakich urządzeń używają oraz na jakie słowa kluczowe odpowiadają. W tym artykule opowiemy o najważniejszych zagadnieniach związanych ze znacznikami UTM oraz o tym, jak poprawnie ich używać.
UTM to parametry lub tagi dodawane do adresu strony bądź witryny w celu przekazywania danych konwersji do systemu analitycznego: źródło ruchu, nazwa kampanii reklamowej, oznaczenie grupy reklam, słowa kluczowe i wiele innych informacji. Tagowanie linków Google Ads pomaga:
Nie ma innego sposobu łączenia informacji o sesjach użytkownika i danych o wydatkach na reklamę w różnych systemach. Dlatego tak ważne jest, aby używać w reklamach tagów UTM – i robić to dobrze.
Każdy system reklamowy ma swoją specyfikę, która wpływa na tworzenie tagów. Mówiąc o tagach UTM dla Google Ads, warto wspomnieć o dużym wyborze dostępnych opcji znaczników i sposobie ich działania poprzez szablon śledzenia, a także o funkcji automatycznego tagowania.
Każdy UTM tag składa się z:
W Google Ads adres witryny to końcowy URL – link do strony docelowej, na którą trafia użytkownik po kliknięciu reklamy. W zależności od ustawionej wartości parametry tagu UTM mogą być statyczne lub dynamiczne.
Dla parametrów statycznych wartość ustawiana jest ręcznie: utm_term=kupic_dom, gdzie „kupic_dom” jest parametrem statycznym. Z kolei wartości parametrów dynamicznych są automatycznie wstawiane do linku przez system: >utm_term={keyword}, gdzie „{keyword}”zostanie zastąpione frazą kluczową, dla której nastąpiło wyświetlenie.
Google Ads obsługuje wiele tagów, a poniżej prezentujemy niektóre z nich:
Przykładowe tagowanie linków UTM może wyglądać tak: http://twojsklep.pl/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign={campaignid}&utm_term={keyword}&utm_content={creative}.
Gdy ktoś kliknie reklamę z tym linkiem, informacje o tym pojawią się w statystykach wraz z identyfikatorem kampanii, reklamy i słowem kluczowym.
Google Ads ma funkcję automatycznego tagowania linków, umożliwiającą zbieranie statystyk kampanii w Google Analytics połączonych z kontem reklamowym i dopasowywanie kliknięć do odwiedzin strony. Jednak w tym przypadku dane są przesyłane tylko na połączone konta – z Google Ads do Analytics. Jeśli pracujesz na kilku witrynach i korzystasz z kompleksowych systemów analitycznych, ta opcja może nie być dla Ciebie wystarczająca.
Używanie razem UTM i automatycznego tagowania Google może wpłynąć negatywnie na dokładność zbieranych danych, więc najlepiej dodawać znaczniki UTM tylko wtedy, gdy naprawdę tego potrzebujesz.
W Google Ads do wstawiania tagów UTM wykorzystywany jest szablon śledzenia – pole, w które wpisuje się „ogon” z parametrami. Gdy kupujący kliknie reklamę, Google automatycznie przypisuje ten „ogon” do końcowego adresu URL. Szablon może być używany na dowolnym z kilku poziomów:
Jeśli szablon został skonfigurowany tylko na poziomie kampanii, będzie działał dla wszystkich obiektów podrzędnych: grup reklam, rozszerzeń, reklam i słów kluczowych. Jeśli ustawisz szablon jednocześnie dla kampanii i reklamy, szablon będzie działał na niższym poziomie.
Co zrobić, aby skonfigurować szablon śledzenia dla różnych poziomów?
Należy pamiętać, że jeśli ustawisz szablon śledzenia na poziomie konta, kampanii lub grupy reklam, możesz zmienić ustawienia śledzenia bez konieczności ponownego przesyłania reklam do sprawdzenia. Jeśli wprowadzisz zmiany na poziomie reklamy, słowa kluczowego lub rozszerzeń, reklama będzie musiała ponownie przejść weryfikację.
Kompleksowa analityka pomaga ocenić skuteczność każdej złotówki zainwestowanej w reklamę, ale do tego nie wystarczy samo połączenie z Google Analytics, ponieważ przy wielu kanałach przyciągania ruchu konieczna jest ocena wszystkich parametrów wizyty użytkownika w witrynie, aż do określonej reklamy i słowa kluczowego. W tym celu wykorzystywane są tagi UTM, które pomagają maksymalnie zbierać informacje o ruchu.
Jak pokazuje praktyka, trudno jest poprawnie skonfigurować wszystkie tagi UTM ręcznie, zwłaszcza jeśli trzeba pracować z kilkunastoma kampaniami i w każdej ustawić parametry dla kilkunastu reklam. Z tego względu wiele osób decyduje się skorzystać z automatycznych generatorów znaczników UTM od Google lub usług zewnętrznych.
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.