Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia tekstów na stronę WWW?

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia tekstów na stronę WWW?

Gustavo Fring/pexels.com

Generowanie treści za pomocą AI to niezwykle ciekawe i przydatne rozwiązanie dla zabieganego content managera czy copywritera. Dzięki sztucznej inteligencji możesz dużo szybciej tworzyć różnego rodzaju publikacje. Pewnie zastanawia Cię, czy teksty od AI są unikalne i wysokiej jakości, jak patrzy na nie Google oraz kto ma do nich prawa autorskie? Na te pytania odpowiemy w artykule, a dodatkowo zobaczysz tu przykłady tekstów, które napisała sztuczna inteligencja.

Jakie teksty możesz wygenerować za pomocą AI? Przykłady treści

Sztuczną inteligencję z powodzeniem wykorzystasz do tworzenia różnego typu treści na strony internetowe oraz do wielu działań marketingowych. Ogranicza Cię wyłącznie wyobraźnia. Podczas jednego branżowego eventu, gdzie można było przetestować sztuczną inteligencję w Asystencie Contentu SEMSTORM, uczestnicy wygenerowali… opis do profilu na Tinderze. 😉 Poniżej zobaczysz przykłady tekstów od AI właśnie z tego edytora.

Można generować rozmaite elementy treści, np.:

  • Tytuły
  • Meta descriptions
  • Nagłówki
  • CTA
  • Listy

Taka funkcja daje możliwość szybkiego wygenerowania informacji potrzebnych w briefie dla copywritera lub po prostu podczas planowania treści np. tytułu artykułu oraz nagłówków.

Za pomocą sztucznej inteligencji możesz też tworzyć konkretne treści:

  • Artykuły na bloga
  • Opisy produktów, kategorii i usług
  • Newslettery i maile promocyjne
  • Reklamy i posty do mediów społecznościowych

Możliwości AI już znasz. Teraz dowiesz się nieco więcej o tym, jak przebiega taka praca nad tekstem z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Sprawdź: Copy poradnik: Co to jest webwriting?

Jak pracować z AI nad tekstem? Kilka wskazówek na start

Większość narzędzi tego typu działa zwykle na jednym z czterech dostępnych modeli GPT-3 od OpenAI. Najnowszy z nich „uczył się” do czerwca 2021 roku, a pozostałe do października 2019 r. Jest to istotne z prostej przyczyny: sztuczna inteligencja nie zna informacji, które pojawiły się po tych datach. Warto pamiętać o tym, że AI będzie próbować, ale nie napisze raczej poprawnego tekstu o najświeższych wiadomościach.

Generatory mogą nieco różnić się pomiędzy sobą opcjami, np.:

  • Są edytory, w których należy podać tylko słowa kluczowe lub/i tytuł, na podstawie których AI podaje tekst.
  • W innych można dodawać własną treść, którą sztuczna inteligencja dokończy lub wydawać jej polecenia.
  • Wygenerowane teksty mogą różnić się długością – w zależności od narzędzia i ustawionych w nim limitów.
  • Generatory zwykle wykorzystują informacje w języku angielskim i dostarczają teksty po polsku dopiero po ich przetłumaczeniu.

Pokazany wyżej na przykładach Asystent Contentu działa na modelu GPT-3, który przestał „uczyć się” w 2021 roku, a dodatkowo generuje treści po polsku. Pozwala to pominąć etap tłumaczenia. Niekiedy AI jest zbyt dosłowna. Przykład? W artykule na temat zabawek dla dzieci zamiast słowa „pluszak” sztuczna inteligencja wybrała „wypchane zwierzę”.

Edytor ma odgórnie podaną maksymalną liczbę znaków do wygenerowania za jednym razem. Dzięki temu przed kolejnym użyciem AI należy sprawdzić fragment oraz wyeliminować błędy i wzorce, które sztuczna inteligencja może powtarzać w dalszej części treści. Mogą to być pewne informacje lub np. słowa zapisane z tzw. literówką.

Poza tym narzędzie potrafi zarówno odpowiedzieć na Twoje komendy, jak i dokończyć rozpoczęty przez Ciebie tekst. Możesz więc napisać, np.:

„Zaproponuj nagłówki do artykułu”,

aby uzyskać propozycje od AI, jak również rozpocząć dowolne zdanie:

„Aby wymienić filtr wody, należy”

i wygenerować dalszą część akapitu.

Warto podkreślić w tym miejscu, że sztuczna inteligencja powinna być wsparciem w pracy nad treścią. Głównym zadaniem człowieka jest sprawdzenie tekstu. Błędy mogą pojawić się ze względu na sam sposób działania AI lub z powodu użytkownika, gdy:

  • piszesz tekst o czymś nowym i AI nie zna danego zagadnienia;
  • opisujesz specjalistyczny, bardzo wąski temat;
  • komendy są niedokładne;
  • AI wpadnie we wzorzec i zaczyna się powtarzać.

W każdym tekście trzeba zweryfikować podane przez AI informacje oraz zwrócić uwagę na ortografię i poprawność przy odmianie słów.

Czy praca z AI się opłaca? Pozycjonowanie i prawa autorskie

Sztuczna inteligencja a Google

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji podczas tworzenia treści budzi pewne wątpliwości. Najczęściej zadawane pytanie przez osoby zainteresowane używaniem AI dotyczy tego, jak Google podchodzi do wygenerowanego contentu?

Zgodnie z definicją od Google – firma podejmuje działania wobec treści generowanych automatycznie, gdy nie są one pomocne użytkownikom i celem ich publikacji jest manipulacja rankingiem wyszukiwarki. Wygląda na to, że aktualnie Google’a nie interesuje aż tak bardzo, w jaki sposób piszemy treści. Najważniejsze, by były one wartościowe dla internautów.

Czy Google potrafi wykryć teksty od AI? Z pewnością ma takie możliwości. Pytanie jednak – czy chce ich szukać? Sprawdzanie treści pod tym kątem (np. przy indeksacji) wymaga dużej mocy obliczeniowej i prawdopodobnie jest na razie nieopłacalne.

Najważniejsze jest trzymanie się złotej zasady: sztuczna inteligencja to nie copywriter. Narzędzia do generowania treści mają być pomocą w procesie twórczym. Wprowadzaj zmiany, dodawaj własne zdania – pisz teksty przydatne dla użytkowników. Jeśli bierzesz aktywny udział w tworzeniu tekstu, tym samym wpływasz na jego unikatowość. Jest znikoma szansa na to, że Google uzna takie treści za spam, zwłaszcza że w wyszukiwarce wciąż pojawiają się generyczne artykuły o niedzieli handlowej.

Sztuczna inteligencja a prawa autorskie

System ochrony praw autorskich w większości państw bazuje na konwencji berneńskiej z 1886 roku. Ta umowa została ratyfikowana przez Polskę w okresie międzywojnia i obowiązuje do dziś. Zgodnie z zapisami tego dokumentu autorem dzieła bez wątpienia jest człowiek i podobnie stanowi polska ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r. Oczywiście nikt 30 lat temu nie brał pod uwagę tego, że maszyna będzie (prawie) samodzielnie tworzyć obrazy, teksty itd.

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym zarówno sztuczna inteligencja, jak i twórca oprogramowania, z którego korzystasz, nie może nabyć praw autorskich do tworzonej przez Ciebie treści.

Sztuczna inteligencja nie może na ten moment nabyć również praw patentowych – wynalazcą może być tylko człowiek. Przykładem takiej niekorzystnej dla AI decyzji jest odmowa w sprawie dwóch patentów dla systemu DABUS.

Generatory treści AI – wady i zalety

Jakie są największe zalety AI?

  • Znacznie przyspiesza pracę nad treścią.
  • Potrafi podać różne wersje tekstu dla identycznego/podobnego tematu (bardzo przydatne przy opisach produktów).
  • Podpowiada wątki do opisania.
  • AI nie jest obciążona klątwą wiedzy, dzięki czemu pisze proste w odbiorze teksty.
  • Tworzy dowolnego rodzaju treść.

Takie rozwiązanie ma też pewne wady:

  • Konieczne jest sprawdzenie pisowni oraz fact-checking.
  • Model OpenAI nie zna informacji, które pojawiły się po 2021 roku.
  • Sztuczna inteligencja może wpaść w niekorzystny wzorzec językowy, który trzeba znaleźć i usunąć.

Nie warto jednak zrażać się przez kilka minusów. Mankamenty są spowodowane głównie brakiem doświadczenia w pracy z AI. Gdy nauczysz się już konstruować komendy, to czas pisania skrócisz nawet kilkakrotnie. Zwłaszcza gdy tworzysz treść na znany Ci temat i nie musisz weryfikować wszystkich informacji podanych przez sztuczną inteligencję.

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z pozycjonowaniem? Skontaktuj się z naszą agencją SEO. Chętnie Ci pomożemy.

Zobacz również
Katarzyna Żołna
Katarzyna Żołna
Zajmuje się tworzeniem treści w SEMSTORM. Swoje doświadczenie związane z content marketingiem zdobywała podczas pracy jako specjalista, a następnie koordynator zespołu e-commerce w jednym ze sklepów z branży wyposażenia wnętrz.
Kategoria: Partnerzy
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak zwiększyć ruch retencyjny na stronie przy pomocy web push?
    Jak zwiększyć ruch retencyjny na stronie przy pomocy web push?
    Każda firma powinna dbać nie tylko o napływ nowych klientów, ale również o zatrzymanie na dłużej dotychczasowych. O to chodzi […]
    Rola cen w Google Shopping Ads
    Rola cen w Google Shopping Ads
    Zastanawiasz się, jaka jest rola cen w Google Shopping Ads? Czytaj dalej!
    Wygoda klienta podczas finalizacji zakupów w e-commerce, a porzucanie koszyków
    Wygoda klienta podczas finalizacji zakupów w e-commerce, a porzucanie koszyków
    Dzisiejszy klient sklepu internetowego poszukuje wygodnych rozwiązań, które pozwalają jak najszybciej osiągnąć cel. Nigdy wcześniej użytkownicy nie byli narażeni na taką walkę […]
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę