Jak wykorzystywać user generated content w e-commerce?

Jak wykorzystywać user generated content w e-commerce?

Tima Miroshnichenko/pexels.com

User generated content, czyli treści tworzone przez użytkowników, to tani i skuteczny sposób na zwiększenie widoczności, świadomości marki oraz zaangażowania potencjalnych klientów, a także na lepszą sprzedaż. Jednym słowem mają one nieocenioną moc, którą warto wykorzystać w e-commerce. Czym dokładnie jest UGC, jakie są jego zalety oraz jak go pozyskać i spożytkować w działaniach marketingowych?

Co to jest user generated content i dlaczego działa?

UGC to wszelkie treści tworzone nieodpłatnie w Internecie przez użytkowników lub klientów danej marki. User generated content może mieć różne formy, począwszy od komentarza, przez zdjęcie opublikowane na Instagramie i oznaczone hashtagiem, skończywszy na recenzji wideo.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na dwie kwestie wyróżniające UGC na tle innych materiałów marketingowych. Po pierwsze, ich autorem jest bezstronny użytkownik, a nie właściciel marki czy osoba dla niej pracująca. Po drugie, są to treści nieodpłatne – a więc współpraca z influencerem nie może zostać uznana za user generated content.

To z kolei wiąże się z dwiema bardzo ważnymi zaletami UGC. Pierwsza wskazuje, że jest to stosunkowo tania strategia marketingowa. Druga zaś, że może mieć ona zdecydowanie większą moc niż płatne kampanie reklamowe.

Komu bowiem jesteś bardziej skłonny uwierzyć: marketingowcom stojącym za marką, których celem jest zwiększenie sprzedaży produktu czy obiektywnym klientom, którzy już go wypróbowali i są z niego zadowoleni? Z pewnością większość osób wybierze tę drugą opcję. Tym bardziej że w przypadku user generated content ma zastosowanie zasada: Skoro tyle osób uważa, że coś jest dobre, to i ja będę zadowolony. Właśnie te słowa mają największe znaczenie w kontekście zastosowanie UGC w celu zwiększenia sprzedaży.

Sprawdź: Na kroki wstecz, szkoda czasu – strategiczne wykorzystanie budżetu marketingowego, w walce z recesją

Najpopularniejsze formy UGC

Treści tworzone przez użytkowników mogą mieć wiele form. Najczęściej występują:

  • opinie klientów – na stronie sklepu, w Google czy w mediach społecznościowych – opinie o sklepie to jeden z najbardziej powszechnych typów UGC. Co więcej, mają one ogromny potencjał. Według raportu „E-commerce w Polsce 2021” przygotowanego przez Gemiusa opinie są najważniejszym czynnikiem wpływającym na wiarygodność danego e-sklepu. Z kolei z badania „Bezpieczni na e-zakupach 2022” wynika, że aż 65 proc. internautów sprawdza opinie na temat sklepu przed dokonaniem w nim zakupu;
  • recenzje i testy – na przykład w formie tekstowej na blogu czy wideo na YouTube. Świetnie pokazują produkt w akcji i mogą rozjaśnić wątpliwości niezdecydowanym klientom;
  • zdjęcia – szczególnie te zamieszczane w social mediach. Każda fotografia opatrzona hashtagiem (np. w postaci nazwy Twojego sklepu czy marki) to user generated content. Ta forma UGC to doskonały sposób na zwiększenie świadomości o Twoim brandzie;
  • komentarze i pytania – wszelkie pytania dotyczące produktów czy sklepu pojawiające się na fanpage’u na Facebooku lub na stronie marki także możesz wykorzystać. Jeśli się powtarzają, możesz dodać je w formie osobnej zakładki na stronie produktu, aby zapewnić potencjalnym klientom potrzebne informacje.

Zalety user generated content

Jak już wspomniałam, jedną z największych zalet UGC jest fakt, że nie wymaga ono zbyt wielu nakładów finansowych. Poza tym takie treści dostarczają wartości dodanej dla niezdecydowanych użytkowników oraz mogą pomóc w uzupełnieniu opisu produktu, skłaniając ich do dokonania zakupu.

Czym jeszcze charakteryzują się UGC?

Autentyczność

Ta cecha wiąże się ze wspomnianą wcześniej bezstronnością. Na zdjęciach czy filmach wykonanych przez użytkowników inni internauci widzą autentyczny, nieupiększony produkt. To sprawia, że user generated content jest odbierany jako bardziej uczciwy.

Wbrew pozorom to właśnie ten nieidealny obraz może być czynnikiem zwiększającym sprzedaż. Zrobione smartfonem zdjęcie prawdziwej klientki noszącej płaszcz kupiony w Twoim sklepie ma dla wielu internautów większą moc niż profesjonalna fotografia modelki prezentującej to samo okrycie. Kupujący wiedzą wówczas, że oglądają autentyczny produkt, a nie jego upiększoną wersję.

Social proof

User generated content dostarcza tzw. społecznego dowodu słuszności. Opiera się to na prostej zasadzie, według której większość użytkowników naśladuje inne osoby zadowolone z danego produktu.

Na pewno nie raz obiło Ci się o uszy zdanie: „X osób poleciłoby ten produkt znajomym”, zastosowane w kontekście marketingowym lub też widziałeś powiadomienie: „X użytkowników właśnie ogląda ten produkt”. To przykłady social proof. Powyższe zdania są o tyle dobre, że mogą mieć zastosowanie w niemal każdej branży.

Możesz więc wzbogacić taki komunikat o autentyczną opinię o produkcie i umieścić go na stronie artykułu. W ten sposób od razu pokażesz, jak dużym zainteresowaniem cieszy się produkt, co potencjalnie zwiększy jego sprzedaż.

SEO

Treści tworzone przez użytkowników są niezwykle cenne z punktu widzenia wyszukiwarek – stanowią unikalny content. To zaś sprawia, że komentarze czy opinie pozostawione przez internautów pozwalają e-sklepowi wyróżnić się na tle konkurencji.

Opinie klientów dostarczają potencjalnym kupującym więcej informacji niż te zawarte w samym opisie produktu. Zadaniem wyszukiwarek jest zaś dostarczenie użytkownikom unikalnych treści jak najwyższej jakości. Szczególnie duży potencjał mają w tym przypadku szczegółowe komentarze i wyczerpujące opinie. Nie tylko będą one stanowiły dla internautów (i wyszukiwarek) większą wartość, ale też zwiększą szansę na to, że Twój sklep będzie pozycjonował się na long tail keywords, czyli bardziej konkretne frazy składające się z większej liczby słów.

Ostatni sposób, w jaki user generated content może przyczynić się do wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, to stałe zapewnianie aktualnych treści. Google lubi świeży content. Jeśli Twoi klienci będą dzielili się swoimi opiniami po zakupach, to strona sklepu będzie na bieżąco aktualizowana, co jest dobrym znakiem z punktu widzenia wyszukiwarek.

Większa widoczność marki

Każda wzmianka o Twojej firmie czy zdjęcie Twojego produktu w mediach społecznościowych to darmowa reklama marki. Tym samym UGC jest doskonałym sposobem na zwiększenie widoczności brandu i jego świadomości wśród użytkowników.

Najlepiej funkcja ta spełnia się w social mediach (w szczególności na Instagramie), gdzie internauci chętnie dzielą się fotografiami zakupów ze swoimi znajomymi. O widoczność marki można jednak zadbać również z poziomu wyszukiwarek. Jeśli zbierasz opinie o sklepie, możesz zaprezentować je zarówno w wynikach organicznych, jak i w reklamach Google w postaci gwiazdek. W ten sposób przyciągniesz uwagę nowych, potencjalnych klientów i od razu dasz im znać, że Twój biznes jest godny zaufania.

Sprawdź: Co wyróżnia wysokiej jakości treści i jak naprawić błędy w zawartości strony internetowej?

Jak zwiększyć ilość treści generowanych przez użytkowników?

Choć UGC mają wiele zalet, to prawda jest taka, że nie pojawią się one „magicznie” na Twojej stronie, w Google czy w mediach społecznościowych. Na początku będziesz musiał sam zadbać o to, by użytkownicy chętnie dostarczali Ci nowy content. Co możesz w tym celu zrobić?

Aktywnie proś o zostawienie opinii lub komentarza

Rzeczywistość jest brutalna – klienci sami z siebie raczej nie zostawiają pozytywnych opinii (chyba że ich doświadczenie było wręcz doskonałe). Musisz wziąć sprawy w swoje ręce i prosić o zostawienie oceny po dokonaniu zakupu.

Najlepiej zrobić to za pomocą e-maila. Pamiętaj, by prośby o opinię nie wysyłać zbyt wcześnie po złożeniu zamówienia, a dopiero wtedy, gdy paczka dotrze już do klienta. Ten wówczas będzie miał pełen obraz Twoich usług.

Angażuj się w rozmowę

Samo zbieranie opinii i komentarzy nie wystarczy. Aby zdobyć zaangażowanie użytkowników, musisz toczyć z nimi rozmowę. Przede wszystkim nie zostawiaj negatywnych opinii bez odpowiedzi. Dzięki temu pokażesz, że zależy Ci na rozwiązaniu problemu nie tylko autorowi komentarza, lecz także innym osobom, które trafią na Twoją stronę.

Dostałeś komentarz w mediach społecznościowych, pod wpisem na blogu czy w opiniach Google? Pamiętaj, by na niego odpowiedzieć (często wystarczy samo podziękowanie za ocenę). Może to być bowiem początek dłuższej wymiany wiadomości z klientem. To sprawi, że będzie on bardziej zaangażowany w Twoją markę i bliżej z nią związany.

Twórz społeczność

Social media mają ogromną moc, jeśli chodzi o treści generowane przez użytkowników. Wykorzystaj je zatem, by stworzyć społeczność wokół swojej marki.

Po zakupie zachęcaj klientów do zrobienia zdjęcia produktu lub stworzenia wpisu i oznaczenia go odpowiednim hashtagiem. Fotografie czy wideo możesz wykorzystać na własnej stronie (np. w feedzie produktowym czy w osobnej sekcji w witrynie). Każdą wartościową treść warto też udostępniać na koncie marki, oznaczając jej autora.

Otrzymałeś wyjątkowo wartościową opinię? Nią także możesz podzielić się w social mediach. Zadbaj tylko o jej odpowiednią obróbkę graficzną, np. o dodanie zdjęcia produktu.

Organizuj konkursy

Najprostszą metodą na pozyskanie treści generowanych przez użytkowników jest zorganizowanie konkursu czy rozdania. Mogą polegać one na opublikowaniu zdjęcia produktu w określonym kontekście czy stworzeniu wpisu na temat tego, jak odmienił on życie klienta. Niezależnie od tematyki zabawy najważniejszą zasadą powinno być oznaczenie Twojej marki we wpisie czy zostawienie komentarza pod wybranym postem oraz zachęcenie znajomych do wzięcia udziału w przedsięwzięciu.

Dzięki takiemu konkursowi wzrośnie nie tylko ilość user generated content, lecz także grono potencjalnych obserwujących i klientów.

Podsumowanie

Treści tworzone przez użytkowników to ekonomiczny sposób na zwiększanie widoczności marki oraz sprzedaży. Obiektywny feedback użytkowników może być zaś dla Ciebie wskazówką, jakie elementy sklepu internetowego, jego usług czy asortymentu warto poprawić.

Możliwości marketingowego wykorzystania UGC jest naprawdę wiele. Stosowanie autentycznych treści w kampaniach reklamowych pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć do swojego biznesu nowych, potencjalnych klientów.

Skontaktuj się z naszą agencją SEO i zwiększ swoją widoczność w sieci.

Zobacz również
Agnieszka Ślęzak
Agnieszka Ślęzak
Content Manager Poland
Z wykształcenia dziennikarka, entuzjastka content marketingu i SEO z 7-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści, zarówno B2C, jak i B2B. W swojej pracy uwielbia zgłębiać tematy związane z e-commerce i marketingiem internetowym, pomagając właścicielom e-sklepów w rozwoju ich biznesów.
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.7/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak pozycjonować sklep internetowy na platformie Shoper?

    Jak pozycjonować sklep internetowy na platformie Shoper?

    Shoper daje Ci możliwość prowadzenia sklepu WWW, który możesz optymalizować pod SEO. Sprawdź, jakie możliwości oferuje Shoper pod tym względem.
    Wtyczka Jetpack do WordPressa – do czego służy?

    Wtyczka Jetpack do WordPressa – do czego służy?

    Specjaliści zarządzający blogiem poszukują sposobów usprawniających tworzenie i reklamowanie zamieszczonych na nim treści. Warto wiedzieć więcej.
    Jak zbudować wiarygodność sklepu internetowego?

    Jak zbudować wiarygodność sklepu internetowego?

    Co wpływa na wiarygodność sklepu internetowego? Jak zwiększyć bezpieczeństwo witryny? Podpowiemy Ci, jak zbudować zaufanie potencjalnych klientów!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę