DARMOWY AUDYT SEO

Jak wyróżnić stronę w wyszukiwarce Google? Rich snippets

Jak wyróżnić stronę w wyszukiwarce Google? Rich snippets

Karolina Grabowska/pexels.com

Wyniki wyszukiwania w Google mogą przedstawiać znacznie więcej informacji niż sam odnośnik do strony i krótki opis. Dobrym sposobem na wyróżnienie swojej witryny będzie zastosowanie rich snippets – co to jest i jak wpływa na pozycjonowanie?

Czym jest rich snippet?

W dużym uproszczeniu rich snippets to poszerzone opisy witryny internetowej. Są one wyświetlane bezpośrednio na liście wyników wyszukiwania (SERP – „Search Engine Results Page”) i pozwalają przedstawić dodatkowe informacje poza standardowym tytułem i opisem meta. Co mogą zawierać rich snippets? Lista wspieranych rodzajów danych obejmuje między innymi opinie klientów, średnią otrzymanych ocen, zdjęcia, daty i lokalizacje wydarzeń, a nawet szereg informacji specyficznych dla danego rodzaju zawartości – na przykład czas przygotowania przepisu i liczbę porcji.

Rich snippets Google są pobierane bezpośrednio z kodu strony, gdzie powinny być umieszczone w jednym z formatów obsługiwanych przez wyszukiwarkę. Zalecany typ danych to JSON-LD, jednak możemy zdecydować się również na format Microdata lub RDFa.

Sprawdź: Jak rozszerzone fragmenty w wyszukiwarce wpływają na SEO?

Rich snippets – SEO z użyciem rozbudowanych wyników wyszukiwania

W algorytmach wyszukiwania Google nieustannie pojawiają się pewne zmiany, które nieco zmieniają znaczenie poszczególnych aspektów pozycjonowania. Od pewnego czasu rola rich snippets stopniowo się zwiększa. Co ciekawe, opinie na temat ich bezpośredniego wpływu na SEO są nieco podzielone – część ekspertów uważa, że rozszerzone wyniki same w sobie nie poprawiają pozycji strony. Dodatkowo pewne wątpliwości może budzić fakt obecności dodatkowych informacji bezpośrednio na liście wyników wyszukiwania, które mogą odpowiedzieć na pytania użytkownika bez wizyty na stronie. Czy warto zatem stosować rich snippets? Jak najbardziej – choć wyniki analiz mogą wydawać się nieco niespodziewane, tego typu dane w SERP-ach mogą zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) i czas spędzony na witrynie.

Źródło: Firmbee.com/pexels.com

Co sprawia, że rich snippets są tak przydatne? To między innymi możliwość szybkiej oceny, czy dana witryna będzie w stanie zaoferować przydatną treść związaną z danym zapytaniem. Dla wielu użytkowników jest to pierwszy „test”, który pozwala oddzielić wartościowe witryny od mniej interesujących rezultatów. Nie można przy tym pominąć wpływu wizualnego powiększenia wpisu związanego z daną stroną. Podczas gdy standardowe połączenie tytułu i opisu zajmuje około 90 pikseli wysokości na ekranie komputera, z rich snippets wartość ta wzrasta nawet 3-krotnie. W efekcie internauci będą naturalnie bardziej zainteresowani stroną z takimi danymi, a witryny konkurencji będą mniej widoczne.

Rodzaje rich snippets

Rozszerzone opisy mogą występować w kilku wariantach, które różnią się rodzajem wyświetlanych informacji. Jakie typy rich snippets Google możemy wykorzystać?

Breadcrumbs

Jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych rodzajów rich snippets, który opiera się na tzw. „breadcrumbs”, czyli „okruszkach chleba”. „Okruszki” to elementy strony wspomagające nawigację poprzez wyświetlanie ścieżki do danego elementu witryny. Tego typu rich snippet często służy do określenia kategorii produktu w sklepach internetowych.

Oceny

Z tym rodzajem rich snippets Google możemy spotkać się w przypadku atrakcji turystycznych, towarów, artykułów i wielu innych typów treści. Informacje tego typu są przedstawiane w 5-gwiazdkowej skali, której towarzyszy także liczba opinii.

Przepisy kulinarne

W tym przypadku rich snippet może od razu poinformować użytkownika o kilku najważniejszych kwestiach związanych z potrawą. Wyświetlane dane mogą obejmować czas przygotowania, liczbę porcji, składniki, a nawet kaloryczność. Szczegółowe instrukcje przygotowania się tutaj jednak nie zmieszczą, przez co internauci i tak będą musieli odwiedzić stronę, by dowiedzieć się, jak przygotować danie. To idealny przykład skutecznego zastosowania rich snippets – przejrzyste informacje utrzymane w pewnej strukturze powinny umożliwić wstępną ocenę zawartości i zachęcić do wizyty na witrynie.

FAQ jako rich snippets

Wyszukując informacji na dany temat, niekiedy na liście wyników możemy zauważyć FAQ ze strony lub bloga. To kolejny rodzaj rich snippets, który może skutecznie zachęcić użytkowników do wejścia na witrynę; tego typu zawartość sprawdzi się zarówno w przypadku blogów, jak i sklepów internetowych, a także portali branżowych.

Te rozszerzone informacje możemy podzielić na dwa rodzaje: FAQPage oraz QAPage. Dane strukturalne QAPage są wykorzystywane w przypadku, gdy na stronie widnieje jedno pytanie z kilkoma odpowiedziami. FAQPage to z kolei lista pytań z pojedynczymi odpowiedziami.

Rich snippets dla wydarzeń

Z użyciem danych strukturalnych możemy również zaprezentować termin, lokalizację czy cenę biletów na wydarzenie. Również w tym przypadku możemy wykorzystać ich potencjał, by nakłonić użytkowników do przejścia na stronę w celu uzyskania dodatkowych informacji.

Jak sprawdzić, czy rich snippets działają na stronie?

Wdrożenie rich snippets może czasami być nieco problematyczne – warto skontrolować, czy algorytmy wyszukiwarki są w stanie je poprawnie odczytać. Google przygotowało specjalne, darmowe narzędzie, które pozwala sprawdzić, czy tego typu informacje będą wyświetlać się na liście wyników. Możemy wybrać podgląd rezultatów przeznaczonych na komputery i smartfony, jak również przeanalizować sam kod HTML zamiast pełnej zawartości pod danym adresem URL.

Jak wdrożyć rich snippets?

Istnieje kilka sposobów, by wdrożyć rozszerzone elementy wyników wyszukiwania na stronę internetową. Możemy zrobić to samodzielnie lub powierzyć to zadanie agencji SEO. Widoczność rich snippets opiera się na poprawnym przygotowaniu danych strukturalnych w odpowiednim miejscu kodu witryny – wprowadzamy je bezpośrednio w plikach HTML lub z użyciem dedykowanych narzędzi.

Rich snippets w kodzie strony

Tego typu informacje powinny znaleźć się w sekcji „head”. To miejsce, w którym umieszczone są podstawowe dane o stronie przeznaczone przede wszystkim dla crawlerów i różnego rodzaju algorytmów analizujących kod witryny. Dokładna struktura danych będzie zależna od wybranego formatu – szczegółowe informacje możemy znaleźć między innymi w dokumentacji wyszukiwarki Google. Pod względem nazw, wartości i typów poszczególnych pól możemy posiłkować się informacjami dostępnymi na stronie Schema.org.

Generatory danych strukturalnych

Ręczne opracowywanie rich snippets to dość czasochłonne zajęcie, a nawet jeden źle umieszczony znak może spowodować, że ich treść nie będzie poprawnie odczytana przez Google. Z tego względu warto zastosować różnego rodzaju generatory danych strukturalnych – w sieci znajdziemy wiele serwisów tego typu. Taką funkcjonalność obejmuje również sama konsola wyszukiwania Google. Podobnie jak w przypadku manualnej edycji rich snippets, tak przygotowany kod powinien znaleźć się w sekcji „head”.

Wtyczki do systemów zarządzania treścią

Jeśli nasza witryna została opracowana z użyciem oprogramowania CMS, na przykład popularnego WordPressa, wdrożenie rich snippets będzie znacznie prostsze. Zazwyczaj będziemy mogli skorzystać z pluginów skupiających się na tym zadaniu, które zdecydowanie ułatwią cały proces. Przed wyborem konkretnej wtyczki warto sprawdzić obsługiwane rodzaje rich snippets.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: castlelocal.com, digitalresidenz.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Moc słów – jak ją wykorzystać w SEO?
    Moc słów – jak ją wykorzystać w SEO?
    Słowa mają swoją moc. Jak dobierać słowa klucze w kampaniach SEO? Zrozum działanie algorytmów wyszukiwarek, aby móc kontrolować swoje miejsce w rankingu SERP.
    Czym jest konwersja? Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?
    Czym jest konwersja? Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?
    Efektywna sprzedaż ma kluczowe znaczenie dla sklepów internetowych. Jakie działania należy wdrożyć, aby móc uzyskać najlepsze możliwe wyniki konwersji?
    Google Helpful Content
    Google Helpful Content
    Wujek Google nie zwalnia tempa we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań. Za zmianami muszą nadążać zarządzający stronami WWW. O jakich nowinkach mowa?

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę