Założenie sklepu WWW to dopiero pierwszy Twój krok do osiągnięcia sukcesu w sieci. Samo istnienie witryny nie powoduje, że nagle zaczniesz osiągać znakomite wyniki. Najpierw musisz podjąć działania zmierzające do wypromowania i zachęcenia internautów do robienia zakupów w Twoim sklepie. Co możesz zrobić, aby zrealizować ten cel? Jak zachęcić klienta do zakupu w sklepie internetowym?
Według szacunków Dun & Bradstreet liczba sklepów internetowych w Polsce w 2020 i 2021 roku wzrosła o 8 tys. – o tyle w każdym z tych lat. Tym samym udało się osiągnąć wynik, którego się nie spodziewano – przekroczono 54 tys. witryn e-commerce. Wpłynęło na to kilka czynników. Zwiększenie liczby sklepów WWW było oczekiwane, ale nie w takiej skali – do tego rezultatu przyczyniła się oczywiście pandemia, która spowodowała, że zaczęliśmy więcej kupować w sieci, a do zamawiania online przekonało się wielu Polaków, którzy dotąd nie korzystali z tego źródła zakupów.
Temu wszystkiemu towarzyszą bardzo pozytywne wyniki i przewidywania dotyczące wartości rynku e-commerce. Według danych PwC wartość polskiego handlu online wyniesie w 2026 roku 162 mld złotych, co oznacza średnioroczny wzrost o 12 proc. Ponadto okazuje się, że po pandemii 74 proc. Polaków zamierza dalej zamawiać takie same ilości produktów online, a 10 proc. planuje nawet je zwiększyć.
Masz już witrynę? Powinieneś zatem wiedzieć, jak zachęcić klienta do kupna produktu. Załóżmy, że znalazłeś sposoby na sprowadzanie zainteresowanych ofertą do sklepu WWW, ale to nie wszystko. Teraz musisz jeszcze przekonać ich do zakupów. Wynik sprzedażowy zależy przede wszystkim od Twoich działań.
Internauci mają coraz większe oczekiwania co do kupowania w sieci. Nie wystarczy, że zaproponujesz produkt w atrakcyjnej cenie. Wpływ na decyzje zakupowe ma wiele czynników, a Ty powinieneś zwrócić uwagę na jak najwięcej z nich i zaproponować klientowi szerokie możliwości.
Wielu klientów w sieci przyzwyczaiło się do opcji niepłacenia za wysyłkę, o ile wartość zamówienia przekroczy określoną kwotę. Jeśli Ty to zaproponujesz, a Twoja konkurencja nie, jest to argument przemawiający na Twoją korzyść. Pamiętaj jednak o ustaleniu takiej wartości zamówienia umożliwiającej darmową dostawę, która z jednej strony nie będzie trudna do uzyskania, a z drugiej będzie atrakcyjna dla Ciebie pod względem dochodu, który możesz wygenerować.
W Polsce organizowany jest również dzień darmowej dostawy. 21 grudnia 2021 roku tysiące sklepów umożliwiło zrobienie zakupów z możliwością wysyłki bez opłat. Z raportu comScore wynika, że prawie 50 proc. obecnych zamówień obejmuje darmową wysyłkę, a według badania Deloitte 40 proc. kupujących jest w stanie zamówić więcej produktów, jeśli dzięki temu skorzystają z darmowej przesyłki.
Klientom w sieci często się spieszy. Wielu jest także bardzo nieufnych i nie chcą zakładać konta oraz pozostawiać swoich danych, więc woleliby złożyć zamówienie bez konieczności rejestracji. Taką opcję daje wiele sklepów WWW i Ty również powinieneś to zrobić w swojej witrynie. Jednocześnie warto, abyś podkreślał, z jakimi korzyściami wiąże się założenie konta w serwisie – dąż do tego, aby klienci je zakładali, gdyż wówczas, o ile wyrażą na to zgodę, możesz im wysyłać informacje o promocyjnych ofertach, nowych kolekcjach i nie tylko. Popularnym sposobem na zachęcenie do rejestracji jest zaoferowanie zniżki na pierwszy zakup. Nie musi być bardzo wysoka, ale nawet zainwestowanie w takiego klienta kilkudziesięciu złotych może okazać się trafionym pomysłem.
Klient znalazł produkt, który go interesuje. Jest zadowolony z oferty, więc dodaje towar do koszyka i przechodzi do wyboru formy płatności oraz dostawy. Problem tkwi jednak w tym, że nie widzi takiej, która mu odpowiada. Nie ma możliwości dostawy do paczkomatu, a w godzinach pracy kuriera nie jest dostępny. W takim przypadku poszuka możliwości zamówienia towaru u konkurencji. Kolejna kwestia – forma płatności. Oczywiście obowiązkowo wśród dostępnych możliwości powinna znaleźć się opcja natychmiastowej zapłaty, aby środki od razu trafiły na konto sprzedawcy i maksymalnie skrócił się czas oczekiwania na produkt.
Jeszcze inną, ciekawą formą zachęcenia klientów do zakupu online jest opcja “kup online, odbierz w sklepie stacjonarnym”. Załóżmy, że pilnie potrzebujesz sprzętu, który Ci się zepsuł. Znajdujesz online taki, który Ci odpowiada. Nie czekasz na dostawę – możesz go od razu odebrać w sklepie stacjonarnym i masz pewność, że jest tam dostępny. W wielu przypadkach to bardzo wygodne rozwiązanie.
Kolejnym sposobem na to, jak zachęcić do zakupu produktu, jest zapewnienie klientowi oczekiwanych informacji na temat produktu czy usługi, którą się interesuje. Być może wydaje się to oczywiste, ale w sieci znajdziesz mnóstwo sklepów, w których opis produktu składa się wyłącznie z podania parametrów. W przypadku niektórych artykułów to wystarczy, ale w większości przypadków niestety nie. Poza opisem tekstowym, z którego dowiesz się, jakie są parametry produktu i jego możliwości, powinieneś mieć do dyspozycji również zdjęcia. W przypadku wielu branż znakomitym pomysłem jest również dodanie filmów – szczególnie wtedy, gdy trudno opisać za pomocą treści i zdjęć możliwości rozwiązania. Sprawdzą się one choćby przy urządzeniach, narzędziach, rzeczach wydających dźwięk i nie tylko.
W wielu branżach znakomite efekty przynosi pokazanie klientom, jakie efekty mogą uzyskać dzięki zastosowaniu danego rozwiązania. To metoda, która często jest wykorzystywana m.in. w firmach piorących dywany, sprzedających produkty do czyszczenia fug, usuwania śladów pleśni i wielu innych. Dzięki temu zainteresowany ma potwierdzenie skuteczności zastosowania produktu.
Innym czynnikiem, który może wywołać większe zainteresowanie odbiorców, jest możliwość pozostawiania przez internautów opinii na temat produktu. Najlepiej, aby znajdowało się tam potwierdzenie, że klient rzeczywiście zakupił dany produkt. To rozwiązanie jest cenne również z tego powodu, że dzięki niemu wzbogacasz stronę o dodatkowy, świeży content, w którym mogą znajdować się przeróżne słowa kluczowe. Dzięki temu możesz zyskać widoczność na dodatkowe frazy w wynikach wyszukiwania Google.
Kiedy internauta trafia do Twojego sklepu po raz pierwszy, może mieć przeróżne wątpliwości. Nie zna Twojej firmy, więc powinien sprawdzić, z kim ma do czynienia. Prawdopodobnie zerknie do zakładki kontakt, w której powinien znaleźć dane adresowe siedziby sklepu, a także numer telefonu. Jeśli zadzwoni w godzinach podanych w witrynie, to ktoś powinien odebrać i udzielić satysfakcjonujących odpowiedzi na zadane przez niego pytania. Gdy będzie inaczej, może zdecydować o braku zamówienia.
Załóż wizytówkę w Google Moja Firma i zdobądź jak najwięcej opinii o firmie od klientów. Połącz stronę z fanpage na Facebooku, a także z jednym z popularnych serwisów opiniotwórczych – to znacznie podniesie Twoją wiarygodność i może spowodować, że zbudujesz zaufanie wśród odwiedzających Twój sklep.
Sklep WWW nie powinien mieć rzucającej się w oczy grafiki. Najlepszym rozwiązaniem jest estetyczny motyw, w którym uwaga jest zwrócona na kluczowe elementy na stronie, czyli m.in. wyszukiwarkę, nazwy kategorii, produkty, buttony takie jak “Dodaj do koszyka” czy “Kup teraz”. Nie rozpraszaj internautów zbędnymi, wyskakującymi okienkami ani nic niewnoszącymi informacjami. Stosuj CTA – wezwanie do działania – i najlepiej przeprowadź analizę tego, na co zwracają uwagę internauci po wejściu na stronę. Czy aby na pewno ta uwaga skupiona jest na tym, na czym Ci zależało? To istotny element, który ma duży wpływ na konwersję.
Wyszukiwarka to nie wszystko, co powinieneś mieć w sklepie, aby ułatwić internautom odnalezienie tego, czego potrzebują. W przypadku wielu branż niezbędne jest również filtrowanie wyników. Załóżmy, że klient chce kupić smartfon, nie wie, jaki, a w kategorii z tymi produktami widzi 1000 pozycji. Skąd ma wiedzieć, który wybrać? Dzięki filtrowaniu może wybrać markę, serię, ilość pamięci, parametry aparatu i ograniczyć wybór do kilkunastu pozycji. To optymalne rozwiązanie, kiedy klient nie wie, co chce kupić. Na dokładkę powinieneś mu również dodać przy poszczególnych filtrach objaśnienia, co oznaczają te pozycje. Pozostawienie niejasnych filtrów to zbyt mało – klient może wtedy szukać ich znaczenia na innych stronach i ostatecznie tam złożyć zamówienie.
W zależności od branży niezbędne działania mogą różnić się od siebie, ale najczęściej są podobne. Jak zachęcić klienta do zakupu kosmetyku, a jak w przypadku innych produktów? Pamiętaj o analizowaniu tego, co oferuje konkurencja i tego, jakie są oczekiwania odbiorców. To niezbędny krok do osiągnięcia sukcesu bez względu na branżę, w której działasz.
Kluczem do tego, jak zachęcić klienta do zakupu kosmetyku bądź innego produktu, jest obserwacja bieżących trendów wraz z próbą ich naśladowania oraz przekładania na grunt praktyczny e-sklepu. Udoskonalaj zgromadzone pomysły, wdrażaj w życie i odpowiadaj na potrzeby użytkowników!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.