DARMOWY AUDYT SEO

Jak zacząć z PrestaShop? Pierwsze kroki

9 min czytania
Jak zacząć z PrestaShop? Pierwsze kroki
Kategoria E-Commerce

Oprogramowanie sklepu WWW powinno być maksymalnie łatwe w obsłudze, a jednocześnie dawać jak najwięcej funkcji i możliwości. W przeciwnym wypadku zapewnienie klientom rozwiązań, które spełniają ich oczekiwania, będzie trudne. Jak to wygląda, jeśli zdecydowałeś się na sklep PrestaShop? Czy przygotowanie witryny do rozpoczęcia sprzedaży może Ci przysporzyć problemów? Jak założyć sklep PrestaShop?

Spis treści:

PrestaShop – jak zacząć?

Na rynku dostępne są różne systemy sklepów. W Polsce według trends.builtwith.com lider rynku to PrestaShop, który jest oprogramowaniem dla 22 proc. takich witryn. Po piętach depcze mu jednak WooCommerce, czyli plugin, dzięki któremu sklepem staje się strona oparta na systemie WordPress.

Zestawienie procentowe użytku platform dla e-commerceŹródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland, 24.02.2021/pexels.com

PrestaShop jest oprogramowaniem typu open source. Możesz korzystać z niego całkowicie za darmo. Samo założenie witryny nie powinno Ci przysporzyć większych problemów. Tworzenie sklepu PrestaShop w dużej mierze możesz zautomatyzować. Masz dwie możliwości:

  1. Pobierz i zainstaluj oprogramowanie – znajdziesz je na stronie tego systemu, czyli tutaj. To jednak zadanie dla osób, które mają doświadczenie, gdyż musisz sam znaleźć odpowiedni hosting, założyć bazę danych, dodać na serwer pliki PrestaShop, a następnie przejść przez instalację i konfigurację oprogramowania. Jeśli nigdy nie podejmowałeś takich kroków, to musisz się liczyć z ryzykiem popełnienia błędów. Możliwe, że sobie nie poradzisz. Łatwiejsze jest jednak drugie rozwiązanie.
  2. Skorzystaj z instalatora aplikacji – w polskich firmach hostingowych standardem jest obecnie zapewnienie klientom dostępu do rozwiązania, które umożliwia proste instalowanie poszczególnych systemów za pomocą dosłownie kilku kliknięć. Wystarczy wybrać z katalogu CMS-ów ten, z którego chcesz skorzystać, i wprowadzić podstawowe dane – najczęściej informacje na temat administratora oraz nazwę witryny. Cały proces zajmuje dosłownie kilka minut. Po jego zakończeniu sklep jest zainstalowany, ale oczywiście wymaga wypełnienia treścią, konfiguracji i pamiętania o innych, istotnych kwestiach.

W sieci możesz się spotkać z usługami nazywanymi hostingiem PrestaShop. Najczęściej w praktyce będzie to serwer, na którym możesz zainstalować każdą stronę, ale teoretycznie usługa jest zoptymalizowana właśnie pod oprogramowanie PrestaShop. Jeśli szukasz hostingu, na którym zainstalujesz witrynę, to jak najbardziej bierz pod uwagę różne – nie tylko te, które tak nazwano. Możliwe, że ten, który teoretycznie jest ogólny, będzie mieć lepsze parametry od tego, który według dostawcy jest rozwiązaniem dla sklepu z PrestaShop.

Zaletą tego oprogramowania jest dostosowanie do wymagań algorytmu Google, dlatego wprowadzenie na stronie modyfikacji, dzięki którym sklep będzie zoptymalizowany pod oczekiwania wyszukiwarki, nie wymaga inwestowania w usługi programistów czy w płatne pluginy. W ramach podstawowych ustawień znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz. Ewentualnie inne modyfikacje wprowadzisz za pomocą najczęściej darmowych pluginów.

Sprawdź: Jak założyć sklep na Sky-Shop?

PrestaShop – pierwsze kroki

Wiesz już, jak założyć sklep internetowy PrestaShop, zatem przyszedł czas na rozpoczęcie wypełnienia witryny treścią. Panel administracyjny strony przygotowano tak, że nie powinieneś mieć większych problemów z konfiguracją serwisu. Na początek poświęć czas na zapoznanie się z nim.

Kliknij każdą kolejną pozycję w menu i zobacz, jakie możliwości Ci one dają. Już teraz prawdopodobnie zapamiętasz pierwsze funkcje, z których skorzystasz w przyszłości.

Wyłącz sklep na czas konfiguracji

Skoro dopiero zaczynasz konfigurować witrynę, póki co klienci nie mają możliwości zakupu na niej czegokolwiek, to powinieneś zacząć od wyłączenia strony, a konkretnie od włączenia przerwy technicznej. Żeby to zrobić, wybierz Preferencje, następnie Ogólny. Dalej kliknij Przerwa techniczna.

Wyłączanie sklepu PrestaShop na czas konfiguracji

Źródło: Panel administracyjny PrestaShop, 24.02.2021

W kolejnym kroku zmień ustawienia opcji, którą widzisz na samej górze – Enable store. Po zmianie witryna nie będzie dostępna dla internautów. Natomiast pole adres IP do zarządzania umożliwia Ci wprowadzenie IP Twojego lub kogoś, kto będzie konfigurować witrynę i wtedy właśnie tej osobie strona główna w dalszym ciągu będzie się wyświetlać. Natomiast pozostali odwiedzający jej nie zobaczą.

Usuń domyślne produkty

Po instalacji sklepu znajdziesz w nim przykładowe produkty, kategorie, producentów, tagi i inne elementy, które zostały wprowadzone automatycznie, abyś mógł zobaczyć, jak wyglądają takie elementy po dodaniu. Oczywiście musisz je wszystkie usunąć – nie są Ci przecież do niczego potrzebne. Takich dodanych automatycznie elementów jest sporo, ale ich usunięcie nie powinno Ci zająć wiele czasu. Domyślne dane, których powinieneś się pozbyć, to m.in. produkty, dostawcy, producenci, klienci czy przewoźnicy.

Zmień logo sklepu na Twoje

W tym celu z menu Ulepszenia wybierz Wygląd, a potem Szablony. Następnie wczytaj odpowiednie logo nagłówka. W tym samym miejscu możesz przy okazji edytować inne elementy. Pierwszym z nich jest logo, które pojawi się w mailach wysyłanych do klientów i osób zarejestrowanych na stronie. Natomiast kolejną jest favicon, czyli ikona, która pojawia się na kartach przeglądarki obok tytułu. Warto edytować i ten element, gdyż może atrakcyjnie wyróżniać Twój sklep.

Ustaw domyślną walutę sklepu

Jeśli chcesz to zrobić, z menu Ulepszenia wybierz Międzynarodowy, a następnie Lokalizacja. Znajdziesz tam cztery kategorie ustawień, mianowicie Lokalizacja, Języki, Waluty i Geolokalizacja. Przejdź zatem do zakładki Waluta. Domyślnie w ramach instalacji dodawana jest adekwatna do wybranego języka. Jeśli jednak swoje produkty oferujesz mieszkańcom innych państw, to powinieneś też wyświetlać im ceny w odpowiedniej dla nich walucie. Co musisz zrobić?

Kliknij Dodaj nową walutę. Wypełnij wyświetlony formularz. Sam ustalasz kurs – jest on przeliczany w sklepie automatycznie.

Ustaw dostępne metody płatności

Jeśli chcesz zadowolić klienta, to powinieneś mu dać różne możliwości. Operacje związane z tą kwestią znajdziesz w menu Ulepszenia, gdzie powinieneś kliknąć opcję Płatność, a następnie Preferencje. Zobaczysz tam 4 sekcje, a mianowicie ograniczenia waluty, ograniczenia grupy, ograniczenia kraju i ograniczenia przewoźnika. Możesz ustalić dostępne metody płatności w zależności od państwa, z którego zamawia dany klient. Same metody płatności, które zaoferujesz, są uzależnione od zainstalowanych modułów. Masz możliwość dotarcia do różnych odbiorców w zależności od waluty czy grupy klientów.

Edycja stron statystycznych

W ramach wypełniania witryny treścią powinieneś zmienić content, który znajduje się na statystycznych podstronach Twojego sklepu. Dotyczy to m.in. strony o nas, zasad wysyłki, polityki prywatności, regulaminu i nie tylko. W tym celu z menu Ulepszenia wybierz Wygląd, a następnie Strony. Wtedy wyświetli Ci się ich lista – możesz zarówno dodać nowe, jak i edytować już istniejące. Zmiany wprowadzasz w prostym w obsłudze edytorze, a od razu masz możliwość zoptymalizowania tej strony pod SEO.

Wśród dostępnych opcji masz m.in. wybór tytułu strony (nagłówek H1), ustalenie tytułu SEO strony, opisu, adresu URL. Możesz też zdecydować, czy ta treść ma być indeksowana przez wyszukiwarki.

Utwórz drzewo kategorii

Ten krok wymaga poświęcenia czasu na jego przemyślenie, aby stworzone drzewo były dobrze opracowane, mając na uwadze oczekiwania użytkowników, ale również słowa kluczowe, po których Twojej oferty odbiorcy będą szukać w Google. Staraj się jak najlepiej podzielić produkty, aby ułatwić internautom poszukiwania. Gdzie możesz to zrobić? Wybierz Katalog, a następnie Kategorie.

Kliknij Dodaj nową kategorię, a następnie wypełnij wymagane dane. Podaj nazwę i ewentualnie wybierz kategorię nadrzędną. Od razu masz możliwość zoptymalizowania elementów ważnych dla widoczności Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, takich jak meta title czy adres URL. Natychmiast możesz również dodać opis danej kategorii.

Dodaj produkty

To kolejny niezbędny element – przecież klienci odwiedzają sklep po to, aby kupić artykuły. Dodasz je, wybierając z menu Katalog opcję Produkty. Następnie kliknij Nowy produkt i przejdź do wypełnienia formularza. Tutaj opcji jest już więcej. Masz kilka zakładek z danymi do wypełnienia. Musisz podać cenę, dodać zdjęcia, wybrać kategorię produktu, dodać artykuły powiązane, dodać informacje dotyczące magazynowania, wysyłki, jak również opcje związane z optymalizacją strony produktu pod wymagania algorytmu wyszukiwarki Google.

Masz również możliwość dodawania produktu z kombinacjami, tzn. prezentujesz różne cechy danego artykułu, a w zależności od tego, na jaką wersję zdecyduje się kupujący, inna będzie cena.

Ustawienia dotyczące wysyłki

Kwestie dotyczące dostaw znajdziesz w menu Ulepszenia, z którego powinieneś wybrać Wysyłka, a następnie jedną z dwóch dostępnych opcji, a mianowicie – Przewoźnicy i Preferencje. W pierwszym przypadku możesz dodawać firmy kurierskie, z którymi współpracujesz, ewentualnie wprowadzać zmiany w danych, które ich dotyczą. Natomiast pozycja Preferencje umożliwia Ci zdefiniowanie kosztów opakowania, zasad darmowej dostawy czy ustawień dostawców na stronie sklepu. Możesz podać m.in. zakresy wagowe lub kwotowe, dla których przewoźnik działa w danym kraju świata.

Ustawienia w opcji marketing

PrestaShop ułatwia Ci również wsparcie prowadzenia działań marketingowych. Możesz m.in. połączyć swój sklep z Google Merchant Center, a także z Facebookiem. To pozwala kontrolować różne działania w jednym panelu administracyjnym.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak zacząć z PrestaShop – podsumowanie

Opisane kroki to tylko część tych, które musisz podjąć po uruchomieniu sklepu. Zanim rozpoczniesz sprzedaż, dokładnie zapoznaj się z panelem administracyjnym witryny. Sprawdź kilkukrotnie, czy zostały wprowadzone wszystkie niezbędne dane – w ręce klientów powinieneś oddać kompletny sklep. Nie mogą oni natrafiać na błędy czy jakiekolwiek komplikacje, gdyż wówczas trudno oczekiwać, że wizyta zakończy się zamówieniem Twoich produktów czy usług.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak zbudować wiarygodność sklepu internetowego?
Jak zbudować wiarygodność sklepu internetowego?
Co wpływa na wiarygodność sklepu internetowego? Jak zwiększyć bezpieczeństwo witryny? Podpowiemy Ci, jak zbudować zaufanie potencjalnych klientów!
Migracja sklepu internetowego – podstawowe rzeczy, o których musisz pamiętać
Migracja sklepu internetowego – podstawowe rzeczy, o których musisz pamiętać
Migracja hostingu w branży e-commerce może wiązać się z nowymi szansami, ale także zagrożeniami dla właścicieli sklepów. Przed jej przeprowadzeniem warto dowiedzieć się, na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie stracić wypracowanej pozycji na rynku.
Wady i zalety platformy SOTE
Wady i zalety platformy SOTE
Myślisz nad założeniem sklepu internetowego? SOTESHOP może być dobrym wyborem dla małych i średnich firm, które chcą prowadzić sprzedaż online. Sprawdź wady i zalety tego oprogramowania.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę