Oprogramowanie sklepu WWW powinno być maksymalnie łatwe w obsłudze, a jednocześnie dawać jak najwięcej funkcji i możliwości. W przeciwnym wypadku zapewnienie klientom rozwiązań, które spełniają ich oczekiwania, będzie trudne. Jak to wygląda, jeśli zdecydowałeś się na sklep PrestaShop? Czy przygotowanie witryny do rozpoczęcia sprzedaży może Ci przysporzyć problemów? Jak założyć sklep PrestaShop?
Na rynku dostępne są różne systemy sklepów. W Polsce według trends.builtwith.com lider rynku to PrestaShop, który jest oprogramowaniem dla 22 proc. takich witryn. Po piętach depcze mu jednak WooCommerce, czyli plugin, dzięki któremu sklepem staje się strona oparta na systemie WordPress.
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland, 24.02.2021/pexels.com
PrestaShop jest oprogramowaniem typu open source. Możesz korzystać z niego całkowicie za darmo. Samo założenie witryny nie powinno Ci przysporzyć większych problemów. Tworzenie sklepu PrestaShop w dużej mierze możesz zautomatyzować. Masz dwie możliwości:
W sieci możesz się spotkać z usługami nazywanymi hostingiem PrestaShop. Najczęściej w praktyce będzie to serwer, na którym możesz zainstalować każdą stronę, ale teoretycznie usługa jest zoptymalizowana właśnie pod oprogramowanie PrestaShop. Jeśli szukasz hostingu, na którym zainstalujesz witrynę, to jak najbardziej bierz pod uwagę różne – nie tylko te, które tak nazwano. Możliwe, że ten, który teoretycznie jest ogólny, będzie mieć lepsze parametry od tego, który według dostawcy jest rozwiązaniem dla sklepu z PrestaShop.
Zaletą tego oprogramowania jest dostosowanie do wymagań algorytmu Google, dlatego wprowadzenie na stronie modyfikacji, dzięki którym sklep będzie zoptymalizowany pod oczekiwania wyszukiwarki, nie wymaga inwestowania w usługi programistów czy w płatne pluginy. W ramach podstawowych ustawień znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz. Ewentualnie inne modyfikacje wprowadzisz za pomocą najczęściej darmowych pluginów.
Wiesz już, jak założyć sklep internetowy PrestaShop, zatem przyszedł czas na rozpoczęcie wypełnienia witryny treścią. Panel administracyjny strony przygotowano tak, że nie powinieneś mieć większych problemów z konfiguracją serwisu. Na początek poświęć czas na zapoznanie się z nim.
Kliknij każdą kolejną pozycję w menu i zobacz, jakie możliwości Ci one dają. Już teraz prawdopodobnie zapamiętasz pierwsze funkcje, z których skorzystasz w przyszłości.
Skoro dopiero zaczynasz konfigurować witrynę, póki co klienci nie mają możliwości zakupu na niej czegokolwiek, to powinieneś zacząć od wyłączenia strony, a konkretnie od włączenia przerwy technicznej. Żeby to zrobić, wybierz Preferencje, następnie Ogólny. Dalej kliknij Przerwa techniczna.
Źródło: Panel administracyjny PrestaShop, 24.02.2021
W kolejnym kroku zmień ustawienia opcji, którą widzisz na samej górze – Enable store. Po zmianie witryna nie będzie dostępna dla internautów. Natomiast pole adres IP do zarządzania umożliwia Ci wprowadzenie IP Twojego lub kogoś, kto będzie konfigurować witrynę i wtedy właśnie tej osobie strona główna w dalszym ciągu będzie się wyświetlać. Natomiast pozostali odwiedzający jej nie zobaczą.
Po instalacji sklepu znajdziesz w nim przykładowe produkty, kategorie, producentów, tagi i inne elementy, które zostały wprowadzone automatycznie, abyś mógł zobaczyć, jak wyglądają takie elementy po dodaniu. Oczywiście musisz je wszystkie usunąć – nie są Ci przecież do niczego potrzebne. Takich dodanych automatycznie elementów jest sporo, ale ich usunięcie nie powinno Ci zająć wiele czasu. Domyślne dane, których powinieneś się pozbyć, to m.in. produkty, dostawcy, producenci, klienci czy przewoźnicy.
W tym celu z menu Ulepszenia wybierz Wygląd, a potem Szablony. Następnie wczytaj odpowiednie logo nagłówka. W tym samym miejscu możesz przy okazji edytować inne elementy. Pierwszym z nich jest logo, które pojawi się w mailach wysyłanych do klientów i osób zarejestrowanych na stronie. Natomiast kolejną jest favicon, czyli ikona, która pojawia się na kartach przeglądarki obok tytułu. Warto edytować i ten element, gdyż może atrakcyjnie wyróżniać Twój sklep.
Jeśli chcesz to zrobić, z menu Ulepszenia wybierz Międzynarodowy, a następnie Lokalizacja. Znajdziesz tam cztery kategorie ustawień, mianowicie Lokalizacja, Języki, Waluty i Geolokalizacja. Przejdź zatem do zakładki Waluta. Domyślnie w ramach instalacji dodawana jest adekwatna do wybranego języka. Jeśli jednak swoje produkty oferujesz mieszkańcom innych państw, to powinieneś też wyświetlać im ceny w odpowiedniej dla nich walucie. Co musisz zrobić?
Kliknij Dodaj nową walutę. Wypełnij wyświetlony formularz. Sam ustalasz kurs – jest on przeliczany w sklepie automatycznie.
Jeśli chcesz zadowolić klienta, to powinieneś mu dać różne możliwości. Operacje związane z tą kwestią znajdziesz w menu Ulepszenia, gdzie powinieneś kliknąć opcję Płatność, a następnie Preferencje. Zobaczysz tam 4 sekcje, a mianowicie ograniczenia waluty, ograniczenia grupy, ograniczenia kraju i ograniczenia przewoźnika. Możesz ustalić dostępne metody płatności w zależności od państwa, z którego zamawia dany klient. Same metody płatności, które zaoferujesz, są uzależnione od zainstalowanych modułów. Masz możliwość dotarcia do różnych odbiorców w zależności od waluty czy grupy klientów.
W ramach wypełniania witryny treścią powinieneś zmienić content, który znajduje się na statystycznych podstronach Twojego sklepu. Dotyczy to m.in. strony o nas, zasad wysyłki, polityki prywatności, regulaminu i nie tylko. W tym celu z menu Ulepszenia wybierz Wygląd, a następnie Strony. Wtedy wyświetli Ci się ich lista – możesz zarówno dodać nowe, jak i edytować już istniejące. Zmiany wprowadzasz w prostym w obsłudze edytorze, a od razu masz możliwość zoptymalizowania tej strony pod SEO.
Wśród dostępnych opcji masz m.in. wybór tytułu strony (nagłówek H1), ustalenie tytułu SEO strony, opisu, adresu URL. Możesz też zdecydować, czy ta treść ma być indeksowana przez wyszukiwarki.
Ten krok wymaga poświęcenia czasu na jego przemyślenie, aby stworzone drzewo były dobrze opracowane, mając na uwadze oczekiwania użytkowników, ale również słowa kluczowe, po których Twojej oferty odbiorcy będą szukać w Google. Staraj się jak najlepiej podzielić produkty, aby ułatwić internautom poszukiwania. Gdzie możesz to zrobić? Wybierz Katalog, a następnie Kategorie.
Kliknij Dodaj nową kategorię, a następnie wypełnij wymagane dane. Podaj nazwę i ewentualnie wybierz kategorię nadrzędną. Od razu masz możliwość zoptymalizowania elementów ważnych dla widoczności Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, takich jak meta title czy adres URL. Natychmiast możesz również dodać opis danej kategorii.
To kolejny niezbędny element – przecież klienci odwiedzają sklep po to, aby kupić artykuły. Dodasz je, wybierając z menu Katalog opcję Produkty. Następnie kliknij Nowy produkt i przejdź do wypełnienia formularza. Tutaj opcji jest już więcej. Masz kilka zakładek z danymi do wypełnienia. Musisz podać cenę, dodać zdjęcia, wybrać kategorię produktu, dodać artykuły powiązane, dodać informacje dotyczące magazynowania, wysyłki, jak również opcje związane z optymalizacją strony produktu pod wymagania algorytmu wyszukiwarki Google.
Masz również możliwość dodawania produktu z kombinacjami, tzn. prezentujesz różne cechy danego artykułu, a w zależności od tego, na jaką wersję zdecyduje się kupujący, inna będzie cena.
Kwestie dotyczące dostaw znajdziesz w menu Ulepszenia, z którego powinieneś wybrać Wysyłka, a następnie jedną z dwóch dostępnych opcji, a mianowicie – Przewoźnicy i Preferencje. W pierwszym przypadku możesz dodawać firmy kurierskie, z którymi współpracujesz, ewentualnie wprowadzać zmiany w danych, które ich dotyczą. Natomiast pozycja Preferencje umożliwia Ci zdefiniowanie kosztów opakowania, zasad darmowej dostawy czy ustawień dostawców na stronie sklepu. Możesz podać m.in. zakresy wagowe lub kwotowe, dla których przewoźnik działa w danym kraju świata.
PrestaShop ułatwia Ci również wsparcie prowadzenia działań marketingowych. Możesz m.in. połączyć swój sklep z Google Merchant Center, a także z Facebookiem. To pozwala kontrolować różne działania w jednym panelu administracyjnym.
Opisane kroki to tylko część tych, które musisz podjąć po uruchomieniu sklepu. Zanim rozpoczniesz sprzedaż, dokładnie zapoznaj się z panelem administracyjnym witryny. Sprawdź kilkukrotnie, czy zostały wprowadzone wszystkie niezbędne dane – w ręce klientów powinieneś oddać kompletny sklep. Nie mogą oni natrafiać na błędy czy jakiekolwiek komplikacje, gdyż wówczas trudno oczekiwać, że wizyta zakończy się zamówieniem Twoich produktów czy usług.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.