DARMOWY AUDYT SEO

Jak zacząć z WooCommerce? Krok po kroku

9 min czytania
Jak zacząć z WooCommerce? Krok po kroku
Kategoria E-Commerce

Postawienie na sklep WooCommerce, czyli wtyczkę do systemu WordPress, dzięki której ten CMS staje się e-commercem, należy do jednej z najprostszych metod założenia takiego serwisu. Wybierając go, możesz korzystać z tysięcy darmowych pluginów, a także wielu szablonów, i wprowadzisz do witryny oczekiwane funkcje bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów. Dlaczego warto postawić na WooCommerce? Jak zacząć z tym systemem?

Spis treści:

WordPress – pierwsze kroki

Być może trudno w to uwierzyć, ale sklep WooCommerce to tylko plugin, dzięki któremu Twoja witryna oparta na systemie WordPress może się stać sklepem WWW. Po jej instalacji możesz rozpocząć wypełnianie witryny treścią, wprowadzanie danych, produktów i nie tylko. WooCommerce jest najpopularniejszym oprogramowaniem sklepów na świecie. Według danych trends.builtwith.com ma 29 proc. udziału w rynku oraz jest zdecydowanym liderem.

Podział e-commerce na platformy sprzedażoweŹródło: https://trends.builtwith.com/shop/, 25.01.2022

W Polsce natomiast nieznacznie ustępuje PrestaShop, które ma o jeden punkt procentowy mniejszy udział w rynku. Niemniej jednak masz do czynienia z bardzo popularnym rozwiązaniem, które jest dostępne za darmo i cieszy się zainteresowaniem z wielu powodów. Na pewno do jego zalet należy ogromna liczba wtyczek oraz grono specjalistów, którzy zajmują się tym systemem.

Zanim jednak zaczniesz wypełniać stronę treścią, najpierw musisz ją założyć. Trzeba znaleźć usługę hostingową – staraj się wybrać taką, która z jednej strony ma pozytywne opinie, a z drugiej – bardzo dobre parametry. Na pewno bierz pod uwagę takie kwestie jak używanie na serwerze dysków SSD NVM-e, oprogramowania LiteSpeed, zapewnianie Redisa (pamięć typu NoSQL przyspieszającą ładowanie serwisu), wersję PHP (najlepiej najnowsza), dostępność darmowych certyfikatów SSL. To tylko wybrane kwestie, które mają znaczenie. Na pewno analizuj wyłącznie takie hostingi, które dają Ci możliwość skorzystania z darmowego testu.

Możliwości instalacji strony masz co najmniej dwie, a mianowicie:

  1. Ręczna instalacja – na początek pobierz system WordPress. Najnowszą wersję znajdziesz tutaj. Przy okazji dowiadujesz się tam, że wybierasz oprogramowanie, z którego korzysta ponad 40 proc. użytkowników na świecie. To chyba wystarczający argument do tego, aby uznać, że Twój wybór oprogramowania jest zdecydowanie trafiony. Następnie musisz skopiować pliki na serwer za pomocą programu typu FTP, np. darmowego FileZilla. Kiedy się to uda, potrzebujesz bazy danych – tę założysz za pomocą panelu administracyjnego serwera, np. Direct Admin lub cPanel. Wtedy możesz przejść do rozpoczęcia ręcznej instalacji – spróbuj otworzyć stronę pod adresem, pod którym znajdują się pliki. Musisz podać informacje o bazie danych i kilka innych. Po kilku minutach strona na WordPress jest aktywna. Teraz możesz już zalogować się do panelu administracyjnego oraz znaleźć wśród wtyczek plugin WooCommerce. Zainstalowany? To oznacza, że masz już to, co niezbędne do uruchomienia Twojego sklepu.
  2. Skorzystaj z instalatora aplikacji – prawie wszystkie firmy hostingowe dają obecnie możliwość użycia rozwiązania, dzięki któremu możesz zainstalować witrynę bez wiedzy programistycznej. Ów instalator działa tak, że z katalogu systemów CMS wybierasz ten, który chcesz zainstalować w danym folderze. Jest on dostępny w panelu zarządzania hostingiem. Wystarczy dosłownie kilka kliknięć, aby strona oparta na systemie WordPress mogła być zainstalowana. Co więcej, niektóre firmy mają taki instalator, za pomocą którego od razu przy możesz wybrać niektóre wtyczki, które mają być dodane na stronie. Jeśli tak jest, to prawdopodobnie będzie wśród nich WooCommerce – zatem oznacz tę opcję. Jeśli nie, to musisz na takiej samej zasadzie jak w punkcie 1. dodać wtyczkę w panelu administracyjnym systemu WordPress.

Plugin WooCommerce przed rozpoczęciem korzystania z niego będzie od Ciebie wymagać podstawowej konfiguracji. W pierwszym kroku podajesz podstawowe dane.

W kolejnym wybierasz branżę, wskazujesz, co będziesz sprzedawać, określasz szacowaną liczbę produktów, które będziesz oferować. Padnie również pytanie, czy chcesz dodać polecane funkcje biznesowe do Twojej witryny – to zdecydowanie dobry krok. Po kolejnym kliknięciu Kontynuuj przejdziesz przez etap podstawowych ustawień.

Sprawdź: Jak wybrać odpowiedni hosting pod sklep internetowy?

Sklep WooCommerce – krok po kroku

Kiedy udało się już zainstalować wtyczkę WooCommerce, czas podjąć kolejne działania. Wypełnienie witryny treścią, wprowadzenie niezbędnych ustawień może zająć sporo czasu – im większy sklep, tym więcej może być pracy, ale oczywiście to jest etap kluczowy.

Wybierz motyw

Do wyboru masz darmowe i płatne. W bazie WordPressa po ograniczeniu motywów wyłącznie do tych, które mają zastosowanie w e-commerce, pozostaje ich ponad 1600, tak więc wybór masz spory. Najczęściej dostępne są one w wersji podstawowej oraz premium – z dodatkowymi funkcjami. Możesz też z góry wybrać motyw płatny lub przygotowany specjalnie na Twoje zamówienie. Ta ostatnia opcja będzie najdroższa, ale motyw za to unikatowy. Warto zacząć od testowania darmowego rozwiązania. Sprawdź, czy spełnia ono Twoje oczekiwania, a jeśli nie, to wtedy zacznij analizować płatne propozycje.

Wybór motywy WooCommerceŹródło: https://pl.wordpress.org/themes/tags/e-commerce/, 25.01.2022

Dodaj kategorie i produkty

Zanim rozpoczniesz sprzedaż, musisz dodać produkty czy usługi, które oferujesz. W panelu administracyjnym pojawią się opcje związane z Twoim sklepem.

Przed dodawaniem produktów, najpierw zastanów się nad drzewem kategorii. Struktura powinna być przemyślana i jak najbardziej domyślna. Warto podzielić artykuły na jak najwięcej szczegółowych kategorii, aby klikając je, klient mógł zapoznać się wyłącznie z takimi, które go interesują.

Zatem w menu Produkty kliknij Kategorie i zacznij dodawać kolejne, ustalając jednocześnie, która kategoria jest ewentualnie w danym przypadku nadrzędna. Pamiętaj, że nie każdy motyw daje opcję dodania opisów – możliwe, że będziesz musiał wprowadzić zmianę w kodzie lub skorzystać z wtyczki. Odpowiednim do tego pluginem jest WooCommerce Advanced Categories.

W kolejnym kroku możesz już dodawać produkty i przyporządkowywać je do poszczególnych kategorii.

W przypadku WooCommerce nie znajdziesz wielu rozwiązań w podstawowej wersji oprogramowania, ale prawie każdą funkcję, która może Ci się przydać, uzyskasz bez ponoszenia kosztów – wszystko dzięki wtyczkom, które ułatwiają wprowadzenie poszczególnych zmian i ustawień.

Wtyczki, które mogą Ci się przydać

Uzyskanie wielu funkcji w przypadku sklepu opartego na WooCommerce wymaga skorzystania z pluginów, które są odpowiedzialne za przeróżne działania. Oczywiście podstawowa wersja oprogramowania też zawiera sporo funkcji, ale to nie wszystko, czego potrzebujesz, jeśli chcesz zapewnić klientom maksimum opcji. Pamiętaj również o optymalizacji pod SEO.

All in One SEO

Podstawowa wersja systemu WordPress nie oferuje rozwiązania, które umożliwia optymalizację meta title i description, a także innych elementów pod SEO. Potrzebujesz do tego pluginu, dzięki któremu będziesz wygodnie dodawać unikatowe treści dla różnych kategorii podstron w serwisie – choćby produktów czy wpisów na blogu. Przykładem popularnej wtyczki, która daje taką możliwość, jest All in One SEO. Inna to choćby Yoast SEO.

Faktury WooCommerce

Kolejnym niezbędnym elementem jest automatyczne fakturowanie – dokumenty powinny być generowane samoczynnie i oczywiście zgodnie z polskim oraz europejskim prawem, dlatego musi to być plugin systematycznie aktualizowany. Wtyczka najpierw wystawi FV, a następnie automatycznie wyśle do klienta. Obsługuje różne typy dokumentów – poza standardowymi fakturami również faktury proforma i korygujące.

Przelewy24 WooCommerce

Za pomocą tej wtyczki zintegrujesz swój sklep z systemem płatności Przelewy24. Jeśli chcesz, aby klienci korzystali z Twojej oferty, to powinieneś im zapewnić różne, bezpieczne i natychmiastowe formy zapłaty za produkty. Kolejna kwestia – warto postawić na jeden ze znanych oraz rozpoznawalnych systemów płatności, aby klienci mieli pewność, że korzystają ze sprawdzonej usługi. Wdrożenie tego typu systemu jest niezbędne i ma wpływ na konwersję.

Beeketing for WooCommerce

Ta wtyczka daje Ci możliwość skorzystania z wielu rozwiązań, dzięki którym otrzymujesz do dyspozycji funkcje związane z działaniami marketingowymi w Twoim sklepie. Nie wystarczy dodać produkty i czekać na sprzedaż. Powinieneś je optymalizować, a za pomocą tego dodatku możesz wprowadzić cross-selling (sprzedaż produktów powiązanych), up-selling (oferowanie produktu o lepszych parametrach), przywracanie porzuconego koszyka czy też możliwość wykorzystywania pop-upów reklamowych. Wszystkie te działania mogą wspierać sprzedaż w Twoim sklepie.

Checkout Field Editor

Za pomocą tego dodatku zoptymalizujesz stronę zamówienia w WooCommerce. Możesz dodawać nowe pola, usuwać istniejące, a także je edytować. To krok w stronę optymalizacji tego ważnego elementu choćby poprzez jego uproszczenie do minimum. Pamiętaj, że prostota składania zamówienia jest jednym z ważnych kroków, jeśli chodzi o optymalizację konwersji.

WooCommerce Multilingual

Ten plugin jest jednym z rozwiązań, które możesz wykorzystać, jeśli chcesz prowadzisz multijęzyczny sklep. Umożliwia dodanie tłumaczeń na różne języki do wszystkich elementów sklepu.

Advanced Shipment Tracking for WooCommerce

Kolejny dodatek zwiększa możliwości klientów pod względem przesyłek. Za jego pomocą WooCommerce jest zintegrowany z ponad setką dostawców. Ponadto odbiorcy dzięki temu rozwiązaniu mogą śledzić drogę paczki w panelu klienta, a także otrzymywać informacje o tym na maila.

To tylko wybrane pluginy, które mogą Ci się przydać. W zależności od wielkości sklepu, rodzaju produktów czy docelowych odbiorców możesz potrzebować innych, ale te już musisz dobrać indywidualnie dla Twojej witryny.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

WooCommerce krok po kroku – podsumowanie

Zanim Twój sklep będzie w 100 proc. gotowy do rozpoczęcia sprzedaży, musisz pokonać wiele kroków. Potrzebujesz pluginów, odpowiedniego motywu, a także ogólnie optymalizacji strony pod wymagania użytkowników i wyszukiwarek. Nie śpiesz się – dopracuj witrynę, a dopiero wtedy rozpocznij sprzedaż.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak zachęcić klienta do zakupu w sklepie internetowym?
Jak zachęcić klienta do zakupu w sklepie internetowym?
Internauta potrzebuje argumentów zachęcających go do skorzystania z Twojej oferty. Sprawdź, jak działać, aby klienci chcieli zrobić zakupy w Twoim sklepie.
Wady i zalety platformy Sky-Shop
Wady i zalety platformy Sky-Shop
Sky-Shop to jeden z największych polskich systemów do sprzedaży online. Czym charakteryzuje się ta platforma dla sklepów internetowych? Jakie są jej wady i zalety? Sprawdź najważniejsze informacje i opinie użytkowników Sky-Shop.pl.
CMS dla sklepu internetowego – na co się zdecydować?
CMS dla sklepu internetowego – na co się zdecydować?
System SMS ma bezpośredni wpływ na wydajność serwisu. Warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy dla swojego sklepu internetowego!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę