DARMOWY AUDYT SEO

Jak założyć sklep internetowy na WordPress? Co należy wiedzieć?

9 min czytania
Jak założyć sklep internetowy na WordPress? Co należy wiedzieć?
Kategoria E-Commerce

System WordPress jest zdecydowanie najpopularniejszym CMS-em na świecie. Ma mnóstwo zalet, do których należy zaliczyć m.in. możliwe zastosowania tego rozwiązania. Za pomocą WP możesz założyć blog, serwis informacyjny, forum, katalog, a nawet sklep. Jak to wygląda w przypadku tego ostatniego zastosowania? Jak zrobić sklep na WordPress?

Spis treści:

WordPress – dlaczego warto?

Wynik, jaki udało się na świecie osiągnąć temu CMS-owi pomimo ogromnej konkurencji, jest imponujący. Według statystyk korzysta z niego ponad 43 proc. wszystkich serwisów, a ponad 65 proc., jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie te, które są oparte na tego typu systemach.

Statystyki odnośnie wykorzystywania CMS-ówŹródło: https://w3techs.com/, 26.01.2022

Z założenia WordPress miał być systemem służącym do blogowania. Z biegiem czasu i rozwojem tego CMS-a okazało się, że może mieć mnóstwo zastosowań, a co więcej, dzięki prostocie obsługi są w stanie radzić z nim sobie również osoby, które nie mają większego doświadczenia z serwisami WWW.

Jedną z większych zalet WP jest dostęp do ogromnej bazy darmowych wtyczek, których jest blisko 60 tysięcy. Jeśli tylko wpadnie Ci na myśl jakaś nowa funkcja, to prawie na pewno ktoś wcześniej już o tym pomyślał i przygotował wtyczkę, dzięki której jej uzyskanie nie wymaga zlecania pracy programiście. Od skorzystania z niej dzieli Cię dosłownie kilka kliknięć.

Jak założyć sklep na WordPress? To właśnie dzięki pluginowi Twoja strona oparta na WordPress może stać się sklepem WWW. Chodzi o wtyczkę, która nazywa się WooCommerce. Popularność WP przełożyła się na zainteresowanie tym rozwiązaniem. W efekcie to oprogramowanie sklepu jest najpopularniejsze na świecie. Ma 29 proc. udziału w rynku. Natomiast w Polsce zajmuje drugą pozycję z wynikiem gorszym o jeden punkt procentowy niż lider, którym jest PrestaShop.

Statystyki wykorzystania poszczególnych rozwiązań dla e-commerceŹródło: https://trends.builtwith.com/shop/, 26.01.2022

Założenie sklepu WWW opartego na tym rozwiązaniu nie powinno Ci przysporzyć większych problemów, a to dzięki dostępnym rozwiązaniom. Sklep możesz stworzyć na różnych zasadach. Przejdźmy zatem przez kolejne etapy zakładania takiej witryny.

Sprawdź: Koszt utrzymania sklepu internetowego

Jak stworzyć sklep na WordPress?

Jeśli chcesz stać się właścicielem takiej witryny, to musisz pokonać kilka kroków. Wszystkie są ważne i warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę na poszczególnych etapach. Z założeniem takiego sklepu możesz sobie poradzić bez pomocy specjalistów. O czym powinieneś pamiętać?

Wybór hostingu

Aby Twój sklep był dostępny online, najpierw musisz znaleźć usługę serwerową, na której umieścisz jego pliki, będziesz je aktualizować i ogólnie zarządzać witryną. To bardzo ważny etap, gdyż od tej kwestii w dużej mierze zależy szybkość ładowania sklepu WWW oraz niezawodność jego działania. Przy wyborze hostingu znaczenie ma wiele kwestii. Jakich?

Po pierwsze na rynku spotkasz się z ofertami nazywanymi hostingiem WooCommerce lub hostingiem WordPress. Jest ich mnóstwo, ale to wcale nie oznacza, że masz się skupić na nich. Znaczenie mają parametry usługi i zapewniane zasoby, a nie nazwa oferty. Wpływ na szybkość działania strony ma wiele czynników, a są również inne elementy, istotne z różnych względów.

Biorąc pod uwagę szybkość ładowania sklepu WWW, zwróć uwagę na rodzaj dysków, z których korzysta hosting. Najlepiej, aby to było SSD NVM-e. Kolejna kwestia to wspierana wersja PHP – powinna być najnowsza lub jedna z niedawno wydanych. Znaczenie ma także oprogramowanie serwera – testy pokazują, że najlepsze wyniki osiąga LiteSpeed. Dobrze, jeśli serwer wspiera protokół co najmniej HTTP/2.0, a także daje możliwość korzystania z Redisa, czyli bazy typu NoSQL, co ma istotny wpływ na szybkość ładowania strony.

Poza tym są również inne ważne kroki. Twój sklep WWW potrzebuje certyfikatu SSL – większość hostingów zapewnia go bez opłat. Kolejna kwestia to częstość tworzenia backupów i czas ich utrzymywania na serwerach – im częściej powstają oraz im dłużej są trzymane, tym oczywiście lepiej.

Poza tym bierz pod uwagę wyłącznie te usługi hostingowe, które dają możliwość darmowego testowania. Wytypuj 2 lub 3, oceń działanie i najlepiej na tej podstawie podejmij decyzję.

Wybierz domenę

Najczęściej firmy hostingowe dają możliwość korzystania z subdomeny, tzn. adres Twojego sklepu może być następujący: twoja-nazwa.nazwa-hostingu.pl. To bardzo zły wybór – zdecydowanie powinieneś postawić na budowanie własnej marki i korzystać z płatnej domeny. Adres z rozszerzeniem .pl kosztuje rocznie od kilkudziesięciu do ponad 100 zł. Dzięki temu możesz korzystać z dowolnego hostingu – jeśli nie będziesz już zadowolony z danej usługi, to ją zmienisz oraz przekierujesz domenę na nowy serwer. Nie jesteś skazany na jedną ofertę.

Zainstaluj system WordPress

Zanim Twój sklep WWW zacznie działać, musisz zainstalować aplikację WordPress. Pokażemy Ci dwie możliwości – jedną łatwiejszą, z którą prawdopodobnie poradzisz sobie nawet, jeśli nie masz żadnego doświadczenia ze stronami WWW, natomiast druga jest już nieco bardziej wymagająca.

Instalator aplikacji

Zdecydowana większość firm hostingowych udostępnia klientom możliwość skorzystania z narzędzia o nazwie instalator aplikacji. To rozwiązanie, dzięki któremu możesz po kilku kliknięciach myszą mieć zainstalowany CMS. Jak to zrobić? Oto kolejne kroki, które trzeba podjąć:

  1. Znajdź instalator aplikacji w panelu zarządzania hostingiem – ta opcja może mieć różną nazwę w zależności od tego, z jakiej usługi serwerowej i systemu zarządzania będziesz korzystać. Może to wyglądać następująco:
  2. Instalacja systemu WordPress - lokozŹródło: lokoz.com, 26.01.2022

    Instalacja systemu WordPress - hostidoŹródło: hostido.net.pl, 26.01.2022

    Instalacja systemu WordPress - cyber-folksŹródło: cyber-folks.pl, 26.01.2022

    Jak widzisz, w każdym przypadku wygląda to nieco inaczej. Znalazłeś taką opcję na Twoim hostingu? Zatem skorzystaj z niej.

    1. Wybierz opcję instalacji systemu WordPress.
    2. W kolejnym kroku wybierz, w folderze której domeny ma się znajdować Twój sklep, a także wskaż wersję systemu. Dodaj nazwę oraz opis strony, dane administratora i wybierz język. Możliwe, że będziesz mógł również wskazać, które wtyczki mają być automatycznie zainstalowane na stronie. Już na tym etapie możesz mieć również opcję wyboru motywu. Nie musisz zakładać bazy danych – dojdzie do tego automatycznie. W kolejnym kroku kliknij Instaluj. Po maksymalnie kilku minutach WP jest zainstalowany.

    Ręczna instalacja systemu WordPress

    Ta metoda może przysporzyć więcej problemów, ale też powinieneś jej podołać. Oczywiście na Twoim koncie musi już być dodana domena, która ma stanowić adres sklepu. Oto kroki, które musisz podjąć:

    1. Pobierz system WordPress
    2. Sprawdź dane do logowania na konto FTP na hostingu. Najczęściej znajdziesz je w mailu od firmy hostingowej lub w panelu zarządzania usługą. Jeśli ich nie masz, to wyślij zapytanie do administratorów serwera o te dane.
    3. Pobierz darmowy program, za pomocą którego połączysz się z FTP, np. FileZilla. Wprowadź dane do logowania na maszynę. Następnie skopiuj pobrane pliki systemu CMS do katalogu głównego domeny – najczęściej public_html. Nie chodzi o kopiowanie całego pliku archiwum, lecz plików po rozpakowaniu.
    4. Potrzebujesz bazy danych. W tym celu zaloguj się do panelu zarządzania hostingiem i utwórz ją. Kliknij Utwórz nową bazę oraz wprowadź wymagane dane. Warto skorzystać z losowego hasła, ale pamiętaj o jego zapisaniu!
    5. Rozpocznij instalację – otwórz w przeglądarce stronę, na której chcesz zainstalować aplikację. Musisz podać podstawowe informacje o witrynie, dane do logowania do panelu administracyjnego i rozpocząć instalację. Po chwili strona będzie już założona.

    Bez względu na wybraną metodę instalacji serwisu w kolejnym kroku powinieneś się zalogować do panelu zarządzania systemu WordPress. Wprowadź ustalone wcześniej dane i zaloguj się. Następnie wybierz Wtyczki oraz Dodaj nową.

    Wyszukaj plugin WooCommerce. Jego opis wygląda tak, jak poniżej. Kliknij Zainstaluj.

    Gotowe – pierwsze i kluczowe kroki są już za Tobą. Teraz powinieneś jeszcze wybrać motyw.

    Wybierz motyw dla sklepu

    WordPress daje Ci możliwość skorzystania z ogromnej liczby darmowych motywów. Po ograniczeniu tej bazy wyłącznie do tych, które są przeznaczone do e-commerce, masz do wyboru ponad 1600 pozycji.

    Oczywiście nie musisz korzystać akurat z tych. Możesz również przeanalizować wybór płatnego rozwiązania, dostępnego już za około 100 zł. Zaletą takich motywów jest fakt, że najczęściej są dopracowane – w przeciwnym wypadku nie mają szans z konkurencją. Ponadto masz zapewnione wsparcie w razie problemów i z tego samego rozwiązania nie korzystają tysiące innych stron.

    Jeśli trafiłeś na motyw, który bardzo Ci się podoba, ale nie wiesz, jak on się nazywa, to skorzystaj ze specjalnego narzędzia. Powinno ono go rozpoznać, wyświetlić najważniejsze informacje i adres strony twórców, tak więc bez problemów dowiesz się, o jaki chodzi.

    Zatem płatny czy darmowy? Nie ma dobrej odpowiedzi – możesz zacząć poszukiwania od darmowych, a jeśli znajdziesz taki, który odpowiada Twoim oczekiwaniom, to na niego postawić. Pamiętaj jednak, że nie chodzi tylko o to, że motyw ma Ci się podobać wizualnie czy kolorystycznie. Wygląd jest ważny, ale kluczowe znaczenie ma jego dopasowanie do oczekiwań użytkowników. Motyw powinien pozytywnie wpływać na konwersję.

    Wiesz już, jak zrobić sklep internetowy WordPress, ale to nie wszystko. Po instalacji pluginu musisz jeszcze przejść przez etap konfiguracji – dodać produkty, kategorie, dostawców, wtyczki, wypełnić witrynę treścią. Dopiero wtedy będziesz mógł rozpocząć sprzedaż.

    Umów się na darmowy audyt Twojej strony
    DARMOWY AUDYT SEO

    WordPress – jak zacząć? Podsumowanie

    Samo założenie sklepu bazującego na systemie WordPress nie powinno Ci sprawić większych problemów. Najwięcej pracy masz jednak przed sobą na etapie wprowadzania danych, dodawania ustawień. Wcześniejsze kroki, które masz do pokonania, nie są bardzo czasochłonne, ale też wymagają wiele uwagi.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
W sklepie PrestaShop nie musisz dodawać ustawień SMTP poczty, ale warto to zrobić. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać i jak przebiega konfiguracja. Dowiesz się również, co ma znaczenie podczas wyboru hostingu.
Poznaj sposób na porzucone koszyki PrestaShop
Poznaj sposób na porzucone koszyki PrestaShop
Niemal każde przedsiębiorstwo działające w sieci zmaga się z problemem niesfinalizowanych transakcji. Dlaczego tak się dzieje? Jak sobie z tym poradzić?
Jak pozyskiwać klientów w e-commerce?
Jak pozyskiwać klientów w e-commerce?
W sieci jest ponad 20 milionów sklepów internetowych. Jak dotrzeć do klientów i przykuć ich uwagę na dłużej? Oto 10 elementów dobrej strategii e-commerce.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie