Firmy wyprzedzają się w coraz to ciekawszych kampaniach reklamowych oraz marketingowych. Nie ważne czy działasz lokalnie, krajowo, czy międzynarodowo, musisz mierzyć się z naprawdę dużą konkurencją. Ważne jest zaplanowanie krótko-, a przede wszystkim długodystansowych celów. Jak więc pozostawić po sobie trwały ślad w sieci? Sprawdź, z czego składa się dobra kampania marketingowa.
Zacznijmy od reklamy, czyli odpłatnej formy prezentacji dóbr, usług lub idei oddziałujących na pragnienia konsumenckie, a w konsekwencji działania. Widzimy ją codziennie: w domu, pracy, podróży i sieci. Spełnia kilka ważnych funkcji:
Często traktujemy reklamę i marketing jako tożsame elementy, chociaż w rzeczywistości tak nie jest. Chociaż zajmują się informowaniem oraz promocją usług i produktów, to istnieje kilka różnic związanych z planowaniem strategii pozyskiwania klientów.
Marketing jest pojęciem znacznie szerszym, a reklama jedynie jedną z jego części. Kampania marketingowa to szereg działań reklamowych, których celem jest budowanie rozpoznawalności marki oraz sprzedaż dóbr lub usług. Jej zadaniem jest określenie harmonogramu działania, ustalenie sposobów dotarcia do odbiorców, wybór kanałów komunikacji i co najważniejsze – wyznaczenie celów.
Ile stron internetowych, tyle rodzajów kampanii marketingowych. Niezależnie od branży pierwszą czynnością powinna być analiza rynku oraz konkurencji w odniesieniu do własnej oferty. Zastanów się, czy masz możliwość nawiązania współpracy z inną marką, co stanowi podstawę trade marketingu. Internet to ogromna przestrzeń, warto mieć w niej swoich sojuszników.
Drugim krokiem jest ustalenie celów kampanii, przekazu oraz oferty. Sprzedaż produktów bądź usług, pozyskiwanie danych kontaktowych, zwiększanie ruchu na stronie, zaangażowania i lojalności odbiorców, zapisanie się do newslettera, komunikacja z klientem, wizyta w sklepie stacjonarnym, instalacja aplikacji lub pobranie pliku. Celów jest wiele, dlatego musisz bardzo dokładnie zastanowić się, na czym Ci zależy.
Kolejnym etapem jest stworzenie profili konsumenckich. Postaraj się ustalić: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania i potrzeby potencjalnych klientów. Wykorzystaj w tym celu możliwości Google Search Console oraz Google Analytics. Im lepiej określisz profil klienta, tym bardziej spersonalizowany komunikat uda Ci się stworzyć.
Jest to szczególnie ważne pod kątem dopasowywania słów kluczowych, tworzenia treści na stronę czy wyboru platformy komunikacyjnej. Każda grupa docelowa ma inne potrzeby, a Ty musisz je poznać, aby ustalić search intent odbiorców. Kampania marketingowa musi oferować coś więcej niż reklamę z produktem w dobrej cenie, jednak sam musisz odkryć ten brakujący element w czasie researchu.
Długość trwania kampanii marketingowej zależy od obranej strategii, ale także od własnych zasobów. Ile osób będzie się nią zajmować? Jakich narzędzi potrzeba? Jak długo może trwać realizacja poszczególnych zadań? Musisz znać odpowiedzi na tego typu pytania. Zgodnie ze statystykami kampania powinna trwać nie dłużej niż kilka tygodni, aby odbiorcy nie byli nią zmęczeni. Koniecznie ustal harmonogram. Opisz w nim zadania na każdy dzień kampanii, a dzięki temu nie popełnisz błędu.
Na kolejnym etapie musisz wybrać kanały przepływu informacji między uczestnikami rynku, a także drogi, za pośrednictwem których przekazywane będą Twoje komunikaty. Do wyboru masz kanały:
Możesz wybrać je wszystkie bądź skupić się jedynie na wybranych. Pamiętaj jednak, że warto zdywersyfikować swoje kanały komunikacji. Dzięki temu będziesz mieć szansę dotarcia do różnych grup konsumenckich, co zwiększa Twoje szanse na sukces.
Oszacowanie budżetu na kampanię marketingową jest kluczową kwestią, która nie pozwoli nadwyrężyć zgromadzonego kapitału. Przyjmuje się, że budżet powinien mieścić się w skali 5-18% przychodów. Ważny jest również podział na wydatki online oraz offline. Wszystko jednak będzie zależeć od wybranych uprzednio kanałów komunikacji.
Kampania marketingowa trwa na ogół kilka tygodni. Na sukces wpływa jednak coś więcej niż tylko jej uruchomienie. Konieczne jest monitorowanie oraz analiza bieżących działań. Jeśli tylko okaże się, że spada Twoja widoczność, słowa kluczowe nie zdają egzaminu lub obniża się konwersja, należy wdrożyć zmiany. Z tego powodu musisz zawsze mieć plan B, który również będzie wpisany w budżet.
Wiesz już, jak zaplanować kampanię marketingową. Pamiętaj, że jest ona czymś znacznie więcej niż reklamą. Chodzi o zbudowanie świadomości marki, zaznaczenie jej miejsca zarówno w sieci, jak i poza nią. Ma na celu wzbudzenie zaufania wśród potencjalnych klientów, którzy będą dokonywać wielokrotnych zakupów na Twojej stronie.
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.