DARMOWY AUDYT SEO

Jak zaplanować kampanię marketingową?

5 min czytania
Jak zaplanować kampanię marketingową?
Kategoria Marketing

Firmy wyprzedzają się w coraz to ciekawszych kampaniach reklamowych oraz marketingowych. Nie ważne czy działasz lokalnie, krajowo, czy międzynarodowo, musisz mierzyć się z naprawdę dużą konkurencją. Ważne jest zaplanowanie krótko-, a przede wszystkim długodystansowych celów. Jak więc pozostawić po sobie trwały ślad w sieci? Sprawdź, z czego składa się dobra kampania marketingowa.

Spis treści:

Wprowadzenie do reklamy i marketingu

Zacznijmy od reklamy, czyli odpłatnej formy prezentacji dóbr, usług lub idei oddziałujących na pragnienia konsumenckie, a w konsekwencji działania. Widzimy ją codziennie: w domu, pracy, podróży i sieci. Spełnia kilka ważnych funkcji:

  • informacyjną (opisy produktów bądź usług, ich cech, przeznaczenia mające na celu wyróżnienie na tle konkurencji);
  • nakłaniającą (jej celem jest przekonanie klienta, że ten produkt jest właśnie tym, czego potrzebuje);
  • przypominającą (utrwala w głowie klienta obraz marki i pozwala budować grono lojalnych konsumentów);
  • edukacyjno-ekonomiczną (daje możliwość zaspokojenia potrzeb oraz satysfakcję).

Kampania marketingowa

Często traktujemy reklamę i marketing jako tożsame elementy, chociaż w rzeczywistości tak nie jest. Chociaż zajmują się informowaniem oraz promocją usług i produktów, to istnieje kilka różnic związanych z planowaniem strategii pozyskiwania klientów.

Marketing jest pojęciem znacznie szerszym, a reklama jedynie jedną z jego części. Kampania marketingowa to szereg działań reklamowych, których celem jest budowanie rozpoznawalności marki oraz sprzedaż dóbr lub usług. Jej zadaniem jest określenie harmonogramu działania, ustalenie sposobów dotarcia do odbiorców, wybór kanałów komunikacji i co najważniejsze – wyznaczenie celów.

Sprawdź: Zwiększ ruch na swojej stronie dzięki Reddit!

Planowanie kampanii marketingowych

6 Kroków Planowania Kampanii Marketingowej

Krok 1: Rozeznanie

Ile stron internetowych, tyle rodzajów kampanii marketingowych. Niezależnie od branży pierwszą czynnością powinna być analiza rynku oraz konkurencji w odniesieniu do własnej oferty. Zastanów się, czy masz możliwość nawiązania współpracy z inną marką, co stanowi podstawę trade marketingu. Internet to ogromna przestrzeń, warto mieć w niej swoich sojuszników.

Krok 2: Cele

Drugim krokiem jest ustalenie celów kampanii, przekazu oraz oferty. Sprzedaż produktów bądź usług, pozyskiwanie danych kontaktowych, zwiększanie ruchu na stronie, zaangażowania i lojalności odbiorców, zapisanie się do newslettera, komunikacja z klientem, wizyta w sklepie stacjonarnym, instalacja aplikacji lub pobranie pliku. Celów jest wiele, dlatego musisz bardzo dokładnie zastanowić się, na czym Ci zależy.

Krok 3: Analiza grupy docelowej

Kolejnym etapem jest stworzenie profili konsumenckich. Postaraj się ustalić: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania i potrzeby potencjalnych klientów. Wykorzystaj w tym celu możliwości Google Search Console oraz Google Analytics. Im lepiej określisz profil klienta, tym bardziej spersonalizowany komunikat uda Ci się stworzyć.

Jest to szczególnie ważne pod kątem dopasowywania słów kluczowych, tworzenia treści na stronę czy wyboru platformy komunikacyjnej. Każda grupa docelowa ma inne potrzeby, a Ty musisz je poznać, aby ustalić search intent odbiorców. Kampania marketingowa musi oferować coś więcej niż reklamę z produktem w dobrej cenie, jednak sam musisz odkryć ten brakujący element w czasie researchu.

Krok 4: Czas trwania kampanii

Długość trwania kampanii marketingowej zależy od obranej strategii, ale także od własnych zasobów. Ile osób będzie się nią zajmować? Jakich narzędzi potrzeba? Jak długo może trwać realizacja poszczególnych zadań? Musisz znać odpowiedzi na tego typu pytania. Zgodnie ze statystykami kampania powinna trwać nie dłużej niż kilka tygodni, aby odbiorcy nie byli nią zmęczeni. Koniecznie ustal harmonogram. Opisz w nim zadania na każdy dzień kampanii, a dzięki temu nie popełnisz błędu.

Krok 5: Kanały komunikacji

Na kolejnym etapie musisz wybrać kanały przepływu informacji między uczestnikami rynku, a także drogi, za pośrednictwem których przekazywane będą Twoje komunikaty. Do wyboru masz kanały:

  • własne (treści na stronie oficjalnej, blog firmowy, e-mail marketing – newsletter, obsługę klienta internetowego);
  • social media (konto własne, współpraca z influencerami);
  • płatne (artykuły sponsorowane, reklamy PPC, wpisy gościnne);
  • nieodpłatne (wpisy gościnne, recenzje, komentarze, fora, polecenia);
  • offline (plakaty, broszury, ulotki, katalogi, materiały POS, standy, obsługę klienta).

Możesz wybrać je wszystkie bądź skupić się jedynie na wybranych. Pamiętaj jednak, że warto zdywersyfikować swoje kanały komunikacji. Dzięki temu będziesz mieć szansę dotarcia do różnych grup konsumenckich, co zwiększa Twoje szanse na sukces.

Krok 6: Budżet

Oszacowanie budżetu na kampanię marketingową jest kluczową kwestią, która nie pozwoli nadwyrężyć zgromadzonego kapitału. Przyjmuje się, że budżet powinien mieścić się w skali 5-18% przychodów. Ważny jest również podział na wydatki online oraz offline. Wszystko jednak będzie zależeć od wybranych uprzednio kanałów komunikacji.

Krok 7: Analiza i monitoring

Kampania marketingowa trwa na ogół kilka tygodni. Na sukces wpływa jednak coś więcej niż tylko jej uruchomienie. Konieczne jest monitorowanie oraz analiza bieżących działań. Jeśli tylko okaże się, że spada Twoja widoczność, słowa kluczowe nie zdają egzaminu lub obniża się konwersja, należy wdrożyć zmiany. Z tego powodu musisz zawsze mieć plan B, który również będzie wpisany w budżet.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Słowo na koniec

Wiesz już, jak zaplanować kampanię marketingową. Pamiętaj, że jest ona czymś znacznie więcej niż reklamą. Chodzi o zbudowanie świadomości marki, zaznaczenie jej miejsca zarówno w sieci, jak i poza nią. Ma na celu wzbudzenie zaufania wśród potencjalnych klientów, którzy będą dokonywać wielokrotnych zakupów na Twojej stronie.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy Google Ads się opłaca? Sprawdź, jak działa!
Czy Google Ads się opłaca? Sprawdź, jak działa!
Google Ads to system aukcyjny działający w czasie rzeczywistym – płacisz za każde kliknięcie reklamy. Dowiedz się, czy to rozwiązanie jest opłacalne.
Co to jest laddering?
Co to jest laddering?
Za pomocą techniki laddering dotrzesz do ukrytych pragnień konsumenta. Często nie zdaje on sobie sprawy z potrzeby posiadania danego produktu. Dlaczego?
Co to jest fanpage?
Co to jest fanpage?
Fanpage na Facebooku może dawać ogromne możliwości firmom. Dostępne jest reklamowanie i pozycjonowanie skuteczne umieszczające profil w rankingu.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie