Lejek zakupowy pozwala nadzorować ścieżkę, jaką przechodzi konsument, zanim ostatecznie zdecyduje się na zakup produktu lub skorzystanie z usługi. Daje też wgląd w to, na jakim etapie i dlaczego niektórzy konsumenci rezygnują z dokonania konwersji. Lista korzyści jest bardzo długa, z czego zdaje sobie sprawę prawie połowa marketerów – jak podaje HubSpot, dla 48% specjalistów ulepszanie lejka zakupowego to priorytet. Jesteś wśród nich? Zobacz, jak go zaprojektować!
Typowy lejek zakupowy dzieli się na trzy główne etapy: ToFu, MoFu oraz BoFu. Od tego, na którym z tych etapów aktualnie znajduje się konsument, zależy dobór treści, kanałów marketingowych oraz sposobu komunikacji.
etapy lejka zakupowego
Na tym etapie sprawdzi się e-mail marketing, blog, webinary, e-booki, wideo, case study. Treści muszą być ukierunkowane na dany temat czy produkt. Trzeba pokazać potencjalnemu klientowi, jakie problemy pomoże mu on rozwiązać.
Aż 96% odwiedzających nie jest gotowych do dokonania zakupu po pierwszym wejściu na stronę internetową (Startup Bonsai). Konsumenci muszą spotkać się z marką i jej produktami wiele razy, zanim w ogóle pomyślą o dokonaniu konwersji. To właśnie dlatego budowanie lejka zakupowego jest tak ważne.
Oferowanie produktów i nachalne namawianie do zakupu już przy pierwszym kontakcie to nie najlepsze rozwiązanie. Aby osiągnąć sukces, trzeba powoli przeprowadzić potencjalnego klienta przez cały lejek. Działań i kanałów marketingowych na każdym etapie może być wiele. Poniżej przedstawiamy przykładowy schemat:
Teoretycznie proces budowania lejka zakupowego można sprowadzić do czterech ogólnych kwestii:
Jak to wygląda w praktyce?
Persona marketingowa to Twój idealny klient, osoba, do której kierujesz wszystkie swoje działania. Określ jej cechy charakteru, wiek, zainteresowania, status społeczny, a nawet sytuację rodzinną. Im więc szczegółów, tym łatwiej wyobrazić sobie i wskazać problemy, z jakimi może mierzyć się taka osoba.
Przeprowadzanie konsumenta przez lejek sprzedażowy polega właśnie na rozwiązywaniu jego problemów podczas całej ścieżki zakupowej.
Teraz czas na badania i analizę. Musisz dokładnie poznać wszystkie potrzeby, przyzwyczajenia i zachowania Twojej grupy docelowej. Sprawdź, z jakich serwisów społecznościowych korzystają, czego szukają w sieci, co lubią, a czego nie lubią, jak reagują na poszczególne treści internetowe itp.
Na podstawie wyników analizy ustal, co może być magnesem na leady (lead magent) dla Twojej persony marketingowej.
Ustal, co chcesz osiągnąć na każdym etapie lejka zakupowego. Rozpisz dokładnie wszystkie mikrokonwersje, których oczekujesz od swojej grupy docelowej, a następnie zastanów się, jak możesz je wygenerować.
Przykładowo: jeśli chcesz, aby na jednym z etapów potencjalni klienci zapisali się na webinar, musisz ustalić, co ich do tego przekona i w jaki sposób mógłbyś o nim poinformować.
Na pierwszym etapie lejka konsumenci zwykle kierowani są z reklam na stronę firmową lub landing page. Z racji, że jest to najczęściej pierwszy kontakt z marką, docelowa witryna musi robić dobre wrażenie.
Konieczne zadbaj o UX, przejrzystą strukturę, atrakcyjny design. Oprócz tego strona powinna być zoptymalizowana tak, aby pomogła osiągnąć cel na poszczególnych etapach lejka. Jeśli np. z reklam kierujesz użytkownika na landing page i chcesz, aby pobrał e-booka, koniecznie zadbaj o skuteczne CTA oraz stosuj język korzyści.
Nie zapomnij o regularnym analizowaniu wyników i zachowań konsumentów na każdym etapie ścieżki zakupowej. Stosuj testy A/B i inne metody analityczne, aby znaleźć najskuteczniejszy sposób docierania do swojej grupy docelowej.
Pamiętaj, że budowanie lejka zakupowego to work in progress. Jeśli chcesz pozyskiwać leady i generować konwersje, musisz stale trzymać rękę na pulsie, obserwować, analizować oraz wyciągać wnioski.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.