Jak zdobyć popularność w sieci i cieszyć się wysoką pozycją rankingową?

Jak zdobyć popularność w sieci i cieszyć się wysoką pozycją rankingową?

Jonathan Francisca/unsplash.com

Ponad dwie dekady istnienia internetu udowodniły, że tym, co liczy się w sieci, jest pozycja rankingowa. Z końcem 2021 roku odnotowano istnienie ponad dwóch miliardów witryn, a wyszukiwarka Google dziennie przetwarza około 3,5 miliarda zapytań. Potencjał ten wciąż rośnie, a wraz z nim konkurencja. Niezależnie, czy prowadzisz prywatny blog, lokalny sklep czy międzynarodowe przedsiębiorstwo – potrzebujesz strategii optymalizacji i pozycjonowania.

SEO i SEM – dwie strategie widzialności w sieci

Zacznijmy od SEO, czyli Search Engine Optimization. Są to wszystkie czynności i techniki mające na celu poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych – darmowych – wynikach wyszukiwania. Ich głównym celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji rankingowej. SEO składa się z działań w obrębie struktury technicznej witryny (on-page) oraz czynnościami pozwalającymi na uzyskanie rozpoznawalności poza nią (off-page). Jest to przede wszystkim długotrwały proces, na którego efekty trzeba poczekać nawet kilka miesięcy. Jednak jest on znacznie pewniejszy i stabilniejszy w dłuższej perspektywie czasu.

Źródło: Dan Dimmock/unsplash.com

SEM, Search Engine Marketing, jest natomiast znacznie szerszym pojęciem, które wykorzystuje techniki SEO. Skupia się jednak na płatnych wynikach wyszukiwania. Są to reklamy PPC (Pay Per Click), strony docelowe (landing pages), artykuły sponsorowane – ogółem mówiąc, są to wszystkie treści wyświetlające się w górnej/dolnej części wyników, oznaczone jako „Reklama”. Chociaż stosowanie ich przynosi natychmiastowe efekty, to wiążą się one z wysokimi kosztami. Dodatkowo ich moc pozycjonowania kończy się wraz z zaprzestaniem opłacania kampanii.

Sprawdź: Czy opinie klientów mają wpływ na pozycjonowanie?

Jak Google ocenia naszą popularność?

Kilka słów o czynnikach rankingowych

Wyszukiwarka Google, która generuje największą liczbę zapytań i wejść w całej przestrzeni internetowej, dba przede wszystkim o wysoki poziom user experience (UX). Jej celem jest porządkowanie i udostępnianie światowych zasobów informacji każdej osobie na świecie. Za pomocą algorytmów, robotów indeksujących oraz sztucznej inteligencji automatycznie gromadzone są wszystkie dostępne dane, prezentowane później w postaci listy rankingowej na dane zapytanie. Google w poszukiwaniu odpowiedzi przeszukuje wyłącznie zaindeksowane wcześniej strony.

Analizowane i przeszukiwane przez roboty są:

  • słowa kluczowe,
  • tytuły i nagłówki,
  • meta tagi,
  • atrybuty ALT dla grafiki,
  • oryginalność treści,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • prędkość ładowania strony,
  • responsywność,
  • https,
  • plik robots.txt,
  • mapa witryny,
  • wiek i historia domeny.

Należy jednak zaznaczyć, że tylko wyszukiwarka zna listę wszystkich czynników rankingowych. Te, które wymieniliśmy, są efektem lat pracy wielu specjalistów SEO, informatyków i webmasterów. Każdy z nich jednak jest oceniany w kontekście wytycznych zawartych w dokumencie Search Quality Evaluator Guidelines. Jest to spis, którym posługują się pracownicy Google, oceniając cel strony, jej treść, reputację na podstawie potrzeb użytkowników pod kątem E-A-T, czyli expertise (eksperckość), authoritativeness (autorytet), trustworthiness (wiarygodność).

Cel: TOP10

Droga na szczyt nie jest prosta. Chociaż optymalizacja składa się z wielu elementów, na dobry początek warto zadbać o pięć z nich.

Zacznij tworzyć atrakcyjne treści

„Content is King”, jak powiedział Bill Gates. Jest to postać, która przez lata sukcesywnie budowała swoją popularność w branży IT, a dziś jest jednym najważniejszych przedsiębiorców na świecie. Tym, czego szukają odbiorcy w sieci, jest właśnie treść. Musi być ona przede wszystkim oryginalna i autorska. Wystrzegaj się za wszelką cenę duplikowania contentu, nadużywania słów kluczowych, kopiowania treści z innych stron – to prosta droga do otrzymania kary od Google. Poświęć czas na zaplanowanie dopasowanej do intencji wyszukiwania tematyki oraz kalendarium, które pozwoli Ci zachować regularność. Zadbaj o nagłówki, tytuły, śródtytuły, układ, a także meta tagi czy słowa kluczowe. Każdy szczegół ma znaczenie.

Nie zapomnij o obrazach i wideo

Treść to nie tylko teksty, ale także wszystkie inne elementy wizualne, z którymi mają styczność internauci. Obrazy oraz materiały wideo są doskonałym rozwiązaniem, które pozwoli zwiększyć ruch na stronie, wydłużyć czas trwania sesji, zmniejszyć współczynnik odrzuceń i zwiększyć współczynnik klikalności, a w przypadku stron e-commerce będzie mieć wpływ na konwersję. Wizualna treść jest znacznie bardziej przystępna i wymaga mniej zaangażowania czasowego. Pamiętaj jednak, że musi ją cechować wysoka jakość. Dodatkowo każdy z tych elementów wpływa na pozycję strony w SERP. Warto stworzyć również mapę witryny, która przyspieszy proces indeksowania.

Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych i blogów w strategii link buildingu

Zdobywanie backlinków wymaga cierpliwości oraz szczególnej uwagi, jeden błąd może nas sporo kosztować. Miejscami, które będą mieć w tym kontekście znaczenie, są media społecznościowe oraz przestrzeń blogosfery. Czy wiesz, że:

  • Facebook ma 2,8 miliarda użytkowników miesięcznie, z czego 19,9 miliarda korzysta z serwisu codziennie?
  • Instagram plasuje się na drugim miejscu i ma łączną liczbę 2 miliardów aktywnych użytkowników?
  • TikTok posiada 1,9 miliarda kont, a Twitter jedynie 1,3 miliarda?
  • W przypadku blogów trudno jest ustalić szacunkową liczbę użytkowników, ale statystyki wskazują, że bloguje 60% ludności świata.

Zadbaj o komentarze i recenzje

Ten element jest szczególnie ważny dla witryn e-commerce, jednak powinien skorzystać z niego prawie każdy właściciel stron. Opinie i komentarze są nową formą marketingu szeptanego. Według badań ludzie znacznie bardziej wierzą społeczności, w której się poruszają, niż specjalistom. Zamieszczane w sieci komentarze są więc niezwykle wpływowym środkiem budowania autorytetu i zaufania w sieci, który jest jednocześnie miejscem wymiany myśli, a także potencjalnym źródłem linków przychodzących. Google również zwraca na nie uwagę i traktuje je jako jeden z czynników rankingowych.

Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych i zadbaj o jej prędkość

Urządzenia mobilne to ponad 5 miliardów użytkowników każdego dnia. Telefony towarzyszą nam nieustannie: w domu, w pracy, w drodze. Z tego powodu nasza strona nie może mieć problemu z responsywnością. Jest to nie tylko czynnik rankingowy, ale i wartość wpływająca na proces indeksowania. Jednak nic z tego nie będzie miało sensu, jeśli nie zadbamy o prędkość ładowania strony. Sprawdź więc swoje wskaźniki Core Web Vitals w panelu Google Search Console. Masz tylko 3 sekundy, aby zatrzymać uwagę odbiorcy.

Sprawdź: Jak powinno się pozycjonować sklep internetowy?

Wnioski

Chociaż kroków jest dużo więcej, te, które właśnie poznałeś, są absolutnymi fundamentami. Pamiętaj, że samo posiadanie strony internetowej to zdecydowanie za mało. Aby zdobyć popularność, musisz wykazać się inwencją oraz ciężko popracować. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach, skorzystaj z pomocy specjalistycznej agencji SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Optymalizacja meta tagów: tag title i meta description

    Optymalizacja meta tagów: tag title i meta description

    Jak wpływać na wynik oceny jakości strony przez roboty wyszukiwarek? Odpowiedź stanowią meta tagi. Czym są oraz jak z ich pomocą pozycjonować stronę?
    Jakie są rodzaje audytów witryn i dlaczego warto je przeprowadzać?

    Jakie są rodzaje audytów witryn i dlaczego warto je przeprowadzać?

    Dokładny audyt witryny to nierzadko klucz do sukcesu. Warto więc wiedzieć, jaki rodzaj analizy przeprowadzić, aby naprawić błędy i osiągnąć sukces. Zobacz!
    Ruch bezpośredni – czym jest i dlaczego warto go zminimalizować?

    Ruch bezpośredni – czym jest i dlaczego warto go zminimalizować?

    Czym jest ruch bezpośredni? Jakie korzyści przynosi znajomość źródła odwiedzających? Odpowiedzi znajdziesz w naszym nowym artykule!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.