Jak zidentyfikować złe backlinki? Poznaj najlepsze narzędzia

Jak zidentyfikować złe backlinki? Poznaj najlepsze narzędzia

ANTONI SHKRABA/pexels.com

Planujesz strategię pozyskiwania linków zwrotnych? Zwróć uwagę na ich jakość. Dowiedz się, jak z pomocą dostępnych narzędzi możesz odnaleźć te niechciane.

Planując strategię pozycjonowania, tym, na co zwracamy największą uwagę, jest link building. Pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych pozwala na zdobycie większej widoczności w sieci oraz zwiększenie autorytetu. Czasem jednak nie wszystko idzie zgodnie z planem i okazuje się, że zdobyte linki, zamiast pomagać, obniżają naszą pozycję rankingową. Jak w takim razie ułatwić sobie zadanie rozpoznawania niekorzystnych backlinków?

Jakość, a nie ilość

Zanim zaczniemy, należy podkreślić jedną ważną rzecz. Doskonale wiemy, że celujemy w jak największą liczbę linków przychodzących, jako że są one jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Jednak cała strategia nie będzie działać, jeśli nie będą one cechować się wysoką jakością. Czym w takim razie charakteryzuje się wartościowy link zwrotny? Przede wszystkim pochodzi z zaufanego źródła, łączy się tematycznie ze stroną, wykorzystuje różnorodny anchor text oraz jest otoczony wartościową treścią.

Sprawdzanie każdego linku zajęłoby ogromną ilość czasu, dlatego warto wesprzeć swoje SEO dostępnymi narzędziami. To właśnie o nich będzie mowa w tym artykule.

Sprawdź: Jak prawidłowo budować linki?

Narzędzia, które pomogą ci rozpoznawać linki o niskiej jakości

Google Search Console

Jest to całkowicie darmowa platforma stworzona jako wsparcie dla administratorów stron, którzy potrzebują narzędzi pozwalających analizować i monitorować swoją witrynę w kontekście wyników wyszukiwania. Jest to najważniejsze narzędzie od Google, które udostępnia realne, zweryfikowane i miarodajne informacje na temat linków. Dostępne są tam wyłącznie linki zaindeksowane, co oznacza, że mają one szansę przekazać nam link juice (moc SEO).

Zajmując się linkami zewnętrznymi, mamy do dyspozycji trzy raporty. Pierwszy informuje o liczbie odnośników, podstron, domen, które odsyłają do naszej witryny. Drugi zaś udostępnia informację na temat witryn z największą liczbą linków przychodzących oraz pozwala sprawdzić położenie linku na stronie. Trzeci natomiast zajmuje się anchor textem i pokazuje listę słów, które są najczęściej wykorzystywane do oznaczenia naszej treści.

Tym, co wyróżnia GSC, jest możliwość eksportu linków zewnętrznych. Dzięki temu możemy zająć się dogłębną analizą profilu linków i zweryfikować, które są szkodliwe.

SEMrush

Jest to jedno z najpopularniejszych płatnych narzędzi, które pozwala nadać efektywność podjętym działaniom w zakresie SEO i SEM. Umożliwia ono lokalizowanie błędów na stronie, ocenę profil linków przychodzących i wychodzących, a także analizę konkurencji pod kątem słów kluczowych. Google Search Console nie informuje nas konkretnie, które linki są ocenione jako bezwartościowe, dlatego trzeba skorzystać z dodatkowych możliwości.

Obsługa tego narzędzia jest bardzo prosta, wystarczy zalogować się do panelu i wybrać zakładkę „Analiza linku zwrotnego”. Następnie wpisujemy nazwę interesującej nas domeny. Na koniec otrzymujemy spis informacji na jej temat. Jeśli okaże się, że strona posiada setki linków, może to oznaczać, że próbuje ona manipulować profilem linków w sieci. Wówczas SEMrush po dokonanej analizie poinformuje Cię, czy powinieneś się obawiać kary od Google.

Sprawdź również linki zwrotne konkurencji. Zobaczysz wówczas, na jakie słowa kluczowe są klasyfikowane i z jakimi stronami o wysokim autorytecie są powiązane.

Majestic

Aplikacja ta pozwala analizować linki zwrotne w kontekście aktualnych i historycznych danych. SEMrush ocenia toksyczność backlinków, Majestic zaś posiada własne wskaźniki oceniające jakość linków, czyli Trust Flow i Citation Flow. Sprawdzają one wiarygodność danej strony.

Trust Flow dokonuje oceny w skali od 1 do 100, przy czym im wyższy wynik, tym więcej odnośników do witryny jest opublikowanych w wartościowych serwisach. Należy jednak pamiętać, że jest to też wskaźnik popularności, dlatego nie trzeba się zniechęcać, jeśli Twój wynik nie będzie od początku satysfakcjonujący.

Jak sprawdzić swój poziom zaufania? Wystarczy wejść na stronę www.majestic.com i podać interesujący nas adres URL. Dodatkowo można później skorzystać z zakładki „SEMrush Ref Domain”, aby sprawdzić, na których stronach znajdują się odnośniki do wybranej witryny.

Wskaźnik Citation Flow z kolei zajmuje się wyłącznie liczbą linków, a nie ich wartością.

Ahrefs

Narzędzie to jest szczególnie chętnie wykorzystywane przez specjalistów SEO w celu analizy linków i pozycjonowania stron. Pozwala ono na dokładną analizę link buildingu, ocenę widoczności stron, ruchu organicznego i wartości domeny. Dużym ułatwieniem, poza rozbudowanym panelem sterowania, jest dostępność różnych wersji językowych – w tym język polski.

Odpowiednik wskaźnika Trust Flow można znaleźć w narzędziu Ahrefs pod nazwą URL Rating. Informuje nas o sile danego linku, przyjmując te same parametry oceny – od 1 do 100. Jest on silnie powiązany z rankingiem Google.

Jak z pomocą Ahrefs zidentyfikować niechciane backlinki? Wystarczy wpisać domenę w zakładce „Site Explorer” i wybrać sekcję „Profil linków zwrotnych”. Następnie za pomocą filtra posortuj wyniki według Domain Rating (czyli od najniższego autorytetu do najwyższego). Zbadaj każdy link, który został nisko oceniony. Oceń jakość domeny oraz anchor text.

Moz

Nazywa się je narzędziem all-in-one. Występuje ono w wersji bezpłatnej i rozszerzonej – abonamentowej. Z jego pomocą możemy dokonać badania linków przychodzących, Domain Authority, Page Authority czy Spam Score. Jedną z najnowszych funkcji jest możliwość wyselekcjonowania linków kierujących do naszej domeny, które nie zostały jeszcze z nią połączone. Podobnie jak Majestic i Ahrefs narzędzie to ocenia moc strony za pomocą skali od 0 do 100.

Źródło: Anastasia Shuraeva/pexels.com

Aby sprawdzić, który link może być potencjalnym zagrożeniem dla witryny, skorzystaj ze wskaźnika Spam Score. Wprowadź adres strony i poczekaj, aż otrzymasz raport dotyczący linków zgodnie z aktualizacją algorytmu Pingwin.

Wnioski

Jak możesz zauważyć, kwestia oceny linków jest niezwykle ważna w kontekście optymalizacji SEO. Jeśli chcesz cieszyć się pozycją na pierwszej stronie wyszukiwań, musisz skupić się na link buildingu. Pilnuj każdego linku, jednak nie daj się zwariować. Sięgnij po pomoc w postaci dostępnych narzędzi lub – jeśli nie czujesz się w tym temacie pewnie – skorzystaj z pomocy wyspecjalizowanej agencji SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Ciemna strona recenzji Facebooka

    Ciemna strona recenzji Facebooka

    Facebook stał się platformą, za sprawą której dotrzesz do nowych klientów. O tym, jakie skutki niosą ze sobą złe recenzje, przeczytasz w naszym artykule.
    Adres URL z www czy bez www? – co wybrać i dlaczego?

    Adres URL z www czy bez www? – co wybrać i dlaczego?

    Z pewnością zastanawiałeś się kiedyś, jaka jest różnica między domeną www a adresem bez tej formy. W tym artykule dowiesz się, na czym to polega!
    Możliwości funkcjonowania w sieci. SaaS w kontekście badania słów kluczowych. Część 2

    Możliwości funkcjonowania w sieci. SaaS w kontekście badania słów kluczowych. Część 2

    Czym są słowa kluczowe oraz jakie są ich rodzaje? W jaki sposób odkryć intencje użytkowników, aby móc świadomie zaplanować strategię pozycjonowania SEO?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.