Google podczas budowania rankingu bierze pod uwagę wiele czynników. Warto jednak zauważyć, że głównym celem wyszukiwarki jest zaprezentowanie użytkownikom najlepszych odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. Wysoki współczynnik odrzuceń zmniejsza więc szansę na wysoką pozycję w SERP-ach, przez co wyniki witryny spadają. W tym artykule omówimy zatem, w jaki sposób skutecznie zmniejszyć ten wskaźnik.
Prowadzenie własnej strony internetowej nie należy do prostych zadań. To czasochłonna praca, wymagająca zarówno pewnej wiedzy, jak i dostępu do skutecznych narzędzi. Odpowiednie działania mogą jednak przynieść spore zyski – dla Ciebie lub Twojej firmy. Aby było to jednak możliwe, niezbędne będzie zwiększenie liczby odwiedzin, co z pewnością nie jest łatwe. Szukając informacji na ten temat, można spotkać się między innymi z terminem „bounce rate”, czyli właśnie „współczynnik odrzuceń”.
Co to jest współczynnik odrzuceń? Otóż to wskaźnik, który pokazuje, jakie działania podejmują użytkownicy strony internetowej – a przede wszystkim, jak duża część odwiedzających szybko opuszcza witrynę. Współczynnik ten jest oferowany przez takie narzędzia, jak Google Analytics. Często zdarza się, że internauci wchodzą na daną stronę i opuszczają ją zaledwie po kilku chwilach, nie wykonując żadnych akcji, nie wchodząc na kolejne podstrony czy nie klikając, aby otworzyć ostatnie posty na blogu. Takie wizyty nie będą niestety zbyt wartościowe – warto zatem wiedzieć, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
Do bounce rate zaliczają się takie działania, jak:
Gdzie znaleźć współczynnik odrzuceń i jak go wyliczyć? Choć w teorii możliwe jest przeliczenie odpowiednich wartości ze statystyk według wzoru (tj. dzieląc liczbę wizyt, które zakończyły się jednym ze zdarzeń wskazanych wyżej, przez liczbę wszystkich sesji na stronie), najprostszym i najpewniejszym sposobem będzie odwiedzenie Google Analytics. To rozbudowane narzędzie od autorów najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie, które gromadzi liczne dane dotyczące witryn, interakcji użytkowników i praktycznie wszystkich kwestii, które mają znaczenie dla marketingu online.
Element ten powinien być Twoim priorytetem, gdyż stanowi najczęstszą przyczynę opuszczania witryny przez użytkowników. Optymalizacja szybkości strony internetowej zapewni płynne przeglądanie jej zawartości, dzięki czemu odbiorca z chęcią zostanie na niej na dłużej.
Treść jest najważniejsza. Zawsze. Element ten ma istotny wpływ również na współczynnik odrzuceń. Jeśli użytkownik będzie miał problem ze zrozumieniem tekstu lub zawartość okaże się nieczytelna, szybko opuści witrynę i prawdopodobnie nigdy do niej nie wróci. Zadbaj więc o strukturę swoich treści, dodaj interesujące infografiki, obrazy czy filmy, a z pewnością wydłużysz czas sesji.
Optymalizacja witryny pod kątem urządzeń mobilnych to bardzo ważny czynnik. Nie trzeba przecież wspominać, że większość użytkowników poszukuje informacji w sieci za pośrednictwem smartfonów, dlatego Twoja strona powinna być do nich dostosowana.
Odpowiednia struktura i prosta nawigacja zwiększają komfort użytkowania, co minimalizuje współczynnik odrzuceń. Upewnij się więc, że Twoja witryna umożliwia łatwy dostęp do wszystkich podstron i sekcji. Pozwoli Ci to pozytywnie wpłynąć na wrażenia użytkownika oraz poprawić swoją pozycję w SERP-ach.
Elementy te rozpraszają uwagę i mogą być niezwykle irytujące, przez co witryna jest bardziej narażona na wysoki współczynnik odrzuceń. Pozbądź się więc ich jak najszybciej, a znacznie poprawisz doświadczenia użytkownika.
Skuteczne wezwanie do działania (CTA) zachęci odbiorców do podjęcia określonych czynności, co zatrzyma ich w witrynie na dłużej i zminimalizuje współczynnik odrzuceń.
Budowanie sieci linków zwrotnych to strategia, która pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać potencjał swojej witryny. Połącz więc kluczowe frazy z innymi wartościowymi stronami, dzięki którym wydłużysz drogę użytkownika i zachęcisz go do zagłębienia się w treść. Dzięki temu nie tylko poprawisz wrażenia użytkowników i zniwelujesz współczynnik odrzuceń, ale też pokażesz Google, że zasługujesz na wysoką pozycję w wyszukiwarce, gdyż linki wewnętrzne są ważnym czynnikiem rankingowym.
Obrazy i filmy pozytywnie wpływają na wartość treści, gdyż przyciągają uwagę użytkowników oraz skłaniają ich do wydłużenia czasu pobytu na stronie. Łatwo to zobrazować za pomocą przykładu. Jak myślisz, co wybierze użytkownik – artykuł na 2000 słów dotyczący montażu radia samochodowego czy krótki, 2-minutowy filmik?
Wprowadzenie to jeden z pierwszych elementów, na który użytkownik zwróci uwagę po wejściu w witrynę. Musi być więc odpowiednio zoptymalizowane i na tyle interesujące, aby zachęcić odbiorcę do zagłębienia się w zawartość strony i wydłużenia pobytu.
Najlepszym sposobem na zmniejszenie współczynnika odrzuceń okazuje się publikacja na stronie filmów z YouTube. Z badań wynika bowiem, że materiały tego typu są w stanie znacznie zwiększyć zaangażowanie użytkowników, a co za tym idzie – wydłużyć czas pobytu na stronie. Forma ta jest łatwiej przyswajalna, przez co odbiorcy chętniej z niej korzystają.
Często zdarza się, że użytkownik odwiedza witrynę w celu znalezienie kilku istotnych informacji. Jeśli więc na samym początku stwierdzi, że zawartość strony nie zapewni mu odpowiedzi na najważniejsze pytania, szybko ją opuści. Stworzenie dokładnego spisu treści jest doskonałym rozwiązaniem tego problemu! Dzięki niemu zaprezentujesz odbiorcom najważniejsze elementy swojej witryny, wskutek czego współczynnik odrzuceń znacznie spadnie.
Czy istnieje coś takiego, jak idealny współczynnik odrzuceń? Jaki powinien być stan tego wskaźnika? Większość właścicieli stron chce, by był on jak najniższy – należy jednak zaznaczyć, że czasami wysoki współczynnik odrzuceń nie świadczy o problemie z daną witryną. Jego aktualna wartość zależy w dużej mierze od profilu strony i treści, jakie na nią dodajemy.
Kiedy wysoki współczynnik odrzuceń nie powinien być powodem do zmartwień? To na przykład w pełni spodziewane przy stronach z przepisami kulinarnymi – większość gości po prostu sprawdzi przepis i wyjdzie. Podobnie może być w przypadku sklepów internetowych: klienci często otwierają wiele kart naraz i po prostu porównują dostępne oferty, szukając najlepszej opcji. Bardzo często współczynnik odrzuceń będzie wyższy w przypadku stron stricte informacyjnych, takich jak witryn z danymi kontaktowymi firmy.
Wysoki współczynnik odrzuceń powinien być alarmem, że coś jest nie tak, jeśli Twoja witryna to na przykład SPA – jednostronicowa aplikacja webowa. W przypadku takich rozwiązań interakcja internautów ze stroną jest zwykle głównym celem: użytkownik powinien coś zrobić, na przykład podać adres mailowy czy pobrać wideo. Warto także mieć na uwadze typowe wartości współczynnika odrzuceń. Według danych zebranych przez Custom Media Labs średnia wysokość tego wskaźnika, biorąc uwagę tylko użytkowników komputerów stacjonarnych, to aż 42%. W przypadku urządzeń mobilnych wynik jest nawet o 16% wyższy.
Współczynnik odrzuceń pomaga określić skuteczność prowadzonych działań i umożliwia wykrycie elementów, które niekoniecznie spełniają swoją funkcję. Jeśli zatem chcesz utrzymać go na minimalnym poziomie, twórz treści dopasowane do potrzeb i preferencji grupy docelowych odbiorców, a także optymalizuj zawartość witryny, co skutkować będzie większym zaangażowaniem użytkowników, a więc również mniejszym współczynnikiem odrzuceń.
Skontaktuj się z nami już teraz, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: feelmyhouse.com , goodieslover.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.