Karolina Grabowska/pexels.com
Jeżeli jesteś właścicielem strony internetowej, z pewnością starasz się zrobić wszystko, aby zainteresować potencjalnych klientów bądź czytelników. Odpowiednia widoczność to klucz do sukcesu. Jak ją ocenić? Współczynnik odrzuceń pozwoli Ci dowiedzieć się, czy użytkownicy zostają na Twojej stronie na dłużej, czy wychodzą po zaledwie kilku sekundach.
Prowadzenie własnej strony internetowej nie należy do prostych zadań. To czasochłonna praca, która wymaga zarówno pewnej wiedzy, jak i dostępu do skutecznych narzędzi. Odpowiednie działania mogą jednak przynieść spore zyski – dla Ciebie lub Twojej firmy. Aby było to jednak możliwe, niezbędne będzie zwiększenie liczby odwiedzin, co z pewnością nie jest łatwe. Szukając informacji na ten temat, można spotkać się między innymi z terminem „bounce rate”, czyli właśnie „współczynnik odrzuceń”.
Co to jest współczynnik odrzuceń? Najprościej mówiąc, jest to wskaźnik, który pokazuje, jakie działania podejmują użytkownicy strony internetowej – a przede wszystkim, jak duża część odwiedzających szybko opuszcza witrynę. Współczynnik ten jest oferowany przez narzędzia takie jak Google Analytics. Często zdarza się, że internauci wchodzą na daną stronę i opuszczają ją po zaledwie kilku chwilach, nie wykonując żadnych akcji, nie wchodząc na kolejne podstrony czy nie klikając, aby otworzyć ostatnie posty na blogu. Takie wizyty będą niestety niezbyt wartościowe – warto zatem wiedzieć, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
Co wlicza się do bounce rate? Będą to działania takie jak:
Wiemy już, co to jest współczynnik odrzuceń – następnym istotnym krokiem jest poznanie informacji na temat tego, gdzie go znaleźć i jak go wyliczyć. Nie rób tego samodzielnie! Choć w teorii możliwe jest przeliczenie odpowiednich wartości ze statystyk według wzoru (tj. dzieląc liczbę wizyt, które zakończyły się jednym ze zdarzeń wskazanych wyżej, przez liczbę wszystkich sesji na stronie), najprostszym i najpewniejszym sposobem będzie odwiedzenie Google Analytics. To rozbudowane narzędzie od autorów najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie, które gromadzi liczne dane dotyczące witryn, interakcji użytkowników i praktycznie wszystkich kwestii, które mają znaczenie dla marketingu online.
Czy istnieje coś takiego, jak idealny współczynnik odrzuceń? Jaki powinien być stan tego wskaźnika? Większość właścicieli stron chce, by był on jak najniższy – należy jednak zaznaczyć, że czasami wysoki współczynnik odrzuceń nie świadczy o problemie z daną witryną. Jego aktualna wartość zależy w dużej mierze od profilu strony i treści, jakie na nią dodajemy.
Źródło: Karolina Grabowska/pexels.com
Kiedy wysoki współczynnik odrzuceń nie powinien być powodem do zmartwień? To na przykład w pełni spodziewane przy stronach z przepisami kulinarnymi – większość gości po prostu sprawdzi przepis i wyjdzie. Podobnie może być w przypadku sklepów internetowych: klienci często otwierają wiele kart naraz i po prostu porównują dostępne oferty, szukając najlepszej opcji. Bardzo często współczynnik odrzuceń będzie wyższy w przypadku stron stricte informacyjnych, takich jak witryn z danymi kontaktowymi firmy.
Wysoki współczynnik odrzuceń powinien być alarmem, że coś jest nie tak, jeżeli Twoja witryna to na przykład SPA – jednostronicowa aplikacja webowa. W przypadku takich rozwiązań interakcja internautów ze stroną jest zwykle głównym celem: użytkownik powinien coś zrobić, na przykład podać adres mailowy czy pobrać wideo. Warto także mieć na uwadze typowe wartości współczynnika odrzuceń. Według danych zebranych przez Custom Media Labs średnia wysokość tego wskaźnika, biorąc uwagę tylko użytkowników komputerów stacjonarnych, to aż 42%. W przypadku urządzeń mobilnych wynik jest nawet o 16% wyższy.
Należy zaznaczyć, że współczynnik odrzuceń to nie jedyny parametr, który pozwala określić wartość strony internetowej. Warto przeanalizować również m.in. dwell time, czyli czas spędzony na stronie po trafieniu na nią z listy wyników wyszukiwania. Aby skutecznie poprawić atrakcyjność witryny, niezbędna będzie szczegółowa analiza – dzięki niej będziemy mogli znaleźć podstrony i konkretne elementy wymagające poprawy.
Aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń, w pierwszej kolejności warto zatroszczyć się o zawartość strony. Jej treść musi przede wszystkim zgadzać się z potrzebami użytkowników i odpowiadać na zapytania, które mogli wcześniej wpisać w wyszukiwarkę. Jeśli internauci szukają na przykład informacji o miejscach turystycznych w Polsce, z pewnością nie będą zainteresowani wiadomościami na temat zabytków w Rzymie i widząc tego typu zawartość, prawdopodobnie szybko opuszczą stronę. Wszystko musi być spójne: zarówno frazy kluczowe w treści, jak i tytuł witryny czy też opis meta. Istotne jest też zadbanie o krótki czas ładowania. Wystarczy parę sekund opóźnienia, by wywołać frustrację u użytkowników. Aby skutecznie przyśpieszyć wczytywanie treści, można zastosować m.in. kompresję obrazów czy skorzystać z pamięci podręcznej przeglądarki.
Kolejna kwestia to czytelność treści. Odpowiednie wypunktowania, rozmieszczenie nagłówków, pogrubienie interesujących fragmentów – to wszystko znacząco wpływa na komfort przeglądania i pomaga znaleźć wartościowe informacje na stronie. Do tego dochodzi również kwestia designu: ekspozycja właściwych akapitów, skupienie się na ciekawych grafikach i atrakcyjna prezentacja danych od razu przyniosą efekty.
O czym jeszcze warto pamiętać? Dla wielu internautów wyskakujące reklamy, nachalne zapytania o zapis do newslettera i inne tego typu pop-upy to sygnał, że trzeba opuścić witrynę od razu. Nie warto od samego początku atakować użytkownika komunikatami – większość osób nie będzie miała ochoty pozostać na stronie, nawet jeśli jest na niej sporo interesujących informacji.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: feelmyhouse.com , goodieslover.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.