Jeśli działasz w Internecie już od dłuższego czasu, z pewnością nie jesteś w stanie zapamiętać wszelkich udostępnionych treści. Okazuje się jednak, że zapomniane strony internetowe mogą bardzo niekorzystnie wpływać na Twój wizerunek w sieci. Jak je znaleźć i naprawić? Dowiesz się w tym artykule!
Osierocona zawartość to strona internetowa bez prowadzących do niej linków wewnętrznych. Jej cechą charakterystyczną jest również to, że nie posiada strony nadrzędnej – istnieje w sieci samodzielnie i nie jest połączona z żadną inną zawartością.
Osierocone treści są często wynikiem błędu twórcy, który zapomina dodać do nich link wewnętrzny. Wskutek tego użytkownicy i boty wyszukiwarek nie są w stanie dotrzeć do danej strony, przez co nie działa ona na korzyść marki.
Osierocone treści opierają się więc na wewnętrznej strukturze linków, a nie na zewnętrznych linkach kierujących do innych stron internetowych.
Na wstępie warto zaznaczyć, że osierocone strony są negatywnym elementem każdej witryny. Mogą bowiem poważnie zaszkodzić strategii SEO i zmniejszyć osiągane wyniki.
Odbiorcy i boty wyszukiwarek powinni mieć dostęp do każdej strony w witrynie. Bezsensowne jest przecież tworzenie i publikowanie treści, których nikt nie może znaleźć.
Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy osierocone strony mogą działać na korzyść marki. Są one wówczas tworzone w ramach kampanii PPC lub e-mailowych i powinny być oznaczone znacznikiem noindex.
Osierocone treści bardzo łatwo znaleźć za pomocą narzędzi SEO, takich jak Screaming Frog, SEMrush Audit lub poprzez ręczne porównywanie plików z listą wszystkich stron w witrynie wyeksportowanych z CMS.
W Screaming Frog raport osieroconych stron znajduje się w sekcji Raporty > osierocone strony. Aby uzyskać pełny zakres danych analitycznych, musisz połączyć Google Analytics i interfejs API Google Search Consoles. Statystyki zostaną wówczas wyeksportowane do arkusza programu Excel lub Arkuszy Google z pełną listą adresów URL, na które warto zwrócić szczególną uwagę.
Po uzyskaniu listy osieroconych stron trzeba się nimi odpowiednio zająć. Wszelkie elementy utworzone przez pomyłkę, z małą lub nic nieznaczącą zawartością, które nie powinny być indeksowane, warto trwale usunąć.
Jeśli strona nie generuje pożądanego ruchu, ale posiada wartościową treść, warto dodać do niej linki wewnętrzne i zoptymalizować jej zawartość. Następnie poczekać kilka miesięcy oraz ponownie ocenić wydajność treści. Jeśli wyniki nie ulegają poprawie, być może trzeba pozbyć się danej strony na stałe.
Trzeba też zaznaczyć, że najważniejsze strony powinny być linkowane bezpośrednio ze strony głównej. Nie przesadzaj więc z ilością łączy do każdej zawartości – skoncentruj się tylko na najistotniejszych stronach.
Pamiętaj, że nie każda osierocona zawartość powinna być uwzględniania w nawigacji strony głównej. Nie wszystkie treści są bowiem na tyle istotne, aby bezpośrednio kierować do nich potencjalnych klientów. Wyczerpują one wówczas budżet indeksowania i ograniczają możliwości witryny, co przekłada się na spadki w rankingu SERP.
Najprostszym sposobem dodawania linków wewnętrznych jest użycie zautomatyzowanego programu, takiego jak SurferSEO Audit, który identyfikuje strony warte połączenia z główną domeną. Innym godnym uwagi narzędziem jest Ahrefs, które uwzględnia słowo kluczowe do hiperłącza, liczbę wyszukiwań i stronę docelową w raporcie.
Aby ręcznie zoptymalizować osieroconą stronę, warto skorzystać z zaawansowanego operatora wyszukiwania w Google. Program ten umożliwia identyfikowanie zawartości, które wyszukiwarka uważa za najlepsze dla danego słowa kluczowego.
Jak przeprowadzić ten proces?
Po zakończeniu optymalizacji osieroconych stron za pośrednictwem linków wewnętrznych uruchom kolejny raport SEO, aby zbadać uzyskane efekty. Przyczyną osierocenia może być wiele błędów. Należy więc dokładnie sprawdzić, czy zaistniały problem został rozwiązany.
Roboty Google indeksują strony w Twoich witrynach za pomocą linków wewnętrznych i map XML. Wyszukiwarka ocenia wartość tych łączy na podstawie wielu kategorii. Jedną z nich jest satysfakcja użytkownika. Jeśli zatem odbiorcy nie będą w stanie dotrzeć do danej zawartości, Google uzna ją za mało znaczącą i pominie podczas budowania rankingu SERP. Optymalizacja osieroconych stron może zatem bardzo korzystnie wpłynąć na wizerunek witryny oraz poprawić jej pozycjonowanie, co jest kluczem do sukcesu każdego internetowego biznesu.
Skorzystaj więc z wyżej wymienionych wskazówek, przeprowadź dokładne badania, zidentyfikuj osierocone strony i zoptymalizuj je za pomocą linków wewnętrznych, a pokażesz Google, że zależy Ci na wrażeniach użytkowników. Wówczas z pewnością zostaniesz nagrodzony wysoką pozycją na liście wyników wyszukiwania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.