DARMOWY AUDYT SEO

Jak zoptymalizować budżet indeksowania?

5 min czytania
Jak zoptymalizować budżet indeksowania?
Kategoria Pozycjonowanie

Budżet indeksowania to ważny element, który ma istotny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Sprawdź więc, czym jest i jak skutecznie go zoptymalizować!

Spis treści:

Czym jest budżet indeksowania?

Budżet indeksowania jest zasadniczo częstotliwością, z jaką wyszukiwarka analizuje konkretne strony witryny. Wskaźnik ten jest bardzo ważny, aby nie przepełniać serwera witryny i regularnie go indeksować.

Można więc stwierdzić, że budżet indeksowania to po prostu liczba żądań Googlebota wysyłanych do witryny w określonym czasie. Biorąc pod uwagę, że przepełnianie serwerów strony nie jest korzystnym zjawiskiem, Google generuje listę adresów URL i porządkuje je według ich ważności.

Boty zaczynają więc indeksować strony, zaczynając od najważniejszych adresów URL. Najlepszym scenariuszem byłoby, gdyby Googleboty przebrnęły przez całą listę. Niestety, w przypadku większych witryn często nie jest to możliwe. Co więc możesz zrobić, aby korzystnie wpłynąć na wynik indeksacji?

Sprawdź: Jak indeksują się strony w Google i ile to trwa? Sprawdź, jaki wpływ na SEO ma indeksowanie!

Ograniczenie budżetu indeksowania

Dlaczego budżet indeksowania jest ograniczony? Google chce upewnić się, że witryna nie otrzyma zbyt wielu wymagań od robotów indeksujących w celu uzyskania dostępu do zasobów danych serwera. Mogłoby to mieć bowiem niekorzystny wpływ na wrażenia użytkownika i ogólną wydajność witryny.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak ustalić budżet indeksowania?

Aby określić budżet indeksowania witryny, sprawdź sekcję statystyk na swoim koncie Google Search Console. Poznasz wówczas średnią liczbę stron codziennie indeksowanych przez boty wyszukiwarki. Jeśli chcesz wyznaczyć miesięczny budżet, musisz pomnożyć ten współczynnik przez 30.

Oczywiście liczba ta nieustannie się zmienia, ale jej określenie będzie pomocne w procesie optymalizacji witryny.

Jeśli jednak potrzebujesz bardziej szczegółowych informacji na temat botów wyszukiwarek, sprawdź plik dziennika serwera, który przedstawia, w jaki sposób witryny są indeksowane przez Google.

Sprawdź: Jak zablokować indeksowanie witryny?

Optymalizacja budżetu indeksowania

Aby poprawić swoją pozycję na liście wyników wyszukiwania, ważne jest odpowiednie zoptymalizowanie budżetu indeksowanie, gdyż to właśnie ten proces ma kluczowy wpływ na budowę rankingu wyszukiwarki. Poniższa lista to zbiór najistotniejszych technik, które warto wykorzystać w tym celu.

  • Wykorzystaj program Robot.txt File

Aby upewnić się, że analizowane są odpowiednie strony Twojej witryny, musisz wyeliminować blokowanie ich w pliku robot.txt. W celu maksymalnego wykorzystania budżetu indeksowania zablokuj Google możliwość sprawdzania nieistotnych stron, na przykład tych służących do logowania użytkowników czy sekcji administracyjnych witryny. Dzięki temu skierujesz boty wyszukiwarki w stronę odpowiednich treści, co korzystnie wpłynie na jej pozycję na liście wyników wyszukiwania.

  • Unikaj łańcuchów przekierowań

Jeśli liczba przekierowań 301/302 na stronie internetowej jest zbyt duża, robot wyszukiwarki zatrzyma proces indeksowania na pewnym etapie, przez co istnieje ryzyko, że nie dotrze do najistotniejszej zawartości. W ten sposób budżet zostanie zmarnowany, a Ty stracisz szansę na wysoką pozycję w SERP-ach.
Zadbaj więc o optymalną liczbę przekierowań i upewnij się, że nie tworzą one długich łańcuchów, dzięki czemu znacząco poprawisz swoje wyniki.

  • Zoptymalizuj parametry adresu URL

Rozbudowane kombinacje parametrów adresu URL prowadzą do gromadzenia wielu zduplikowanych wersji prowadzących do tej samej witryny. Okazuje się też, że ich analizowanie niepotrzebnie wykorzystuje budżet indeksowania, powodując przy tym obciążenie serwera i zmniejszając szanse strony internetowej na wysoką pozycję w SERP-ach.
Aby więc maksymalnie wykorzystać budżet, warto poinformować wyszukiwarkę o wielu wersjach adresu URL, używając w tym celu funkcji Google Search Console.

  • Zwiększ szybkość witryny

Poprawa szybkości witryny nie tylko korzystnie wpływa na jej pozycję w rankingu wyszukiwarki, ale też zwiększa liczbę stron indeksowanych przez boty Google.
Powolna strona internetowa absorbuje bowiem cenny budżet indeksowania, który może zostać w ten sposób wyczerpany przed dotarciem do najważniejszych treści. Zoptymalizuj więc swoją witrynę, aby upewnić się, że zarówno użytkownicy, jak i boty wyszukiwarek nie muszą zbyt długo czekać na jej załadowanie.

  • Zaktualizuj mapę witryny

Mapa witryny XML powinna zawierać wyłącznie najistotniejsze strony, aby boty wyszukiwarek dotarły do najważniejszych treści i uwzględniły je podczas budowania rankingu SERP. Regularnie aktualizuj więc swoją mapę, aby umożliwić wyszukiwarce indeksowanie stron, które mają dla Ciebie największe znaczenie.

  • Napraw błędy HTTP

Należy wspomnieć, że budżet indeksowania pochłaniają również elementy, takie jak zepsute linki czy problemy z serwerem. Dokładnie zbadaj więc swoją witrynę, aby zidentyfikować błędy 404 i 503 i móc je jak najszybciej naprawić. W tym celu sprawdź raport zasięgu w Google Search Console, który przedstawi Ci najistotniejsze problemy wymagające Twojej uwagi.

  • Zbadaj sieć linków wewnętrznych

Boty Google doceniają witryny, które posiadają rozbudowaną sieć linków wewnętrznych. Elementy te pozwalają bowiem wyszukiwarce znaleźć w witrynie różne typy stron, które są powiązane z daną treścią i warte zaindeksowania. Warto też podkreślić, że linki wewnętrzne to element brany pod uwagę podczas pozycjonowania strony w Google, dlatego jego optymalizacja powinna być priorytetem każdego internetowego twórcy.

Podsumowanie

Optymalizacja budżetu indeksowania ma takie samo znaczenie jak SEO witryny. Celem obu tych procesów jest bowiem osiągnięcie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania.

Jeśli prowadzisz małą witrynę, nie musisz zbytnio przejmować się budżetem indeksowania. Jeżeli natomiast jesteś właścicielem rozbudowanego serwisu, optymalizacja tego elementu okazać się może kluczem do sukcesu.

Skorzystaj więc z wyżej wymienionych wskazówek i kompleksowo zadbaj o jakość swojej strony internetowej, aby zachęcić Google do umieszczenia jej na najwyższej pozycji w SERP. Regularnie sprawdzaj też swoje wyniki, a wysunięte wnioski pomogą Ci zyskać przewagę nad branżowymi rywalami. Nie czekaj zatem i zacznij już dziś!

iCEA Group
Jako iCEA Group jesteśmy czołową agencją SEO w Polsce, z siedzibą w Poznaniu, specjalizującą się w biznesowym podejściu do pozycjonowania stron internetowych. Od 2007 roku ustanawiamy standardy w branży SEO/SEM i z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Co to jest Behavior Flow Report i do czego służy jego weryfikacja?
Co to jest Behavior Flow Report i do czego służy jego weryfikacja?
Obserwacja zachowań osoby odwiedzającej stronę WWW pozwala zrozumieć, jakimi treściami się interesuje. Jaką rolę odgrywa w tym Behavior Flow Report?
18 błędów optymalizacyjnych – jak ich uniknąć?
18 błędów optymalizacyjnych – jak ich uniknąć?
Prowadzisz stronę internetową i stale zauważasz popełniane przez siebie błędy optymalizacyjne? Z naszego artykułu dowiesz się, jak ich unikać!
Najważniejsze elementy optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek
Najważniejsze elementy optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek
Prowadzisz stronę internetową i chcesz, aby znalazła się na najwyższych pozycjach listy wyników wyszukiwania? Ten artykuł jest dla Ciebie!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę