Tak jak dzieci otrzymują mapę atrakcji w Energylandii, taki i Google musi dostać swego rodzaju przewodnik po Twojej witrynie. Dzięki dokładnej mapie wyszukiwarka jest w stanie dotrzeć do najważniejszych treści, zaindeksować je i ulokować na odpowiedniej pozycji w SERP. Optymalizacja tego czynnika powinna być więc elementem każdej strategii SEO.
W tym artykule omówimy zatem, czym są mapy witryn XML i dlaczego należy ich używać. Czytaj dalej!
Mapa witryny XML to plik tekstowy zawierający wszystkie adresy URL znajdujące w danej witrynie. Jest on prezentowany w języku Extensible Markup Language, powszechnie znanym jako XML. Format ten jest przyjazny dla sieci i łatwy do odczytania przez roboty internetowe, co usprawnia proces budowania rankingu SERP.
Podstawową funkcją mapy witryny jest usprawnienie procesu indeksowania oraz udostępnienie wyszukiwarkom odpowiednich stron podczas analizy zawartości serwisu. Elementy te pomagają też robotom Google lepiej zrozumieć strukturę witryny, dzięki czemu otrzymuje ona odpowiednią pozycję w SERP.
Chociaż uwzględnienie konkretnych stron w mapie witryny XML nie zapewnia, że Google je zaindeksuje, proces ten znacznie ułatwia botom identyfikowanie poszczególnych stron i umożliwia ich dokładną analizę. Jeśli więc posiadasz bardzo rozbudowaną witrynę internetową lub nie uwzględniasz w swojej strategii obszernej sieci linków wewnętrznych, stworzenie mapy witryny okazać się może najlepszym sposobem na poprawę pozycjonowania w Google. Samo udostępnienie tego czynnika nie przyniesie jednak spektakularnych efektów. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał swojej kampanii, mapa XML powinna być również odpowiednio zoptymalizowana.
Jak już wspomniano, ważna jest kompleksowa optymalizacja mapy XML. Oto kilka istotnych zasad, których warto przestrzegać podczas wdrażania tej strategii:
Posiadanie automatycznie generowanej mapy witryny to jeden z najlepszych sposobów optymalizacji procesu indeksowania. Za każdym razem, gdy dodasz treści, zaktualizujesz zawartość lub usuniesz pewną stronę, dynamiczna mapa witryny zostanie automatycznie uzupełniona o nowe informacje.
Upewnij się, że mapy witryn zawierają wszystkie strony, które powinny zostać zaindeksowane. Okazać się bowiem może, że niektóre istotne treści nie zostaną poddane analizie Google, co doprowadzić może do mało satysfakcjonujących wyników w SERP.
Mapa Twojej witryny powinna znajdować się w miejscu, w którym Google będzie jej szukać. Jeśli wyszukiwarka trafi na błąd 404 podczas próby uzyskania dostępu do tego elementu, proces indeksowania witryny może się znacznie wydłużyć, a Ty stracisz szansę na osiągnięcie dobrej pozycji w rankingu.
Mapy witryn pomagają wyszukiwarkom prawidłowo poruszać się po witrynie i odpowiednio analizować jej zawartość. Dodanie stron noindex prawdopodobnie wprowadzi Google w błąd i z pewnością negatywnie wpłynie na budżet indeksowania.
Twoje pliki XML powinny zawierać tylko dostępne adresy URL. Jeśli usuniesz pewną stronę lub użyjesz przekierowania 301, pamiętaj o usunięciu konkretnego adresu z mapy witryny. Dynamicznie generowana mapa witryny zrobi to automatycznie, jednak jeśli tworzysz ją ręcznie, musisz zadbać o ten aspekt samodzielnie.
Istotnym aspektem, który warto wdrożyć do swojej strategii, jest przechowywanie mapy witryny XML w pliku robots.txt. Zawiera on bowiem szczegółowe informacje o tym, które katalogi analizowane przez roboty Google powinny być indeksowane, a które nie. Uwzględnienie mapy witryny w tym samym pliku jasno sygnalizuje, że Google i inne wyszukiwarki powinny podjąć się analizy konkretnych stron.
Jeśli masz dobrze zoptymalizowaną mapę witryny, jesteś w stanie dokładnie określić, czy Google indeksuje zamierzony zasób stron.
Wystarczy, że przejdziesz do opcji „Coverage” znajdującej się na lewym pasku bocznym Google Search Console, a wyświetlone zostaną Ci wszystkie zaindeksowane i wykluczone z tego procesu strony.
Ważne jest, aby regularnie sprawdzać strukturę mapy witryny XML i aktualizować jej zawartość. Przy każdej analizie upewnij się, że mapa nie posiada żadnych błędów, które mogłyby uniemożliwić robotom wyszukiwarek dostęp do jej zasobów.
Po wprowadzeniu jakichkolwiek zmian w mapie witryny koniecznie prześlij ją do Google Search Console. Dzięki temu łatwiej określisz jej stan i zbadasz dostępność jej zawartości dla botów indeksujących.
Jeśli zamierzasz stworzyć mapę witryny od podstaw, użyj edytora tekstu, który umożliwia zapisywanie dokumentów jako plik XML. Ważne jest też, aby skorzystać ze schematu protokołu Sitemap, który możesz znaleźć na Sitemaps.org.
Warto zaznaczyć, że generowanie mapy XML może okazać się czasochłonnym procesem, zwłaszcza jeśli zarządzasz dość rozbudowaną witryną internetową. Konieczne będą ponadto ręczne aktualizacje mapy za każdym razem, gdy dodasz nowe strony do swojego serwisu.
Aby nieco ułatwić sobie to zadanie, warto skorzystać z narzędzia, takiego jak Yoast, które umożliwia tworzenie i aktualizowanie dynamicznej mapy witryny. Dzięki temu unikniesz ewentualnych błędów i utrzymasz mapę w stanie dostępności dla botów indeksujących.
Kiedy już stworzysz mapę witryny, prześlij jej adres URL do Google Search Console. Mimo iż Google w końcu sam go znajdzie, udostępnienie go za pośrednictwem tego narzędzie znacznie przyspieszy cały proces, a Ty szybciej będziesz mógł cieszyć się świetnymi wynikami!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.