DARMOWY AUDYT SEO

Jak zoptymalizować stronę błędu 404 pod kątem SEO i zwiększenia konwersji?

6 min czytania
Jak zoptymalizować stronę błędu 404 pod kątem SEO i zwiększenia konwersji?
Kategoria Pozycjonowanie

Każdy użytkownik oczekuje niezawodnej witryny, która umożliwi mu podejmowanie zamierzonych działań. Intuicyjność nawigacji, płynność poruszania się oraz użyteczność przycisków CTA to tylko kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, aby poprawić doświadczenia odbiorcy. Niestety, nie ma idealnych witryn, a większość z nich zawiera błąd 404. Istnieje jednak kilka prostych sposobów, dzięki którym zoptymalizujesz taką stronę i poprawisz konwersję.

Spis treści:

Czym charakteryzuje się strona z błędem 404?

Celem każdego przedsiębiorcy działającego online powinno być stworzenie prawidłowo funkcjonującej strony, której wszystkie elementy będą wyświetlały się we właściwy sposób. Może jednak zdarzyć się, że zawartość danej witryny zostanie usunięta lub błędnie przekierowana. Problemem jest także wpisanie przez użytkownika błędnego adresu URL. Wówczas odpowiedzią na dane zapytanie będzie wyświetlenie strony zawierającej błąd 404. Jest to kod wskazujący na trudność komunikacji użytkownika z serwerem. System nie może wówczas znaleźć pożądanego pliku lub jego konfiguracja nie pozwala wyświetlić oczekiwanych informacji.

Dla wielu początkujących w branży SEO sporym zaskoczeniem jest jednak fakt, iż zoptymalizowana strona 404 może korzystnie wpływać na pozycjonowanie stron czy sklepu internetowego. Za każdym razem, gdy użytkownik wpisze błędny adres URL w polu wyszukiwania, konieczne byłoby wyświetlenie mu strony z komunikatem o błędzie. Istnieje wówczas ryzyko duplikacji treści na zasadzie posiadania setek stron o tej samej informacji.

Warto zaznaczyć, że nie da się uniknąć stron 404. Niemniej jednak zoptymalizowanie ich pod kątem SEO pozwala zabezpieczyć witrynę przed niekorzystnym wpływem duplikatów oraz kompleksowo zadbać o doświadczenia użytkownika.

Sprawdź: Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

Analiza stron z błędem 404

Aby zneutralizować negatywny wpływ stron z błędem 404 na wizerunek marki w Internecie, upewnij się, że użytkownicy na nie nie trafiają. W tym celu musisz na bieżąco monitorować błędy kodu HTML za pomocą różnorodnych narzędzi. Wykorzystaj wówczas Google Analytics i Google Search Console.

Jeśli korzystasz z Google Search Console, przejdź do sekcji „Indeksowanie”. Następnie wybierz opcję „Strony” i „Indeksowanie stron”. Pamiętaj jednak, że narzędzie zaprezentuje Ci błędy wykryte przez robota, a nie te, które faktycznie wyświetlają się użytkownikom.

Jeśli chcesz zbadać strony 404 wyświetlane użytkownikom, wykorzystaj Google Analytics. Utwórz niestandardowy raport z adresem Twojej strony lub ręcznie wyszukaj ją, wpisując w wyszukiwarkę komunikat „site:adres strony„. W wynikach wyświetlą się wszystkie zaindeksowane strony z danej witryny.

 komenda site:www.grupa-icea.pl

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak naprawić błąd 404? Skuteczne wskazówki

W celu naprawy błędu 404 możesz podjąć następujące działania:

  • przekierować pojedyncze strony 404 na inny adres – wybierz wówczas witrynę, która najbardziej odpowiada niedostępnej zawartości;
  • przekierować wszystkie błędy 404 na stronę główną – taka taktyka sprawdzi się wyłącznie w dużych serwisach, które mają wiele błędów 404;
  • zoptymalizować stronę z błędem 404 pod kątem SEO – jest to najlepsze rozwiązanie, gdyż pozwala naprowadzić użytkowników na stronę ukierunkowaną na konwersję.

Warto wspomnieć, że zoptymalizowana strona z błędem 404 może zostać wyłączona z indeksowania, co zneutralizuje jej negatywny wpływ na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google.

 błędny adres strony na Allegro allegro.pl

Optymalizacja strony z błędem 404 – na co zwrócić uwagę?

Wiesz już, błąd 404 co oznacza i dlaczego optymalizacja strony jest najlepszym sposobem na pozbycie się tego problemu. Przyjrzyjmy się zatem kilku praktycznym wskazówkom, dzięki którym Twoja strona będzie dostępna dla użytkowników.

  1. Pozycjonowanie produktów – dodaj na stronie 404 linki do najważniejszych podstron ofertowych oraz łącza do kluczowych produktów wraz z ich zdjęciami. Dzięki temu przyciągniesz uwagę użytkowników, osiągając przy tym satysfakcjonujący współczynnik konwersji.
  2. Pozyskiwanie klientów – wielu przedsiębiorców dziwi fakt, iż dzięki stronie 404 można pozyskiwać nowych klientów. Dodając w witrynie formularz kontaktowy oferujący wsparcie od eksperta, znacznie zwiększysz zaufanie konsumentów do świadczonych usług.
  3. Recenzje – aby zoptymalizować stronę posiadającą błąd 404, możesz dodać do niej recenzje użytkowników. Dzięki temu poprawisz doświadczenia odbiorców, którzy, mimo że nie znajdą tego, czego szukali, po zapoznaniu się z pozytywną opinią, zdecydują się na skorzystanie z usługi.
  4. Atrakcyjna treść – aby zwiększyć zaangażowanie użytkownika, postaraj się wykorzystać rozwiązania, które pozwolą mu zapamiętać Twoją markę na dłużej. W tym celu na stronie z błędem 404 umieść oryginalny GIF, ciekawą grafikę lub film.
  5. Przekierowania – aby uniknąć problemów ze stronami z błędem 404, zastosuj przekierowanie użytkowników do podstron, którymi mogą być potencjalnie zainteresowani.
  6. Wyskakujące okienka – aby zatrzymać klienta, który trafił na stronę 404 i nie znalazł tego, czego szukał, zaoferuj mu dodatkową usługę. Wykorzystaj wówczas wyskakujące okienko pojawiające się w momencie, gdy użytkownik chce opuścić stronę. Mimo że odbiorcy zwykle ignorują takie rozwiązania, jeśli zaoferujesz im dodatkowy rabat lub cenę promocyjną, z pewnością się nim zainteresują.
  7. Jasny przekaz – pamiętaj, że niespójność i brak kluczowych informacji nie są Twoimi sprzymierzeńcami. Strona posiadająca błąd 404 powinna jasno określać problem i wskazywać jego rozwiązanie. Upewnij się więc, że po wejściu na taką stronę użytkownikom prezentowany jest zrozumiały komunikat z linkiem do strony głównej, podobnych produktów lub innych, ważnych podstron w serwisie.
  8. Informacje o firmie – świetnym rozwiązaniem jest też umieszczenie na stronie z błędem 404 kluczowych informacji biznesowych. Mogą to być takie dane, jak: cennik, kategoria działalności, zakres świadczonych usług, informacje kontaktowe lub formularze osobowe.

Czy optymalizacja stron z błędem 404 jest konieczna?

Błąd 404 ma bezpośredni wpływ na doświadczenia użytkowników. Ważne jest więc, aby mieć świadomość jego występowania. Pamiętaj jednak, że duża konkurencyjność rynku znacznie utrudnia prowadzenie działań promocyjnych. Postaraj się więc zmienić swoje słabości w atuty. W tym celu zoptymalizuj strony 404, które w efekcie mogą korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie oraz User Experience. Faktem jest jednak, iż proces ten jest dość wymagający i niesie za sobą sporą odpowiedzialność. Aby więc maksymalnie wykorzystać potencjał swojej strategii, a przy tym uniknąć wszelkich problemów, skonsultuj się z profesjonalną agencją interaktywną.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Co wpływa na szybkość działania strony? Jak ją poprawić
Co wpływa na szybkość działania strony? Jak ją poprawić
Powolna witryna to niższa pozycja w wyszukiwarkach i gorsze doświadczenie użytkownika. Zobacz, jak poprawić szybkość ładowania strony i jak prawidłowo ją mierzyć.
Dlaczego nie warto rezygnować z SEO?
Dlaczego nie warto rezygnować z SEO?
Miesiące konsekwentnych działań, nieustanne doskonalenie swoich umiejętności i stosowanie zaawansowanych technik. Pojawia się więc pytanie: czy warto?
Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?
Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?
Historia pojęcia sztucznej inteligencji. Czym jest AI oraz w jakich dziedzinach jest wykorzystywana? Jak wykorzystać jej możliwości w SEO?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie