Każdy użytkownik oczekuje niezawodnej witryny, która umożliwi mu podejmowanie zamierzonych działań. Intuicyjność nawigacji, płynność poruszania się oraz użyteczność przycisków CTA to tylko kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, aby poprawić doświadczenia odbiorcy. Niestety, nie ma idealnych witryn, a większość z nich zawiera błąd 404. Istnieje jednak kilka prostych sposobów, dzięki którym zoptymalizujesz taką stronę i poprawisz konwersję.
Celem każdego przedsiębiorcy działającego online powinno być stworzenie prawidłowo funkcjonującej strony, której wszystkie elementy będą wyświetlały się we właściwy sposób. Może jednak zdarzyć się, że zawartość danej witryny zostanie usunięta lub błędnie przekierowana. Problemem jest także wpisanie przez użytkownika błędnego adresu URL. Wówczas odpowiedzią na dane zapytanie będzie wyświetlenie strony zawierającej błąd 404. Jest to kod wskazujący na trudność komunikacji użytkownika z serwerem. System nie może wówczas znaleźć pożądanego pliku lub jego konfiguracja nie pozwala wyświetlić oczekiwanych informacji.
Dla wielu początkujących w branży SEO sporym zaskoczeniem jest jednak fakt, iż zoptymalizowana strona 404 może korzystnie wpływać na pozycjonowanie stron czy sklepu internetowego. Za każdym razem, gdy użytkownik wpisze błędny adres URL w polu wyszukiwania, konieczne byłoby wyświetlenie mu strony z komunikatem o błędzie. Istnieje wówczas ryzyko duplikacji treści na zasadzie posiadania setek stron o tej samej informacji.
Warto zaznaczyć, że nie da się uniknąć stron 404. Niemniej jednak zoptymalizowanie ich pod kątem SEO pozwala zabezpieczyć witrynę przed niekorzystnym wpływem duplikatów oraz kompleksowo zadbać o doświadczenia użytkownika.
Aby zneutralizować negatywny wpływ stron z błędem 404 na wizerunek marki w Internecie, upewnij się, że użytkownicy na nie nie trafiają. W tym celu musisz na bieżąco monitorować błędy kodu HTML za pomocą różnorodnych narzędzi. Wykorzystaj wówczas Google Analytics i Google Search Console.
Jeśli korzystasz z Google Search Console, przejdź do sekcji „Indeksowanie”. Następnie wybierz opcję „Strony” i „Indeksowanie stron”. Pamiętaj jednak, że narzędzie zaprezentuje Ci błędy wykryte przez robota, a nie te, które faktycznie wyświetlają się użytkownikom.
Jeśli chcesz zbadać strony 404 wyświetlane użytkownikom, wykorzystaj Google Analytics. Utwórz niestandardowy raport z adresem Twojej strony lub ręcznie wyszukaj ją, wpisując w wyszukiwarkę komunikat „site:adres strony„. W wynikach wyświetlą się wszystkie zaindeksowane strony z danej witryny.
W celu naprawy błędu 404 możesz podjąć następujące działania:
Warto wspomnieć, że zoptymalizowana strona z błędem 404 może zostać wyłączona z indeksowania, co zneutralizuje jej negatywny wpływ na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google.
allegro.pl
Wiesz już, błąd 404 co oznacza i dlaczego optymalizacja strony jest najlepszym sposobem na pozbycie się tego problemu. Przyjrzyjmy się zatem kilku praktycznym wskazówkom, dzięki którym Twoja strona będzie dostępna dla użytkowników.
Błąd 404 ma bezpośredni wpływ na doświadczenia użytkowników. Ważne jest więc, aby mieć świadomość jego występowania. Pamiętaj jednak, że duża konkurencyjność rynku znacznie utrudnia prowadzenie działań promocyjnych. Postaraj się więc zmienić swoje słabości w atuty. W tym celu zoptymalizuj strony 404, które w efekcie mogą korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie oraz User Experience. Faktem jest jednak, iż proces ten jest dość wymagający i niesie za sobą sporą odpowiedzialność. Aby więc maksymalnie wykorzystać potencjał swojej strategii, a przy tym uniknąć wszelkich problemów, skonsultuj się z profesjonalną agencją interaktywną.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.