Zapytaj o ofertę
Jak założyć i wypromować bloga na WordPress?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak założyć i wypromować bloga na WordPress?

Jak założyć i wypromować bloga na WordPress?

12 min. czytania

Blogi są jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji z użytkownikami online. Świadczy o tym ich zawrotna ilość – 600 milionów stron na całym świecie. Z biegiem lat blog stał się platformą autopromocji, miejscem spełniania potrzeb i zdobywania znajomości. Prowadzenie bloga wymaga jednak wiele pracy i zaangażowania, a później strategii marketingowej, która sprawi, że staniesz się widoczny w oczach wyszukiwarki. Zacznijmy jednak od początku. Jak założyć bloga i jakie praktyki optymalizacyjne wykorzystać, aby zwiększyć jego popularność w sieci?

Jakie korzyści daje blog?

Niezależnie od tego czy traktujesz bloga jak internetowy, prywatny dziennik, formę spędzania czasu w kreatywny sposób czy też biznes, jest to współcześnie jedno z najlepszych rozwiązań pozwalających na zyskanie popularności. Otóż blogowanie:

  • zwiększa ruch organiczny na stronie,
  • poprawia współczynnik konwersji,
  • tworzy fundamenty marki i twórcy,
  • buduje autorytet i zaufanie, ponieważ blogi zostały uznane jako piąte najbardziej wiarygodne źródło pozyskiwania informacji,
  • stwarza możliwość komunikacji z użytkownikami niezależnie od lokalizacji.
  • prowadzi do zwiększenia bazy linków zewnętrznych o 97%.

Wciąż masz wątpliwości? Blogowanie stworzyło nowe modele komunikacji, o czym świadczą badania psychologii udostępniania, które przeprowadził New York Times. Świadczą one o jednym – sharing is caring, a 94% blogerów czuje potrzebę niesienia pomocy za pośrednictwem treści. Twórcy i czytelnicy wspólnie określają charakter informacji, stając się opiniotwórczym medium w Internecie.

WordPress – dlaczego warto?

Za wyborem systemu WordPress przemawia wiele jego zalet. Przede wszystkim możliwość korzystania z niego bez opłat. Ponadto jesteś w stanie założyć stronę opartą na WP, nawet jeśli nie masz w tej branży żadnego doświadczenia, a to wszystko dzięki udostępnianym przez firmy hostingowe rozwiązaniom i darmowym platformom.

Kolejną zaletą WP jest możliwość skorzystania z blisko 60 tys. wtyczek, dzięki którym kilkoma kliknięciami możesz zwiększyć możliwości strony i uzyskać oczekiwane funkcje. Wiele pluginów jest całkowicie darmowych, część wymaga zapłaty wyłącznie wtedy, gdy chcesz skorzystać z zaawansowanych wersji. Nie zmienia to faktu, że założenie strony na WP może nie kosztować Cię nic poza poświęconym na to czasem.

pl.wordpress.org – wyszukiwarka wtyczek pl.wordpress.org – wyszukiwarka wtyczek

Jak założyć bloga na WordPressie?

Możliwości masz kilka – jedna z nich wiąże się z prowadzeniem strony bez jakichkolwiek kosztów – nawet zakupu hostingu i opłaty za rejestrację domeny. Wystarczy, że skorzystasz z darmowej platformy blogowej. Zatem załóż bloga WordPress, stawiając na jedną z dostępnych możliwości.

Zakładanie bloga na wordpress.com

Najprostszym i całkowicie bezpłatnym sposobem na założenie witryny jest skorzystanie z jednej z platform blogowych. W sieci znajdziesz wiele systemów, które bazują właśnie na WP.
Na początek otwórz wordpress.com i kliknij Start building.

wordpress.com – panel startowywordpress.com – panel startowy


Następnie musisz albo zalogować się na istniejące konto, albo założyć nowe. Jeśli masz konto w Google lub Apple, możesz z niego skorzystać – nie ma potrzeby tworzenia kolejnego. Po zalogowaniu przychodzi czas na wybór domeny. Wpisz interesującą Cię nazwę i zobacz, czy jest dostępna. System zaproponuje Ci również skorzystanie z płatnej wersji, która jest darmowa przez pierwszy rok.

wordpress.com – wybór domenywordpress.com – wybór domeny


Następnie masz do wyboru plan. Oczywiście w oczy rzucają się te płatne, natomiast z pierwszej opcji możesz korzystać zupełnie za darmo. Kliknij ją i przejdź dalej.

wordpress.com – wybór planuwordpress.com – wybór planu


Po tym kroku rozpocznie się zakładanie bloga. Proces ten chwilę potrwa, natomiast to właściwie wszystko. W tym momencie strona jest już założona i możesz przejść do edycji treści. Zostałeś zalogowany do panelu administracyjnego, w którym możesz wprowadzać zmiany – dodawać nowe wpisy, zmieniać motyw, wprowadzać treści do stałych elementów na stronie. Wcześniej jednak będziesz musiał podać tytuł witryny. Na takiej zasadzie możesz prowadzić nawet sklep WWW – niezbędna do tego wtyczka WooCommerce jest automatycznie zainstalowana.

Niestety, to rozwiązanie ma pewne wady w postaci ograniczeń. Bezpłatny plan nie daje Ci możliwości dodawania wszystkich wtyczek, których chcesz używać. Dopiero wybór odpłatnej wersji na to pozwala. To oczywiście nie jest jedyny sposób na to, jak założyć bloga na WordPress. Możesz skorzystać z instalatora aplikacji.

Automatyczna instalacja

Jeśli korzystasz z odpłatnej usługi hostingowej, na pewno masz do dyspozycji instalator aplikacji. To rozwiązanie, dzięki któremu możesz zainstalować dziesiątki przeróżnych systemów CMS dosłownie kilkoma kliknięciami myszy. Jest to raczej standard na rynku hostingowym – jeśli szukasz usługi serwerowej i nie oferuje ona tego rozwiązania, to raczej ją pomiń. Co więcej, możesz trafić na usługi, które proponują różne instalatory – mniej i bardziej zaawansowane. Mogą one oferować m.in. możliwość automatycznego dodawania wtyczek podczas instalacji.

Przejdźmy jednak do sedna. Zaloguj się do panelu zarządzania usługą hostingową, np. Direct Admin, cPanel czy autorskiego, i zlokalizuj opcję o nazwie instalator aplikacji lub podobnej. Jeśli masz wątpliwości odnośnie do tego, jak nazywa się ona u Ciebie, skontaktuj się z supportem. Możliwe, że na Twoją prośbę pracownicy firmy hostingowej zainstalują Ci stronę, ale najczęściej będziesz musiał zająć się tym sam.

hostido.net.plhostido.net.pl


Z dostępnych opcji wybierz WordPress, klikając Instaluj.

hostido.net.plhostido.net.pl


Następnie pojawia się formularz z danymi do wypełnienia, w którym należy określić:

  • w jakim folderze, tj. pod jaką domeną ma być zainstalowane oprogramowanie;
  • jaka ma być jego wersja (sugerowana jest najnowsza);
  • jak będą brzmiały nazwa i opis strony;
  • czy chcesz włączyć opcję Multisite – umożliwia ona utworzenie i prowadzenie grupy stron w ramach jednej instalacji;
  • jakie będą nazwa administratora, hasło i adres e-mail;
  • jaki wybierzesz język;
  • które wtyczki mają być automatycznie zainstalowane na stronie.

Na koniec możesz zdecydować się na jeden z motywów. Po dokonaniu wyboru kliknij Instaluj i po chwili strona powinna być gotowa do edycji.

Oczywiście witryna będzie pusta – pojawią się na niej standardowe treści niektórych podstron. Zanim pokażesz witrynę odbiorcom, musisz ją spersonalizować i wprowadzić niezbędne rozwiązania.

Ręczna instalacja

Kolejną i najtrudniejszą metodą założenia strony opartej na tym \systemie jest ręczna instalacja. Tutaj kroków do pokonania będzie już więcej, ale teoretycznie jesteś w stanie sobie z nimi poradzić nawet wówczas, gdy nie masz większego doświadczenia. Oto jak założyć bloga na WordPressie:

    1. Potrzebujesz plików systemu WordPress. Najnowszą wersję z pewnego źródła znajdziesz tutaj: https://pl.wordpress.org/download/.
    2. Załóżmy, że masz już usługę hostingową. Teraz musisz skorzystać z jej zasobów. Potrzebujesz bazy danych – załóż ją i zapisz dane. Najczęściej odpowiednią funkcję znajdziesz w panelu zarządzania usługą. Zlokalizuj taką pozycję jak „Zarządzanie MySQL”, a następnie kliknij „Utwórz bazę danych”. Musisz dodać nazwę bazy, nazwę użytkownika i hasło, a następnie kliknąć „Utwórz” – i gotowe. Zapisz te dane.

lokoz.comlokoz.com

    1. Teraz musisz skopiować pliki do folderu, w którym ma być zainstalowana strona. Użyj do tego jednego z darmowych programów typu FTP, np. FileZilla. W mailu od firmy hostingowej powinieneś znaleźć dane do połączenia się z serwerem FTP. Jeśli tam ich nie znajdziesz, sprawdź je w panelu zarządzania usługą lub na podstronach typu FAQ. W ostateczności wyślij zapytanie do adminów. W programie wprowadź wymagane informacje i połącz się z serwerem:

FileZillaFileZilla

  1. Znajdź folder, w którym na Twoim urządzeniu są zapisane pliki strony, a następnie skopiuj je do katalogu, w którym ma być zainstalowana strona. Najczęściej będzie to ścieżka domains/nazwa_domeny.rozszerzenie/public_html. Jeśli masz jakieś wątpliwości, dopytaj administratora. Skopiuj wszystkie pliki do serwera.
  2. Następnie otwórz w przeglądarce stronę, dla której skopiowałeś pliki. Wtedy automatycznie uruchomi się instalator. Musisz podać dane bazy danych, dane administratora, tytuł strony – i to wszystko. Na koniec rozpocznij instalację i po chwili CMS będzie gotowy. W tym przypadku również musisz przejść do wypełniania strony danymi, ale też do wyboru odpowiednich wtyczek, zmiany motywu, opracowania struktury menu. W skrócie – będziesz musiał dokonać personalizacji strony.

Od czego zacząć blogowanie?

Siadasz przed ekranem komputera, patrzysz na klawiaturę – i co dalej? Jak tworzyć wpisy, które będą chętnie czytane?

Dowiedz się, kim jest Twój odbiorca

Najpierw ustal, do kogo piszesz. Za pomocą dostępnych narzędzi (np. Google Search Console, Google Analytics) określ płeć, wiek, miejsce zamieszkania, język, wykształcenie, pracę, zainteresowania, potrzeby i problemy potencjalnych czytelników.

Google Analytics – analiza cech użytkownikówGoogle Analytics – analiza cech użytkowników

Określ słowa kluczowe

Czytelnicy Twojego bloga mogą szukać go na tysiące sposobów, a słowa kluczowe pozwalają na skrócenie tej drogi. O czym więc warto pamiętać, budując bank słów?

  • Zadbaj o zbilansowaną liczbę słów ogólnych oraz fraz typu long tail, aby osiągnąć lepszy poziom targetowania.
  • Nie zapomnij o lokalizacji, zwłaszcza jeśli działasz lokalnie (np. piszesz bloga związanego z jakimś miastem, krajem, etc.).
  • Unikaj bardzo złożonych fraz, są trudne w pozycjonowaniu i czytelnicy rzadko je wykorzystują (chyba że chcesz pozycjonować się pod kątem wyszukiwania głosowego).
  • Staraj się nie korzystać z fraz jednowyrazowych – wymagają one większych nakładów finansowych, a nie dają gwarancji sukcesu.
  • Pamiętaj, że tylko jedna grupa fraz może być połączona z danym adresem URL, inaczej grozi Ci ryzyko kanibalizacji słów kluczowych.

Znajdź temat

Odbiorca i słowa kluczowe – to już masz. Teraz najważniejsze – musisz wymyślić temat. Treść jest kolejnym czynnikiem rankingowym. Nie bez powodu w świecie SEO funkcjonuje hasło Content is King!, które w latach 90. wypowiedział Bill Gates. Najważniejsze, aby nie kopiować treści z innych stron. Jest to jedna z technik negatywnego SEO, która obniża pozycjonowanie. Znajdź więc swoją niszę i zacznij tworzyć autorskie materiały. W tym celu przejrzyj blogi konkurencji, zobacz, czego na nich brakuje, i stwórz content, który zaspokoi oczekiwania odbiorców.

Zaplanuj strukturę i układ treści

Kolejnym etapem będzie zaplanowanie kolejnych elementów wpisu. Nie możesz stworzyć wielkiego bloku tekstu – jest on nieczytelny i niezrozumiały, czym zniechęca odbiorców. Z pomocą przychodzą nagłówki – od H1, do H6. Definiują one strukturę tekstu, tworzą hierarchię ważności informacji, a dodatkowo wysyłają sygnał do robotów wyszukiwarek. Warto zawrzeć w ich obrębie słowa kluczowe, aby wspomóc pozycjonowanie.

Nie zapomnij również o długości treści. Oczywiście wszystko zależy od dziedziny, jaką się zajmujesz. Najważniejsze jest jednak, aby całość była wyczerpująca, ale nie za długa.

Wymyśl oryginalny tytuł

Nie możesz zapomnieć o tytule. To on stanowi pierwszą zachętę dla odbiorcy, aby skorzystać z bloga i dowiedzieć się więcej na dany temat. Staraj się nie powielać materiałów konkurencji i wymyśl coś kreatywnego, co będzie wartością dodaną dla tekstu.

Skuteczna promocja to podstawa, czyli jak zdobyć czytelników?

Zastanawiasz się, gdzie promować bloga i pozyskiwać nowych czytelników? Jedną z ciekawszych propozycji jest wykorzystanie w tym celu mediów społecznościowych. Już samo udostępnianie angażujących treści na Facebooku czy Instagramie będzie z korzyścią działać na Twój wizerunek. Jeśli dodasz do tego płatne promocje, efekty mogą być wysoce zadowalające. Innym rozwiązaniem może być dołączenie do grup tematycznych czy lokalnych na Facebooku i promowanie udostępnianych treści właśnie w tym miejscu.

Facebook – post na profilu Gotuj z CukiereczkiemFacebook – post na profilu Gotuj z Cukiereczkiem


Promowanie bloga może odbywać się również za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej. Wśród tych rozwiązań wymienić można płatne promocje Google Ads, kiedy to link do danego bloga wyświetla się jako reklamowany wśród pierwszych wyników wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że to, czy czytelnik zostanie zostanie na stronie po kliknięciu w link, czy wrócić do wyszukiwarki, zależy wyłącznie od atrakcyjności znalezionych tam treści.

Inną metodą na skuteczną promocję jest pozycjonowanie bloga, czyli długoterminowa strategia budowania widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Składają się na nią takie działania jak pozyskanie linków zewnętrznych, wybór odpowiednich fraz kluczowych, tworzenie unikalnej i angażującej treści dla odbiorców, a także inne działania związane z mapowaniem, responsywnością i szybkością strony. Dzięki pozycjonowaniu możesz znacząco zwiększyć widoczność swojego bloga w sieci i pozyskać nowych odbiorców.

Jak widzisz, założenie i wypromowanie bloga nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Wystarczy, że opracujesz szczegółowy plan działania i zastosujesz skuteczne praktyki marketingowe, a z pewnością dotrzesz do osób zainteresowanych danym tematem i zachęcisz je do regularnego odwiedzania Twojej strony.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Wady i zalety Gutenberga – przyjrzyjmy się bliżej edytorowi WordPressa
    Wady i zalety Gutenberga – przyjrzyjmy się bliżej edytorowi WordPressa
    Korzystasz z WordPressa? Chcesz dowiedzieć się, jakie funkcje posiada jego edytor - Gutenberg? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!
    WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami
    WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami
    Chcesz wiedzieć, który system CMS, WordPress czy Joomla, byłby lepszym wyborem? Zapoznaj się z naszym artykułem!
    Sklep internetowy GOshop. Czy warto?
    Sklep internetowy GOshop. Czy warto?
    Chcesz założyć sklep WWW przy minimum zachodu z Twojej strony? Zależy Ci na unikatowym projekcie i zoptymalizowanej witrynie? Sprawdź GoShop!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.