DARMOWY AUDYT SEO

Jak zoptymalizować strony kategorii produktowych?

6 min czytania
Jak zoptymalizować strony kategorii produktowych?
Kategoria Pozycjonowanie

Internauci odwiedzający sklep internetowy płynnie przechodzą do kategorii, aby znaleźć produkt, którego szukają. Ich struktura to dla właścicieli e-sklepów szansa na zwiększenie ruchu prowadzącego do witryny.

O tym, czym są strony kategorii produktowych oraz jak zabrać się za ich poprawną optymalizację, przekonasz się z lektury naszego artykułu. Nie zwlekaj, zadbaj o to, aby użytkownicy chętnie powracali do Twojej platformy sprzedażowej!

Spis treści:

Rodzaje stron kategorii produktowych

Zanim przejdziesz do procesu pozycjonowania poszczególnych kategorii produktów, powinieneś zapoznać się z ich rodzajami. Jednym z nich są listy kategorii, czyli w obrębie tej samej frazy. Na przykład dla produktu “sukienka” dostępna będzie lista ze sprecyzowanymi kategoriami: “wieczorowa”, “mini”, “midi” itd.

Standardowa strona kategorii produktów zawiera listę produktów mieszczących się w określonej kategorii. To również jest istotne przy pozycjonowaniu i optymalizacji witryn internetowych.

 Screen strony internetowej Zalando.pl przedstawiający podział kategorii Screen strony internetowej Zalando.pl

Powody, dla których optymalizacja stron kategorii e-sklepu jest ważna

Co przesądza o wartości pozycjonowania stron kategorii produktowych? Powodów jest cały wachlarz, jednak wśród nich są takie, które zasługują na szczególną uwagę. Oto kilka z nich:

  • pozyskanie ruchu organicznego z ogólnych fraz kluczowych,
  • z perspektywy klienta to szansa na lepsze zapoznanie się ze specyfiką produktu lub dostępnej usługi,
  • wsparcie PageRank pomiędzy określonymi adresami URL zamieszczonymi w witrynie,
  • uproszczenie sposobu poruszania się po stronie WWW i lepsze jej zrozumienie przez zaawansowane algorytmy Google,
  • wpływ na ekspozycję witryny w wynikach wyszukiwania,
  • poprawna optymalizacja stron kategorii produktów dostarcza użytkownikowi przydatnych treści i gwarantuje wgląd do szerokiej bazy produktów, tym samym wydłuża czas pobytu na stronie internetowej.
Sprawdź: Co zrobić z porzuconymi koszykami na platformie Shoper?

Wskazówki w optymalizacji stron kategorii produktowych

Już wiesz, dlaczego warto pozycjonować strony kategorii produktowych. Pora na część praktyczną. Jak zatem zabrać się za proces optymalizacji? Przedstawiamy niezastąpione wskazówki.

Treści użyteczne dla internauty

Zadbaj o to, aby zamieszczony content był wartościowy dla użytkownika. Im większe zainteresowanie z jego strony, tym lepiej. Jakie treści przykuwają uwagę i jednocześnie stanowią punkt odniesienia w procesie zakupowym?

  • Na przykład, zajmując się sprzedażą pralek, nie zyskasz aprobaty ze strony potencjalnych klientów, opowiadając o historii marki danego produktu. Alternatywą tego typu praktyk będzie skoncentrowanie się na korzyściach wynikających z zakupu urządzenia (nieskazitelna biel wypranych ubrań, cicha praca urządzenia, które można włączyć nawet w nocy czy jego szeroka funkcjonalność);
  • przemyśl, co wyróżnia Twój e-sklep wśród konkurencji i dlaczego klient powinien zdecydować się na zakup Twojego produktu/usługi;
  • przewiduj dylematy i pytania odbiorców, które mogą stanowić przeszkodę w podjęciu dalszych decyzji zakupowych.

Zamieszczane teksty są o tyle ważne, że na ich podstawie Googleboty analizują zawartość strony, a internauci pozyskują informacje niezbędne przy podejmowaniu konkretnych wyborów.

Struktura kategorii to lepsza nawigacja

Dlaczego struktura kategorii przekłada się na skuteczność optymalizacji? Przede wszystkim uskutecznia nawigację i odnalezienie określonych grup produktów przez potencjalnych konsumentów. Ułatwia także wyświetlanie tzw. breadcrumbs nie tylko wewnątrz witryny, lecz także w wynikach SERP.

Co to takiego breadcrumbs? Termin ten, który w tłumaczeniu na język polski oznacza okruszki chleba, odnosi się do ścieżki witryny internetowej i możliwości łatwiejszej orientacji wewnątrz platformy. Eksperci UX są zgodni z tym, że tzw. menu okruszkowe nijak ma się do wzrostu współczynnika konwersji. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby umieścić breadcrumbs w mniej dostępnym miejscu, przykładowo w dolnej części witryny.

Link building wewnątrz kategorii produktowych

Co jeszcze poprawia efektywność SEO w ramach kategorii produktowych? Odpowiedź brzmi: linkowanie wewnętrzne. Wystarczy, że wykorzystasz automatyczne linkowanie prowadzące do kategorii nadrzędnych i podrzędnych. W ten sposób możesz eksponować breadcrumbs nad stopką, aby nie wpływać negatywnie na doświadczenie użytkownika.

Automatyczne linkowanie wewnętrzne sprawdzi się w przypadku odnośników dotyczących zbliżonych kategorii. W przypadku mniejszych serwisów można wykorzystać linkowanie ręczne. Nie zapomnij o tym, aby dodać odnośniki do popularnych kategorii produktowych.

Filtry produktów

Kolejnym, istotnym elementem w optymalizacji stron kategorii produktowych jest filtrowanie. Musisz zadbać o to, aby określone ich rezultaty zostały wyłączone z indeksu (np. w ich wyniku możesz uzyskać wiele kombinacji, co może być problematyczne dla robotów Google). Z ich perspektywy może to być tożsame z duplikacją treści, dlatego powinieneś wyłączyć je z indeksu.

 Screen strony internetowej Rossmann przedstawiający filtry Screen ze strony internetowej Rossmanna

Spójne adresy URL oraz ich optymalizacja

Czym kierować się podczas optymalizacji e-sklepu pod kątem SEO? Jeżeli zależy Ci na jak najskuteczniejszym pozycjonowaniu stron kategorii produktowych, skoncentruj się na realizacji następujących działań:

  • w adresie URL zamieść nazwę kategorii (przykładowo: www.rossmann.pl/perfumy-damskie),
  • wystrzegaj się jak ognia znaków interpunkcyjnych (nie mają znaczenia dla robotów Google),
  • pozbądź się z adresu URL tych elementów menu, które mogą podlegać modyfikacjom,
  • postaw na krótkie, skondensowane adresy URL,
  • zweryfikuj, czy adres jasno i wyraźnie wskazuje to, co znajduje się na konkretnej podstronie,
  • zaimplementuj słowa kluczowe w adresach URL.

Hierarchia nagłówków wciąż ma znaczenie

Nagłówki H1, H2 czy H3, a także tytuł to ważne kryteria w ocenie Google. Warto zadbać o to, aby język i użyte frazy były dopasowane do grupy docelowej, a zawarte w tekście “CTA” wpływało pozytywnie na interakcję z odbiorcami. W celu znalezienia najlepszego rozwiązania możesz śmiało testować różne warianty (cena zawarta w tytule, nazwa marki lub wyrażenie typu “Kup teraz”, “Sprawdź”).

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Wnioski

Oprócz wyżej wspomnianych segmentów ważne, byś pamiętał o swojej grupie docelowej i jej wrażeniach. Nie możesz pomijać dbałości o całą stronę internetową. Za sprawą prawidłowo przeprowadzonej, kompleksowej optymalizacji podstron produktowych wygenerujesz pożądany ruch oraz wesprzesz proces konwersji.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak pozycjonować grafiki?
Jak pozycjonować grafiki?
W niektórych branżach pozycjonowanie grafiki przynosi wymierne korzyści dla właścicieli witryn, jednak nie zawsze jest ono skuteczne. W tym artykule przeczytasz, kiedy warto pozycjonować na obrazy oraz w jaki sposób można to robić.
Co to jest backlink? Jak tworzyć backlinki zgodne z SEO?
Co to jest backlink? Jak tworzyć backlinki zgodne z SEO?
Pozyskiwanie linków to trudne zadanie, które może jednak przynieść wymierne korzyści. Backlink z dobrej strony i o prawidłowej strukturze wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie strony w Google.
18 błędów optymalizacyjnych – jak ich uniknąć?
18 błędów optymalizacyjnych – jak ich uniknąć?
Prowadzisz stronę internetową i stale zauważasz popełniane przez siebie błędy optymalizacyjne? Z naszego artykułu dowiesz się, jak ich unikać!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie