Internauci odwiedzający sklep internetowy płynnie przechodzą do kategorii, aby znaleźć produkt, którego szukają. Ich struktura to dla właścicieli e-sklepów szansa na zwiększenie ruchu prowadzącego do witryny.
O tym, czym są strony kategorii produktowych oraz jak zabrać się za ich poprawną optymalizację, przekonasz się z lektury naszego artykułu. Nie zwlekaj, zadbaj o to, aby użytkownicy chętnie powracali do Twojej platformy sprzedażowej!
Zanim przejdziesz do procesu pozycjonowania poszczególnych kategorii produktów, powinieneś zapoznać się z ich rodzajami. Jednym z nich są listy kategorii, czyli w obrębie tej samej frazy. Na przykład dla produktu “sukienka” dostępna będzie lista ze sprecyzowanymi kategoriami: “wieczorowa”, “mini”, “midi” itd.
Standardowa strona kategorii produktów zawiera listę produktów mieszczących się w określonej kategorii. To również jest istotne przy pozycjonowaniu i optymalizacji witryn internetowych.
Screen strony internetowej Zalando.pl
Co przesądza o wartości pozycjonowania stron kategorii produktowych? Powodów jest cały wachlarz, jednak wśród nich są takie, które zasługują na szczególną uwagę. Oto kilka z nich:
Już wiesz, dlaczego warto pozycjonować strony kategorii produktowych. Pora na część praktyczną. Jak zatem zabrać się za proces optymalizacji? Przedstawiamy niezastąpione wskazówki.
Zadbaj o to, aby zamieszczony content był wartościowy dla użytkownika. Im większe zainteresowanie z jego strony, tym lepiej. Jakie treści przykuwają uwagę i jednocześnie stanowią punkt odniesienia w procesie zakupowym?
Zamieszczane teksty są o tyle ważne, że na ich podstawie Googleboty analizują zawartość strony, a internauci pozyskują informacje niezbędne przy podejmowaniu konkretnych wyborów.
Dlaczego struktura kategorii przekłada się na skuteczność optymalizacji? Przede wszystkim uskutecznia nawigację i odnalezienie określonych grup produktów przez potencjalnych konsumentów. Ułatwia także wyświetlanie tzw. breadcrumbs nie tylko wewnątrz witryny, lecz także w wynikach SERP.
Co to takiego breadcrumbs? Termin ten, który w tłumaczeniu na język polski oznacza okruszki chleba, odnosi się do ścieżki witryny internetowej i możliwości łatwiejszej orientacji wewnątrz platformy. Eksperci UX są zgodni z tym, że tzw. menu okruszkowe nijak ma się do wzrostu współczynnika konwersji. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby umieścić breadcrumbs w mniej dostępnym miejscu, przykładowo w dolnej części witryny.
Co jeszcze poprawia efektywność SEO w ramach kategorii produktowych? Odpowiedź brzmi: linkowanie wewnętrzne. Wystarczy, że wykorzystasz automatyczne linkowanie prowadzące do kategorii nadrzędnych i podrzędnych. W ten sposób możesz eksponować breadcrumbs nad stopką, aby nie wpływać negatywnie na doświadczenie użytkownika.
Automatyczne linkowanie wewnętrzne sprawdzi się w przypadku odnośników dotyczących zbliżonych kategorii. W przypadku mniejszych serwisów można wykorzystać linkowanie ręczne. Nie zapomnij o tym, aby dodać odnośniki do popularnych kategorii produktowych.
Kolejnym, istotnym elementem w optymalizacji stron kategorii produktowych jest filtrowanie. Musisz zadbać o to, aby określone ich rezultaty zostały wyłączone z indeksu (np. w ich wyniku możesz uzyskać wiele kombinacji, co może być problematyczne dla robotów Google). Z ich perspektywy może to być tożsame z duplikacją treści, dlatego powinieneś wyłączyć je z indeksu.
Screen ze strony internetowej Rossmanna
Czym kierować się podczas optymalizacji e-sklepu pod kątem SEO? Jeżeli zależy Ci na jak najskuteczniejszym pozycjonowaniu stron kategorii produktowych, skoncentruj się na realizacji następujących działań:
Nagłówki H1, H2 czy H3, a także tytuł to ważne kryteria w ocenie Google. Warto zadbać o to, aby język i użyte frazy były dopasowane do grupy docelowej, a zawarte w tekście “CTA” wpływało pozytywnie na interakcję z odbiorcami. W celu znalezienia najlepszego rozwiązania możesz śmiało testować różne warianty (cena zawarta w tytule, nazwa marki lub wyrażenie typu “Kup teraz”, “Sprawdź”).
Oprócz wyżej wspomnianych segmentów ważne, byś pamiętał o swojej grupie docelowej i jej wrażeniach. Nie możesz pomijać dbałości o całą stronę internetową. Za sprawą prawidłowo przeprowadzonej, kompleksowej optymalizacji podstron produktowych wygenerujesz pożądany ruch oraz wesprzesz proces konwersji.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.