Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Grupa iCEA

Pierwsza Agencja SEO360 działająca na rynku od 2007 roku. Firma ma status Partnera Google oraz jest zdobywcą drugiego miejsca w kategorii agencji SEO/SEM w konkursie Dream Team. Dzięki zespołowi na... Więcej

21 kwietnia 2021

Konkursy w social mediach to świetny sposób na zwiększanie zasięgów, poszerzanie świadomości marki oraz lojalizację odbiorców. Nagrody i element grywalizacji mocno przyciągają i angażują, dlatego warto zorganizować taką inicjatywę dla swoich fanów. Należy jednak pamiętać, że udany konkurs to taki, który nie narusza przepisów serwisu i nie będą nam z jego powodu groziły żadne konsekwencje prawne. Co zatem wolno, a co jest zabronione?

Jak postrzegane są konkursy na Facebooku?

Nagrody w social mediach przyciągają niczym magnes – nie tylko fanów, ale również nowych odbiorców. Wśród marketerów zdania na ten temat są podzielone. Część uważa, że konkursy na Facebooku mogą przynieść marce korzyści, natomiast przeciwnicy postrzegają je jako stratę czasu i pieniędzy. Inicjatywy tego typu mogą być dobrym sposobem na obudzenie i zaangażowanie uśpionej społeczności, poszerzenie zasięgów, pozyskanie UGC (user generated content), czy po prostu pobudzenie sympatii do marki i przez to wywołanie pozytywnych skojarzeń. Jednak trzeba pamiętać również o tych negatywnych aspektach organizowania konkursów. Nie zawsze mamy gwarancję dotarcia bezpośrednio do naszej grupy docelowej, nawet jeżeli postanowiliśmy sponsorować post. W internecie w ostatnim czasie pojawiły się społeczności fanów konkursów, którzy wymieniają się informacjami, gdzie i jaki konkurs jest organizowany. Jeżeli nasz regulamin nie określa szczegółowych warunków udziału w konkursie, to uczestnikiem może zostać praktycznie każdy. Niestety zdarza się, że tacy profesjonalni łowcy konkursów uciekają się do nieuczciwych praktyk, aby za wszelką cenę wygrać i zdobyć nagrodę.

Konkurs na facebooku – jak tego nie robić?

Jeżeli naszym planem jest zorganizowanie konkursu dla samej idei, to lepiej sobie odpuścić. Szkoda czasu i zasobów na nieprzemyślane działania marketingowe. Często w social mediach można zobaczyć konkursy oparte na rozdaniu, gdzie organizatorzy w warunkach wzięcia udziału określą, że uczestnik musi m.in. polubić stronę marki, udostępnić post lub oznaczyć znajomych. Jest to poważnym błędem, ponieważ sam Facebook zabrania wymuszać na użytkownikach jakiekolwiek aktywności związane ze stroną, w tym ingerencję w oś czasu.

WARUNKIEM UDZIAŁU W KONKURSIE NIE MOŻE BYĆ:

  • oznaczenie innych użytkowników serwisu,
  • zapraszanie innych użytkowników do konkursu,
  • udostępnienie treści przez użytkownika na jego własnej osi czasu,
  • wymuszanie polubienia profilu organizatora.

O czym pamiętać przy organizowaniu konkursu?

Zdecydowanie niezbędnym elementem jest regulamin konkursu. Wymaga go nie tylko serwis, ale również nasze prawo. Dla nas jako organizatora jest to pewnego rodzaju zabezpieczenie, dlatego warto poświęcić czas na jego opracowanie. Oczywiście takiego regulaminu nie musimy zamieszczać w poście konkursowym – dobrym rozwiązaniem jest podlinkowanie do dedykowanej podstrony naszej firmowej www i umieszczenie linka w poście lub w komentarzu.

W regulaminie konkursu na Facebooku trzeba zamieścić takie informacje jak: kto jest organizatorem, wymagania wstępne i warunki udziału, czas trwania, nagrody i sposób rozstrzygnięcia, a także informacje o zakresie i ochronie danych osobowych. Koniecznym zapisem jest również informacja o tym, że konkurs nie jest w żaden sposób popierany, ani wspierany przez portal Facebook.

Jak zrobić legalny konkurs na Facebooku?

Warto ustalić na samym początku, w jaki sposób będziemy wyłaniać zwycięzców, od tego będą zależeć dalsze kwestie formalno-prawne. Jeżeli zdecydujemy się na wyłonienie zwycięzców konkursu poprzez losowanie, musimy pamiętać, że takie działanie podlega ustawie o grach hazardowych. Konkursy na zasadzie loterii są legalne, o ile wcześniej zadbamy o stosowne zezwolenie. W pierwszej kolejności powinniśmy wystąpić do odpowiedniej izby administracji skarbowej z wnioskiem, który musi zawierać dokumentację dotyczącą legalności pochodzenia kapitału oraz że nie zalegamy z podatkami, opłatami celnymi, czy składkami ZUS. Konieczna jest również opłata i złożenie wniosku min. dwa miesiące przed terminem organizacji. Jeżeli zdecydujemy się zorganizować losowanie bez odpowiednich pozwoleń, grozić nam mogą konsekwencje karne w postaci grzywny. Dlatego w przypadku mniejszych brandów czasami lepiej odpuścić czasochłonną i kosztowną ścieżkę organizowania loterii i wybrać inny sposób wyłonienia zwycięzców.

Prostszą i bardziej trafioną metodą rozstrzygnięcia konkursu jest kryterium oceny. Wprowadzenie jury, które będzie oceniać umiejętności, kreatywność czy wiedzę uczestników, to sprawiedliwy sposób na legalny i atrakcyjny konkurs. Każdy z biorących udział musi się wykazać, co jest bardziej angażujące i ciekawsze dla odbiorców. Prace uczestników możemy w późniejszym czasie wykorzystać jako user generated content (o ile ustalimy zakres praw autorskich w regulaminie). Pamiętajmy jednak, że zadanie konkursowe nie powinno być zbyt wymagające; wysoki poziom trudności może skutecznie zniechęcić do wzięcia udziału w zabawie.

Konkursy na Facebooku – czy są warte zachodu?

Oczywiście, że tak! Musimy jedynie odpowiednio zmotywować internautów do uczestnictwa. W przypadku nagród dobrze sprawdzają się karty podarunkowe do e-sklepów z różnych kategorii, ciekawe gadżety firmowe, czy wybrane produkty z naszego własnego asortymentu. Atrakcyjne nagrody w połączeniu z przemyślaną formułą zagwarantują nam ostateczny sukces. I choć konkursy skierowane są do fanów, to ich prawdziwymi zwycięzcami są organizatorzy, którzy docierają dzięki nim do nowych osób, zwiększając w ten sposób rozpoznawalność marki.