Jak zweryfikować przyczyny spadków strony w wynikach wyszukiwania?

Jak zweryfikować przyczyny spadków strony w wynikach wyszukiwania?

Pixabay/pexels.com

Budowanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwarki Google wymaga cierpliwości. Efekt osiąga się z czasem, ale może również okazać się, że pozycje zajmowane przez witrynę na słowa kluczowe nagle zaczną się obniżać. Co może być przyczyną spadków w Google? Czy da się to zweryfikować, nie będąc specjalistą?

Spadki w Google – jak zweryfikować przyczyny?

Nad widocznością w wynikach wyszukiwania trzeba bez przerwy pracować. Nie jest tak, że witryna będzie nieustannie pod tym względem się rozwijać, bez względu na to, co się z nią dzieje. Powodem tego, że strona spadła w Google, może być stan serwisu, zmiany w algorytmie i nie tylko. Jak je wykryć? Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z narzędzi, które monitorują widoczność witryn w Google. Można do tego wykorzystać m.in. Ahrefs, Semstorm i Senuto. Pamiętaj, że wahania w wynikach wyszukiwania są czymś naturalnym. Żadna witryna nie zajmuje wiecznie pierwszego miejsca na konkurencyjne zapytanie. Sprawdź, jak możesz zweryfikować, dlaczego strona spadła w Google.

Aktualizacja algorytmu

Google wprowadza zmiany w swoim systemie wyszukiwania. Możesz sobie nie zdawać sprawy ze skali – firma informowała na swoim blogu, że w 2018 roku dokonała ponad 3 tys. modyfikacji, ale oczywiście tylko niewielka ich część jest zauważalna dla użytkowników wyszukiwarki. Wiele było jednak takich update’ów, które wręcz wywróciły SERP-y (Search Engine Results Page) do góry nogami. Doskonałym przykładem jest Pingwin. Jak sprawdzić, czy przyczyną spadków jest aktualizacja algorytmu Google? Nie szukaj informacji na blogu tej firmy, tylko w systemach monitorujących zmiany w wynikach. Przykłady to AccuRanker, Algoroo, Ayima Pulse, cognitiveSEO czy Senuto. Dni, w których doszło do update’ów, wyróżniają się wysokim słupkiem. Często też w narzędziach tych podawane są informacje o aktualizacjach. Jak poradzić sobie ze spadkami w takim przypadku? Dostosować witrynę do aktualnych wymagań Google.

Atrybut noindex na stronie

Możliwe, że przypadkiem w kodzie strony pojawi się tag noindex, który oznacza nieindeksowanie zasobów witryny przez roboty wyszukiwarki. W takim przypadku podstrony, które dotąd znajdowały się Google, stopniowo znikają z indexu. Z dnia na dzień coraz mniej materiałów z witryny jest zindeksowanych i tym samym maleje widoczność strony. Jak poradzić sobie z tym problemem? Usunąć fragment kodu, który jest za to odpowiedzialny. Nie musisz w celu weryfikacji tego sprawdzać zawartości plików witryny. Wystarczy, że skorzystasz z narzędzia: https://seositecheckup.com/tools/noindex-tag-test. Tag noindex w kodzie wygląda następująco:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Źle wykonana migracja strony

Zmieniasz strukturę witryny? Wdrażasz nowy system CMS i odtąd adresy URL podstron będą inne? W takim przypadku niezbędne jest dodanie przekierowań 301, aby stare odnośniki powodowały otwarcie nowych. Jeśli pominiesz ten krok, szybko zaczniesz zauważać malejącą widoczność. Dzięki przekierowaniu 301 moc SEO poszczególnych podstron jest przenoszona na inne, ale też nie jest tak, że dochodzi do przekazania 100%. Według moz.com w takim przypadku traci się jej około 15%, co również może wiązać się ze spadkami pozycji. Nie są one natomiast wtedy aż tak duże jak w razie braku przekierowań 301.

Ręczna kara Google

Do jej nałożenia dochodzi obecnie bardzo rzadko, ale w dalszym ciągu jest to możliwe. Dzieje się tak za nieprzestrzeganie wytycznych dla webmasterów, które przygotowało Google. Przykładowe przyczyny kary ręcznej to prowadzenie witryny, której wyłącznym celem jest manipulowanie wynikami wyszukiwania. Innym przypadkiem są strony generowanie automatycznie, niezawierające wartościowej treści. Może do tego również dojść ze względu na upychanie słów kluczowych czy ukrywanie treści – tzn. prezentowanie jej robotom Google, a nie użytkownikom.

Jak wykryć przyczynę spadków w Google? Zerknij do Google Search Console. Wybierz w menu po lewej “Bezpieczeństwo i ręczne działania”, a następnie “Ręczne działania”. Jeśli nałożono karę na Twoją witrynę, to tam znajdziesz o tym informację. Pozbycie się jej wymaga wyeliminowania opisanego tam problemu.

Utracenie części linków prowadzących do witryny

Profil linkowy strony WWW jest ważnym czynnikiem rankingowym. Czasami utrata kilku odnośników może przynieść spadek widoczności danej strony na słowa kluczowe. Natomiast w przypadku usunięcia bardzo dużej ilości linków możliwe są już poważniejsze konsekwencje w postaci bardzo dużych spadków. Jak strona nagle może stracić bardzo dużo odnośników? Nie jest to sytuacja naturalna, ale możliwa. Na przykład jeśli kupiłeś dużą liczbę linków od jednego dostawcy, a zagwarantował on ich wyświetlanie tylko przez kilka miesięcy, wtedy nagle może zniknąć kilkadziesiąt czy więcej odsyłaczy, które miały duży wpływ na widoczność witryny.

Informacje o utraconych linkach najłatwiej można znaleźć dzięki narzędziu Ahrefs. Następnie trzeba ocenić, dlaczego do tego doszło. Czy możliwe jest przywrócenie tych odnośników? Jeśli nie, to rozwiązanie problemu polega na zdobyciu nowych, wartościowych linków na to miejsce.

Awaria pluginów na stronie

Wtyczki w systemie CMS mogą odpowiadać za przeróżne funkcje. Często internauci sięgają po pluginy do automatycznego linkowania wewnętrznego, które jest ważnym czynnikiem rankingowym. Jeśli doszło do wyłączenia tej wtyczki, to nagle z witryny mogą zniknąć nawet tysiące odnośników. Taka sytuacja niemal na pewno będzie wiązać się ze spadkiem pozycji.

Wtyczki mogą być odpowiedzialne również za inne funkcje np. wyświetlanie różnych elementów na stronie głównej. Jeśli nagle index witryny przestanie się poprawnie wyświetlać, to szybko może przełożyć się to na spadek pozycji. Wystarczy, że jesteś na dwutygodniowym urlopie i nikt nie kontroluje działania strony – już taki czas może przynieść znaczne pogorszenie widoczności.

Rozwiązanie tego problemu polega oczywiście na aktualizacji pluginów czy ich włączeniu – zależy, co się stało.

Strona jest niedostępna

Wystarczy awaria hostingu, aby witryna była nieosiągalna, ale przypadki, w którym serwer jest przez długi czas niedostępny, są rzadkością. Częściej przyczyną nieosiągalności witryny są błędy samej strony. W sytuacji, kiedy robot Google po odwiedzeniu witryny napotyka na błąd, obniża widoczność serwisu, aby użytkownicy trafiali na działające strony. Inną przyczyną niedostępności jest infekcja wirusem – mogło dojść do ataku i w efekcie każde odwiedziny serwisu kończą się dla internautów zainfekowaniem ich urządzenia.

Konkurencja

W sieci wciąż pojawiają się kolejne marki inwestujące w SEO. Jeśli działania przyniosły sukces, ale później nie były prowadzone dalsze czynności, to bardzo prawdopodobne, że witryna będzie tracić wysokie pozycje. Widocznie konkurencja rozwija content, pozyskuje wartościowe linki i ogólnie pracuje nad projektem. Z tego powodu jej widoczność rośnie.

Jak sobie poradzić z tym problemem? Zwiększyć inwestycję w SEO, zrobić audyt serwisu i sprawdzić konkurencję, aby ustalić, co trzeba zrobić, aby przywrócić witrynie wysokie pozycje.

Depozycjonowanie

Wysokiej jakości odnośniki wpływają pozytywnie na profil linkowy witryny, natomiast tzw. toksyczne – negatywnie. Niestety, ale istnieje możliwość, że dojdzie do ataku na witrynę, którego efektem będą tysiące automatycznie wygenerowanych odnośników ze źródeł bardzo niskiej jakości. Kilka takich odsyłaczy nie spowoduje utraty widoczności, ale duża ich liczba może mieć bardzo negatywne konsekwencje. Co w takim przypadku zrobić?

Takie odnośniki należy dodać do pliku Disavow Tool, co oznacza, że Google przestanie brać je pod uwagę przy wyliczaniu pozycji witryny. Natomiast na efekt tych działań trzeba poczekać – czasami dni, tygodnie, a nawet miesiące.

Sprawdź: Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce Google?

Spadek strony w wynikach wyszukiwania – jak znaleźć przyczynę?

Kwestię, dlaczego strona spadła w Google, możesz ustalić, sprawdzając jej działanie, profil linkowy, ostatnie aktualizacje w Google i nie tylko. Szukając przyczyny spadków, analizuj kolejne możliwe powody takiej sytuacji. Nie zawsze będzie to łatwe, ale to jedyny sposób na przywrócenie witrynie widoczności.

Źródło: Markus Spiske/pexels.com

Twoja strona odnotowała spadek pozycji w wynikach wyszukiwania Google? Przyczyn może być wiele. Warto dowiedzieć się, co mogło do tego doprowadzić.

Spadek pozycji wiąże się z utratą ruchu, leadów i sprzedaży. Sprawdź, jakie są możliwe przyczyny takiej sytuacji i jak na nią reagować. Przeczytaj artykuł!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Optymalizacja meta tagów: tag title i meta description

    Optymalizacja meta tagów: tag title i meta description

    Jak wpływać na wynik oceny jakości strony przez roboty wyszukiwarek? Odpowiedź stanowią meta tagi. Czym są oraz jak z ich pomocą pozycjonować stronę?
    8 cech, które powinien posiadać Twój ekspert SEO

    8 cech, które powinien posiadać Twój ekspert SEO

    Wybór właściwego eksperta SEO okazać się może kluczem do sukcesu każdej marki. Podpowiemy Ci zatem, na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu tej decyzji!
    Linkowanie wewnętrzne – czym jest i jak wpływa na SEO?

    Linkowanie wewnętrzne – czym jest i jak wpływa na SEO?

    Linkowanie wewnętrzne jest niezbędnym elementem dobrej strategii SEO w witrynie. Dowiedz się, jak zastosować je w swojej witrynie!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę