DARMOWY AUDYT SEO

Jak zwiększyć crawl budget?

6 min czytania
Jak zwiększyć crawl budget?
Kategoria Pozycjonowanie

Twoja widoczność w wynikach wyszukiwania zależy od wielu czynników. Optymalizacja i pozycjonowanie pozwalają na uzyskanie wyższych wyników rankingowych, jednak zawsze pojawia się jedno pytanie: jak Google bardzo lubi Twoją stronę? Odpowiedź nie jest wielką tajemnicą. Pozwala odkryć ją crawl budget. Czym on jest i czy istnieją strategie pozwalające na zwiększenie jego poziomu? Czas się tego dowiedzieć.

Spis treści:

Zrozumieć crawl budget

Zacznijmy od początku, czyli od zrozumienia trzech podstawowych terminów: crawling, indeksowanie i ranking.

  • Crawling, inaczej skanowanie, to proces, podczas którego roboty sieciowe zapoznają się z zawartością strony internetowej – nowym oraz istniejącym już contentem.
  • Indeksowanie polega na dodaniu strony do bazy danych wyszukiwarki, dzięki czemu będzie miała szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania.
  • Ranking to lista wyników ułożonych od tych najbardziej dopasowanych do najmniej pod kątem intencji wyszukiwania.

W tym wszystkim szczególnie ważny jest crawl budget, czyli czas, w jakim Google bądź inna wyszukiwarka decyduje się na indeksowanie oraz przeszukanie naszej strony internetowej. To właśnie Googleboty są odpowiedzialne za analizowanie witryny, które mogą się tym zajmować codziennie (fresh crawl) lub raz w miesiącu (deep crawl).

Dlaczego crawl budget jest ważny?

Należy pamiętać, że wyszukiwarka zawiera w swoich zasobach miliony witryn i stara się je odwiedzać najczęściej jak tylko może. Każdy komputer czy program ma jednak ograniczone zasoby i nie inaczej jest w tym przypadku. Crawl budget pozwala więc na rozdysponowanie mocy przerobowych robotów. Im lepsza optymalizacja strony, tym bardziej Google jest nią zainteresowany. W innym przypadku nie będzie tracić na nią czasu, a zajmie się inną witryną.

Jak bardzo Google lubi Twoją stronę?

Mając już podstawy wiedzy teoretycznej, czas dowiedzieć się, jakim crawl budgetem dysponujesz. Jednym z najlepszych narzędzi jest w tym przypadku Google Search Console. Dzięki niemu sprawdzisz statystyki indeksowania z ostatnich 90 dni. Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę “Otwórz raport” w lewym górnym rogu, w sekcję “Statystyki indeksowania”. Tam znajdziesz takie informacje, jak:

  • łączna liczba żądań robota indeksującego (liczba próśb o zaindeksowanie strony w określonym przedziale czasowym) oznaczonych kolorem niebieskim;
  • łączny rozmiar plików do pobrania (rozmiar zasobów plików pobranych podczas skanowania w danym czasie) oznaczonych kolorem fioletowym;
  • średni czas reakcji (czas odpowiedzi strony na prośbę o indeksowanie w celu pobrania jej zawartości) oznaczony kolorem pomarańczowym.

Co z tego wynika i jak czytać otrzymane wykresy? W przypadku żądań robota indeksującego lepszy jest wyższy wynik, jednak w przypadku pozostałych dwóch wartości jest odwrotnie.

Sprawdź: Co to jest crawl budget?

Optymalizacja crawl budgetu

Jeśli okaże się, że Twój wynik nie jest satysfakcjonujący, możesz, za pomocą pewnych technik, zachęcić Googlebota do crawlowania.

Regularnie twórz wysokiej jakości treści na stronę. Aktualizuj starsze treści

Treści na stronie podlegają regularnym aktualizacjom. Za każdym razem, gdy robot natrafi na odświeżony content, zwiększy się Twój crawl budget. Pamiętaj jednak, aby unikać podobnych treści. Google może uznać je za duplikat – zostaniesz wówczas ukarany rzadszym skanowaniem. Treść jest podstawą każdej strony internetowej, a w sieci jest nią wszystko, na co natrafi odbiorca. Masz więc szerokie pole do popisu.

Zadbaj o linkowanie wewnętrzne

Są to wszystkie linki umieszczone w obrębie pozycjonowanej domeny, pomagające dodatkowo w nawigacji. Dla lepszego pozycjonowania powinno się je umieszczać również w materiałach multimedialnych. Dużą pomocą w tym kontekście może okazać się menu okruszkowe, jako jedna z metod wsparcia wewnętrznego linkowania. Jest to dodatkowy sygnał dla robotów indeksujących, które otrzymują informację o czytelności strony.

Stwórz mapę witryny i plik robots.txt

Mapa to plik zawierający listę podstron danej witryny internetowej wraz z jej aktualizacjami i modyfikacjami. Jest to spis wartościowych adresów, na które zwracają uwagę roboty wyszukiwarek podczas procesu indeksowania. Mapa jest niewidoczna dla użytkowników. Korzystają z niej tylko roboty. Dodatkowo na serwerze w katalogu publicznym powinien znajdować się plik robots.txt.

Zbierz jak najwięcej wartościowych backlinków

Twoją nadrzędną zasadą musi stać się hasło: „jakość, nie ilość”. Oczywiście, im więcej linków przychodzących, tym wyższa pozycja rankingowa oraz lepsza widoczność. Aby jednak mogła utrzymać się w strategii długoterminowej, linki muszą cechować się odpowiednią jakością, czyli pochodzić z popularnych, zaufanych i autorytatywnych witryn. Roboty zwracają na nie uwagę, dlatego nie bez przyczyny są jednym z czynników rankingowych.

Napraw niedziałające, uszkodzone, martwe linki

Zdarza się, że dany link nie działa poprawnie. Wówczas odbiorca, który chce z niego skorzystać, otrzymuje informację o błędzie 404. To komunikat podający, że dana strona nie istnieje. Uszkodzony bądź martwy link to odnośnik prowadzący donikąd. Robot, podobnie jak użytkownik, nie przepada za nimi i nakłada karę na stronę, która posiada wiele takich linków.

Pozbądź się problemu zduplikowanych stron

Problem ten z reguły wynika z braku zastosowania przekierowań 301 w przypadku aktualizacji witryny, wdrożenia nowej wersji językowej, duplikatu pierwszej strony paginacji lub kopiowania opisów i tekstów. Często są to nieświadome działania, bez odpowiedniej optymalizacji.

Wybierz szybki serwer

Serwer stanowi podstawę ciągłego działania witryny internetowej, dzięki czemu użytkownicy i roboty mogą korzystać z jej zasobów o dowolnej porze. Hosting jest więc niczym innym, jak serwerem, na którym zainstalowana jest dana witryna, aby była zawsze dostępna i funkcjonalna.

Popraw prędkość ładowania strony

Google stawia przede wszystkim na wrażenia użytkowników, stąd prędkość ładowania strony stała się jednym z kluczowych czynników rankingowych w kontekście pozycjonowania i optymalizacji. Z pewnością wiesz, jak trudno utrzymać zainteresowanie odbiorców w miarę upływu czasu. Google również zdaje sobie z tego sprawę i nie bez powodu postawił na jak najkrótszy czas, aby spełnić oczekiwania użytkowników.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Wnioski

Crawl budget co to? To pytanie mieści w sobie szereg poprawnych odpowiedzi. Aby wzbudzić zainteresowanie Googlebotów, musisz przestrzegać reguł oraz dbać o czynniki rankingowe stworzone przez wyszukiwarkę. Zwiększ swój zasób, popraw komunikację z robotami i ciesz się wysoką pozycją w SERP-ach!

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

3 zauważalne różnice między SEO Google i Amazon – pozycjonowanie z korzyścią dla obu
3 zauważalne różnice między SEO Google i Amazon – pozycjonowanie z korzyścią dla obu
Realizujesz się w eCommerce? Jesteś właścicielem, nie tylko sklepu internetowego, ale również rozszerzasz działalność o serwis Amazon? Czy wiesz, że lepiej trafić nie mogłeś?
Jakie są różnice pomiędzy pozycjonowaniem on – site a off – site?
Jakie są różnice pomiędzy pozycjonowaniem on – site a off – site?
Nie wiesz, czy pozycjonowanie jest w stanie odmienić życie Twojej strony internetowej? Może chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania? Przeczytaj ten artykuł.
Jedyny szablon Landing Page, którego potrzebujesz
Jedyny szablon Landing Page, którego potrzebujesz
Opracowanie skutecznej strony docelowej to nie takie proste zadanie. Podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę, aby zwiększyć zaangażowanie odbiorców!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie