Treść w internecie jest w pewnym sensie komunikacją pomiędzy nadawcą a odbiorcą. Jeśli więc nie możesz jasno przekazać swojego punktu widzenia, trudno będzie Ci uzyskać pożądaną odpowiedź ze strony potencjalnych klientów, nie podejmą oni też żadnej interakcji. Możesz pisać w najpiękniejszy sposób, ale jeśli merytorycznie nikt Cię nie zrozumie, raczej nie osiągniesz zamierzonych efektów swoich działań.
Na szczęście można określić liczbowo czytelność tekstu za pomocą tak zwanej oceny czytelności. Definiuje się ją jako łatwość czytania i rozumienia tekstu przez odbiorców.
W tym artykule dowiesz się więcej na temat czytelności oraz tego, w jaki sposób zwiększyć jej wynik na swojej stronie internetowej.
Czytelność określa łatwość dostępu do treści. Na początek powinieneś wiedzieć, że czytelny tekst przyciąga ludzi do Twojej witryny, ponieważ przeglądanie tego typu treści zajmuje im mniej czasu, a przy tym jest ona dla nich zrozumiała. Trudny do odczytania tekst będzie frustrował odwiedzających, przez co natychmiast przejdą oni do konkurencji, zwiększając współczynnik odrzuceń Twojej strony. Czytelna treść na stronie buduje zaufanie pomiędzy Tobą, czyli firmą, a użytkownikami odwiedzającymi witrynę. Daj im możliwość przeczytania Twojej strony ze zrozumieniem, aby mogli dowiedzieć się więcej o oferowanych produktach.
Musisz wiedzieć, że czytelność odgrywa ogromną rolę w SEO. Wyszukiwarki z każdym dniem stają się coraz lepsze i potrafią reagować na zmiany w zachowaniu użytkowników. Jeszcze niedawno wystarczyło umieścić na stronie słowa kluczowe, jednak teraz to już nie wystarcza. Google jest znacznie lepszy w rozpoznawaniu treści o wysokiej jakości. Wyszukiwarki potrafią również przewidywać, co użytkownicy będą chcieli przeczytać. W związku z tym tworzenie przyjaznej dla użytkownika treści ma kluczowe znaczenie, jeśli chcesz znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Za każdym razem, gdy tworzysz treść na stronę, postaraj się, aby była ona zrozumiała dla każdego. Uprość swoją wiadomość, aby czytelnicy nie musieli szukać ukrytego znaczenia.
Większy rozmiar czcionki zwiększa czytelność. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić.
Wskaźnik czytelności to liczba wskazująca, jak łatwy w odbiorze jest dany tekst. Musisz być świadomy tego, że ludzie czytają na różnych poziomach. Jednak wszyscy powinni odebrać Twój przekaz w podobny sposób, dlatego musisz postarać się o czytelność strony, tak aby była przyjazna dla każdego, na każdym poziomie wiedzy i życia. Musisz zadbać o to, aby Twoja treść nie została źle zrozumiana przez czytelników. Niektóre metryki brane pod uwagę przy obliczaniu czytelności są bardziej subiektywne niż reszta, ale ważną rzeczą decydującą o czytelności jest m.in: długość treści w witrynie czy poziom używanego słownictwa.
Pamiętaj, że wysoki wynik czytelności strony WWW, świadczy o tym, iż tekst jest łatwy do przeczytania i zrozumienia przez odbiorcę. Zatem im wyższy wynik, tym lepiej dla Ciebie!
Głośne czytanie tekstu pomoże Ci rozwiązać błędy w pisowni lub odnaleźć słowa, które nie mają sensu. Pozbycie się kluczowych błędów zapewni większą czytelności treści dla każdego.
Nie możesz zapominać o ludziach, którzy czytają Twoje treści, dlatego postaraj się nie tworzyć zbyt długich zdań, które będą jedną wielką taflą słów. Niestety taki tekst tylko zniechęca użytkowników do dalszej interakcji z Twoją witryną. Chodzi o to, aby zdania były krótkie i proste w odbiorze.
Nikt nie zrozumie Twoich treści, jeśli zaczniesz pisać zbyt wyszukanym językiem. Pisanie ekspansywnym, poetyckim stylem oraz stosowanie słów, które nie są powszechnie znane, będzie powodowało większy współczynnik odrzuceń strony, niż Ci się wydaje. Zachowaj prosty styl. W końcu treść powinna komunikować to, co masz do przekazania, w sposób zrozumiały!
Odpowiednie, zabawne i pouczające zdjęcia z pewnością zachęcą czytelników do przeglądania treści na stronie.
W swoich treściach postaraj się stosować humor, jednak musisz wyczuć, kiedy jest to właściwe. Dzięki temu Twój wpis blogowy będzie atrakcyjniejszy oraz bardziej wciągający, a użytkownicy będą chętniej dzielić się jego treścią z innymi.
Stwórz poczucie intymności z odbiorcami. Pisz tak, jakbyś prowadził z nimi nieformalną rozmowę.
Zbyt długie zdania i monotonność treści tylko zniechęcają użytkowników do dalszych interakcji. Dlatego staraj się używać krótkich akapitów, używaj wypunktowań i od czasu do czasu dodawaj jednowierszowe akapity, aby urozmaicić przekaz. Dzielenie tekstów pomoże odbiorcom łatwiej przyswoić treść na stronie.
Powyżej podaliśmy tylko kilka wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć czytelność swojej strony internetowej na WordPressie. Z pewnością umożliwią Ci one rozwijanie się i budowanie firmy w sieci. W związku z tym, że większość treści internetowych jest obsługiwana przez roboty indeksujące i sterowana algorytmami, powinieneś zadbać o ich jakość. Upewnij się, że potencjalni klienci zrozumieją Twój przekaz i skorzystają z Twoich produktów lub usług!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.