Osoby prowadzące sklep internetowy bardzo często używają słowa “konwersja”. Odmieniają je przez wszystkie przypadki! Ponadto opierają swoje codzienne działania właśnie na tym zjawisku. Dlaczego wzbudza ono tak duże zainteresowanie? Odpowiedź jest prosta – to jeden z najważniejszych wskaźników e-commerce, który odpowiada za zysk! Im wyższy współczynnik konwersji, tym więcej pieniędzy zarabiasz.
Osiągnięcie satysfakcjonującego przychodu jest szczególnie trudne w małych i średnich firmach. Powodem są ograniczone zasoby, zarówno ludzkie, jak i finansowe. Jeśli ten problem dotyczy również Twojej działalności, spieszymy z pomocą. Rekomendujemy inwestycję w narzędzia Marketing Automation. Warto wspomnieć o ich zaletach:
Przejdźmy teraz do omówienia najskuteczniejszych automatyzacji, które wpłyną na zaangażowanie klientów, przez co zwiększą konwersję w Twoim sklepie internetowym.
Zacznijmy od użytkowników, którzy właśnie odwiedzają Twoją stronę po raz pierwszy. Z pewnością chcesz zatrzymać ich na dłużej i szukasz na to skutecznych sposobów. Pomocne okażą się pop-upy, które, po pierwsze, zachęcą klienta do pozostawienia adresu e-mail, a po drugie – do dokonania zakupów. W zależności od Twoich potrzeb do dyspozycji masz kilka rodzajów pop-upów.
To okienka wyskakujące na ekranie zaraz po wejściu użytkownika do sklepu internetowego. Z łatwością ustalisz czas i miejsce, w którym użytkownik je zobaczy. Pamiętaj, że w każdej chwili może on opuścić Twój sklep bez dokonania zakupu. Aby kontakt się nie urwał, poproś o pozostawienie adresu e-mail. Dzięki temu łatwo się z nim skontaktujesz. W zamian zaoferuj kod rabatowy na pierwsze zakupy lub darmową dostawę.
Welcome pop-up w wersji mobilnej z prośbą o zapis do newslettera w zamian za 15% rabatu na pierwsze zakupy – Jean Louis David
Możesz zdecydować się również na exit pop-upy, które pojawią się, gdy użytkownik podejmie próbę opuszczenia Twojej witryny. Zachęć go do pozostania – zaoferuj rabat i darmową dostawę na pierwsze zakupy. To sprawi, że chętniej do Ciebie wróci. “Opuszczasz nas tak szybko? Wróć następnym razem, mamy dla Ciebie zniżkę w wysokości 20%”. Koniecznie poproś o pozostawienie adresu e-mail.
Co trzeci konsument porzuca swój koszyk e-commerce. Z pewnością robią to także Twoi klienci. Jeśli masz ich w swojej bazie – świetnie. Przy pomocy Scenariusza Porzucone Koszyki z łatwością wyślesz do nich wiadomość z przypomnieniem, że nie dokończyli swoich zakupów.
Wskazówka: Jeśli jest to nowy klient, idealnie sprawdzi się wspomniany wcześniej exit pop-up, ustawiony na poziomie koszyka. Dzięki niemu z łatwością uzyskasz adres e-mail konsumenta i przypomnisz mu o pozostawionych w koszyku produktach.
Teraz powiedzmy sobie więcej o tym, jak działa Scenariusz Porzucone Koszyki, który pomoże Ci zminimalizować odsetek porzuconych koszyków w Twoim sklepie.
Gdy klient opuszcza Twoją stronę i nie finalizuje transakcji, system automatycznie wysyła do niego wiadomość e-mail lub SMS z przypomnieniem, że pozostawił w koszyku produkty, ale nadal może dokończyć zakup. Wyniki są widoczne niemal od razu po wdrożeniu tej automatyzacji, a inwestycja w nią to świetny sposób na przywrócenie dochodów, które w innym przypadku zostałyby bezpowrotnie utracone.
Wiadomość z przypomnieniem o produktach pozostawionych w koszyku z informacją o możliwości dokończenia zamówienia – The Odder Side
Przejdźmy do klientów, którzy dokonali już zakupów w Twoim sklepie, bez względu na to, czy była to jednorazowa transakcja, czy seria zamówień. Każdy z nich zasługuje na Twoje zainteresowanie, co przyniesie obustronną korzyść. Klient poczuje się doceniony i ważny, a Ty skutecznie zaangażujesz go do podejmowania dalszych akcji w sklepie. Po dokonaniu przez użytkownika zakupu wyślij mu newsletter z podziękowaniem. To dobry moment, by zapytać o opinię, zaproponować podobne artykuły lub rabat na następne zamówienie.
Świetnie sprawdzi się także regularny newsletter, w którym warto umieścić:
Opcje można mnożyć w zależności od tego, co w danej chwili jesteś w stanie zaoferować. Wszystko po to, by Twoja konwersja osiągnęła wyższy poziom.
Newsletter wysłany do klienta po dokonaniu zakupu. Zawiera prośbę o pozostawienie opinii na temat produktów i informację o możliwości zdobycia nagrody w zamian za to – Skalnik
Programy lojalnościowe świetnie sprawdzą się, jeśli chcesz zmienić jednorazowych klientów w lojalnych konsumentów. Jeśli odniesiesz na tym polu sukces, zyski Twojego sklepu znacznie wzrosną. Zwiększysz także retencję użytkowników i skutecznie przekonasz ich do powrotu.
Programy lojalnościowe pozwalają zwiększyć wartość klienta dla Twojego sklepu i wydłużyć czas jego utrzymania – czyli okres między pierwszym a ostatnim zakupem. Przejdźmy do konkretów. Jak lojalizować klientów?
To proste! Wystarczy, że zaoferujesz im nagrody w zamian za przekroczenie określonej wartości zamówień.
Przykład: Klient składa 3 zamówienia na łączną kwotę 400 zł. Po przekroczeniu tego progu otrzymuje od Ciebie stały rabat w wysokości 30% na wszystkie kolejne zakupy.
Kolejny przykład: Klient składa 5 zamówień na łączną kwotę 500 zł. Po przekroczeniu tej sumy otrzymuje od Ciebie darmową dostawę przy każdych zakupach.
Możesz zaproponować klientom dowolne warunki, ustalić własne progi i nagrody. Wszystko zależy od Ciebie i Twojej kreatywności. Wykorzystaj tę sytuację, stwórz poczucie obowiązkowości – poinformuj o czasie, w jakim określona wartość zamówienia musi zostać osiągnięta, na przykład w ciągu 3 miesięcy, pół roku lub roku.
Newsletter informujący o warunkach programu lojalnościowego i wymaganej kwocie,
którą należy przekroczyć, aby zdobyć rabat – Crazy Needles
Oprócz skupiania się na działaniach prowadzących do tego, by klienci kupowali i wydawali więcej, należy zadbać też o częstotliwość składania przez nich zamówień. Powyżej omówiliśmy kwestie klientów aktywnych, przejdźmy zatem do tych, którzy od dłuższego nie podejmowali żadnych akcji w Twoim sklepie internetowym.
Warto zaangażować się w ich aktywację. Wszyscy przecież wiemy, że dużo trudniej pozyskać nowych klientów, niż wejść w interakcję z już istniejącymi. Nowi klienci mogą “kosztować” Twoją firmę nawet 7 razy więcej!
To szczególnie istotne z perspektywy małych i średnich firm, aby nieco zaoszczędzić tam, gdzie jest to możliwe, a przy tym zainwestować środki na przykład w automatyzację.
W tej sytuacji pomocny może okazać się Scenariusz Przywracaj Klientów. Dzięki niemu wejdziesz w interakcję z tymi, którzy od dawna nie zrobili zakupów w Twoim sklepie i nie odczytują Twoich newsletterów.
Newsletter z przypomnieniem o dłuższej nieobecności w sklepie internetowym z zaproszeniem do sprawdzenia nowości w ofercie – Naoko
Zastosowanie się do pięciu wyżej wymienionych wskazówek z pewnością sprawi, że Twoja sprzedaż wzrośnie. Fakt, że klient dodał produkt do koszyka i zmierza do finalizacji transakcji, nie musi jednak oznaczać, że jego ścieżka zakupowa dobiegła końca.
Dzięki cross-sellingowi możesz w łatwy sposób ją przedłużyć i zwiększyć wartość całego zamówienia! Skorzystaj z niego w momencie zakupu lub tuż po dokonaniu transakcji.
Oferta produktów komplementarnych do wybranego wcześniej iPhona – Media Expert
Newsletter wysłany do klienta po złożeniu zamówienia, zawierający propozycję zakupu dodatkowego produktu do pielęgnacji – Maniewski
Teraz już wiesz, jak automatyzacja marketingu może zwiększyć konwersję w Twoim sklepie internetowym. Przyjrzyj się powyższym wskazówkom i spróbuj wykorzystać je w swojej strategii. Monitoruj, które rozwiązania sprawdzają się najlepiej, a dzięki temu zmienisz swój sklep w maszynę sprzedażową!
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.