DARMOWY AUDYT SEO

Jak zwiększyć konwersję za pomocą UX?

6 min czytania
Jak zwiększyć konwersję za pomocą UX?
Kategoria SXO

Mając stronę internetową, z pewnością najbardziej zależy Ci na jej rozpoznawalności w sieci. Popularność budowana jest przede wszystkim dzięki interakcjom użytkowników – poprzez generowany ruch oraz kliknięcia. Jest to szczególnie ważne w przypadku witryn e-commerce. Z tego względu musisz skupić się na optymalizacji CRO pod kątem UX. Konwersja co to znaczy? Jak łączy się z wrażeniami użytkowników? Sprawdźmy!

Spis treści:

Czym jest konwersja?

Konwersja polega na wykonaniu przez odbiorcę, potencjalnego klienta, działania w odpowiedzi na skierowaną w jego stronę kampanię reklamową bądź działania SEO, np. dokonania zakupu produktu, wypełnienia formularza, zapisania się do newslettera, rejestracji konta bądź kliknięcia baneru reklamowego. Jest ona dla wielu właścicieli stron ważnym źródłem dochodu.

Odpowiednia wartość, czyli jaka?

Oczywiście wszystko zależy od dziedziny i branży – zawsze należy brać pod uwagę sektor działania. Średni wynik konwersji wynosi między 2 a 5%, ale około 25% firm osiąga wyniki nawet do 10% bądź większe. W przypadku branży e-commerce za niski współczynnik konwersji uznaje się wartość poniżej 2%.

Podstawowe błędy obniżające konwersję

  • Niewykorzystywanie baz danych – poleganie na intuicji jest niewystarczające.
  • Niskiej jakości treści oraz wprowadzenie użytkowników w błąd.
  • Nieciekawe call to action – hasła nieprzyciągające uwagi odbiorców.
  • Stawianie produktu ponad klientem – zaniedbanie User Experience.
Sprawdź: Psychologiczne sztuczki szansą na zwiększenie konwersji?

Czym jest User Experience?

UX skupia się na maksymalizacji pozytywnych odczuć odbiorców związanych z użytkowaniem witryny bądź aplikacji. Celem jest stworzenie strony łatwej, intuicyjnej w nawigacji, o zrozumiałym przekazie, a także wygodnym procesie zakupowym. Nie dość, że musisz skupić się na funkcjonalności i optymalizacji, to również zadbać o aspekt wizualny: interfejs, design, kolorystykę, czcionki, przyciski, animacje oraz wiele innych elementów (w zależności od charakteru strony).

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Optymalizacja CRO a UX

Conversion Rate Optimization (CRO) to metoda wyznaczania najlepszego rozwiązania z punktu widzenia określonego wskaźnika jakości. W przypadku współczynnika konwersji jest to proces wykorzystujący analitykę cyfrowych danych oraz badania konsumenckie pod kątem User Experience w celu poprawy jakości strony internetowej i zwiększenia wybranych wcześniej wskaźników efektywności (KPI).

W przypadku sklepów online współczynnik konwersji informuje nie tylko o możliwościach zwiększenia sprzedaży, ale także, po jakie rozwiązania i aktualizacje warto sięgać, aby dana witryna była jak najlepiej zoptymalizowana pod kątem doświadczeń klientów. Pamiętaj: to konsumenci dyktują warunki, zwłaszcza teraz, kiedy konkurencja jest tak duża.

Współczynnik konwersji ma również bezpośredni wpływ na układ i charakter Twojej witryny. W przypadku strony głównej mowa o pierwszym wrażeniu – strona internetowa jest więc wizytówką Twojej firmy. Jeśli będzie oryginalna i przykuwająca uwagę, będziesz mieć większe szanse na zatrzymanie użytkownika, a także zachęcenie go do ponownych odwiedzin. W tym miejscu możesz wyróżnić linki produktowe, zaoferować spersonalizowane przyciski czy stworzyć chat. Wszystko to ma wpływ na interakcję odbiorcy ze stroną.

SXO jest więc kompleksowym połączeniem SEO z UX. To szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, gdzie celem jest zachęcenie klienta do działania. Umiejętne połączenie obu technik pozwoli zwiększyć rozpoznawalność w sieci, a także pozytywnie wpłynie na ruch organiczny, współczynnik konwersji oraz zyski. Co za tym idzie, nie trzeba będzie martwić się o współczynnik odrzuceń czy problem porzucanych koszyków zakupowych. Ponadto klienci będą mieć większe zaufanie do strony, co pozwoli zbudować wspólnotę lojalnych odbiorców.

Checklista dla początkujących

  1. Zadbaj o interfejs oraz intuicyjne menu. Pomocne okażą się w tym przypadku menu (menu okruszkowe) u góry bądź z boku witryny, możliwości filtrowania, wewnętrzna wyszukiwarka.
  2. Przeprowadź techniczną optymalizację SEO pod kątem czynników rankingowych Google. Mowa tutaj o przyjaznym adresie URL, meta danych, tytułach, podtytułach, nazwach kategorii, opisach, linkowaniu wewnętrznym.
  3. Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych. Ważna jest responsywność, czyli automatyczne dostosowanie strony do wielkości ekranu. 60% odbiorców korzysta właśnie z dostępu do sieci przez telefon lub tablet, to zatem ogromna grupa potencjalnych konsumentów.
  4. Umieść w widocznym miejscu wezwanie do działania. Call to action wesprze interakcję z odbiorcami – bezpośredni komunikat zawsze przykuwa więcej uwagi niż bezosobowy. Dodatkowo wydłuży to czas pobytu na stronie, co będzie ważnym sygnałem dla Google pod kątem oceny jakości strony.
  5. Zadbaj o prędkość ładowania witryny: skompresuj ciężkie pliki, ogranicz długość JavaScript i HTML, usuń nieużywane wtyczki, ogranicz multimedia. Prędkość powinna wynosić maksymalnie 3 sekundy, w przeciwnym razie odbiorca zrezygnuje z witryny na rzecz konkurencji.
  6. Zaoferuj różne metody płatności i dostawy – dopiero wtedy konwersja będzie miała szansę zaistnieć. Jedną z największych przyczyn porzucanych koszyków jest właśnie niewystarczające dostosowanie do potrzeb klientów. Śledź również trendy, aby zbudować autorytet w branży.
  7. Wprowadź oferty specjalne, np. promocje ograniczone sezonowo. To zawsze dodatkowa zachęta do konwersji. Wykorzystaj w promocji reklamy PPC oraz strony docelowe. Dzięki nim zachowasz spójność i zwiększysz zainteresowanie ofertą.
  8. Pozwól na udostępnianie komentarzy i opinii klientów. To rodzaj współczesnego marketingu szeptanego. Z pewnością sam bardziej ufasz rekomendacjom znajomym czy autorytetom, które w szczery sposób odniosły się do swoich odczuć względem danego produktu.
  9. Zadbaj o ciekawy, oryginalny content i rzetelne opisy. Twoje treści są jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Wykorzystaj więc w ich obrębie słowa kluczowe oraz materiały wizualne, aby zapewnić odbiorcom jak najwięcej doznań. Jest to ważne wsparcie zarówno dla pozycjonowania, jak i UX.
  10. Pamiętaj o optymalizacji multimediów. W kontekście obrazów i wideo zadbaj o tag alt, który pozwoli Ci zaistnieć w Google Grafika. Roboty sieciowe dzięki takiej instrukcji lepiej skanują stronę, gdyż jest dla nich bardziej czytelna.

Każdy z tych kroków pozwoli Ci zoptymalizować witrynę. To są jedynie podstawy – istnieje wiele sposobów na wywołanie interakcji. Przede wszystkim musisz dobrać odpowiednie środki, aby wspierać internautów w podejmowaniu działań i decyzji.

Sprawdź: Czym jest konwersja? Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Słowo na koniec

Inwestując w strategię SXO, zwiększasz swoje szanse na to, że użytkownik nie tylko znajdzie Twoją witrynę w Google, ale stanie się realnym klientem generującym leady sprzedażowe. SEO, UX, konwersja to filary niezbędne w procesie pozyskiwania użytkowników, które w połączeniu pozwolą Ci wygenerować zwrot z inwestycji.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czego możemy dowiedzieć się dzięki badaniu Clicktracking?
Czego możemy dowiedzieć się dzięki badaniu Clicktracking?
Zarządzający platformą e-sprzedażową dążą do poznania upodobań użytkowników sieci. Badania dają szeroki pogląd na poprawność w działaniu elementów strony.
Na czym polegają badania kwestionariuszowe w UX?
Na czym polegają badania kwestionariuszowe w UX?
Ankieta stanowi sprawdzone narzędzia zbierania wszelkich opinii, referencji oraz idei. To popularne rozwiązanie przenika rozwijający się świat Internetu.
Jak zbadać satysfakcję klienta?
Jak zbadać satysfakcję klienta?
Wiesz, że pozyskiwanie nowych klientów jest o wiele droższe, niż utrzymanie obecnych? Zobacz, jak zbadać ich satysfakcję, a następnie utrzymać lojalność!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie