Jak zwiększyć ruch retencyjny na stronie przy pomocy web push?

Jak zwiększyć ruch retencyjny na stronie przy pomocy web push?

cottonbro studio/pexels.com

Każda firma powinna dbać nie tylko o napływ nowych klientów, ale również o zatrzymanie na dłużej dotychczasowych. O to chodzi w tzw. ruchu retencyjnym, czyli utrzymywaniu komunikacji z osobami, które dawniej dokonały już zakupów w Twoim sklepie, odwiedziły Twoją stronę lub zapisały się do programu lojalnościowego. W tym artykule podpowiemy Ci, jak należy dbać o takich użytkowników.

Dlaczego powinieneś dbać o dotychczasowych lub aktywnych dawniej klientów? Otóż takie osoby znają już Twoją markę. Oznacza to, że nie trzeba wydawać większych sum na dotarcie do nich z odpowiednim komunikatem. Często chętnie robią kolejne zakupy i składają kolejne zamówienia – potrzebują do tego tylko niewielkiej zachęty.

Faktem jest, że klienci mogą o Tobie po prostu zapomnieć. Z tego względu trzeba pozostawać z nimi w kontakcie i korzystać z dostępnych narzędzi, aby przypominać im o aktualnej ofercie. Tutaj dobrze sprawdzają się dwa komplementarne narzędzia – marketing automation i web push.

Jak wykorzystać marketing automation i web push, aby zwiększyć ruch retencyjny?

Automatyzacja marketingu zakłada wykonywanie określonych czynności samoczynnie, czyli bez udziału Twoich pracowników, w odpowiedzi na działania podjęte przez klientów (lub ich brak). Ustalenie danych aktywności będzie zależeć od tzw. scenariuszy automation. Opisują bowiem to, co powinno stać się w określonych warunkach. Aby lepiej zrozumieć ten proces, posłużmy się przykładem.

Prowadzisz sklep internetowy, z którego Twoi klienci korzystają dość regularnie, nawet kilka bądź kilkanaście razy w roku. Jeśli masz klientów, którzy wchodzą na Twoją stronę rzadziej, niż wynika to z dostępnych danych (np. większość odwiedza sklep kilka razy w miesiącu, ale około 200 osób nie zajrzało do niego od trzech miesięcy), możesz ustawić odpowiedni scenariusz do kontaktu z takimi użytkownikami.

Jaka forma kontaktu sprawdzi się najlepiej? Możliwości masz dużo, np. newslettery, SMS-y i reklamy retargetingowe. Jest jeszcze inna forma komunikacji – web push, na omówieniu której chcemy się skupić.

Czym jest web push?

Notyfikacje lub powiadomienia push to niewielkie komunikaty wyświetlające się na pulpicie komputera bądź ekranie urządzenia mobilnego osoby, która wyraziła zgodę na ich otrzymywanie. To bardzo wszechstronne narzędzie, które można wykorzystać np. do:

  • ratowania porzuconych koszyków,
  • dystrybuowania kodów promocyjnych i voucherów,
  • informowania o nowościach w ofercie,
  • zachęcania do podjęcia określonych czynności (np. zapisania się do programu lojalnościowego lub wypełnienia ankiety).

Web push może przyjąć formę przypomnienia. Taka informacja wyświetli się klientom, którzy od pewnego czasu nie pojawili się na stronie lub nie złożyli zamówienia. Zobacz, jak może wyglądać przykładowy scenariusz automation w takim przypadku:

Zwróć uwagę, że samo przypomnienie może być niewystarczające. W podanym przykładzie pojawia się nawiązanie do ostatniej czynności, jaką wykonał klient, np. wspomnienie o oglądanym produkcie. Możesz więc zdecydować się na niewielki bonus, który zachęci go do wizyty w sklepie. Może to być informacja o nowej promocji, jednorazowa darmowa wysyłka lub rabat na zakupy. Warto zawsze dać klientowi powód, dla którego powinien wrócić na Twoją stronę.

Sprawdź: Jaki wpływ na pozycjonowanie stron ma zarządzanie treścią?

Segmentacja klientów

Nie warto kierować tego samego komunikatu do wszystkich subskrybentów – nie ma sensu przypominać się osobie, która wczoraj odwiedziła Twoją stronę. Z tego względu tak ważna jest segmentacja klientów według określonych kryteriów. To, jakie one będą, zależy od specyfiki Twojego biznesu, charakterystyki klientów oraz założonych celów marketingowych.

Segmentacja może obejmować:

  • cechy demograficzne (np. płeć określaną na podstawie przeglądanych produktów, miejsce zamieszkania uzyskiwane dzięki geolokalizacji),
  • ostatnie czynności wykonywane na stronie (np. kiedy zostało złożone ostatnie zamówienie),
  • rodzaj kupowanych produktów (nie będziesz reklamować zabawek osobie, która kupuje głównie urządzenia elektroniczne),
  • aktywność w Twojej firmie (możesz np. inaczej komunikować się z członkami programu lojalnościowego, a inaczej z osobami, które dopiero złożyły pierwsze zamówienie).

To oczywiście nie jest zamknięta lista.

Podzieliłeś już klientów według ustalonych kryteriów. Jaki jest kolejny krok? Czas przystąpić do komunikacji z odbiorcami i wykorzystać w tym celu powiadomienia push.

Kampanie masowe i targetowane

Zdecydowana większość kampanii web push, które będziesz wysyłać, to tzw. kampanie targetowane, czyli skierowane do konkretnego segmentu klientów. Są na ogół najskuteczniejsze, ponieważ uwzględniają potrzeby i zainteresowania konkretnych grup. Jeśli np. prowadzisz sklep odzieżowy i posiadasz w swojej ofercie modę damską i męską, możesz podzielić subskrybentów według przeglądanych kategorii – w tej sytuacji powiadomienia o rabatach na sukienki nie trafią do osób, które przeglądały męskie paski itp.

Kolejnym poziomem personalizacji są scenariusze automation, które pozwalają automatycznie odpowiadać na konkretne akcje podjęte przez danego subskrybenta. Może to dotyczyć np. opuszczenia strony bez dokonania zakupu bądź bez finalizacji transakcji, samego zapisu na powiadomienia push albo przypomnienia o oglądanych produktach na stronie.

Powiadomienia push ze scenariuszy automation często wysyłane są tuż po wykonaniu konkretnej czynności. Zwiększa to prawdopodobieństwo przekonania klienta do powrotu na stronę i podjęcia decyzji zakupowej. Wciąż może być on bowiem zainteresowany ofertą, jednak potrzebuje tylko małego impulsu do zrealizowania ostatniego kroku, czyli finalizacji zamówienia.

Kampanie masowe z kolei nie skupiają się na konkretnych osobach. W takim wypadku wszyscy (albo prawie wszyscy) klienci otrzymują podobny komunikat. Tego typu kampanie sprawdzają się, gdy chcesz przekazać tę samą wiadomość szerokiemu gronu odbiorców. W sektorze e-commerce dobrym przykładem jest wprowadzenie nowej formy płatności albo obniżka cen na cały asortyment, np. w czasie trwania Black Week. Tym faktem zainteresowany będzie każdy klient, niezależnie od tego, co kupił w przeszłości.

Właściwie zaprojektowana kampania masowa może być bardzo skuteczna, jednak warunkiem musi być dobry powód wpływający na decyzję większości klientów. W przeciwnym razie szybko można zostać zaklasyfikowanym do grona “spamerów”.

Sprawdź: Jak napisać tekst reklamowy?

Case study: połączenie web push i marketing automation dało prawie 450 tys. wejść na stronę

Planeta Sport to serbska firma zarządzająca ponad setką sklepów z artykułami sportowymi w tym kraju. W 2021 r. zdecydowała się na wdrożenie web push jako dodatkowego kanału komunikacji z klientami. W wyniku tego zgromadziła ponad 230 tys. subskrybentów z niemal całej Europy.

Warto zauważyć, że 90% użytkowników zgodziło się na powiadomienia web push na urządzeniach mobilnych.

Firma zdecydowała się połączyć kampanie masowe i targetowane z opcjami automation. Wdrożone zostały cztery scenariusze:

  1. Porzucony koszyk (powiadomienie w przypadku niedokończonych zakupów).
  2. Ostatnio oglądany produkt (zachęta do zakupu przeglądanego wcześniej artykułu).
  3. Długa nieobecność (przypomnienie o ofercie sklepu każdemu, kto nie odwiedził strony w ciągu ostatnich 2 tygodni).
  4. Cross-selling (zachęta do zakupu produktów komplementarnych).

W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku średni CTR (Click-Through Rate) kampanii push wynosił 2,13%, co oznaczało ponad 445 tys. wizyt na stronie tylko z notyfikacji.

Przeczytaj całe case study.

Podsumowanie

Wyżej opisany przykład doskonale pokazuje, że powiadomienia push są jak najbardziej skuteczne. Aby jednak tak było, potrzebne są odpowiednie narzędzia oraz dostęp do wystarczającej ilości informacji na temat klientów.

Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem powiadomień push do swojej strategii marketingowej, wypróbuj PushPushGo – polską platformę umożliwiającą wysyłkę i automatyzację zarówno web push, jak i mobile push. Dzięki prostemu wdrożeniu, a także implementacji każdy klient w krótkim czasie zyska dostęp do targetowanych oraz masowych kampanii push.

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami z agencji SEO z Poznania.

Zobacz również
PushPushGo
PushPushGo
Kategoria: Partnerzy
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak działa pop-up?
    Jak działa pop-up?
    Pop-up to wyskakujące okienko na stronie internetowej. Zastanawiasz się jakie są jego główne cele? Czytaj dalej.
    Opinie w Google Ads: jak zwiększyć ich efektywność?
    Opinie w Google Ads: jak zwiększyć ich efektywność?
    Rekomendacje innych klientów wpływają na decyzje zakupowe kolejnych osób. Wykorzystaj ich potencjał w Google Ads i zwiększ efektywność swoich reklam.
    Rola cen w Google Shopping Ads
    Rola cen w Google Shopping Ads
    Zastanawiasz się, jaka jest rola cen w Google Shopping Ads? Czytaj dalej!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę