Wysoki współczynnik konwersji strony internetowej świadczy o sukcesie firmy. Niestety zdarza się, że odwiedzający opuszczają witrynę z niezrozumiałych dla Ciebie powodów. Jak prawidłowo zoptymalizować współczynnik konwersji, aby odnieść sukces sprzedażowy?
W zakres marketingu cyfrowego wchodzi kilka skutecznych praktyk, mających wpływ na renomę firmy. Należą do nich CRO oraz SEO.
W artykule omówimy kilka sposobów na to, aby uzyskać jak najlepsze wyniki w wyszukiwarce i wyjaśnimy podstawowe terminy. Cele SEO i CRO znacznie się pokrywają, jednak warto mieć świadomość konsekwencji nieudanych działań w ich obrębie oraz poznać metody, które im przeciwdziałają. Oto, co powinieneś wiedzieć o wspomnianych wyżej strategiach!
Jest to liczba osób realizujących dany cel, czyli konwersję, podzielona przez liczbę wszystkich użytkowników strony internetowej. Współczynnik konwersji wyrażony jest w postaci procentowej, np. 1,85%. Ogólny wzór na współczynnik konwersji jest następujący:
Współczynnik konwersji = liczba konwersji/liczba użytkowników
Pamiętaj, że wyliczenie tego współczynnika może się różnić w zależności od używanego narzędzia czy metody.
CRO (akronim od anglojęzycznego Conversion Rate Optimization) odnosi się do zestawu praktyk przyczyniających się do wzrostu wskaźnika konwersji (rzeczywistych klientów przedsiębiorstwa). Warto mieć na uwadze, że niekoniecznie wiąże się to z podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej, a zdecydowanie częściej z uzupełnieniem kwestionariusza ankietowego, zapisaniem do newslettera itp.
Jak się okazuje, każdy użytkownik ma swoją ulubioną metodę płatności, dlatego często, jeśli nie jest ona uwzględniona na stronie, szybko rezygnuje on z transakcji. Posiadanie wielu różnych metod płatności sprawia, że zwiększa się prawdopodobieństwo zaistnienia konwersji.
Konieczność założenia konta w momencie finalizowania transakcji zniechęca użytkowników do dalszych działań. Zapewnij swoim klientom możliwość zakupu produktów bez konieczności zakładania konta a zobaczysz, że współczynnik konwersji poszybuje do góry.
Konieczność opłacenia wysyłki również wpływa na niski współczynnik konwersji strony. Okazuje się, że aż 9 na 10 klientów twierdzi, że darmowa wysyłka jest głównym czynnikiem, którym kierują się podczas wyboru sklepu.
Usługi CRO i SEO mają pewne punkty wspólne, jednak trzeba pamiętać, że to wciąż inne strategie.
Praktyki pozycjonowania koncentrują się na optymalizacji witryny w taki sposób, aby roboty Google uplasowały ją na wyższych pozycjach rankingowych. W związku z tym specjaliści ds. SEO przeprowadzają skrupulatny audyt i wskazują ewentualne błędy.
Cel pozycjonowania może być różny, począwszy od zwiększenia świadomości marki, zintensyfikowania ruchu, skończywszy chociażby na pozyskaniu wysokiej jakości leadów i wygenerowaniu zysków.
W przypadku strategii CRO największe znaczenie mają realne wyniki sprzedażowe. Eksperci zdają sobie jednak sprawę z tego, że realizacji wyżej wspomnianego celu sprzyjają wypełnione formularze, aplikacje oraz wszelkie inne formy aktywności użytkownika.
Wśród lokalnych firm znajdą się takie, dla których usługi SEO i CRO zmierzają w tym samym kierunku. Nikogo nie zaskoczy fakt, że aby strategia optymalizacji współczynnika konwersji przyniosła oczekiwane rezultaty, strona internetowa powinna zostać wyeksponowana w czołówce wyników na określone frazy kluczowe.
Patrząc z innej perspektywy, pozycjonowanie skupione jest bardziej na rankingach wyszukiwarki, jednak z praktycznego punktu widzenia firmie rzadko zależy wyłącznie na zajęciu określonej pozycji w rezultatach SERP.
Zaleca się, aby projektowana strona internetowa dostarczała użytkownikowi korzyści i jednocześnie zachęcała do wykonania określonego działania, czyli konwersji. Połączenie usługi CRO z SEO pozwala osiągnąć biznesowy sukces. Internauci przekierowywani są z rankingów wyszukiwarki, aby następnie dokonać konwersji.
Jak dobrze wykorzystać praktyki SEO i CRO? To nie lada wyzwanie, dlatego warto zapoznać się ze wskazówkami, które pomogą zwiększyć współczynnik konwersji bez niepożądanych skutków dla pozycjonowania.
Istnieje kolosalna różnica pomiędzy zapytaniami “gdzie kupić buty marki Y”, a “najlepsze buty w 2023 roku”. To również oznacza, że konwersje dla każdego z użytkowników są odmienne.
W takiej sytuacji wyróżnienie najlepszych butów nie będzie w centrum zainteresowania użytkowników wpisujących pierwszą frazę, jednak poprawnie zoptymalizowana strona produktu może zagwarantować użytkownikom to, czego właściwie oczekują od konwersji. Jeżeli nie czujesz się pewnie w tworzeniu treści pod SEO, przemyśl podjęcie współpracy z agencją świadczącą tego typu usługi lub z freelancerem.
Wszystkie przyciski wzywające do działania (CTA) niosą za sobą dużą wartość. Mogą to być również wszelkiego rodzaju strony kontaktowe, linki bezpośrednio prowadzące do produktu, a nawet formularze kontaktowe zamieszczone w witrynie. W połączeniu z SEO działania te umożliwiają generowanie odpowiedniego ruchu organicznego.
Responsywne witryny internetowe to absolutna konieczność w dobie cyfryzacji. Coraz częściej smartfony stanowią narzędzie, za pośrednictwem którego dokonuje się zakupów. Zadbaj więc o mobilną wersję swojej strony, a także zoptymalizuj teksty pod kątem fraz kluczowych. Powinny one dostarczać niezbędnych informacji dla internauty, włącznie z zastosowaniem wypunktowań, ekspozycją ceny, funkcji i kosztów wysyłki, czyli wszystkiego, co oddziałuje na wzrost konwersji.
Jeżeli nie spróbujesz, nie będziesz wiedział, czy warto. Wszelkie wątpliwości najlepiej rozwikłać poprzez testowanie zmian i obserwacje efektów. Dostrzegłeś spadek w rankingu dla danej frazy? Zweryfikuj wdrożone modyfikacje, aby poprawić to, co przyczyniło się do niekorzystnych wyników.
Dość powszechne jest stwierdzenie, że łączenie usług SEO i optymalizacji współczynnika konwersji prowadzi do rychłej klęski. Błąd! Prawidłowe wykonanie testów A/B minimalizuje ryzyko strat, a tym samym pozwala zgromadzić dane, dzięki którym można dostrzec, co funkcjonuje poprawnie, a co wymaga naprawy.
Okazuje się, że większość potencjalnych klientów, zanim przystąpi do finalizacji swojego zamówienia, przegląda opinie innych użytkowników. Oznacza to, że zamieszczenie prawdziwych recenzji na stronie internetowej upewni potencjalnych klientów, że ich wybór jest prawidłowy.
Opinie możesz zbierać, wykorzystując różnego rodzaju metody, np. za pomocą kwestionariusza ankiety lub ankiet telefonicznych.
Zapytaj swoich klientów, co mógłbyś ulepszyć lub usprawnić w swojej firmie – dzięki takiemu podejściu zwiększysz swój współczynnik konwersji. Dzięki wykorzystaniu ankiety online będziesz w stanie zrozumieć, dlaczego klienci trafili na Twoją stronę i czego właściwie na niej szukali.
Pamiętaj, że niezależnie od tego, jaką prowadzisz firmę, informacje kontaktowe na stronie są bardzo ważne. Zbyt wiele firm podaje dane kontaktowe na dole strony. To oczywiście duży błąd. Sekcja „kontakt” to jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w witrynie. Prawidłowo zaprojektowana zakładka z danymi kontaktowymi powinna zawierać: aktualny numer telefonu, adres e-mail, proste i zwięzłe CTA, a także link do profili w mediach społecznościowych oraz opcjonalnie adres siedziby.
Optymalizacja współczynnika konwersji powinna stać się dla Ciebie niezbędnym działaniem. Zapewnij klientom wygodę w użytkowaniu i popraw dzięki temu swój współczynnik konwersji. SEO i CRO mogą być dla siebie idealnie dopasowanymi partnerami, jeśli zatroszczysz się o przygotowanie kompleksowej strategii marketingu cyfrowego. Weź pod uwagę specjalistyczną pomoc ze strony agencji, której specjaliści mają doświadczenie i znają działanie wyszukiwarek.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.