DARMOWY AUDYT SEO

Jaka jest różnica między względnym a bezwzględnym adresem URL?

5 min czytania
Jaka jest różnica między względnym a bezwzględnym adresem URL?
Kategoria Pozycjonowanie

URL (z angielskiego Uniform Resource Locator) definiowany jest jako ujednolicony lokalizator bądź w postaci adresowania. Jego misją jest lokalizowanie zasobów udostępnionych w Internecie, precyzujących sposób pobierania treści. Jakie znaczenie niosą za sobą terminy względny adres URL oraz bezwzględny adres URL? Tę zagwostkę rozwikłamy lada moment! Z artykułu dowiesz się nieco na temat tworzenia przyjaznych URL. Zapraszamy.

Spis treści:

Podstawowa różnica – bezwzględny adres URL vs. względny

Bezwzględny adres URL mieści w sobie pełną ścieżkę dostępu i w żaden sposób nie jest współzależny od miejsca ulokowania Twojego pliku z linkiem. W zasadzie zawiera więcej danych, umożliwiających zlokalizowanie dostępnego w sieci zasobu, niż w przypadku względnego URL-u. Jak wygląda to z technicznej perspektywy?

Względny URL zawiera w sobie wyłącznie tag bezwzględnego adresu URL. Jeśli planujesz utworzyć łącze towarzyszące witrynie produktu z poziomu kategorii, skorzystaj z następującego kodu “<a href = ,,produkt”>. Istnieje założenie, że jeżeli w ramach danej witryny pojawi się link względny, to ta konkretna strona powinna być traktowana jako katalog główny.

Czym charakteryzuje się względny adres URL? Najlepiej posłużyć się przykładem. Wyobraź sobie, że na stronie kategorii:

http://www.grupa-icea.pl/category/xyz.hmtl znajdujesz podstawowy tag href, który w pełnej wersji brzmi następująco:

<base href=”http://www.grupa-icea.pl/category/xyz.hmtl”/>. Względnymi adresami URL wewnętrznego są /category/abc.

Czym są bezwzględna i względna ścieżka pliku?

O ścieżce bezwzględnej powiemy wtedy, gdy mamy do czynienia z tą samą lokalizacją w systemie plików względem katalogu głównego. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku ścieżki względnej. Wskazuje ona dokładną lokalizację plików względem aktualnego katalogu, w obrębie którego właśnie pracujesz.

Sprawdź: Jak stworzyć strategię marketingową?

Reguły, jakimi rządzą się przyjazne adresy URL

Dysponując adresem URL strony internetowej, masz jednocześnie wgląd w zasoby witryny funkcjonującej w przestrzeni Internetu. Każdy adres składa się z elementów pełniących nieco odrębne funkcje, czyli:

  • https – stanowiący nazwę protokołu;
  • WWW – nazwa usługi internetowej;
  • domena (w przypadku naszej strony internetowej jest nią “grupa-icea”);
  • pl (na rynku polskim) – rozszerzenie.

Przekierowując się na kolejne podstrony określonej witryny, dostrzeżesz pewną zależność. Do adresu zostaną zaimplementowane kolejne znaki kryjące się pod nazwą “ścieżka URL”. Prawdopodobnie niejednokrotnie miałeś do czynienia z URL-em, któremu towarzyszył ciąg niezrozumiałych znaków. Liczby, jak się okazuje, nie wnoszą żadnej wartości dla użytkownika sieci.

Na niekorzyść działa także długość adresów, dlatego coraz częściej wzywa się o tworzenie krótkich, łatwych do zapamiętania, zgodnych ze strukturą strony WWW oraz dobrze się prezentujących, jednocześnie odpowiadających strukturze witryny. O jakich praktykach warto jeszcze pamiętać, zabierając się tworzenie adresu URL?

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak stworzyć poprawny adres URL, aby zyskać sympatię Google?

Dlaczego temat adresów URL (bezwzględnych i względnych) jest tak ważny? Powodem jest uznawanie ich za jeden z determinantów rankingowych w optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki. Przedstawiamy kilka tipów, które pomogą Ci w uzyskaniu aprobaty od Google.

1. Frazy kluczowe w adresie URL

Implementując słowo kluczowe wewnątrz adresu URL, dajesz algorytmowi znać, czego dotyczy zarządzana przez Ciebie strona WWW. Zaniechaj nadmiernych powtórzeń i kieruj się zdroworozsądkowym podejściem w rozmieszczaniu fraz. To nie tylko sygnał dla robotów Google, lecz także użytkowników. Otóż widząc wpisywane do wyszukiwarki hasła w adresie URL, będą mieć pewność, że znaleźli to, czego szukali w sieci.

2. Krótko i na temat

Oprócz krótkiej formy adresu URL warto mieć na uwadze jeszcze jeden aspekt. Chodzi o dostarczenie internaucie informacji na temat tego, czego może spodziewać się tuż po wejściu na stronę WWW.

3. Znakom specjalnym i diakrytycznym mówimy stanowcze “NIE”

Zaniechaj implementacji znaków specjalnych czy diakrytycznych (w języku polskim wszelkiego rodzaju “ą”, “ć”, “ś”). Choć w większości przeglądarki są w stanie uporać się z interpretacją znaków, to jednak po skopiowaniu adresu może spotkać Cię niemiła niespodzianka w postaci ciągu niezrozumiałego kodu. Internauci spoglądają na tego rodzaju praktyki z podejrzliwością i niechętnie podejmują się dalszej eksploatacji strony internetowej. Pomijając już fakt, że użytkownicy, wpisując hasła w pole wyszukiwania, niezwykle rzadko sięgają po znaki diakrytyczne.

Sprawdź: Marketing terytorialny – czym jest?

Wszystkie drogi prowadzą do SEO

Już wiesz, że istnieją dwa typy adresów URL, bezwzględny i względny. Mają one swoje plusy oraz minusy. W trakcie zmiany domeny przy wykorzystaniu adresu bezwzględnego nie będzie on działał poprawnie, co związane jest z modyfikacją kolejnych linków. Podczas przenoszenia któregokolwiek z plików do innej lokalizacji, w której używałeś adresu względnego, koniecznością również okaże się wdrożenie zmian wewnątrz odnośnika przekierowującego do pliku. Jakie jest najlepsze rozwiązanie? Korzystanie z potencjału obydwu typów adresowania.

Dobrze opracowany adres wyróżnia skondensowana, przejrzysta forma, zawierająca frazy kluczowe, które odpowiadają zawartości strony, produktom bądź konkretnej kategorii. Wszystko prowadzi do jednego celu, jakim jest uplasowanie się na wyższej pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. W końcu nic tak nie zbliża do sukcesu, jak znalezienie się w pierwszej dziesiątce na liście SERP!

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?
Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?
Chciałbyś zmienić nazwę strony na krótszą? Dowiedz się, na co powinieneś zwrócić uwagę podczas tej zmiany, aby zachować osiągniętą pozycję w wyszukiwarce.
Reverse SEO – czym jest i jak wykorzystać je w swojej strategii?
Reverse SEO – czym jest i jak wykorzystać je w swojej strategii?
Czym jest Reverse SEO? Jak wpływa na wizerunek marki? Dlaczego jest skuteczne w walce z negatywnymi recenzjami? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się więcej!
26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
Jeśli szukasz twardych danych i mocnych argumentów przemawiających za inwestycją SEO, to dobrze trafiłeś. Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze korzyści wynikające z danych.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie