Jaki CMS wybrać?

Jaki CMS wybrać?

Rachunkowość stanowiskowa/unsplash.com

Aby witryna była dobrze zorganizowana, działała z pełną sprawnością, a postowanie i modyfikacja treści przebiegały w łatwy i przyjemny sposób, niezbędny jest odpowiedni system zarządzania treścią. Wybór właściwej platformy nie jest jednak prostym zadaniem. Jaki CMS wybrać, do czego właściwie służy to oprogramowanie i dlaczego warto je wykorzystać?

Co to CMS i dlaczego się przydaje?

Dzięki odpowiednim rozwiązaniom zarządzanie stroną internetową może być bardzo łatwe – nie będzie do tego potrzebna specjalistyczna wiedza czy doświadczenie związane z informatyką. Znajomość podstawowych pojęć i najważniejszych narzędzi z pewnością pomoże w tego typu zadaniach. Co to właściwie jest CMS, jak działa i dlaczego warto go zastosować?

Źródło: Bram Naus/unsplash.com

Zacznijmy od początku – skrót „CMS” rozwija się jako „Content Management System”, czyli w tłumaczeniu na język polski „system zarządzania treścią”. Najprościej mówiąc, jest to specjalne oprogramowanie używane do tworzenia i rozwijania własnej strony internetowej. Platformy tego typu oferują również funkcjonalność związaną z bezpieczeństwem, dostosowywaniem wyglądu witryny czy nawet wsparcie dla działań SEO. Warto zaznaczyć, że pierwotnym założeniem systemów CMS było umożliwienie sprawnej obsługi stron osobom, które nie miały wcześniej styczności z programowaniem. Specjalistyczna wiedza i lata doświadczenia nie są konieczne – tego typu rozwiązania celują w przejrzystość i intuicyjne użytkowanie. Podstawowe wersje często są bezpłatne, a przed rozpoczęciem działania wystarczy zarejestrować się i wpisać dane strony. Rekordy popularności od lat bije WordPress, który początkowo służył głównie do prowadzenia blogów, jednak dzięki bardzo rozwiniętemu systemowi wtyczek może obecnie służyć nawet jako silnik sklepu internetowego. Jego bazowe funkcje obejmują m.in. wybór motywów, wygodne dodawanie treści czy zarządzanie galerią multimediów.

Rodzaje systemów CMS – rozwiązania autorskie i open source

Systemy CMS można podzielić na dwa podstawowe typy: są to autorskie warianty oprogramowania, przygotowywane pod kątem potrzeb danej witryny, oraz uniwersalne rozwiązania typu open source. Obydwa z nich mają swoje wady i zalety, które mogą zadecydować o wyborze.

Autorski CMS to system tworzony najczęściej na zamówienie przez firmy zajmujące się oprogramowaniem. Z takim oprogramowaniem możemy liczyć na dedykowane funkcje i prostą obsługę dostosowaną do naszych wymagań. Decyzja o skorzystaniu z platformy tego typu wiąże się jednak ze sporymi kosztami na samym początku. Co więcej, nie możemy liczyć na wsparcie społeczności, które jest sporym atutem otwartych CMS-ów – wybór wtyczek jest zazwyczaj dość ograniczony, podobnie jak sama elastyczność systemu. W niektórych przypadkach możemy spotkać się także ze słabszymi zabezpieczeniami; oprogramowanie open source jest na bieżąco weryfikowane pod tym kątem przez setki współautorów z całego świata, podczas gdy autorski CMS jest wykonywany przez niewielką grupę osób, prawdopodobnie z limitowanym wsparciem. Warto także wspomnieć, że przy takim systemie jesteśmy w pewnym stopniu uwiązani – agencje interaktywne mogą być bardziej chętne do współpracy, gdy korzystamy ze znanych i popularnych rozwiązań.

Oprócz wymienionych wyżej różnic w stosunku do zamkniętych, autorskich systemów CMS-y open source są ponadto dostępne bez opłat. Wiele platform tego rodzaju może być jednak oferowana w płatnych wariantach, które rozszerzają ich funkcjonalność; musimy także zwrócić uwagę na koszty samego hostingu czy domeny. Przykład WordPressa idealnie pokazuje korzystny wpływ społeczności na rozwój takich rozwiązań – korzystając z najpopularniejszego CMS-a, możemy skorzystać z setek wtyczek spełniających bardzo różne zadania.

Jaki CMS wybrać, aby strona internetowa działała sprawnie i była prosta w obsłudze? Trzy polecane rozwiązania

Szukając idealnego systemu CMS, możemy znaleźć wiele ciekawych, wartych uwagi opcji. Który z nich najlepiej sprawdzi się w przypadku danej strony internetowej? Odpowiedź na to pytanie zależy przede wszystkim od naszych preferencji i oczekiwań, jak również rodzaju samej witryny. Odpowiedź na pytanie „jaki CMS wybrać” z pewnością nie jest łatwa, jednak zapoznanie się z najpopularniejszymi systemami z pewnością znacznie pomoże w podjęciu tej decyzji.

WordPress

Jaki CMS wybrać? Najwięcej osób stawia na WordPress – to zdecydowanie najpopularniejszy system zarządzania treścią na świecie. Szacuje się, że korzysta z niego nawet połowa stron internetowych! Wielką zaletą jest ogromna, życzliwa i aktywna społeczność, która tworzy wtyczki i motywy, zajmuje się wieloma przedsięwzięciami, a dodatkowo pomaga innym użytkownikom WordPressa w rozwiązywaniu problemów. Klarowna i intuicyjna obsługa pozwala na sprawne prowadzenie strony od razu po przeprowadzeniu krótkiej konfiguracji. Początkujący z pewnością docenią łatwość użytkowania WordPressa, z kolei doświadczeni użytkownicy mają dostęp do wielu rozbudowanych funkcji. Warto zwrócić uwagę także na różnorodne motywy stron – zarówno darmowe, jak i płatne. Podstawą WordPressa wciąż pozostaje funkcjonalność dodawania i edycji postów, która w kolejnych wersjach jest stale udoskonalana.

Joomla!

WordPress od ponad dekady dominuje w polskim internecie – jaki CMS cieszył się wcześniej największą popularnością? To Joomla!, czyli kolejny system oferowany na zasadach open source. Jest to rozwiązanie skierowane dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy chcą mieć większą kontrolę nad stroną i jej kodem źródłowym. Przydatna będzie pewna znajomość języków HTML i CSS, jednak nie jest ona niezbędna, by wykorzystać główne funkcje Joomli. Możemy liczyć na szeroki wybór wtyczek, choć jest ich zauważalnie mniej niż w przypadku WordPressa. Na korzyść Joomli przemawiają większe możliwości w zakresie konfiguracji i bardziej elastyczne podejście do dostosowywania strony.

Drupal

Co ciekawe, Drupal powstał ponad 2 lata przed WordPressem, jednak nie zdołał zdobyć tak dużej bazy użytkowników. Nie oznacza to jednak, że nie warto postawić na to rozwiązanie – ten CMS oferuje liczne przydatne funkcje oraz szerokie wsparcie dla różnych rodzajów treści, w tym ankiet, filmów czy podcastów. Drupal zapewnia ponadto wbudowaną obsługę stron wielojęzycznych, a także sprawną integrację z licznymi zewnętrznymi systemami.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: comp-ping.com, activfamily.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Trzy sposoby uatrakcyjnienia SEO – narzędzia weryfikacji słów kluczowych

    Trzy sposoby uatrakcyjnienia SEO – narzędzia weryfikacji słów kluczowych

    Jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe? Jakich narzędzi do tego użyć? Zobacz, co musisz wiedzieć o keywordach!
    Na czym polega pozycjonowanie stron?

    Na czym polega pozycjonowanie stron?

    Na pewno wiesz, że kolejność wyświetlania stron w wynikach wyszukiwania nie jest przypadkowa. Ale jak dokładnie działa pozycjonowanie? Przeczytasz o tym w naszym artykule!
    „Zakotwiczeni” – czym jest anchor text i jakie ma znaczenie w strategii SEO?

    „Zakotwiczeni” – czym jest anchor text i jakie ma znaczenie w strategii SEO?

    Problemy z tekstem zakotwiczonym. Wiesz, czym jest anchor text i o czym pamiętać, planując strategię linkowania zewnętrznego z kotwicą? Czytaj dalej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.