Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie. Korzystają z niej firmy działające zarówno w modelu B2B, jak i B2C. Jest to oprogramowanie typu Open Source, co oznacza, że każdy może z niego skorzystać za darmo. Do kosztów utworzenia sklepu trzeba jednak wliczyć domenę oraz hosting, który ma ogromny wpływ na działanie sklepu.
Co wybrać pod Magento? Hosting dedykowany czy współdzielony? Na jakie parametry się zdecydować i na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy!
Hosting to termin używany zamiennie z terminem serwer. Wiele osób posługuje się tymi dwoma pojęciami tak, jakby były one tożsame, ale warto wiedzieć, że z technicznego punktu widzenia są to dwie różne rzeczy. Serwer to system oprogramowania (maszyna/komputer), dzięki któremu możliwe jest udostępnianie zasobów w przestrzeni ogólnej w internecie. Hosting to natomiast usługa, którą świadczy firma hostingowa. Polega ona na udostępnianiu miejsca na serwerze.
Na czym polega to w praktyce? Wyobraź sobie, że tworzysz własną stronę internetową – czy to za pomocą kreatora stron, czy piszesz ją od zera w języku html i językach programowania. Jeśli na stworzeniu strony zakończą się Twoje działania, nie będzie ona dostępna dla nikogo oprócz Ciebie. Aby inni użytkownicy internetu mogli dotrzeć do Twojego serwisu, musisz go udostępnić na serwerze – a miejsce na serwerze trzeba wykupić, i tym właśnie jest hosting. Jednak czy każdy sklep potrzebuje takiej usługi, jeśli został utworzony na platformie Magento? Hosting jest konieczny w przypadku CMS-ów Open Source, czyli otwartych, a takim właśnie jest Magento. System pozwala na darmowe stworzenie sklepu, ale żeby udostępnić go innym, potrzebne jest miejsce na serwerze. Inaczej wygląda to w przypadku platform SaaS (Software as a Service), których twórcy udostępniają klientom serwer, a opłata wliczana jest w comiesięczny abonament.
Wyszukiwarka Google nie preferuje jednego konkretnego serwera czy określonych parametrów. Jednak mimo to wybór hostingu może wpłynąć na proces SEO, a nawet na pozycję w rankingu wyników organicznych. Jak to możliwe? Otóż hosting jest w pewnym sensie silnikiem, który odpowiada za działanie strony. Jeśli jego parametry nie będą odpowiadały potrzebom serwisu, zawartość będzie ładowała się zbyt wolno, użytkownicy nie będą mogli liczyć na bezpieczeństwo, a do tego strona nie będzie radziła sobie z wykonywaniem zadań, do których została stworzona. Google zwraca ogromną uwagę na wydajność i bezpieczeństwo serwisu, są tą istotne czynniki rankingowe, które w pewnym stopniu decydują o pozycji strony.
Parametry i rodzaj hostingu wpływają również na UX, czyli doświadczenia użytkownika. Powody są takie same jak w przypadku SEO. Użytkownicy nie lubią długo czekać na ładowanie strony, a do tego zwracają uwagę na bezpieczeństwo, zwłaszcza w sklepach internetowych. Niezależnie od tego, czy jest to WooCommerce, PrestaShop, czy Magento, hosting zawsze należy dobierać pod kątem wymagań i potrzeb systemu.
Abyś mógł wybrać idealny hosting dla sklepu utworzonego na platformie Magento, musisz wiedzieć, co właściwie masz do wyboru. Obecnie możemy wyróżnić takie rodzaje hostingu jak:
Magento to niezwykle rozbudowana platforma, która oferuje wiele możliwości i pozwala na liczne rozszerzenia. Uznawana jest za jedną z najbardziej profesjonalnych platform e-commerce dającą największe możliwości rozwoju. Z tego względu polecana jest średnim i dużym sklepom, które dziennie obsługują setki czy tysiące zamówień i mają ambitne plany rozwoju i poszerzania swojej działalności. Niestety tak obszerny zakres możliwości oraz ogromna liczba funkcji i modułów mają swoje wady. Jedną z nich są duże wymagania serwerowe sklepów utworzonych na tym oprogramowaniu. W przypadku Magento hosting musi być naprawdę solidny. Aby rozbudowany sklep działał prawidłowo, zawartość szybko się ładowała, a wszystkie funkcje sprawnie działały, potrzebne są bardzo dobre parametry.
Hostingiem, który na pewno nie sprawdzi się pod Magento, jest hosting współdzielony. Takie rozwiązanie nie pozwoli na sprawne działanie rozbudowanego sklepu z szerokim asortymentem. Jeśli zamierzasz założyć sklep na tej platformie, weź pod uwagę serwer dedykowany oraz VPS. Magento ma wysokie wymagania zwłaszcza pod względem pamięci RAM. Pamiętaj, że w przypadku serwera dedykowanego masz pełną kontrolę nad jego konfiguracją i możesz dopasować parametry do własnych potrzeb. Hosting VPS nie daje tak dużych możliwości, ale nie oznacza to, że nie sprawdzi się w żadnym sklepie. Dla średniej wielkości sklepów może to być dobre rozwiązanie, zwłaszcza że jest o wiele tańsze niż serwer dedykowany.
Wymienione wyżej wymagania dotyczą konkretnej wersji Magento (Magento 2.4). Każda wersja może się nieco różnić pod tym względem, dlatego przed wyborem hostingu sprawdź dokładnie wszystkie wymagania systemowe wersji, z której korzystasz.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jakie rozwiązanie będzie najlepsze pod Magento. Hosting to kwestia indywidualna każdego serwisu. Wiesz już, że w przypadku tej platformy warto wybierać pomiędzy serwerem VPS a dedykowanym, ale należy zwrócić uwagę również na inne kwestie.
Pojemność to inaczej ilość dostępnego miejsca na dysku. Im będzie ona mniejsza, tym mniej danych będziesz mógł udostępniać w swoim serwisie. Sklepy internetowe zawierają zdjęcia, a także opisy produktów, dlatego dla takich witryn potrzebna jest spora ilość miejsca na serwerze.
Określa on ilość danych, jaka może być przesyłana przez serwer. Każde wejście na stronę, kliknięcie linku, rejestracja konta czy inna interakcja wymagają przetwarzania danych. Z tego powodu trzeba dopasować ten parametr do prawdopodobnego ruchu na stronie. Magento to platforma raczej dla średnich i dużych sklepów, dlatego wybierając hosting trzeba zadbać o duży transfer.
Wybierając firmę hostingową, upewnij się, czy oferuje ona klientom bezpłatną pomoc techniczną. Pamiętaj, że bez wsparcia będziesz musiał samodzielnie opiekować się swoim serwerem czy miejscem na serwerze i wszelkie problemy rozwiązywać na własną rękę.
Oprócz wydajności hostingu największe znaczenie ma bezpieczeństwo. Jest to istotne zarówno ze względu na wyszukiwarkę, jak i użytkowników. Przy wyborze upewnij się, czy firma hostingowa dba o odpowiednie zabezpieczenia przed atakami hakerskimi i awariami.
Wybór hostingu nie powinien być zależny wyłącznie od ceny, jednak warto zwrócić uwagę na tę kwestię. Jeśli firmy nie stać na utrzymywanie prywatnego serwera, warto pomyśleć nad innym rozwiązaniem np. serwerem VPS, który również potrafi poradzić sobie ze sklepem internetowym utworzonym na platformie Magento. Jednak Hosting powinien być dopasowany do budżetu firmy.
Sprawdź opinie innych klientów wybranej firmy hostingowej lub poproś o polecenie wśród bliskich. Dobra firma z pewnością zostanie doceniona w internecie przez klientów, a do tego będzie mogła pochwalić się bogatym portfolio.
Platforma Magento pozwala na prowadzenie kilku sklepów za pomocą jednego panelu administracyjnego, dlatego przy wybierając dla serwisu Magento hosting, warto zwrócić uwagę na możliwości dotyczące liczby podpiętych domen.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.