Jaki wpływ na SEO ma nawigacja okruszkowa (breadcrumbs)?

Jaki wpływ na SEO ma nawigacja okruszkowa (breadcrumbs)?

Startup Stock Photos/pexels.com

W sieci dostępne są różne instrumenty usprawniające działanie stron WWW. Jednym z nich okazuje się breadcrumbs, który gwarantuje jeszcze więcej korzyści. Mowa m.in. o wzmocnieniu procesu link buildingu czy lepszym zrozumieniu architektury strony z perspektywy wyszukiwarki.

W artykule poruszymy temat tego, czym właściwie jest nawigacja okruszkowa i jaki ma wkład w pozycjonowanie stron internetowych. Pokrótce wyjaśnimy sposoby nawigacji oraz obszary, o które należy szczególnie się zatroszczyć. Jesteś gotowy na świeżą porcję wiedzy? Koniecznie sięgnij po lekturę!

O nawigacji okruszkowej od strony praktycznej

Mając styczność z omawianym pojęciem, prawdopodobnie zdążyłeś zadać sobie pytanie: breadcrumbs co to? Spieszymy z odpowiedzią! Za sprawą znaczników określanych przyjemnie brzmiącą nazwą “okruszków” wyszukiwarka jest w stanie łatwiej dopasować pozyskane informacje do rezultatów wyszukiwania. Ten element nawigacyjny klasyfikuje zawartość, uzależniając ją od konkretnych zapytań Google. Breadcrumbs nie będą jednak towarzyszyły całkowicie wszystkim zapytaniom bądź podstronom określonego serwisu. Z kolei sama wyszukiwarka dopasuje wgląd na ścieżkę nawigacyjną do określonego pytania internauty.

Z myślą o wygodzie użytkownika

Korzystanie z potencjału breadcrumbs upraszcza drogę poruszania się po stronie botom Google oraz samym internautom. Ma wkład w lepszą percepcję układu strony, a sama ścieżka okazuje się odpowiednio wyeksponowana. Internauta zyskuje wówczas szansę intuicyjnej obsługi witryny, a samo korzystanie z tej formy nawigacji nie jest obligatoryjne.

Można wyodrębnić trzy sposoby nawigacji okruszkowej. Warto zapoznać się z poniższą typologią, aby mieć pojęcie na temat różnorodnego podejścia do omawianego zagadnienia oraz tego, na czym właściwie opierają się breadcrumbs.

  • Ujęcie hierarchii. Uwzględnienie miejsca określonej podstrony w całej strukturze witryny oraz ilości działań obliczanych od momentu powrotu na stronę główną. Jednym ze sztampowych przykładów stosowania tej kategorii “okruszków” jest wpis zamieszczony na blogu eksperckim.
  • Bazowanie na atrybucie. Nawigacja okruszkowa ma zastosowanie zaraz po realizacji procesu selekcji oraz po wdrożeniu filtrów w witrynie. Dostrzegalne jest to w funkcjonowaniu e-sklepów. Oferują one możliwość określenia szczegółowych parametrów danego asortymentu, a następnie uzyskania konkretnych wyników wyszukiwania. To dzięki breadcrumbs jesteś w stanie ocenić, w jakim konkretnie miejscu strony ulokowany jest określony produkt.
  • Uwzględnienie historii. Przedstawienie określonych działań internauty w witrynie internetowej pozwala na zapis rzeczywistej drogi internauty do aktualnie eksploatowanej strony.

Związek SEO z breadcrumbs

Zaimplementowanie breadcrumbs na stronie WWW niesie ze sobą wiele pozytywnych aspektów, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzą większe platformy. O tym, że witryna z nawigacją okruszkową jest lepiej odbierana przez użytkowników, wspominaliśmy na samym początku. Do jej wdrożenia nie jest konieczna znajomość określonych zasad czy znakomite obeznanie w strukturze witryny.

Źródło: EVG Kowalievska/pexels.com

Wystarczy zadbać o dodanie nawigacji, aby lepiej wskazywać określone frazy, pozwalające skuteczniej kierować wyszukiwarkę na skorelowane ze sobą witryny. Korzystając z potencjału breadcrumbs, internauci mają szansę dotrzeć do witryny z poziomu różnych zapytań.

Nawigacja okruszkowa to również narzędzie wzbogacające interfejs użytkownika. To nieoceniony “support” w linkowaniu wewnętrznym, za pośrednictwem którego można pozytywnie wpłynąć na ogólną strukturę odnośników strony oraz zagwarantować dopasowanie tematyczne z innymi witrynami.

Czego jeszcze możesz spodziewać się po breadcrumbs? Oczywiście niższego współczynnika odrzuceń, a tym samym zwiększonej liczby odwiedzin na stronie.

Twoje must have w zastosowaniu nawigacji okruszkowej

Korzyści z implementacji breadcrumbs jest mnóstwo, a jej potencjał można dostrzec zwłaszcza w kontekście porządkowania i sprawnego poruszania się po zasobach witryny. Zazwyczaj “okruszki” ulokowane są na górze witryny, jednak istotne jest, aby zatroszczyć się o jak najlepszą ekspozycję nawigacji.

Nie ma wątpliwości, że breadcrumbs są nieocenione w kontekście poruszania się po zasobach strony, jednak nie można w żaden sposób zastępować tym funkcjonalności standardowej nawigacji. Właściwie nie może ona w żaden sposób pełnić funkcji przycisku “wstecz” w przeglądarce internauty. Z tego też względu korzystanie z zasobów tej nawigacji okazuje się użyteczne w kontekście stron wielopoziomowych, czyli wymagających przechodzenia do kolejnych podstron platformy.

Jeżeli zdecydujesz się na nawigację okruszkową, dokładnie sprawdź, czy wszystkie jej elementy są właściwie skonstruowane i prawidłowo ze sobą skorelowane. Tylko poprawne wdrożenie “okruszków” usprawni działanie nawigacji oraz intuicyjne przemieszczanie się po obszarach witryny. To również sygnał dla Google o dobrze zorganizowanej strukturze strony, co bez cienia wątpliwości ma wpływ na poprawę skuteczności działań z zakresu SEO.

Czy breadcrumbs to rozwiązanie dla każdego?

Z nawigacją okruszkową związanych jest wiele zalet, jednak nie zawsze okazuje się ona strzałem w dziesiątkę. W jakich sytuacjach nie spełni swojej funkcji?

  • Wśród serwisów o niezbyt rozbudowanej strukturze (zbyt mała liczba kategorii i podkategorii nie wymaga wprowadzania dodatkowych usprawnień w poruszaniu się po stronie).
  • Zaniechaj wdrażania breadcrumbs, jeżeli planujesz zastąpić nią menu (to tylko wsparcie działań realizowanych przez użytkownika).
  • Duży rozmiar breadcrumbs może stanowić przeszkodę w pomyślnym procesie implementacji.
  • Nie przywiązujesz uwagi do uporządkowanej hierarchii witryny? Odpuść sobie nawigację okruszkową, cały proces powinien być przemyślany. Oznacza to tyle, że breadcrumbs powinno w pełni oddawać hierarchię witryny.

Prowadzisz e-sklep i wciąż zastanawiasz się, czy nawigacja okruszkowa to dobry pomysł? Masz bogatą ofertę asortymentu bądź usług, a Twoja strona wyposażona jest w pokaźny zbiór podstron? Śmiało, wybierz breadcrumbs i zacznij osiągać satysfakcjonujące rezultaty!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    11 najczęstszych błędów SEO przy ekspansji zagranicznej

    11 najczęstszych błędów SEO przy ekspansji zagranicznej

    Otwarcie się na nowy rynek to odważna decyzja, ale też ogromna szansa. Przygotowaliśmy garść cennych porad, które pomogą Ci uniknąć podstawowych błędów na nieznanym lądzie.
    Czy przejrzystość treści na stronie internetowej wpływa na SEO?

    Czy przejrzystość treści na stronie internetowej wpływa na SEO?

    Zastanawiasz się, jak zaangażować odbiorców i jednocześnie wpłynąć na SEO swojej witryny? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej.
    Znaczniki kanoniczne – czy naprawdę są potrzebne dla zduplikowanych treści?

    Znaczniki kanoniczne – czy naprawdę są potrzebne dla zduplikowanych treści?

    Zastanawiasz się, jak poradzić sobie ze zduplikowaną treścią na stronie internetowej? Znaczniki kanoniczne przychodzą z pomocą! Sprawdź, jak ich używać.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę