DARMOWY AUDYT SEO

Jakich błędów unikać, pozyskując linki?

Jakich błędów unikać, pozyskując linki?

Field Engineer/pexels.com

Link building to jeden z najważniejszych elementów strategii optymalizacji off-site, który wpływa nie tylko na pozycję rankingową w SERP-ach, ale i popularność wśród użytkowników. Pozyskiwanie wartościowych linków to długi, żmudny proces, dlatego zdarza się, że w jego trakcie coś może pójść nie tak lub pojawi się pokusa wyboru drogi na skróty. To jednak nie jest rozwiązanie! Jak sobie z tym radzić?

Backlinki jako czynnik rankingowy Google

Strategia link buildingu jest jedną z podstaw technicznego SEO off-site. Celem jest pozyskiwanie linków, które poprawią widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Im więcej zaufanych odniesień, tym wyższa i stabilniejsza pozycja rankingowa. Linki zwrotne są komunikatem dla wyszukiwarki, że dana witryna jest wartościowa i należy do niej częściej zaglądać podczas procesu indeksowania. Ponadto są one jednym z czynników rankingowych, które należy wziąć pod uwagę, jeśli zależy Ci na efektywności działań.

Jakich błędów wystrzegać się przy link buildingu?

Specjaliści SEO na przestrzeni lat zaobserwowali najczęstsze błędy wśród pozycjonerów w kontekście pozyskiwania linków zwrotnych. Niektóre wynikają z pośpiechu, z niewiedzy bądź braku umiejętności, inne z kolei na skutek nieuczciwych praktyk Black Hat SEO. Na co więc należy bezwzględnie uważać?

Ilość, a nie jakość

Wielu właścicieli stron skupia się przede wszystkim na ilości linków zwrotnych. Oczywiście, jest ona ważna, jednak sto linków średniej bądź słabej jakości nigdy nie zdziała tyle dobrego, co dwa wartościowe. Musisz więc skupić się najpierw na pozytywnych właściwościach linku. Ważne są: zaufanie witryny (Trust Flow), jej popularność, dopasowanie tematyczne, miejsce osadzenia linku, widoczność domeny, Domain Rating oraz Domain Authority, charakter adresu URL oraz podstron. Jeśli okaże się, że posiadasz wiele słabych linków, wyszukiwarka Google może ukarać Cię filtrem lub banem, a tego warto unikać.

Zakup linków

Jeśli chcesz szybko zbudować zaplecze strony internetowej, może pojawić się pokusa dokupienia linków, aby wzbogacić swój profil linkowy. Wyszukiwarka nie jest w stanie samodzielnie zweryfikować, które z linków zostały pozyskane zgodnie z zasadami, a które nie. Tak więc nagły ich przyrost również może sprowadzić kłopoty wraz z zarzutem o manipulację rankingiem.

Brak powiązania tematycznego

Znaczenie linku zwrotnego jest jednym z głównych czynników, które algorytm wyszukiwarki analizuje podczas oceny jego jakości. O wiele cenniejszy jest ten, który pochodzi z wartościowego, powiązanego tematycznie źródła niż z domeny o wysokim autorytecie, ale niezwiązanej z Twoją niszą. Wyobraź sobie, że prowadzisz stronę salonu samochodowego, do której linkuje lokalna piekarnia. Nie ma to zwyczajnie sensu. Stracisz wyłącznie uznanie w oczach odbiorców.

Pozyskiwanie linków tylko do strony głównej

Bardzo korzystnym działaniem jest pozyskiwanie linków do różnych miejsc w witrynie. Jeśli serwis ma dobrze zbudowaną wewnętrzną strukturę linkowania, wówczas wartościowe linki prowadzące do dowolnej strony w serwisie wzmacniają również jej pozostałe podstrony. Dodatkowo działanie takie pomaga w rankowaniu na większą liczbę słów kluczowych i przyciąganiu do witryny więcej odwiedzających.

Wielokrotne przekierowania z jednakowym anchorem

Nie mniej istotne jest zadbanie o to, żeby wszystkie prowadzące do strony odnośniki były opisane w różny sposób. Google szczegółowo weryfikuje wszelką powtarzalność w tym zakresie. Jeśli linki będą opisane jednakowo, Twoja działalność może zostać uznana przez algorytmy za podejrzaną, co z kolei obniży rating.

Brak dywersyfikacji atrybutów linków

Można wyróżnić trzy profile linkowania: spam, linki widocznie pozycjonujące stronę oraz naturalne linki. Pierwsze dwa profile uznawane są za średniej i niskiej jakości na podstawie działania Algorytmu Pingwin. Skupia się on przede wszystkim na jakości linków oraz wykrywaniu wszelkich technik Black Hat SEO. Nie możesz skupiać się wyłącznie na linkach typu dofollow, ponieważ będą one wyglądać podejrzanie dla robotów sieciowych. Ważne jest więc zachowanie równowagi pomiędzy linkami dofollow, nofollow, sponsored a UGC.

Korzystanie z farm linków i systemów wymiany

Farmy linków to grupy schematycznych, wzajemnie linkujących do siebie stron – najczęściej niskiej jakości. Ich używanie może doprowadzić do otrzymania kary od Google, ponieważ są one traktowane jako nadużycie. Podobnie jest w przypadku SWL. Żadne z tych rozwiązań nie generuje ruchu ani konwersji, dlatego jest to nieuzasadnione ryzyko.

Sprawdź: Automatyzacja marketingu, czyli łatwy system zwiększania sprzedaży

Jak widzisz, pozyskiwanie linków to naprawdę wyboista droga. Wybraliśmy pięć narzędzi SEO, które pomogą Ci uniknąć ewentualnych problemów.

  • Google Search Console – pozwoli sprawdzić, na jakich pozycjach w Google wyświetla się Twoja strona, jakie frazy cieszą się zainteresowaniem odbiorców, czy witryna posiada uszkodzone linki, czy została zaindeksowana oraz jak wygląda linkowanie wewnętrzne.
  • Google Analytics – dokonuje oceny ruchu na stronie oraz umożliwia zdobycie danych demograficznych odbiorców, dzięki czemu można udoskonalić profil linkowy.
  • Senuto – dokonuje analizy linkowania wewnętrznego na podstawie danych statystycznych i machine learning.
  • Semrush – analizuje i przewiduje taktykę pozyskiwania linków zwrotnych, a także ocenia poziom dopasowania słów kluczowych.
  • Ahrefs – bada linki na podstawie ruchu organicznego, subiektywnej wartości domeny, anchor text, odsyłających adresów IP, linków wewnętrznych, historii domeny czy jej konkurencyjności.

Słowo na koniec

Backlinki zwiększają wiarygodność witryny oraz jej popularność na tle konkurencji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to jednak długotrwały proces, dlatego musisz być cierpliwy. Nie idź na skróty, unikaj wyżej opisanych błędów, aby cieszyć się sympatią nie tylko Google, ale przede wszystkim użytkowników.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Doświadczony copywriter czy AI – kto tworzy treści lepszej jakości?
    Doświadczony copywriter czy AI – kto tworzy treści lepszej jakości?
    Nowe technologie rozwijają się w zawrotnym tempie. Czy sztuczna inteligencja zagraża zawodowi copywritera? O tym przeczytasz w naszym artykule.
    Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads?
    Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads?
    Reklama w Internecie to podstawa! Tak przynajmniej mówi każdy marketer. Czy wiesz jednak, czym różnią się od siebie dwa najpotężniejsze narzędzia marketingu sieciowego? Jeśli nie, zapraszamy do lektury.
    Podstawy optymalizacji SEO. Słowa kluczowe: rodzaje, badanie, wskazówki wykorzystania
    Podstawy optymalizacji SEO. Słowa kluczowe: rodzaje, badanie, wskazówki wykorzystania
    Potęga słów kluczowych w procesie pozycjonowania. Jak wybierać hasła i frazy opisujące zawartość danej strony? Poznaj wskazówki, jak zoptymalizować pracę.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę