Field Engineer/pexels.com
Link building to jeden z najważniejszych elementów strategii optymalizacji off-site, który wpływa nie tylko na pozycję rankingową w SERP-ach, ale i popularność wśród użytkowników. Pozyskiwanie wartościowych linków to długi, żmudny proces, dlatego zdarza się, że w jego trakcie coś może pójść nie tak lub pojawi się pokusa wyboru drogi na skróty. To jednak nie jest rozwiązanie! Jak sobie z tym radzić?
Strategia link buildingu jest jedną z podstaw technicznego SEO off-site. Celem jest pozyskiwanie linków, które poprawią widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Im więcej zaufanych odniesień, tym wyższa i stabilniejsza pozycja rankingowa. Linki zwrotne są komunikatem dla wyszukiwarki, że dana witryna jest wartościowa i należy do niej częściej zaglądać podczas procesu indeksowania. Ponadto są one jednym z czynników rankingowych, które należy wziąć pod uwagę, jeśli zależy Ci na efektywności działań.
Specjaliści SEO na przestrzeni lat zaobserwowali najczęstsze błędy wśród pozycjonerów w kontekście pozyskiwania linków zwrotnych. Niektóre wynikają z pośpiechu, z niewiedzy bądź braku umiejętności, inne z kolei na skutek nieuczciwych praktyk Black Hat SEO. Na co więc należy bezwzględnie uważać?
Wielu właścicieli stron skupia się przede wszystkim na ilości linków zwrotnych. Oczywiście, jest ona ważna, jednak sto linków średniej bądź słabej jakości nigdy nie zdziała tyle dobrego, co dwa wartościowe. Musisz więc skupić się najpierw na pozytywnych właściwościach linku. Ważne są: zaufanie witryny (Trust Flow), jej popularność, dopasowanie tematyczne, miejsce osadzenia linku, widoczność domeny, Domain Rating oraz Domain Authority, charakter adresu URL oraz podstron. Jeśli okaże się, że posiadasz wiele słabych linków, wyszukiwarka Google może ukarać Cię filtrem lub banem, a tego warto unikać.
Jeśli chcesz szybko zbudować zaplecze strony internetowej, może pojawić się pokusa dokupienia linków, aby wzbogacić swój profil linkowy. Wyszukiwarka nie jest w stanie samodzielnie zweryfikować, które z linków zostały pozyskane zgodnie z zasadami, a które nie. Tak więc nagły ich przyrost również może sprowadzić kłopoty wraz z zarzutem o manipulację rankingiem.
Znaczenie linku zwrotnego jest jednym z głównych czynników, które algorytm wyszukiwarki analizuje podczas oceny jego jakości. O wiele cenniejszy jest ten, który pochodzi z wartościowego, powiązanego tematycznie źródła niż z domeny o wysokim autorytecie, ale niezwiązanej z Twoją niszą. Wyobraź sobie, że prowadzisz stronę salonu samochodowego, do której linkuje lokalna piekarnia. Nie ma to zwyczajnie sensu. Stracisz wyłącznie uznanie w oczach odbiorców.
Bardzo korzystnym działaniem jest pozyskiwanie linków do różnych miejsc w witrynie. Jeśli serwis ma dobrze zbudowaną wewnętrzną strukturę linkowania, wówczas wartościowe linki prowadzące do dowolnej strony w serwisie wzmacniają również jej pozostałe podstrony. Dodatkowo działanie takie pomaga w rankowaniu na większą liczbę słów kluczowych i przyciąganiu do witryny więcej odwiedzających.
Nie mniej istotne jest zadbanie o to, żeby wszystkie prowadzące do strony odnośniki były opisane w różny sposób. Google szczegółowo weryfikuje wszelką powtarzalność w tym zakresie. Jeśli linki będą opisane jednakowo, Twoja działalność może zostać uznana przez algorytmy za podejrzaną, co z kolei obniży rating.
Można wyróżnić trzy profile linkowania: spam, linki widocznie pozycjonujące stronę oraz naturalne linki. Pierwsze dwa profile uznawane są za średniej i niskiej jakości na podstawie działania Algorytmu Pingwin. Skupia się on przede wszystkim na jakości linków oraz wykrywaniu wszelkich technik Black Hat SEO. Nie możesz skupiać się wyłącznie na linkach typu dofollow, ponieważ będą one wyglądać podejrzanie dla robotów sieciowych. Ważne jest więc zachowanie równowagi pomiędzy linkami dofollow, nofollow, sponsored a UGC.
Farmy linków to grupy schematycznych, wzajemnie linkujących do siebie stron – najczęściej niskiej jakości. Ich używanie może doprowadzić do otrzymania kary od Google, ponieważ są one traktowane jako nadużycie. Podobnie jest w przypadku SWL. Żadne z tych rozwiązań nie generuje ruchu ani konwersji, dlatego jest to nieuzasadnione ryzyko.
Jak widzisz, pozyskiwanie linków to naprawdę wyboista droga. Wybraliśmy pięć narzędzi SEO, które pomogą Ci uniknąć ewentualnych problemów.
Backlinki zwiększają wiarygodność witryny oraz jej popularność na tle konkurencji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to jednak długotrwały proces, dlatego musisz być cierpliwy. Nie idź na skróty, unikaj wyżej opisanych błędów, aby cieszyć się sympatią nie tylko Google, ale przede wszystkim użytkowników.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.