Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania ma znaczący wpływ na sukces każdego biznesu. Im bardziej widoczna witryna, tym większe prawdopodobieństwo, że klient nie tylko ją odwiedzi, lecz także zostanie na dłużej, przejrzy ofertę i coś zakupi. Co zrobić, aby pozycja strony w wyszukiwarce Google była jak najwyższa?
O pozycję w Google powinni zadbać w zasadzie wszyscy właściciele stron internetowych: zarówno blogerzy, jak i przedsiębiorcy czy też osoby prowadzące sklepy internetowe. Pozycjonowanie to jednak dość złożony proces, na który wpływa wiele czynników. Trzeba także uzbroić się w nieco cierpliwości – efekty pracy nad SEO przyjdą dopiero po jakimś czasie, zazwyczaj od 6 miesięcy do roku od rozpoczęcia kampanii.
Bardzo często osoby, które prowadzą strony internetowe, nie zajmują się nimi same. To czasochłonne zadanie, wymagające odpowiedniej wiedzy i umiejętności, którymi najczęściej dysponują tylko specjaliści. Nawet osoby bez doświadczenia powinny jednak poznać kluczowe pojęcia, które mogą być bardzo pomocne w zwiększeniu zasięgu strony. Podstawą jest pozycjonowanie – to niezwykle obszerny temat, którego znajomość może realnie pomóc w biznesie i w zarządzaniu witryną internetową. Bez względu na to, czy prowadzisz niewielką firmę, a strona służy tylko do zamieszczania informacji kontaktowych, czy może chcesz rozwinąć własny sklep online, wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to coś, na czym z pewnością powinno Ci zależeć.
Czym jest pozycjonowanie? To wszelkie działania mające na celu zwiększenie ruchu na stronie internetowej poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto zaznaczyć, że odpowiednia strategia w tym zakresie bezpośrednio przekłada się na zyski. Im więcej osób odwiedzi witrynę, tym większa szansa, że ktoś zdecyduje się na zamówienie usługi, zakup produktów czy po prostu zapoznanie się z treścią, przy której możemy na przykład zamieścić płatne reklamy.
Czy opłaca się pozycjonować każdą stronę? W praktycznie każdym przypadku takie działania będą korzystne – dokładny wygląd strategii zależy jednak od rodzaju witryny. Specjaliści z agencji SEO są w stanie opracować skuteczne plany dopasowane pod kątem konkretnej strony, firmy czy branży.
Wysokie pozycje w Google to coś, o czym marzy wielu przedsiębiorców. Nie każdy jednak wie, jak się za to zabrać – pozycjonowanie to w końcu skomplikowane zadanie. Jeśli nie masz wiedzy i doświadczenia na tym polu, raczej nie warto prowadzić strategii SEO samodzielnie: zdecydowanie lepszym pomysłem będzie skorzystanie z pomocy agencji SEO lub usług pozycjonera.
W kontekście pozycjonowania strony często możemy spotkać się ze stwierdzeniem „content is king” – „zawartość jest królem”. To właśnie treści publikowane na witrynie mają największy wpływ na pozycję w Google: muszą one być wiarygodne, rzetelne i odpowiadać na pytania użytkowników. Istnieje kilka wskaźników, które oceniają stronę pod kątem jakości obecnych na niej treści.
Warto zwrócić uwagę m.in. na EAT, czyli zbiór czynników rankingowych skupiających się na trzech niezwykle ważnych aspektach:
Strony internetowe z eksperckimi treściami, interesującą zawartością i przydatnymi informacjami w naturalny sposób przyciągają więcej czytelników, a od pewnego czasu w coraz większym stopniu są doceniane także przez Google. Konieczne będzie także zadbanie o linkowanie – zarówno umieszczanie odnośników do rzetelnych źródeł na własnej stronie, jak i postaranie się, by inne witryny chciały linkować do naszych treści. Na wynik EAT wpływają również m.in. opinie w Mapach Google (w przypadku firm, które dodały adres swojej fizycznej siedziby), wiarygodność autorów treści (jeśli przy artykułach widnieją ich dane osobowe) i regularne publikowanie oraz aktualizowanie zawartości strony.
Aby pozycja w wyszukiwarce Google była jak najwyższa, należy zadbać także o szereg różnych kwestii związanych z kodem witryny. Szczególnie duże znaczenie mają tutaj tytuł i nagłówki – pierwszy z nich jest umieszczony w tagu „title”, a jego treść wyświetla się na pasku zakładki lub okna przeglądarki; nagłówki z kolei są dostępne w kilku poziomach, które pomagają uporządkować treści. Zarówno w tytule, jak i w śródtytułach powinny znaleźć się frazy kluczowe – nie powinniśmy jednak przesadzać z ich zagęszczeniem. Podobna zasada dotyczy właściwej części tekstu.
Warto przy tym zaznaczyć, że choć znaczniki HTML są bezpośrednio interpretowane przez algorytmy wyszukiwarki, mają one również wpływ na wygląd strony. Dzięki nagłówkom, listom, tabelom i innym elementom HTML można znacznie zwiększyć atrakcyjność i przejrzystość witryny. W centrum uwagi działań SEO zawsze powinien stać użytkownik: czytelnicy z pewnością docenią treści, które będą zarówno wartościowe, jak i łatwe do przyswojenia. Tekst generalnie wymaga dobrego, logicznego zaprojektowania – podobnie jak np. książka czy artykuł naukowy.
Innym istotnym aspektem jest użyteczność treści znajdujących się na witrynie. Google i inne wyszukiwarki są stale udoskonalane, aby pogodzić działanie algorytmów z potrzebami użytkowników – od pewnego czasu szczególną uwagę zwraca się na przydatność zawartości na stronach. Stąd też coraz istotniejsza jest merytoryka treści. Warto pomyśleć nad tym, aby nawet prosta witryna firmowa nie skupiała się tylko na naszej działalności i ofercie. Jeśli na przykład prowadzimy warsztat samochodowy, z pewnością warto dodać parę wpisów poradnikowych dotyczących obchodzenia się z autem czy diagnozowania typowych usterek. Na stronie kwiaciarni przydać może się z kolei m.in. ranking roślin bezpiecznych dla kota czy poradniki dla początkujących amatorów kwiatów. Długość treści to kolejny ważny czynnik – Google lepiej ocenia podstrony mieszczące sporo informacji. Dobrą praktyką jest także dołączanie do tekstów zawartości multimedialnej, np. zdjęć czy filmów.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: classicocar.com, raceporium.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.