Prawie połowa ruchu organicznego w Google dotyczy lokalizacji, a 88% tego typu wyszukiwań na urządzeniach mobilnych kończy się wizytą w sklepie lub telefonem do firmy (Nectafy).
Jeśli Twoim targetem są konsumenci w konkretnym mieście, regionie czy innym obszarze geograficznym, local SEO powinno być dla Ciebie priorytetem. Sprawdź, jakie czynniki wpływają na lokalną widoczność w wyszukiwarce.
Google Business Profile to narzędzie, które możesz znać jako Google Moja Firma (nazwa została zmieniona w 2022 roku). Jest podstawowym sygnałem rankingowym w przypadku wyszukiwań lokalnych i, co ciekawe, zupełnie darmowym.
Dobrze zoptymalizowany profil to podstawa do tego, aby walczyć o miejsce w Google Local Pack, czyli zestawieniu trzech najlepiej ocenianych przez wyszukiwarkę profili firmowych.
Google SERP – przykład Local Pack
Firmy zajmujące miejsce na podium generują wyższy CTR niż firmy z kolejnych miejsc na liście, dlatego pojawienie się tam powinno być priorytetem każdego lokalnego biznesu. Co trzeba zrobić, aby znaleźć się w Google Local Pack?
Jak to często bywa z Google, nie ma idealnego przepisu na pierwsze miejsce. Wiadomo jednak, że fundament budowania lokalnej widoczności stanowi optymalizacja profilu firmowego.
Google Business Profile Help
Wizytówka w Google to podstawa, ale musisz zadbać także o techniczną optymalizację strony, a szczególnie o: dane strukturalne, tytuły SEO oraz meta opisy.
Istnieje wiele powodów, dla których znaczniki schematu zapewniają przewagę nad konkurencją. Przede wszystkim ułatwiają wyszukiwarce zrozumienie informacji na stronie, a następnie przedstawienie ich w odpowiedniej formie użytkownikowi. Oprócz tego zwiększają CTR, czyli współczynnik klikalności.
W przypadku biznesu lokalnego liczą się takie informacje, jak: godziny otwarcia, adres, numer telefonu, recenzje, FAQ oraz – w zależności od kategorii działalności – kilka innych elementów (np. menu restauracji).
Tytuł SEO to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji technicznej zarówno dla pozycjonowania lokalnego, jak i ogólnego. Jeśli jest to zgodne z zawartością strony, umieść w nim najważniejszą frazę oraz nazwę lokalizacji.
Pamiętaj, że sztuczne upychanie słów kluczowych nie pomoże Ci rankować wyżej.
Przykład tytułu strony w Google SERP
Potraktuj meta opisy jak reklamę swojej podstrony lub treści. Powiedz użytkownikom, jakie zagadnienia omawiasz i dlaczego warto się z nimi zapoznać właśnie na Twojej stronie.
Meta description to także informacja dla robotów indeksujących. Umieść w nim słowa kluczowe, ale nie rób tego w nienaturalny sposób.
Google wymaga od właścicieli witryn internetowych wartościowego contentu, a strony lokalne nie są wyjątkiem. Jeśli chcesz poprawić swoją widoczność w SERP-ach, musisz zadbać o wysokiej jakości treści, zoptymalizowane pod kątem fraz lokalnych.
Tutaj znów ważna jest równowaga pomiędzy optymalizacją SEO a zadowoleniem odbiorców. Zwróć uwagę na to, czy frazy związane z lokalizacją wyglądają w tekście naturalnie.
Wizytówki NAP to kolejny, silny sygnał rankingowy w wynikach wyszukiwania lokalnego. Podstawowe dane adresowe i kontaktowe firmy powinny znaleźć się w różnych miejscach w sieci. Dzięki temu lokalna witryna zyska wiarygodność w oczach wyszukiwarki i odbiorców.
Ważne: każda wizytówka udostępniona w Internecie musi zawierać dokładnie te same dane. W przeciwnym wypadku, zamiast budować wiarygodność, zdezorientujesz swoich potencjalnych klientów.
Warto zapisać sobie adresy miejsc, w których pojawiają się NAP-y i w razie potrzeby od razu je zaktualizować.
Linki zwrotne mają znaczenie dla widoczności stron od początku istnienia wyszukiwarki. Jeśli chcesz zyskać przewagę na swoją konkurencją, powinieneś zadbać o odnośniki z domen o wysokim autorytecie.
Kluczowe znaczenie ma tutaj trafność linków – powinny pochodzić z witryn związanych z lokalizacją, na którą chcesz się pozycjonować. Pamiętaj również o dywersyfikacji, czyli różnicowaniu źródeł i atrybutów odnośników.
Niestety, nie na wszystkie sygnały rankingowe możesz mieć wpływ. Jednym z czynników decydujących o pozycji strony lokalnej w Google jest odległość od użytkownika.
Google Business Profile Help
Pozycjonowanie lokalne to szansa dla mniejszych biznesów na wyróżnienie się w wyszukiwarce i wyprzedzenie ogólnopolskich firm na frazy związane z miastem lub regionem.
Pamiętaj, że oprócz czynników specyficznych dla local SEO, trzeba zadbać o podstawowe działania optymalizacyjne. Bardzo ważna jest responsywna witryna, ponieważ większość zapytań lokalnych pochodzi z urządzeń mobilnych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.